2018-10-22, 21:28
Medlem
Tack för svaret Josef.k.33, Jag förlorar väl värde ifall jag väntar med att göra alla prov och sedan köpa något tjänst. Om jag köper tjänsten så fort så möjligt kan jag uttnyttja den så mycket och snabbt så möjligt tänker jag.
Hur tycker du jag borde lägga upp mitt schema tills nästa prov som är på våren? Jag hade tänkt börja plugga in 20 ord varje dag ungefär och göra 2-3 gamla hp per vecka då menar jag antingen 1 eller 2 kva och 1 verb eller vice versa, läsa 30 min tidning också. Vet inte riktigt om det är en bra plan då jag läser tredje året på naturvetenskapliga programmet och läser eng7 matte 5 fysik 2 matte 4 osv, snittar också 19 just nu med merit vilket jag skulle vilja höja eller behålla.
Citera
2018-10-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.Miscavige

De svårare uppgifterna blir ju inte lättare för att du börjar med dem.
Drar du en lina kokain varje paus eller vad är det som gör att din mentala energi dalar efter 30 minuter? Och i så fall kommer du ju alltid ha mindre energi till de svåra uppgifterna på nästa prov om du börjar med de lätta. Iofs inte på det sista testet men ja. Nej du, detta är nog lite som att hinka vatten på Titanic.

Hahah kokain, nej tack. Min poäng är att det, under tidspress, är lättare att klara de lätta frågorna än de svåra av den anledning att där kan man eventuellt se svaret ganska omgående. Det måste ju även du hålla med om. Sen om taktiken i sin helhet har någon positiv effekt vet jag inte. Men det är ju därför jag frågar här med.
Citera
2018-10-22, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Finns ingen anledning att betala för dom där grejerna. Det är gratis att ladda ned och plugga på gamla prov. Det är gratis att läsa böcker. Det är gratis att titta på pedagogiska videos på Youtube. Så varför kasta iväg pengar?

Rekommenderar särskilt den här kanalen:
https://www.youtube.com/channel/UCV7cRwa_UrIzDlc5BTYHAbw/videos

Om jag gör alla gamla hp som finns ute kommer jag då att lära mig och bli immun mot alla typer av sätt jag kan bli lurad på? Tanken jag har angående dessa guider är att de förser mig med nästa oändligt många olika typer av frågor vilket borde göra att jag är förberedd för en större grad av frågor. Måste fundera vidare men tack för svaret. Har även hört att man ska vänta med att dundra igenom gamla hp för då har man inga "test prov" för att mäta sin utveckling om man redan gjort alla.
Citera
2018-10-22, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Hahah kokain, nej tack. Min poäng är att det, under tidspress, är lättare att klara de lätta frågorna än de svåra av den anledning att där kan man eventuellt se svaret ganska omgående. Det måste ju även du hålla med om. Sen om taktiken i sin helhet har någon positiv effekt vet jag inte. Men det är ju därför jag frågar här med.

Ditt mål ska givetvis vara att klara av så många uppgifter som möjligt, en uppgift som är påbörjad men som du svarar fel på är inte värd ett piss. Av praktiska skäl är det dock inte så praktiskt att sitta och bläddra fram och tillbaks.

Du sade att du ska börja med de svårare uppgifterna, det som kommer hända är två saker, först och främst kommer du uppleva en mycket djup ångest då du inte klarar av dem (du tappar modet) och dels så riskerar du att tappa bort dig tidsmässigt och så har du inte tid med ens de enklaste.

Rent iskallt bör man faktiskt överge en uppgift som man inser kommer ta mer än en viss tid för att klara av, på en sådan uppgift slösar du bara tid om du sitter 1 minut fast att du har 1 minut dedikerad till uppgiften.
Citera
2018-10-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av escobarr1
Om jag gör alla gamla hp som finns ute kommer jag då att lära mig och bli immun mot alla typer av sätt jag kan bli lurad på? Tanken jag har angående dessa guider är att de förser mig med nästa oändligt många olika typer av frågor vilket borde göra att jag är förberedd för en större grad av frågor. Måste fundera vidare men tack för svaret. Har även hört att man ska vänta med att dundra igenom gamla hp för då har man inga "test prov" för att mäta sin utveckling om man redan gjort alla.

När du gör gamla prov så kommer du att märka att det ständigt är samma återkommande grejer, men med förändrade värden.

Hur man förbereder sig är individuellt, men för egen del brukar jag lösa ett gammalt prov om dagen under de sista 5-8 dagarna innan provdagen. Och under de sista 2 dagarna nöter jag in vissa saker som alltid kommer på kvantitativa delen (de 3-4 vanligaste trianglarna för Pythagoras sats, andragradare, faktorisering, några potenser, bråkräkning mm).

Sen är det väl kul för dig att du läser natur-matte, men du kommer inte att ha någon nytta av det du gör där nu. Högskoleprovet är den matte du hade under första gymnasieåret.

Enligt mig ger onlinetjänsterna inget mervärde mer än att det är bekvämt. Bortkastade pengar med andra ord.
Citera
2018-10-22, 21:47
Medlem
Hur du ska lägga upp studierna beror lite på vart du ligger i dagsläget. Jag hade nog gjort några verbala delar på prov hemma och kolla med det årets normeringstabell vart jag hamnar och sen lagt upp studierna efter det. Verb är svårare än kvant att höja sig på men om du läser typ 1.0 är det värt att lägga massa tid på ändå för där finns det stora möjligheter att höja sig.

