2018-10-23, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Är inte en åtalsförlängning de där 1-2 veckorna som åklagaren kan be om för att hinna klart åtalet? Själva förundersökningen har ju annars ingen deadline om ingen är häktad, de får pågå tills brottet preskriberas (mord preskriberas dock aldrig). Enda kravet, om jag har förstått RB rätt, är att förundersökningen ska drivas så snabbt som omständigheterna tillåter och på ett sätt så ingen utsätts för misstankar i onödan. Tolkar det som att utredningen får rulla på bäst den vill så länge det finns skäl.

Tror dock inte 5 månader anses länge för ett mordfall, däremot är det ju lång tid att ha en mgm stå still på den lägre misstankegraden. Tänker att åklagaren kanske också sitter i en rävsax här; hon får väl varken höja till sannolika eller åtala honom utan mer bevis, men hon får inte heller avskriva honom med de bevis som finns. Känns onekligen som det är dags att vågen tippar över åt något håll nu. Well, helst igår.

Just nu är jag inne i en period där jag plötsligt får en känsla av missmod.
Tycker att de senaste artiklarna man läst om fallet andas det.

Mest illa gillar jag detta uttalande:

[...]"Om inte misstankarna stärks mot honom antar jag att åklagaren kommer att skriva av honom från utredningen."[...]

https://www.flashback.org/sp65489135

Detta uttalande från en spaningsledare (som ändå måste vara väl insatt i fallet) gör mig så brydd.
Han känner förstås till vad som ligger till grund för "skäligen misstänkt" i det här fallet.

Finns det något, något som vi inte känner till, som kan vara motsägande att SD har gjort brottet? Något som inte friskriver hon men ändå är ett visst problem?

Tiden för när brottet och flykten ska kunna ha utförts på är väldig knapp?
Att kommunikationen mellan LW och SD är otydlig. T ex han säger att han vill komma till henne, hon säger nej, han säger ok?
Något vittne tror sig ha sett honom på annat ställe ungefär för tidpunkten för brottet. Men är osäker?

Begriper inte annars hur ÅK ska kunna avskriva honom?

Jag hoppas nu på det som framkommit som bidragit till att man gjorde "krattningen" i Nya Hjärsta. Ett vittne som har haft något att berätta som leder vidare.

Man förbannar att man missade kroppen de första viktiga fem dagarna!
Citera
2018-10-23, 13:10
Medlem
Snor-Johans avatar
[quote=T34Panzer|65618544]Snälla! Ta inte åt er.

Jag tvivlar inte alls på er, och det visade sig ju att ni hade rätt: från TR till åklagaren utgick ”Föreläggande e-skickat” och svar har ju inkommit som resulterat i Aktbilaga 42 som inkom till TR igår.
Citat:

Såklart vissa i tråden försöker tysta er, och oss andra. Så är de flesta mordtrådar. Men skit i det och om de kallar er troll. Det gör jag- jag tar inte längre sånt personligt. Har varit på Flashback för länge för att ta trams och skit. Har läst/deltagit i de flesta större mordtrådar, sen runt 2010, och detta beteende är definitivt inget nytt.
Finns så många bra och kunniga skribenter här och även en hel del idioter, provokatörer och troll. De struntar ofta i trådämnet, de vill bara bråka. Det kommer att visa sig till slut vem som har rätt :-)

Mina råd: håll huvudet högt. Bli inte provocerade. Och sist men inte minst, ett viktigt tips: man behöver inte svara alla som citerar en!

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ta inte åt dig/er.
Många läser men gör inget väsen av sig.

Fortsätt skriv.
Fortsätt vilseleda dom lättledda du, dom bryr oss inte så noga om fakta. Låter sig gärna luras förutsatt bluffen är avsedd misskreditera MGM, så kör på .
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-23 kl. 13:16.
Citera
2018-10-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

[...]"Om inte misstankarna stärks mot honom antar jag att åklagaren kommer att skriva av honom från utredningen."[...]

Detta uttalande från en spaningsledare (som ändå måste vara väl insatt i fallet) gör mig så brydd.
Han känner förstås till vad som ligger till grund för "skäligen misstänkt" i det här fallet.

Finns det något, något som vi inte känner till, som kan vara motsägande att SD har gjort brottet? Något som inte friskriver hon men ändå är ett visst problem?

