2018-10-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har det blivit klarlagt detaljerna kring den röda bilen på Sveavägen, gissar Anette Kohut rätt att det kan vara därför hennes förhör är sekretessbelagt på grund av att hon såg den röda bilen som körde konstigt?

"DEN RÖDA BILEN PÅ SVEAVÄGEN

Minuterna före mordet på Olof Palme
framfördes Sveavägen norrut en röd
personbil, förmodligen av märket Alfa Sud.

Den kördes underligt slingrande inom
körfilen och in mot trottoarkanten, och
den hindrade därigenom en bakomvarande
personbil att komma fram. Den
observerades även av en kvinnlig väktare, som i
sin bil var på hemväg från Skandia vid
Sveavägen. Hon såg hur bilen i hög fart
svängde in på Tegnérgatan, till höger.

Rikskriminalen/Palmeutredningen har
alla uppgifter i denna sak, men de
vägrar att lämna ut en enda.

SAMMANKOPPLINGEN

Hur kan jag veta att det rör sig om
samma bil? Det kan jag inte säkert veta,
men det verkar troligt.

Hur har jag över huvud taget dessa
uppgifter, oin polisen ingenting säger?

Det började med den kvinnliga
väktaren.

Jag stötte på hennes namn, Annette
Kohut, då jag studerade förhören med
hennes tre väktarkolleger på Skandia/
Sveavägen mordnatten.
Förhörsprotokollen med de tre väktarkollegema kom att
finnas med i den officiella och
offentliga förundersökningen, och i dessa
förhör nämndes ofta Annette Kohut, men något
förhör med henne fanns inte tillgängligt.

Jag frågade rikskrim men fick bara
till svar att protokollet inte ingick i
förundersökningen avseeende Christer
Pettersson; ett"överklagande hjälpte inte.

Jag ringde då Annette, som inte
förstod vad som var så hemligt med hennes
berättelse. Hon hade väl sagt ungefär
detsamma som sina kolleger, menade hon.
Såvida det inte var den röda bilen
polisen hade hakat upp sig på... Utförliga
uppgifter om denna röda bil finns med i
hennes förhör, försäkrade Annette, som
dock inte ens själv fått se protokollet.
Här om dagen fick jag så, via ett tips
från en representant för allmänheten,
kontakt med två personer som minuterna före
mordet passerat vad som skulle komma att

bli brottsplatsen och som sålunda
observerat, Och hindrats av, en röd
bil, troligen Alfa Sud, med 3-4 personer
i bilen. Den sökte tydligens
parkerings-utrymme, tvärbromsade, tvärstartade osv,
tills den med en rivstart försvann till
höger in på Tegnérgatan.

En av de båda personerna i bilen
bakom den röda bilen ringde någon dag
efteråt till polisen, varefter båda så
småningom telefonförhördes, utan
engagemang från polisens sida.

De båda vittnena är:

381027-0375 LUNDGREN, Gunnar, präst
och diakon, hade jourtjänst kl 19-23 på
Stadsmissionen kvällen 28.2.86, liksom

490314-0137 FAGERBERG, Gustav,
socionom och biträdande chef för
Stadsmissionen vid detta tillfälle.

http://runeberg.org/palmenytt/1993/0045.html
Man ska nog inte utgå ifrån att det är samma ekipage som gubbarna och AK sett.
Det är mycket möjligt att så är fallet, men enl Skandiaväktaren Olofsson lämnade AK garaget efter 23.30. Gubbarna kan ha tagit fel på tiden, eller också kan Olofsson gjort det.
En annan intressant röd bil var väl den som stod på tomgång utanför drottninghuset på Johannesgatan 16. 5-6 min innan mordet. Enl vittnet stod två män och spejade längs med gatan innan de försvann.
Var de tog vägen sedan går ju inte att säga, men man är nere i korsningen Sveavägen Apelbergsgatan på en halv minut.
Citera
2018-10-23, 13:01
Medlem
ieshos avatar
Hur lika är Alfasud och Golf?

