2018-10-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Visst blir man bättre på att läsa om man läser mycket.

Dock vidmakthåller jag min ställning att det generellt är bättre att tänka (producera) mer än att öka på sitt läsande (konsumtion)

Däremot kan man fördjupa sina tankar genom att läsa litteratur som befäster det man ponerat över, eller kanske till och med stjälper omkull sina felaktiga hypoteser.

Jag ser det som ett intellektuellt bollande mellan eget skapande och inspiration från andra.

Jag förstår hur du resonerar, men samtidigt är konceptet 'standing on the shoulders of giants' mer eller mindre hela essensen av vad som gör människan överlägsen alla andra djur. Vi har förmågan att bygga vidare på tidigare individers erfarenheter utan att ha någon som helst personlig relation med dem, och nyckeln till det är att läsa. Det är utifrån det som jag tycker man kan generalisera grovt när det gäller läsning.
Citera
2018-10-23, 15:19
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Spelar ingen roll, statistik och fakta bryr sig inte om dina känslor.

Finns det statistik på att kvinnor är bättre på att uppföra sig än män? Annars är du ute och cyklar i rymden.
Citera
2018-10-23, 15:21
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Eftersom jag anser att det är bra att läsa, och kvinnor läser i större utsträckning än män så kan man väl på nåt vis hävda att kvinnor är bättre på det...att läsa alltså.

Jaså, har aldrig hört att kvinnor läser mer än män. Finns det statistik på det? Sen kanske du menar porrnoveller eller damtidningar? Jag läser enorma mängder text på forumet nästan varje dag.
Citera
2018-10-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Jaså, har aldrig hört att kvinnor läser mer än män. Finns det statistik på det? Sen kanske du menar porrnoveller eller damtidningar? Jag läser enorma mängder text på forumet nästan varje dag.

Det är sunt att ifrågasätta, speciellt som det gäller ett område där forskning troligen mest baseras på självrapportering. Jag ska inte svära på att det är sant men jag uppfattar det som att det är vedertaget att kvinnor utgör huvudmarknaden för förlag. Jag minns att jag hört siffror om att kvinnor står för 80% av köpt skönlitteratur i den engelskspråkiga världen.
Citera
2018-10-23, 15:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Oavsett så pysslar du med generaliseringar mot män som du sannolikt avskyr när samma generaliseringar används för att beskriva grupper som du inte avskyr.

Hyckleri hyckleri.
Generaliseringar? Det är statistik och fakta, vad fan babblar du om? Män begår våldsbrott i högre grad än kvinnor och svarta begår våldsbrott i högre grad än vita. Vad är hyckleriet?
Citera
2018-10-23, 15:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Finns det statistik på att kvinnor är bättre på att uppföra sig än män? Annars är du ute och cyklar i rymden.
Att inte misshandla och våldta skulle jag kalla att uppföra sig. Yikes.
Citera
2018-10-23, 15:57
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Absolut, men gör man grova generaliseringar så anser jag att det är bättre att läsa än att inte göra det oavsett vad man läser.
Ja, de läser mer 50 Shades. Det kanske är därifrån de fått sitt "samtyckeskontrakt"?
Citera
2018-10-23, 16:01
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Han frågade om du hade statistik på det.
Yikes, typ så här:
https://www.speakcdn.com/assets/2497/male_victims_of_intimate_partner_violence.pdf

Du kan glömma att Sverige tar fram statistik på detta "any time soon".
Här har vi bestämt att kvinnor är offer och männen är förövare och inget annat.
Citera
2018-10-23, 16:18
Medlem
Kvinnor är bättre än män på att föda barn.
Citera
2018-10-23, 16:25
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MouIIyo
Kvinnor är bättre än män på att föda barn.
Och diska, göra smårgåsar, stryka, städa och tvätta.
De borde ta åt sig mer ära för detta.
Helt klart!
Citera
2018-10-23, 16:44
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Jag förstår hur du resonerar, men samtidigt är konceptet 'standing on the shoulders of giants' mer eller mindre hela essensen av vad som gör människan överlägsen alla andra djur. Vi har förmågan att bygga vidare på tidigare individers erfarenheter utan att ha någon som helst personlig relation med dem, och nyckeln till det är att läsa. Det är utifrån det som jag tycker man kan generalisera grovt när det gäller läsning.

Jag håller absolut med dig i att fakta, andras kunskap och kompetens är essentiell del i uppbyggnaden av sin egen.

Dock, i dagens samhälle premieras tyvärr komplex ignorans i allt för stor grad vilket visar sig med ett esoteriskt, litterärt komplext och dåligt definierat språkbruk där exempelvis skribenten på ett övertygande sätt i text ger sken av att vara en auktoritet i området vilket bidrar till en slags intellektuell lättja hos konsumenten.
Citera
2018-10-23, 16:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Och du har själv medgivit att du inte har några belägg för vilket av könen som misshandlar mest inom familjen där en stor del av misshandeln finns. Du utgår bara från dina känslor men facts don't care about your feelings.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in