Citat:
Ursprungligen postat av
LimeTime
Jag tror att det handlar om ren självbevarelsedrift. Skulle HD ens tänka tanken att den man som hon delat livet med är en kallblodig mördare, då skulle hon gå sönder.
Om det visar sig att SD är den som mördade Lena så lär hela världen krossas för HD.
Att SD beter sig udda och märkligt lär HD vara van vid. Även hennes gränser för vad som anses vara ”normalt” har nog flyttats fram över tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Kan nog ligga mycket i det du säger. Jag tänker också i liknande banor. Jag tror inte att HD är inblandad, men jag tycker inte heller att hon är naiv eller korkad som tror på honom.
Jag tror det är en mänsklig reaktion på någonting omänskligt smärtsamt. Jag tror hon håller fast vid det liv hon känner till när allting runtomkring faller i bitar. Jag tror att hon är betydligt starkare än hon är svag, men bär tyngre än hon orkar. Och jag tror att hon är ledsen.
Jag har varit inne på ungefär samma tankar som ni.
Jag tror att om det är det vi läst om i tråden är sant, så är HD inne i en allvarlig krissituation. Situationen gäller inte längre bara henne, utan även hennes barn, hela hennes existens som innebär att hon är en del av en familj med barn. Allt det som är hennes identitet och liv är hotat.
Jag tror inte heller att hon är ointelligent eller naiv. Det handlar inte om smarthet längre, utan det är som LimeTime säger, gränserna för vad som hon tidigare ansett normalt har förskjutits.
Jag är övertygad om att hon precis som LW har utsatts för samme mans extrema kontrollbehov.
Innerst inne har hon nog en känsla av att det nog kan stämma att han är skyldig, men det är för tungt att bära. Hon förnekar det därför. Det är min gissning.
Det kan nog krackelera när som helst. T ex om något extra belastar henne.