Att kommunikationen mellan LW och SD är otydlig. T ex han säger att han vill komma till henne, hon säger nej, han säger ok?
Något vittne tror sig ha sett honom på annat ställe ungefär för tidpunkten för brottet. Men är osäker?

Jag hoppas nu på det som framkommit som bidragit till att man gjorde "krattningen" i Nya Hjärsta. Ett vittne som har haft något att berätta som leder vidare.

Det svängde från "bra tryck i utredningen" till det här på ca två veckor.
Senast redigerad av CarlJanne75 2018-10-23 kl. 13:28.
Citera
2018-10-23, 13:31
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fortsätt vilseleda dom lättledda du, dom bryr oss inte så noga om fakta. Låter sig gärna luras förutsatt bluffen är avsedd misskreditera MGM, så kör på .

Ja du snoris du är en av dom jag omnämnde i inlägget, dock i mindre smickrande ordalag.

Är alltid intresserad av ett kontos posthistorik. Och det är rätt iögonfallande när det gäller ditt.

Av dina 779 inlägg är 777, dvs alla utom 2 st) gjorda i denna tråd. Det säger en hel del, detta fanatiska och enkelspåriga intresse.

Vad är din agenda undrar jag. För du är i min värld en desinfomatör som blandar normala inlägg med pajasinlägg och hätska sådana. Du använder dig av härskartekniker gentemot oss andra skribenter. Och din aggressivitet i tråden är påfallande - försöker du skrämma vissa här till tystnad med dina attacker? Mej skrämmer du inte. Alla hot , öppet i tråden eller via pm rapporteras.
Senast redigerad av T34Panzer 2018-10-23 kl. 13:36.
Citera
2018-10-23, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det svängde från "bra tryck i utredningen" det här på ca två veckor.

Missförstå mig inte.
Jag har SD ännu som ansvarig för mordet på första plats. Jag tänker att polisens usla arbete de första dagarna har bidragit till att svårigheterna att få till ett åtal.

Inte pga att mgm är oskyldig.

Kanske planerade mgm sitt brott så att det varit svårare att få till det.
Kanske tog han inte med sig sin mobil ner till LW?

Det är väl bra om man kan diskutera detta på ett vettigt sätt utan att det nu blir påhopp och nedlåtande kommentarer i tråden.

Nu låter det som att jag angriper dig. Det är inte meningen, eftersom du alltid har en ganska god ton (tror jag).

Tänker mest att jag nästan inte vågade yppa något om mina farhågor eftersom tråden ofta riskerar att brisera i otrevligheter och bråk så fort tillfälle ges.

Att tänka på för ett bra diskussionsklimat.
Citera
2018-10-23, 13:43
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, är ju inte så säker på att HD verkligen har sagt vad som skrivs i tråden, jag har ju varit med här på Flashback ett tag och det finns inte en tråd som inte har blivit "trollinfekterad", dvs. det dyker upp något nyreggat nick som levererar exakt den information som önskas av en del tråddeltagare, ju smaskigare och värre desto bättre.

Föredrar nog att avvakta och förehålla mig med en stor skopa skepsis till sådana uppgifter.

Utredningen rullar inte på som den ska, jämför med fallet angående kvinnan de hittade mördad utanför Sigtuna.

- Bra skrivet, Reimer.
- Reggad aug 2003 med trovärdighet av annan tyngd än den nyreggade och köttbensslängande TinnaNinna85 som dessutom uppmuntras fortsätta med sitt osammanhängande trams. Vore välgörande om tråden förhöll sig behärskat trots blodtörsten och dom ytterst få fakta vi har att förhålla oss till //SN
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-23 kl. 13:48.
Citera
2018-10-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Exakt detsamma jag fick precis från Örebro Tingsrätt. Har begärt alla öppna dokument sedan dagen mordet skedde. Det var 15 bilagor, som jag ska läsa igenom ikväll och se om jag missat något.

För övrigt så har jag löpande hela sommaren, fått i stort samma info som MV från både polishåll & folk som känner MGM privat/jobb. Så det MV har delgivit oss verkar helt rätt. Och det är nog klokt att TinnaNinna med kollegor har larm, misstänker jag. Sh.Holmes är också mycket trovärdig, men bör styra sina känslor i skrift ibland. För sin egen skull.

Synd att SD-sekten håller på att terrorisera sönder hela denna tråd, annars kunde det varit intressant att dela med sig information. Nu har jag istället gjort det per DM till ett par av de vettiga här, då och då under sommaren. NI vet själva vilka ni är och jag anser att ni är kloka och empatiska människor!

