2018-10-22, 19:16
  #54805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Ang LÄS och ELF.

Texten om Readers Digest (tror det var första texten) hade en fråga om hur man såg på kommunismen. Bara jag som tyckte att det var svårt att avgöra vilket svarsalternativ som var rätt? I texten står det att man alltid sett kommunismen som ett hot även om man beundrade dess tillkomst/metoder. Sen står det hur man såg upp till kommunismens kamp mot Hitler och nazisterna. Efter detta följer ett långt stycke om hur kommunismen var en cancersvulst som hotade den liberala demokratin och att det saknades nyanser kritiken. Svarsalternativen jag velade mellan var "kritiken var konstant även om argumenten varierade" eller liknande och "hyllningarna avtog efter kampen mot Hitler". Tog det från minnet så frågorna kansks inte såg ut exakt så. Rent krasst så är ju båda alternativ korrekta.

Vad svarade ni?

Sen har vi texten om välfärdsrapporten och sista frågan hur man karakteriserar texten från författarens perspektiv. Velade mellan referat av publikation och välfärdsekonomisk prognos. Vad valde ni här? Valde själv referat men skulle lika gärna kunna vara en välfärdsekonomisk prognos imo.

När det kommer till ELF så var det texten om Pheromones och nästsista/sista frågan som förvirrade mig, tror det var angående likheten mellan hur människor och möss utser potentiella partners med hjälp av feromoner, och att båda dras till friska individer men att detta ännu inte har påvisats hos människor trots otaliga experiment och att det saknas bevis. Hur svarade ni här? Tyckte ingen av svarsalternativen riktigt passade in.

Välfärdsrapporten valde jag som ett referat då den inte innehöll mycket ekonomi alls. Angående feremonerna valde jag C "It is possible that smell-based attraction works
for both mice and humans." Det fanns ju en studie som tyder på detta, dock gick det inte att återskapa denna studie.
Citera
2018-10-22, 19:16
  #54806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellout
Den här tänkte jag själv på.

Om vi låtsas att x=2 och y=3 så blir kvantitet I: 4 och kvantitet II: 5, alltså kvanitet II större.

Men om vi låtsas att x=10 och y=11 så blir kvantitet I: 100 och kvanitet II: 21. Alltså kvantitet I större.

Då måste väl svaret på frågan bli D?

x och y är två på varandra följande heltal sådana att x < y.
Kvantitet I: 2x
Kvantitet II: Summan av x och y

Talen är x och y=x+1 (eftersom y direkt följer x)

x+y=x+x+1=2x+1 > 2x för alla x.

Avgjort - på cirka 10 sekunder.
Citera
2018-10-22, 19:17
  #54807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Försöker analysera mitt första test. Kan det vara lönt för en person som mig, som hamnade i tidsnöd, att göra provet bakifrån och göra de svåra frågorna först medan man dessutom är fräsch?

Nja, alltså om man har tidsnöd tycker jag det är vettigt att prioritera de frågor som ger mest poäng per minut. Dvs inte grafterna på matten exempelvis.
Citera
2018-10-22, 19:18
  #54808
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Försöker analysera mitt första test. Kan det vara lönt för en person som mig, som hamnade i tidsnöd, att göra provet bakifrån och göra de svåra frågorna först medan man dessutom är fräsch?
Bara om du hinner klart. Annars är det naturligtvis bättre att hinna med många lätta frågor än få svåra frågor.
Citera
2018-10-22, 19:24
  #54809
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistkatt
Nja, alltså om man har tidsnöd tycker jag det är vettigt att prioritera de frågor som ger mest poäng per minut. Dvs inte grafterna på matten exempelvis.

Trista svaret är nog att det bästa är om du över upp dig, gå tillbaks till uppgifter är ganska jobbigt och tar massa tid. Enda gången jag går tillbaks är när jag fyller i svaren det har jag alltid gjort de sista 5 minutrarna, det tar kanske 3 minuter men inget nytt händer när jag går tillbaks till uppgifterna.

Igår var det flera uppgifter som jag inte kände mig nöjd med på verbala och som jag ville gå tillbaks till men det blev inte så. Det blir aldrig så.
En annan sak är att man ska inte tänka så jävla mycket över hur mycket tid man har kvar, ibland märker jag att jag tänker att nu är där ju mycket tid kvar, då degar man ner sig och sen blir det stressigt.

Nu vet jag inte hur stressigt det blev för mig egentligen, uppenbarligen klarade jag det ganska bra. På kvantitativa är jag dock en jävla nolla och märker jag att jag inte kan en uppgift är det bara hoppa för att aldrig se den igen.

Det här med att hoppa fram och tillbaks, upp och ner eller i sidled i provsalen låter fint me det är nog bara de som sätter alla prov som har den lyxen och de behöver inte ägna sig åt det. Enda som kommer hända är att du blir så jävla deprimerad över hur dålig du är då du inte klarar de svårare uppgifterna och sedan kommer det gå utåt. Don't do it!
Citera
2018-10-22, 19:34
  #54810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistkatt
Nja, alltså om man har tidsnöd tycker jag det är vettigt att prioritera de frågor som ger mest poäng per minut. Dvs inte grafterna på matten exempelvis.

