2018-10-21, 18:15
Bannlyst
De är bättre på att vara fittiga.
Citera
2018-10-21, 18:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Kvinnor är bättre på att uppföra sig, är mer empatiska och inte lika benägna att vara våldsamma.

Snarare är det så att män tar emot våld från kvinnor utan att berätta om det, och om de berättar om det blir de inte trodda. Här har du en bra artikel om saken:

I över 20 år blev han psykiskt, fysiskt och ekonomiskt misshandlad av sin fru.

Nu har han lyckats fly.

– Det är som att mitt liv börjar nu, säger Patrik, som vill dela sin historia för att hjälpa andra.

Patrik själv var en gladlynt idrottskille. Och i tjugoårsåldern träffade han en tjej som fick honom på fall.

– Kärleken i mitt liv kändes det som då. Jag var väldigt lugn och hon var väldigt eldig. Ibland letar man ju efter sin motsats, berättar han och ler åt minnet.

De delade många intressen som dans och musik, och blev ett par.

Men ganska snart fick han veta att hans kärlek hade en tuff bakgrund med jobbiga händelser från barndomen i bagaget, och att hon led av psykisk ohälsa.

...

Mamman anade oråd – men han bortförklarade
Så småningom gifte de sig och skaffade barn. Men redan tidigt började Patriks mamma att ana oråd. Frun skällde ut Patrik vid släktträffar, och mamman bestämde sig för att ställa Patrik mot väggen.

– Jag svarade att ”Jag vet, men när hon är snäll så är hon så himla snäll och gullig”. Det gick väldigt upp och ner, och jag smögs in i ett medberoende, säger Patrik.

...

Raseriutbrotten blev allt värre. Ibland när han kände att bråket låg i luften så stack han iväg och bodde över hos någon släkting. Gränserna flyttades ständigt framåt – och till slut gick det över till fysiskt våld.

– Dessa situationer blev väldigt laddade, för jag visste ju att jag är fysiskt starkare än vad hon är. Att stå där och känna att jag skulle kunna ta mig loss… men ändå så gjorde jag inte det. Jag är väldigt emot alla typer av våld, så jag kämpade mot mitt adrenalin.

...

Gång på gång hörde han sig själv erkänna gärningar som han inte hade gjort – bara för att bråken skulle få ett stopp.

– Jag brottades hela tiden med mig själv: ”Ska jag säga att det är jag som tagit pengarna som hon själv har gömt undan och få skit för det? Eller ska jag stå på mig och få skit för det i stället?” Det var pest eller kolera.

– Jag har så många gånger suttit på en sängkant medan hon har stått hotfullt lutad över mig medan jag har sagt förlåt, och känt ”Fy vad liten jag är”.

...

Polisanmälde du någonsin misshandeln?

– Nej. Jag tänkte att jag vill inte ringa polisen, för det här är ju mamman till mina barn.

En gång när han berättade för en polis fick han frågan tillbaka: Vad har du gjort först då?

– Den frågan får man många gånger som man. Och det är skitjobbigt att känna att man inte kan ringa.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/a2QVXd/patrik-blev-misshandlad-av-sin-fru-i-over-20-ar
Citera
2018-10-21, 19:24
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Kvinnor är bättre på att uppföra sig, är mer empatiska och inte lika benägna att vara våldsamma.

Haha tjena. Märks att du inte ofta stöter på unga kvinnor från orten. De spottar, skriker, sitter med skorna på sätte i t-banan och spelar gärna ofta hög musik från sin telefon som stör sin omgivning.
Citera
2018-10-21, 19:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Har du några bevis för detta?
Jag har åtskilligt med bevis för motatsen.
Men låt mig först påpeka en sak och den gäller både dig och merapi.

Hur kommer det sig att ni aldrig ifrågasätter normer och stereotyper där kvinnan är bättre?
Det gör jag. Att kvinnor skulle vara bättra på att till exempel uppfostra barn är jag skeptisk till, jag tror män är minst lika duktiga.
Citat:
Eller i förlängningen då, om ni tycket att "könsmaktsordningen" ni kallar den för är dålig, hur blir den bättre med kvinnan i topp?
Jag har inte diskuterat någon "könsmaktsordning", så det får du fråga någon annan om.
Citat:
Är det fortfarande inte en könsmaktsordning då?
?
Citat:
Tills dess borde ni kanske fundera på hur mycket orättvisor och tvång som krävs för att dels tvinga vanliga fria människor att göra sånt de inte vill alternativt bryta biologiska dispositioner och egenskaper med varandra.
Detsamma.
Citera
2018-10-21, 19:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Haha tjena. Märks att du inte ofta stöter på unga kvinnor från orten. De spottar, skriker, sitter med skorna på sätte i t-banan och spelar gärna ofta hög musik från sin telefon som stör sin omgivning.
Yikes, jag visste inte att dina anekdoter skulle motbevisa brottsstatistik.
Citera
2018-10-21, 19:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Snarare är det så att män tar emot våld från kvinnor utan att berätta om det, och om de berättar om det blir de inte trodda. Här har du en bra artikel om saken:

I över 20 år blev han psykiskt, fysiskt och ekonomiskt misshandlad av sin fru.