För övrigt: Detta måste vara den sjukaste och mest infekterade tråd jag följt på FB, någonsin. Skrämmande läsning och skrämmande låg nivå på vissa.

Det som förvånar mig med de som inte ingår i Sd-sekten (alltså de som är mänskliga och verkligen vill att detta fall ska lösas för LW´s familj och vänners skull!)inte låter bli att svara på alla meningslösa inlägg. Ni borde inte tillåta er att dras med i dessa meningslösa diskussioner.

Mvh

FS
Så vad är dina tankar om fallet? Tror du de kommer lösa det? Tror du SD kommer bli avskriven?
Citera
2018-10-23, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är nog inte bara omständigheter de har som bevis. Jag tänker på EGT:s och Medinsyn:s tråduppgifter som indikerade på att de visste att det fanns "mer" som inte var till SD:s fördel, men ingen av dem ville konkret berätta vad det var (förståeligt, men irriterande för en nyfiken).

Jag fattar inte riktigt citeringen från polisen MN (i din spoiler) där han citeras med att säga "återigen ett spaningsmord". LW-fallet har ju haft en Skäligen misstänkt från dag ett, då det rubricerades Människorov som sen ändrades till Mord. Hade de rubricering Spaningsmord innan SD blev anhållen 2:a gången och sen häktad? Någon som vet?

Spaningsmord är en benämning för utredningen som används när man rubricerat brottet som ett mord men inte har någon misstänkt i ärendet. Rubriceringen är dock fortsatt mord.

Om den nu MT avskrivs som misstänkt så återgår detta ärende till ett spaningsmord inom utredningen eftersom man då troligen inte har någon ny/annan person som misstänks för brottet.
Citera
2018-10-23, 14:26
Medlem
Citat:
Missförstå mig inte.
Jag har SD ännu som ansvarig för mordet på första plats. Jag tänker att polisens usla arbete de första dagarna har bidragit till att svårigheterna att få till ett åtal.

Inte pga att mgm är oskyldig.

Kanske planerade mgm sitt brott så att det varit svårare att få till det.
Kanske tog han inte med sig sin mobil ner till LW?

Det är väl bra om man kan diskutera detta på ett vettigt sätt utan att det nu blir påhopp och nedlåtande kommentarer i tråden.

Nu låter det som att jag angriper dig. Det är inte meningen, eftersom du alltid har en ganska god ton (tror jag).

Tänker mest att jag nästan inte vågade yppa något om mina farhågor eftersom tråden ofta riskerar att brisera i otrevligheter och bråk så fort tillfälle ges.

Att tänka på för ett bra diskussionsklimat.

Jag missförstår inte alls dig, du har haft samma åsikt om att SD är skyldig
hela tiden, om jag förstått dig rätt

Jag påstår inte att du har fel, men att man har vänt ut och in på SD i fem
månaders tid utan att lyckas binda honom till mordet talar ju inte till hans nackdel precis.
Med det sagt så påstår jag inte att han är oskyldig, bara att mina misstankar
mot honom minskar.

Jag känner mig inte på något vis angripen av dig, å har aldrig gjort.
Du har rätt när du skriver om diskussionsklimatet, själv försöker jag
om inte direkt vara trevlig kanske så i alla fall inte va otrevlig, om
jag inte blir påhoppad på falsk grund, då biter jag till baka.
Citera
2018-10-23, 14:31
Medlem
Citat:

Du undrar om tiden för brott och flykt är väldigt knapp: vad tyder på det? Vi vet inte tidsspannet.
Har jag missat att någon sett MGM "på annat ställe"?
Citera
2018-10-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
"0505" - Davidsson är han en simpel "sol" och vårare.. eller har han psyket att kunna mörda - troligen inte själv.
Kommer bli väldigt intressant att se hur stort detta blir. Samt hoppas innerligt att socialtjänsten har gått in i detta ärende och tar hand om alla barn som blivit inblandande.

En vän till mig tror att MGM lagt över "uppdraget" på någon och att han därmed kan säga: "de har inget på mig". Svår utredning i så fall men straffet skulle väl bli detsamma.
Citera
2018-10-23, 14:41
Medlem
Finns det någon i tråden som vet eller har en aning om
varför UW och MH skilde sig?

Jag har haft som teori att LW å UW skulle försöka bli en
familj igen, kan det möjligen stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto