2018-03-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSecond
Nej, det försvagar emaljen men sålänge du inte borstar alltför ofta så hinner den repareras innan varje borstning.

Kan du förklara närmare hur det går till när emaljen "repareras"?
Citera
2018-03-19, 08:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Kör också med bikarbonat (baking soda) + väteperoxid 3% foodgrade (hydrogen peroxide).
1/2 matsked peroxid 1/2-1 matsked vatten, 1 matsked bikarbonat i en mugg. Helt överlägset.
https://youtu.be/4OP1pcgJYio
Hur ofta då? Väteperoxid skadar ju hår omndet ligger på längre än en 10-15 min så skadar det inte munnen?
Citera
2018-03-19, 08:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Hittat på tandläkarsajt

You should never rinse with hydrogen peroxide to whiten your teeth! This will not only not whiten your teeth, but you can do significant damage to your gums and lining of your mouth. You can also disrupt the normal flora of bacteria in your mouth. If you want to whiten please see your dentist for options.

Scott Young, DDS
Houston Dentist

Flera tandläkare godkänner användandet av bikarbonat men förkastar idén om väteperoxid. Värt att veta
Citera
2018-03-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Kan du förklara närmare hur det går till när emaljen "repareras"?

Det är ingen raketforskning direkt. Bikarbonat sliter på tänderna precis som godis och allt annat sött. Så länge du inte överanvänder det så kommer du inte skada emaljen permanent.
Jag har som sagt använt det 2 gånger per månad i ett helt år och har inga ilningar eller andra bieffekter.
Citera
2018-03-19, 13:59
Medlem
Citat:
Det är ingen raketforskning direkt. Bikarbonat sliter på tänderna precis som godis och allt annat sött. Så länge du inte överanvänder det så kommer du inte skada emaljen permanent.
Jag har som sagt använt det 2 gånger per månad i ett helt år och har inga ilningar eller andra bieffekter.

Jo, det är faktiskt på gränsen till raketforskning med emaljskador som läker.
Citera
2018-03-19, 14:51
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hur ofta då? Väteperoxid skadar ju hår omndet ligger på längre än en 10-15 min så skadar det inte munnen?
Jag använder det ( väteperoxid 3% foodgrade) 1-2 ggr i veckan utspätt med 2 delar vatten. Har inte märkt något negativt, bara positivt. Gurglar munnen med det också. Gör även ren öronen med det (vilket inte rekommenderas av förståsigpåare inom läkarvetenskapen ) Finns många användningsområden inom hushållsrengöring också. Här ett tips från den världsberömde Dr. Mercola https://youtu.be/M0t1K_-YA30
Citera
2018-03-19, 15:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag använder det ( väteperoxid 3% foodgrade) 1-2 ggr i veckan utspätt med 2 delar vatten. Har inte märkt något negativt, bara positivt. Gurglar munnen med det också. Gör även ren öronen med det (vilket inte rekommenderas av förståsigpåare inom läkarvetenskapen ) Finns många användningsområden inom hushållsrengöring också. Här ett tips från den världsberömde Dr. Mercola https://youtu.be/M0t1K_-YA30
Hahaha den skojaren? Startade en tråd bl a om honom så sent som igår! Tar för givet att du skojar med mig, en världsberömd doktor som bara förekommer i sin egen blogg förklädd till sensationstidning!
Citat:
Precis, emalj reparerar inte sig själv!
Citera
2018-03-19, 15:06
Medlem
Citat:

Ja? Men man skadar inte emaljen om man inte överanvänder det. Kan väl inte vara så svårt att förstå.
Citera
2018-03-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ja? Men man skadar inte emaljen om man inte överanvänder det. Kan väl inte vara så svårt att förstå.

Jag har inte lagt in några egna värderingar. Jag bara läser innantill och ser att du om vartannat skriver att emaljen försvagas och repareras mellan användningarna och ber dig utveckla. Dessutom är bikarbonat basiskt och inte surt.
Citera
2018-03-19, 15:59
Medlem
AkeTheSnakes avatar
[quote=LuluBrooksie|63546726]Hahaha den skojaren? Startade en tråd bl a om honom så sent som igår! Tar för givet att du skojar med mig, en världsberömd doktor som bara förekommer i sin egen blogg förklädd till sensationstidning!

Nä jag skojar inte. Väteperoxid är dunder!
https://youtu.be/KOiGk7GdCS8
Citera
2018-03-19, 16:23
Medlem
Citat:
Jag har inte lagt in några egna värderingar. Jag bara läser innantill och ser att du om vartannat skriver att emaljen försvagas och repareras mellan användningarna och ber dig utveckla. Dessutom är bikarbonat basiskt och inte surt.

Eftersom jag inte har förstört min emalj efter 1 år så tror jag helt enkelt att det fungerar som godis och sött, det fräter på dina tänder om du överanvänder. Du skadar ju inte emaljen om du borstar med ett slipande medel en gång utan påverkar tänderna på samma sätt som om du äter en stor mängd godis.

Om man kollar på youtube-videos och läser på hemsidor så skrivs det att man kan använda bikarbonat 2-3 gånger i veckan och om man gör det förvånas jag inte om man förstör sina tänder. Jag använder det 2 gånger per månad, ganska sällan, men sen tog det ett tag innan jag såg synliga resultat (4-6 månader).
Citera
2018-03-19, 17:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hahaha den skojaren? Startade en tråd bl a om honom så sent som igår! Tar för givet att du skojar med mig, en världsberömd doktor som bara förekommer i sin egen blogg förklädd till sensationstidning!

Nä jag skojar inte. Väteperoxid är dunder!
https://youtu.be/KOiGk7GdCS8
Massor av amerikanska tandläkare har gått ut på en webbsida och varnat för väteperoxid, det bryter ner emaljen som aldrig återhämtar sig. Däremot säger de att bikarbonat kan vara okej så länge man använder det max två gånger i månaden.

Ps: The good Doctor:
(FB) En doktor skriver om allvarliga faror m trådlösa nätverk, plattor, mikrovågsugnar
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-19 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in