Nu har han lyckats fly.

– Det är som att mitt liv börjar nu, säger Patrik, som vill dela sin historia för att hjälpa andra.

Patrik själv var en gladlynt idrottskille. Och i tjugoårsåldern träffade han en tjej som fick honom på fall.

– Kärleken i mitt liv kändes det som då. Jag var väldigt lugn och hon var väldigt eldig. Ibland letar man ju efter sin motsats, berättar han och ler åt minnet.

De delade många intressen som dans och musik, och blev ett par.

Men ganska snart fick han veta att hans kärlek hade en tuff bakgrund med jobbiga händelser från barndomen i bagaget, och att hon led av psykisk ohälsa.

...

Mamman anade oråd – men han bortförklarade
Så småningom gifte de sig och skaffade barn. Men redan tidigt började Patriks mamma att ana oråd. Frun skällde ut Patrik vid släktträffar, och mamman bestämde sig för att ställa Patrik mot väggen.

– Jag svarade att ”Jag vet, men när hon är snäll så är hon så himla snäll och gullig”. Det gick väldigt upp och ner, och jag smögs in i ett medberoende, säger Patrik.

...

Raseriutbrotten blev allt värre. Ibland när han kände att bråket låg i luften så stack han iväg och bodde över hos någon släkting. Gränserna flyttades ständigt framåt – och till slut gick det över till fysiskt våld.

– Dessa situationer blev väldigt laddade, för jag visste ju att jag är fysiskt starkare än vad hon är. Att stå där och känna att jag skulle kunna ta mig loss… men ändå så gjorde jag inte det. Jag är väldigt emot alla typer av våld, så jag kämpade mot mitt adrenalin.

...

Gång på gång hörde han sig själv erkänna gärningar som han inte hade gjort – bara för att bråken skulle få ett stopp.

– Jag brottades hela tiden med mig själv: ”Ska jag säga att det är jag som tagit pengarna som hon själv har gömt undan och få skit för det? Eller ska jag stå på mig och få skit för det i stället?” Det var pest eller kolera.

– Jag har så många gånger suttit på en sängkant medan hon har stått hotfullt lutad över mig medan jag har sagt förlåt, och känt ”Fy vad liten jag är”.

...

Polisanmälde du någonsin misshandeln?

– Nej. Jag tänkte att jag vill inte ringa polisen, för det här är ju mamman till mina barn.

En gång när han berättade för en polis fick han frågan tillbaka: Vad har du gjort först då?

– Den frågan får man många gånger som man. Och det är skitjobbigt att känna att man inte kan ringa.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/a2QVXd/patrik-blev-misshandlad-av-sin-fru-i-over-20-ar
Stackars Patrik, hoppas att han lever ett bättre liv idag.

Jag förstår inte riktigt dock hur en anekdot skulle motbevisa brottsstatistik som visar tydligt på att män begår fler och grövre våldsbrott än kvinnor.
Senast redigerad av Libertarismus 2018-10-21 kl. 19:51.
Citera
2018-10-21, 19:58
Medlem
Det märks väl att den generella utbildningsnivån bland Flashbacks användare är låg. Typiskt cis-män.

Kön är endast en social konstruktion, män och kvinnor är exakt lika kompetenta i alla hänseenden.

Citera
2018-10-21, 20:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt dock hur en anekdot skulle motbevisa brottsstatistik som visar tydligt på att män begår fler och grövre våldsbrott än kvinnor.

Om vi håller oss till våld inom familjen så vet vi inte vilket kön som använder våld oftast, vi vet bara vilka som anmäler oftast.
Citera
2018-10-21, 23:42
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Det gör jag. Att kvinnor skulle vara bättra på att till exempel uppfostra barn är jag skeptisk till, jag tror män är minst lika duktiga.
Jag noterar att du inte har den blekaste aning och ditt bevis består i vad du tror.
Första delen; vad kan du om anknytning och dess betydelse för barn upp till ca 1,5-2 årsåldern?
Citat:
Jag har inte diskuterat någon "könsmaktsordning", så det får du fråga någon annan om.
?
Detsamma.
Jag förstår att du skulle villa bort dig. Du är en NPC och har inga som helst egna tankar i frågorna. Det är därför du är helt lost, när man tar din egen logik och utvecklar den till nästa nivå.
Citera
2018-10-22, 06:25
Avslutad
Citat:

Kvinnor slår oftare först. D.v.s. de startar handgemänget.. Har stor betydelse i brottsmål i vanliga fall.

Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2018-10-22 kl. 06:29.
Citera
2018-10-22, 06:52
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Dom är bättre på att vara galna och sakna självinsikt.
Citera
2018-10-22, 08:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om vi håller oss till våld inom familjen så vet vi inte vilket kön som använder våld oftast, vi vet bara vilka som anmäler oftast.
Okej, men dina konspirationsteorier och anekdoter om Patrik motbevisar liksom inte brottsstatistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in