HP har många fulingar man måste lära sig genom att nöta många gamla prov så är det. Exempel är att dom kan ge dig en geometrisk figur med uppgiften som man får fel svar om man räknar på, eller definiera riktning Norr typ nedåt på kartor. Mycket trams som man bara får lära sig kolla efter, det är därför det är så kraftfullt att nöta gamla prov.
Citera
2018-10-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
2*10 är inte lika med 100

Du har höjt dig från 0,6 till 2,0. Jag skulle vilja be om tips. Kan du ge mig en utförlig strategi som du använde dig av? Jag fick 1,6 på detta högskoleprov och skulle vilja sätta 2,0 på vårens prov. Min svaghet är framförallt DTK delen men resterande delar gick hyfsat bra, men det finns saker att förbättra även där.
Citera
2018-10-22, 22:37
Medlem
Citat:

Jag tänker att risken är att man då inte klarar några uppgifter alls istället. Inte ens de lätta.
För egen del höll jag mig till den tidsrekommendationen som fanns, och tror att det va rätt bra. Kände jag att något inte gick att klara någorlunda fort, så gjorde jag en gissning, en liten markering bredvid uppgiften i provhäftet och gick vidare. När jag gått igenom häftet, gick jag sedan tillbaka till de markerade uppgifterna om tiden fanns.

Undantaget va de LÄS texter som sträckte sig över mer än en halv sida. De sparade jag åt sist, just för att jag visste att de annars skulle tagit för mycket tid.
Senast redigerad av yokisuci 2018-10-22 kl. 22:40.
Citera
2018-10-22, 22:41
Medlem
mrglglglgls avatar
Citat:
Eftersom du hamnade i tidsnöd så bör du väl framförallt se till att du disponerar tiden bättre och inte fastnar på svåra uppgifter. Du får ju inte mer tid på dig bara för att du börjar med DTK istället för XYZ.

Jag tycker nog det är bättre att göra de enkla först för att om möjligt få mer tid till de svåra som man inte är lika duktig på. Om det för den delen kan hjälpa dig mentalt att beta av de svåra frågorna först så för all del gör på det sätt som funkar för dig. Testa på ett gammalt högskoleprov hemma vet jag.
Senast redigerad av mrglglglgl 2018-10-22 kl. 22:43.
Citera
2018-10-22, 22:45
Medlem
Man kan då konstatera att dessa guider är för den som vill ha det bekvämt och gärna kan kosta på sig? Man kan både genom att inte köpa något alls och att köpa alla guider nå samma mål, men kurser osv gör det enklare. Josef menar du att om jag har 1.0 på svenskan är det värt att lägga ner lika mycket tid på den som kvant? Vet att många som satsar på 1.5 brukar sikta på 1.8 kvant och 1.2 verb förutsatt att de är bättre på kvant från början.
Citera
2018-10-22, 23:08
Bannlyst
Ni som tänker efter coh det gör man ju ibland känns inte ett resultat efter att man har tränat som jävligt B? Alltså att gå in i salen efter att ha knullat två fräscha tjejer utanför, kanske tagit lite heroin och allmänt fuckat upp och skriva 2.0 känns som ett riktigt 2.0. Räcker egentligen att man bara går dit som en normal människa och skriver 2.0 fast att man inte har tränat.

Så fort man har börjat plugga, köpt guider och annat är resultatet inte värt något, lite så känner jag. Förstår själv att det inte stämmer för har man tränat på ord så är man bra på ord och från att kanske ha blivit nedklubbad av en hipster i DN som skriver med svåra ord kan man läsa samma text och konstatera att här skulle vi behövt ge en rak höger JÄVLA HIPSTER och så går man vidare i livet.Men känslan är trots det att ett tränat resultat är fejk. Så känner jag!
Citera
2018-10-22, 23:33
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David.Miscavige
Ni som tänker efter coh det gör man ju ibland känns inte ett resultat efter att man har tränat som jävligt B? Alltså att gå in i salen efter att ha knullat två fräscha tjejer utanför, kanske tagit lite heroin och allmänt fuckat upp och skriva 2.0 känns som ett riktigt 2.0. Räcker egentligen att man bara går dit som en normal människa och skriver 2.0 fast att man inte har tränat.

Så fort man har börjat plugga, köpt guider och annat är resultatet inte värt något, lite så känner jag. Förstår själv att det inte stämmer för har man tränat på ord så är man bra på ord och från att kanske ha blivit nedklubbad av en hipster i DN som skriver med svåra ord kan man läsa samma text och konstatera att här skulle vi behövt ge en rak höger JÄVLA HIPSTER och så går man vidare i livet.Men känslan är trots det att ett tränat resultat är fejk. Så känner jag!

Ska Zlatan endast gå in på planen och förvåntas briljera utan att ha dedikerat en enda dag och investering (av tid, utrustning) till att träna på fotboll?

För vissa kräver det endast ”träningen” man fick från gymnasiet i skolan, för andra behövs det dedikerad träning för att klara HP. Ingen bryr sig om Zlatan föddes med talangen eller behövde nöta 100 000 timmar fotboll för att ta sig till toppen, när man står på toppen så står man på toppen oavsett hur man gjort för att ta sig dit.

Ingen bryr sig om någon historia hur man ”tog sig dit”, det alla vill höra är resultatet, oavsett om det gäller fotbollsmål eller högskoleprovets resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in