Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Däremot säger de att bikarbonat kan vara okej så länge man använder det max två gånger i månaden.
Ursäkta min okunnighet men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara farligt att intaga bikarbonatet oftare än dessa två ggr per månad som rekommenderas ovan? En nackdel med att skölja med bikarbonat kan eventuellt vara att det ger effekter på kroppen om det sväljs istället för att spottas ut, kanske ger njursten eller vad det kallas. Det är den enda risken tror jag.
Verkar konstigt om bikarbonatet skulle skada tänderna mer än den sura låg-ph-smörja som vi dagligen stoppar i oss i ofantligt stora volymer i form av socker, övriga kolhydrater och syror och sånt skit. I min tankevärld verkar det till och med sunt att stabilisera ph:t genom att dra i sej ett glas bikarbonatvatten efter frukosten, fikat, godiset etc.
Alltså blir min egen slutsats att det skulle kunna funka att skölja med bikarbonat för att stärka tänderna och åstadkomma en ph-neutralitet. Dock vet jag ej om det fungerar som blekning men det är mindre intressant än den övriga hälsoaspekten anser jag.