Citat:
Är inte en åtalsförlängning de där 1-2 veckorna som åklagaren kan be om för att hinna klart åtalet? Själva förundersökningen har ju annars ingen deadline om ingen är häktad, de får pågå tills brottet preskriberas (mord preskriberas dock aldrig). Enda kravet, om jag har förstått RB rätt, är att förundersökningen ska drivas så snabbt som omständigheterna tillåter och på ett sätt så ingen utsätts för misstankar i onödan. Tolkar det som att utredningen får rulla på bäst den vill så länge det finns skäl.
Tror dock inte 5 månader anses länge för ett mordfall, däremot är det ju lång tid att ha en mgm stå still på den lägre misstankegraden. Tänker att åklagaren kanske också sitter i en rävsax här; hon får väl varken höja till sannolika eller åtala honom utan mer bevis, men hon får inte heller avskriva honom med de bevis som finns. Känns onekligen som det är dags att vågen tippar över åt något håll nu. Well, helst igår.
Tror dock inte 5 månader anses länge för ett mordfall, däremot är det ju lång tid att ha en mgm stå still på den lägre misstankegraden. Tänker att åklagaren kanske också sitter i en rävsax här; hon får väl varken höja till sannolika eller åtala honom utan mer bevis, men hon får inte heller avskriva honom med de bevis som finns. Känns onekligen som det är dags att vågen tippar över åt något håll nu. Well, helst igår.
Just nu är jag inne i en period där jag plötsligt får en känsla av missmod.
Tycker att de senaste artiklarna man läst om fallet andas det.
Mest illa gillar jag detta uttalande:
[...]"Om inte misstankarna stärks mot honom antar jag att åklagaren kommer att skriva av honom från utredningen."[...]
https://www.flashback.org/sp65489135
Detta uttalande från en spaningsledare (som ändå måste vara väl insatt i fallet) gör mig så brydd.
Han känner förstås till vad som ligger till grund för "skäligen misstänkt" i det här fallet.
Finns det något, något som vi inte känner till, som kan vara motsägande att SD har gjort brottet? Något som inte friskriver hon men ändå är ett visst problem?
Tiden för när brottet och flykten ska kunna ha utförts på är väldig knapp?
Att kommunikationen mellan LW och SD är otydlig. T ex han säger att han vill komma till henne, hon säger nej, han säger ok?
Något vittne tror sig ha sett honom på annat ställe ungefär för tidpunkten för brottet. Men är osäker?
Begriper inte annars hur ÅK ska kunna avskriva honom?
Jag hoppas nu på det som framkommit som bidragit till att man gjorde "krattningen" i Nya Hjärsta. Ett vittne som har haft något att berätta som leder vidare.
Man förbannar att man missade kroppen de första viktiga fem dagarna!