Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 18:05
  #1
Medlem
För drygt ett år sedan började jag rengöra mina tänder med bikarbonat. Efter många år av color, socker och godis satte det sina spår i mina tänder som var väldigt gula. Nu, efter ett år är de många nyanser vitare. Många av mina vänner tror att jag har blekt tänderna.

Den första skillnaden i färg märktes av 1-2 månader efter att jag började med bikarbonat. Efter 5-6 månader uppnådde jag kulmen av vithet och efter det borstade jag bara för att behålla vitheten.
När jag började använda bikarbonat så slutade jag upp med att äta godis och annat onyttigt förutom någon gång på helgerna, vilket jag antar bidrog till att jag fick mycket finare tänder.

Efter 6 månader passade jag även på att utnyttja mitt tandvårdsbidrag till att gå på undersökning för att höra vad tandläkaren hade att säga. Jag kokade ihop en lögn om att jag brukar borsta tänderna hårt och var oroad över min emalj (för att höra hans åsikt om den) men enligt honom fanns det inga tecken på att den var nedslipad.
Brukade borsta 2 gånger med bikarbonat varje månad. Och direkt efter med tandkräm som vanligt.
Sålänge man håller sig till max 2 gånger per månad så kommer man inte påverka tandköttet eller emaljen permanent.


Nåväl, poängen med inlägget är väl, varför spendera pengar på tandblekning när man göra det hemma?
Citera
2018-03-18, 18:22
  #2
Medlem
Intressant!
Hade varit kul med en bild?
Citera
2018-03-18, 18:55
  #3
Medlem
Man kan göra det mesta hemma.
Man kan till exempel laga mat hemma, ändå finns det folk som gärna betalar för att slippa.
Samma sak med tandblekning. Man kan göra det hemma, men en del väljer att köpa tjänsten.
Huruvida just bikarbonat är bra för tänderna eller inte kan man ju diskutera.
Fräter det inte på tandemaljen?
Citera
2018-03-18, 19:55
  #4
Medlem
jag borstar mina tänder med bikarbonat varje dag. nu även med lite neempulver i.
Citera
2018-03-18, 20:01
  #5
Medlem
Callebiltes avatar
Bikaronat är basiskt och skadar därför inte emaljen..tvärt om så ökar det minareliseringen.. Komplikationen blir snarare tandsten i så fall.

För många år sedan skrev de i "Frida" att man kunde få vitare tänder genom att gnugga med citron...Det är dock ej att rekommendera eftersom det löser upp emaljen.
Citera
2018-03-18, 20:32
  #6
Avstängd
creepingdeaths avatar
så att borsta två gånger räckte för du skulle märka skillnad?
Citera
2018-03-18, 20:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Bikaronat är basiskt och skadar därför inte emaljen..tvärt om så ökar det minareliseringen.. Komplikationen blir snarare tandsten i så fall.

För många år sedan skrev de i "Frida" att man kunde få vitare tänder genom att gnugga med citron...Det är dock ej att rekommendera eftersom det löser upp emaljen.
Ja, det är basiskt och fräter med andra ord.
Citera
2018-03-18, 20:43
  #8
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ja, det är basiskt och fräter med andra ord.
Möjligtvis på tandköttet men bikarbonat är inte så starkt. Emaljen är en kristall och faller ut i högt pH så bikarbonat förskjuter reaktionen mot ökad mineralisering.
Citera
2018-03-18, 22:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gojsmojs
Intressant!
Hade varit kul med en bild?

Jag tog aldrig bilder för att det var aldrig tänkt att jag skulle hålla på och borsta med bikarbonat så länge. Tänkte först att prova det i en månad med tanke på vad man hade hört men när jag inte fick några bieffekter på tänderna så körde jag på bara.


Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man kan göra det mesta hemma.
Man kan till exempel laga mat hemma, ändå finns det folk som gärna betalar för att slippa.
Samma sak med tandblekning. Man kan göra det hemma, men en del väljer att köpa tjänsten.
Huruvida just bikarbonat är bra för tänderna eller inte kan man ju diskutera.
Fräter det inte på tandemaljen?

Nej, det försvagar emaljen men sålänge du inte borstar alltför ofta så hinner den repareras innan varje borstning.
Citera
2018-03-18, 22:14
  #10
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Finns flera metoder, en metod är gratis, lokalt producerad, alltid tillgänglig och fungerar för ändamålet. Urin har genom åren används till mycket, Indierna gör allt möjligt skit av ko urin, och andra människor världen över använder urin i olika syften. Ett syfte som fungerar är att bleka tänderna med urin.

Innan du borstar tänderna kan du ju pinka lite i din tandbortsmugg, gurgla/skvimpa runt det i din mun, och sen spotta(eller svälja) för att borsta tänderna i vanlig ordning.

https://www.vice.com/en_us/article/8...ee-in-my-mouth
Citera
2018-03-18, 22:29
  #11
Medlem
Vanligt salt.
Citera
2018-03-18, 23:15
  #12
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Kör också med bikarbonat (baking soda) + väteperoxid 3% foodgrade (hydrogen peroxide).
1/2 matsked peroxid 1/2-1 matsked vatten, 1 matsked bikarbonat i en mugg. Helt överlägset.
https://youtu.be/4OP1pcgJYio
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback