2018-03-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSecond
Eftersom jag inte har förstört min emalj efter 1 år så tror jag helt enkelt att det fungerar som godis och sött, det fräter på dina tänder om du överanvänder. Du skadar ju inte emaljen om du borstar med ett slipande medel en gång utan påverkar tänderna på samma sätt som om du äter en stor mängd godis.
).
hur vet du att din emalj inte är påverkad? ursäkta om jag missat i tråden om din tandläkare sagt detta.
Citera
2018-03-19, 22:30
Medlem
AkeTheSnakes avatar
[quote=LuluBrooksie|63547893]Massor av amerikanska tandläkare har gått ut på en webbsida och varnat för väteperoxid, det bryter ner emaljen som aldrig återhämtar sig. Däremot säger de att bikarbonat kan vara okej så länge man använder det max två gånger i månaden.

Massor av svenska läkare har gått ut på en webbsida och varnat för Livsmedelsverket. Den myndigheten kan man lägga ned
Mina pliggar mår förövrigt utmärkt.
Citera
2018-04-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -93
hur vet du att din emalj inte är påverkad? ursäkta om jag missat i tråden om din tandläkare sagt detta.

Jag skrev i min OP att jag besökte tandläkaren 6 månader efter att jag började använda bikarbonat och han sa att han inte såg några tecken på att min emalj hade tagit skada.

Efter ytterligare två månader har mina tänder inte blivit något vitare alls. Jag tror att jag ska sluta med det tills jag ser en klar missfärgning av tänderna igen.
Citera
2018-04-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Kör också med bikarbonat (baking soda) + väteperoxid 3% foodgrade (hydrogen peroxide).
1/2 matsked peroxid 1/2-1 matsked vatten, 1 matsked bikarbonat i en mugg. Helt överlägset.
https://youtu.be/4OP1pcgJYio

Var köper man peroxid?
Citera
2018-04-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Däremot säger de att bikarbonat kan vara okej så länge man använder det max två gånger i månaden.
Ursäkta min okunnighet men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara farligt att intaga bikarbonatet oftare än dessa två ggr per månad som rekommenderas ovan? En nackdel med att skölja med bikarbonat kan eventuellt vara att det ger effekter på kroppen om det sväljs istället för att spottas ut, kanske ger njursten eller vad det kallas. Det är den enda risken tror jag.

Verkar konstigt om bikarbonatet skulle skada tänderna mer än den sura låg-ph-smörja som vi dagligen stoppar i oss i ofantligt stora volymer i form av socker, övriga kolhydrater och syror och sånt skit. I min tankevärld verkar det till och med sunt att stabilisera ph:t genom att dra i sej ett glas bikarbonatvatten efter frukosten, fikat, godiset etc.

Alltså blir min egen slutsats att det skulle kunna funka att skölja med bikarbonat för att stärka tänderna och åstadkomma en ph-neutralitet. Dock vet jag ej om det fungerar som blekning men det är mindre intressant än den övriga hälsoaspekten anser jag.
Senast redigerad av MrNoShow 2018-04-26 kl. 21:15.
Citera
2018-04-27, 20:33
Medlem
Utöver de kolhydrater och det välkända tandförstörande sockret som nämns ovan så innehåller till och med livsmedel som är sockerfria ämnen som är frätande på tänderna misstänker jag (sura ämnen med lågt ph) varför det borde vara extra lämpligt att intaga basiska ämnen såsom bikarbonat ibland. Lightprodukter innehåller t.ex. ofta äppelsyra och citronsyra för att åstadkomma syrlig smak. Kaffe har förresten också lågt ph, det är garvsyra i kaffet. Och naturligtvis fräter frukt, juice och paprika m.fl. livsmedel på tänderna då de innehåller stora mänder c-vitamin = askorbinsyra.

Nu var det inte syrors frätande egenskaper som tråden handlade om.... men ändå värt att notera att det finns många olika sura ämnen/livsmedel som borde kunna skada tänderna lika mycket som det basiska bikarbonatet.
Citera
2018-05-02, 22:20
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsknuttt
Var köper man peroxid?
Sorry att jag har dålig koll. Här kan du beställa till exempel. http://re-fresh.se/sortiment/v-teperoxid-3-1000-ml-refill
Citera
2018-10-22, 13:02
Medlem
Jag har använt bikarbonat och kokosolja som tandkräm dagligen i över två år.

Var hos tandläkaren för ngn vecka sen sim sa: ja, fina tänder, fortsätt som du gör så kommer dina tänder att hålla länge! Det var då jag berättade hur jag gör. Han var inte helt nöjd men när jag berättade att jag sluppit problem med sköldkörteln till skillnad mot de flesta kvinnor i släkten så var han tyst.

Sen ska jag kanske tillägga att jag aldrig dricker läsk, äter ytterst lite godis/kakor. Vet inte hur väl det skulle funka om jag åt sämre.
Citera
2018-10-22, 13:48
Medlem
Intressant!
Jag har själv haft extremt dåliga tänder pga extremt dålig kost under min uppväxt, fick höra av tandläkaren ofta att jag kommer inte att ha några tänder kvar när jag är 25 om jag fortsätter såhär, påväg till hål i exakt varje tand och jag kunde inte ens andas in kall luft utan att hela munnen ilade.

Jag började med att oilpulla med kokosolja dagligen och bytte min tandkräm till en flourfri, kingfisher activated charcoal för att vara exakt och denna har gjort mina tänder mycket vitare!
Var 1år sedan jag började med denna.

Var hos tandläkaren förra veckan och för första gången sa tandläkaren att jag inte har påväg till några hål och att allting ser galant ut i munnem.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in