http://www.zeperfs.com/imageduel714-2646.jpg

En del intressanta personer körde Golf vid den här tiden.
Citera
2018-10-23, 13:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
......De delar av sin övertygelse om att Palmes mördare finns där ute, som Lennart Gustafsson har möjlighet att berätta om, bygger på den ingångsrapport som gjordes strax efter mordet. Huvudvittnet beskrev en person som hon ansåg var gärningsmannen, en man iklädd blå täckjacka och en mössa som påminde om den som Jack Nicholson bar i filmen Gökboet. Personen visade sig senare vara identisk med ett annat vittne som sprungit fram för att hjälpa......Ingångsrapporten med vittnesmålet, som felaktigt pekade ut ett annat vittne som mördaren, fick ingen större betydelse. Den föll i glömska, ett av otaliga dokument producerade under stress med hjälp av en Facit skrivmaskin och tippex......

http://polistidningen.se/2014/05/lennart-gustafsson-tanker-pa-palmemordet-varje-dag/
2014-05-14

Lennart Gustafsson som arbetat med Palmemordet 28 år, säger mannen i Jack Nicholson mössan inte kan vara gärningsmannen sedan han sprungit fram för att hjälpa ?

Vilket vittne tänker han på ?

Menar Lennart Gustafsson att mannen Inge Morelius såg är ett vittne ?
Senast redigerad av 299792458 2018-10-23 kl. 13:14.
Citera
2018-10-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Lennart Gustafsson som arbetat med Palmemordet 28 år, säger mannen i Jack Nicholson mössan inte kan vara gärningsmannen sedan han sprungit fram för att hjälpa ?

Vilket vittne tänker han på ?

Min första tanke var Anders Björkman men han sprang ju inte fram för att hjälpa.
Jag såg man funderat på samma sak förut i tråden.

"– Det glömdes bort och nämndes inte i rättegångarna. "
Vad är det han avser här? Huvudvittnet - hon - måste väl vara LP? Är det något som han anser är missat där, redan i början? I övrigt beskriver väl både Inge M och Anders B en "gökboet-mössa". Om det sedan är LP:s förväxling med Anders B som avses (pga blå täckjacka och mössa) så får jag inte ihop det med beskrivningen "ett annat vittne som sprungit fram för att hjälpa". AB sprang väl inte fram för att hjälpa? Han kontaktade en kvinnlig polis och åkte sen direkt hem. Vill gärna höra hur andra tolkar dessa delar av intervjun"
Skrivet av QEVeritas 2014.

Jag gissar på att det är Anders Björkman han menar ändå, men att det blev dåligt formulerat.
Citera
2018-10-23, 13:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Min första tanke var Anders Björkman men han sprang ju inte fram för att hjälpa.
Jag såg man funderat på samma sak förut i tråden.

"– Det glömdes bort och nämndes inte i rättegångarna. "
Vad är det han avser här? Huvudvittnet - hon - måste väl vara LP? Är det något som han anser är missat där, redan i början? I övrigt beskriver väl både Inge M och Anders B en "gökboet-mössa". Om det sedan är LP:s förväxling med Anders B som avses (pga blå täckjacka och mössa) så får jag inte ihop det med beskrivningen "ett annat vittne som sprungit fram för att hjälpa". AB sprang väl inte fram för att hjälpa? Han kontaktade en kvinnlig polis och åkte sen direkt hem. Vill gärna höra hur andra tolkar dessa delar av intervjun"
Skrivet av QEVeritas 2014.

Jag gissar på att det är Anders Björkman han menar ändå, men att det blev dåligt formulerat.
Inge M säger mannen med Gökbo mössan gick rundt den liggande Olof. Är det det Lennart G tänker på när han säger hjälpa?

Har PU identiteten på mannen i Gökbo mössan ?
Senast redigerad av 299792458 2018-10-23 kl. 13:35.
Citera
2018-10-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur lika är Alfasud och Golf?

http://www.zeperfs.com/imageduel714-2646.jpg

En del intressanta personer körde Golf vid den här tiden.
Klart ganska lika, och för en person som inte vet mycket om bilar är de absolut förväxlingsbara.
Vet inte om Marianne U på Johannesgatan nämnde någon specifik bilmodell, och jag har också läst någonstans att någon av gubbarna ansåg att det kan ha rört sig om en golf.
Ingen källhänvisning på den, så den uppgiften får tas för vad den är.
Citera
2018-10-23, 14:10
Medlem
ieshos avatar
Lite grand off topic men intressant att känna till är att vissa människor efter mordet på Olof Palme upplevde att de på något vis var delaktiga i mordet, vilket tydligen betraktades som en sorts vanföreställning:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vanf%C3%B6rest%C3%A4llning#F%C3%B6rekomst

Enligt min teori var det folk inblandade i mordet som inte visste att de deltog i ett mord. Det skulle inte förvåna mig om de sökte professionell hjälp efteråt. Eller om de då blev betraktade som psykfall.

