2018-10-23, 10:02
Medlem
Eftersom jag anser att det är bra att läsa, och kvinnor läser i större utsträckning än män så kan man väl på nåt vis hävda att kvinnor är bättre på det...att läsa alltså.
Citera
2018-10-23, 11:33
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nu tycker man ju att det inte borde vara så farligt för en man att få en smäll eller två av en kvinna.

Kan lätt bli ett slippery slope särskilt om man är i ett förhållande med kvinnan. Anser man "att det inte är så farligt" att få en sm'll eller tå blir det grönt ljus från fortsatt våld från kvinnan, och gränserna flyttas hela tiden fram.

Näe bättre att slå tillbaka. Man behöver inte bryta käken på kvinnan men att slå tillbaka med rejäl kraft för att markera hade iaf i Patriks fall besparat honom mycket lidande.
Citera
2018-10-23, 12:41
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Eftersom jag anser att det är bra att läsa, och kvinnor läser i större utsträckning än män så kan man väl på nåt vis hävda att kvinnor är bättre på det...att läsa alltså.

Det beror förstås på vad man läser och inte volymen text man tar sig igenom.

Många av mina ingenjörsbröder och systrar läser knappt något alls mer än något relevant inom yrket och intresset.
Citera
2018-10-23, 12:42
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Kan lätt bli ett slippery slope särskilt om man är i ett förhållande med kvinnan. Anser man "att det inte är så farligt" att få en sm'll eller tå blir det grönt ljus från fortsatt våld från kvinnan, och gränserna flyttas hela tiden fram.

Näe bättre att slå tillbaka. Man behöver inte bryta käken på kvinnan men att slå tillbaka med rejäl kraft för att markera hade iaf i Patriks fall besparat honom mycket lidande.

Eller bara visat våldsverkaren dörren. Det finns inget som biter så hårt på det kvinnliga psyket att hamna ute i kylan.
Citera
2018-10-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, men nu handlar topic om män vs kvinnor, inte svarta vs vita. Kan du inte läsa, eller?

Oavsett så pysslar du med generaliseringar mot män som du sannolikt avskyr när samma generaliseringar används för att beskriva grupper som du inte avskyr.

Hyckleri hyckleri.
Citera
2018-10-23, 13:09
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur stort är mörkertalet för kvinnor respektive män när det gäller våld i hemmet?
Om du inte kan svara på det utgår du från dina känslor och inte från fakta.
Världens största undersökning har kommit fram till att fler män får stryk hemma.

Gärningskvinna på den.
Det är också den allmänna stämningen "normen" vi har i fråga om attityderna om det.
Citera
2018-10-23, 13:09
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Det beror väl lite på vad de läser?
Citera
2018-10-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Det beror förstås på vad man läser och inte volymen text man tar sig igenom.

Många av mina ingenjörsbröder och systrar läser knappt något alls mer än något relevant inom yrket och intresset.

Jag förväntade mig den invändningen, och den är rimlig. Men när man gör generaliseringar kommer man hitta undantag, och ju vidare man generaliserar desto fler undantag hittar man. Men nu handlar det ju om väldigt vida generaliseringar och då vidhåller jag att man kan säga att kvinnor läser mer. Och jag är som sagt av uppfattningen att det är bra att läsa (vilket i sig är både subjektivt, icke-substantierat och återigen genereliserande )
Citera
2018-10-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det beror väl lite på vad de läser?

Absolut, men gör man grova generaliseringar så anser jag att det är bättre att läsa än att inte göra det oavsett vad man läser.
Citera
2018-10-23, 13:45
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Jag förväntade mig den invändningen, och den är rimlig. Men när man gör generaliseringar kommer man hitta undantag, och ju vidare man generaliserar desto fler undantag hittar man. Men nu handlar det ju om väldigt vida generaliseringar och då vidhåller jag att man kan säga att kvinnor läser mer. Och jag är som sagt av uppfattningen att det är bra att läsa (vilket i sig är både subjektivt, icke-substantierat och återigen genereliserande )

Jag vill påstå att det är bättre att ponera på sakers sanna natur än att låta sitt intellekt bli förgripen av irrelevant trams.

Det finns alldeles för många komplexa ignoranter som är belästa men inte har någon sorts begrepp över orsaker och samband i verkligheten.
Citera
2018-10-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Jag vill påstå att det är bättre att ponera på sakers sanna natur än att låta sitt intellekt bli förgripen av irrelevant trams.

Det finns alldeles för många komplexa ignoranter som är belästa men inte har någon sorts begrepp över orsaker och samband i verkligheten.

Men när man generaliserar över hela mängden så blir inte jämförelsen mellan de av olika kön som läser utan mellan de som läser och de som inte läser alls.

Om man skär ner det till att jämföra män som läser med kvinnor som läser så tror jag man ser andra mönster. Kanske att (den mindre) mängden män som läser, har en högre kvalitet i materialet än (den betydligt större) mängden kvinnor som läser. Sedan är det en falsk dikotomi att ställa facklitteratur, populärvetenskap, akademisk litteratur, nyheter mot skönlitteratur. Man kan läsa alla kategorier och ju mer man läser desto snabbare kan man läsa.
Citera
2018-10-23, 14:10
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Men när man generaliserar över hela mängden så blir inte jämförelsen mellan de av olika kön som läser utan mellan de som läser och de som inte läser alls.

Om man skär ner det till att jämföra män som läser med kvinnor som läser så tror jag man ser andra mönster. Kanske att (den mindre) mängden män som läser, har en högre kvalitet i materialet än (den betydligt större) mängden kvinnor som läser. Sedan är det en falsk dikotomi att ställa facklitteratur, populärvetenskap, akademisk litteratur, nyheter mot skönlitteratur. Man kan läsa alla kategorier och ju mer man läser desto snabbare kan man läsa.

Visst blir man bättre på att läsa om man läser mycket.

Dock vidmakthåller jag min ställning att det generellt är bättre att tänka (producera) mer än att öka på sitt läsande (konsumtion)

Däremot kan man fördjupa sina tankar genom att läsa litteratur som befäster det man ponerat över, eller kanske till och med stjälper omkull sina felaktiga hypoteser.

Jag ser det som ett intellektuellt bollande mellan eget skapande och inspiration från andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in