Förstår vad du menar. Men om vi säger att jag har 10 min kvar och inte är klar. Då har man ju hellre kvar fråga 1-10 än 30-40 då de tar mindre tid och är lättare att lösa. Eller är jag helt ute och cyklar och att det inte gör någon skillnad alls?
Citera
2018-10-22, 19:36
  #54811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Förstår vad du menar. Men om vi säger att jag har 10 min kvar och inte är klar. Då har man ju hellre kvar fråga 1-10 än 30-40 då de tar mindre tid och är lättare att lösa. Eller är jag helt ute och cyklar och att det inte gör någon skillnad alls?

Hm jo visst i de scenariot är det ju bättre. Men alltså, tycker det är bättre att börja med det som tar minst tid och sen tar man den tid som blir över till graferna då det ändå inte är så många poäng. Nu när jag skrev var dock inte tiden några bekymmer
Citera
2018-10-22, 19:57
  #54812
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Förstår vad du menar. Men om vi säger att jag har 10 min kvar och inte är klar. Då har man ju hellre kvar fråga 1-10 än 30-40 då de tar mindre tid och är lättare att lösa. Eller är jag helt ute och cyklar och att det inte gör någon skillnad alls?

De svårare uppgifterna blir ju inte lättare för att du börjar med dem.
Drar du en lina kokain varje paus eller vad är det som gör att din mentala energi dalar efter 30 minuter? Och i så fall kommer du ju alltid ha mindre energi till de svåra uppgifterna på nästa prov om du börjar med de lätta. Iofs inte på det sista testet men ja. Nej du, detta är nog lite som att hinka vatten på Titanic.
__________________
Senast redigerad av David.Miscavige 2018-10-22 kl. 20:00.
Citera
2018-10-22, 20:05
  #54813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Förstår vad du menar. Men om vi säger att jag har 10 min kvar och inte är klar. Då har man ju hellre kvar fråga 1-10 än 30-40 då de tar mindre tid och är lättare att lösa. Eller är jag helt ute och cyklar och att det inte gör någon skillnad alls?

Min strategi var att avsätta 1 min 10 sek per fråga, om jag inte löst en uppgift vid den tiden gick jag vidare. Eftersom dom lätta uppgifterna går mycket fortare än så är det typiska scenariot att man kommer till graferna med jättemycket tid över, och 3-4 jättesvår uppgifter som är överhoppade tills vidare. Jag gör graferna, kikar igen på dom svåra och har alltid tid över i slutet av provet.
Citera
2018-10-22, 21:19
  #54814
Medlem
Högskoleprov guider/kurser värt?

Går tredje året på gymnasiumet och har gjort högskoleprovet 2 ggr, första provet fick jag 0.9
kva : 49 p
verb : 37 p

Ser ut att landa på 1.1 på det senaste högskoleprovet som skrevs igår. Jag hade inte förberett mig inför något av dessa prov. Jag kommer att plugga tills nästa högskoleprov då jag skulle vilja nå 1.4+ jag undrar om det är värt att kosta på sig dessa utbildningarna som blivit så populära på senaste. Hpguiden verkar vara den främsta men den kostar tyvärr 2700 kr för ett prov, HP akademin kostar 1600 kr. Jag har också sneglat in på HPskolan vilket kostar 99/kr per månad utan bindningstid men som bara har 6000 uppgifter jämte mot hpguidens 16000 uppgifter. Jag har även möjlighet att låna högskoleprov böcker från mitt lokala bibliotek vilket jag redan vet har ungefär 5-6 st sådana. Borde jag köra gratis eller köpa nån guide? Kan någon berätta hur dem höjde sig?
Citera
2018-10-22, 21:23
  #54815
Medlem
Jag skrev 1.4+ på mitt första prov enbart genom att kunna innehållet i matte 1 och 2 väldigt bra. Jag hade bara gjort typ 2-3 gamla högskoleprov som förberedelse så det fanns otroligt mycket mer material för mig att öva på innan det hade blivit aktuellt att köpa HPguiden eller så.

Jag hade nog köpt extratjänster först när jag gjort alla gamla prov som finns tillgängliga, man lär sig väldigt mycket på dom.

Jag tror att alla lär sig olika men det jag vill illustrera här är att det knappast är ett krav att skaffa dessa extratjänster. Lär dig matten, nöta gamla prov så kommer det gå bra.

Och glöm inte att läsa böcker.
Citera
2018-10-22, 21:28
  #54816
Medlem
Finns ingen anledning att betala för dom där grejerna. Det är gratis att ladda ned och plugga på gamla prov. Det är gratis att läsa böcker. Det är gratis att titta på pedagogiska videos på Youtube. Så varför kasta iväg pengar?

Rekommenderar särskilt den här kanalen:
https://www.youtube.com/channel/UCV7cRwa_UrIzDlc5BTYHAbw/videos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in