Wikipediaartikeln relaterar också lite till Sigge Cedergrens "snutnoja".
Citera
2018-10-23, 15:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En fråga i sammanhanget (jag har periodvis läst lite slarvigt):

Visst var det två civilklädda poliser - Göran S och Per H - som gick fram till mordplatsen endast minuter efter mordet och stod där och snackade med de uniformerade poliserna som just satt upp avspärrningen?

Finns väl till och med på bild?

Göran S som 23.30 ringde CGÖ och rapporterade om mordet? Både Göran S och Per H hade väl också, i likhet med FMV-mannen och skytteklubbskompisen Per A, besökt CGÖ i hemmet på mordkvällen?

Min fråga är alltså om Göran S och Per H kan ha ingått i den styrka om 4 som Sigge såg?

Var inte åtminstone Göran S knarkspanare i Sthlm vid denna tid? Såg att han senare flyttade till Halmstad.

Göran Stigson och Per Hall utgör mordkvällen jollebil till södermalmspiketen, Civilklädda i målad bil. Detta tyder på att de i alla fall inte då tillhörde knarkspan, men säker är jag inte.
Citera
2018-10-23, 16:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Göran Stigson och Per Hall utgör mordkvällen jollebil till södermalmspiketen, Civilklädda i målad bil. Detta tyder på att de i alla fall inte då tillhörde knarkspan, men säker är jag inte.

Okej, tack. Ja det vore ju klart bra att få identitet på Sigges 4 eftersom de vid en intressant tidpunkt befann sig endast ca 100 m söder om mordplatsen. Men om Per H och Göran S åkte polisbil hela tiden så går de ju bort såvida de inte tog en stärkande promenad emellanåt.
Citera
2018-10-23, 16:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Okej, tack. Ja det vore ju klart bra att få identitet på Sigges 4 eftersom de vid en intressant tidpunkt befann sig endast ca 100 m söder om mordplatsen. Men om Per H och Göran S åkte polisbil hela tiden så går de ju bort såvida de inte tog en stärkande promenad emellanåt.

Det kan röra sig om kvartetten som sprängdes. Viktigt att komma ihåg att Sigge Cedergren var en pundare, livstidskriminell och notorisk lögnare. Inte minst när det kommer till frågor som rör polismakten.
Citera
2018-10-23, 16:18
Medlem
mvagrippas avatar
Bertil Wedins första kontaktman på SÄPO var Olle Frånstedts favorit Jan Zelmerlöw, sedemera SÄPO-chef i Malmö. BW blev SÄPO informatör i slutet av 60-talet.
Citera
2018-10-23, 16:57
Medlem
Citat:
En hel del omständigheter talar för att observationen av de 4 ägt rum vid en helt annan tidpunkt.
Både RJ och SC uppger ju att samtalet med KF ägde rum 10-15 min efter hemkomst, och vi vet ju genom KF att tiden 00.15 är korrekt. Det är också den tid som är noterad i TK protokollet.
Vi vet också att SC talade i telefon med JL 23.02. Vilket bestyrks av både TK och JL.

Utan att blanda in samtalet med RÖ i detta, så måste slutsatsen bli att SC varit hemma i bostaden en vända innan han hämtade RJ.

Han kan därmed ha passerat mordplatsen en gång runt 22.50, och det borde rimligtvis ha varit vid den passagen som han gjorde observationen av de 4 spanarna.
Den teorin styrks av att RJ på den direkta frågan om han sett några personer under resan fram till Luntmakargatan uppger att han inte gjort några sådana iakttagelser.

Eftersom ytterligare ett samtal är noterat 23.49 (Mona Lidingö) så kan man tänka sig att den andra passagen ägde rum ca 23.40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in