2018-10-21, 01:42
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Att du/ni upplever mig som manipulativ och liknande är en känsla, den kan jag inte påverka och står er fritt. När det gäller att kalla mig för lögnare kräver nog lite mer av dig/er. Finns det en Ända detalj som jag ljugit om?
Jag har ju outat MV med lögner och dessutom bevisat dessa, men det lämnas utan notering, hen är fortfarande gud.... undrar varför. Kan ni förklara?

Citat:

Duger denna sammanställning som jag skrev 29:e sep?

Du återupprepar samma sak om och om igen, trots att flera har påvisat att du har fel. Du har inte avslöjat några lögner från MV!

Vad SD har uppgett i förhör och uppgifter kring olika tidsangivelser är två skilda resonemang.
Läs igenom inläggen kring detta igen så ser du att dina lögnanklagelser är felaktiga.
Citera
2018-10-21, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Då blir det intressant på måndag, väldigt jobbigt för alla om SD står kvar som skäligen misstänkt.
Helst vill jag se honom häktad på sannolika, men är han oskyldig borde han avskrivas.
Detta limbo, denna tragiska parodi måste kunna få ett slut. En misstänkt mördare som springer runt och sprider bilder och text om sin sjuka egenkärlek, jag, jag, jag!
Dyker oanmäld upp på platser som får andra att må illa och dåligt, som inte vill träffas mer, vill inte riskera att träffa MGM.
Men det skiter SD i, att andra mår dåligt bryr han sig INTE om, den enda han bryr sig om är sig själv.
Övertydligt.

ALLA skulle naturligtvis må bra av om man löser detta tragiska mord på LW och att den skyldige blir dömd och får sitt straff. DÅ först kan man börja förlika sig och börja bearbeta händelsen/sorgen på allvar. Tror jag.

Finns inget egenvärde för åklagare/polis att ha SD som skäligen misstänkt för mordet på LW utan skäl, då skall han avskrivas som du säger.

Samtidigt kan jag tycka att SD beter sig osedvanligt oempatiskt och provocerande istället för att visa respekt för en granne/geocache-kompis/ex-älskarinnas tragiska död. Ett brutalt mord.
som skett i bostadsområdet.
Det skickar inga bra signaler till mig.

Speciellt inte som han själv är skäligen misstänkt för mordet.

MEN om han befinns skyldig, blir det logiskt.
Senast redigerad av Remark 2018-10-21 kl. 02:03.
Citera
2018-10-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag förstod för ett bra tag sen att du är helt galen. Nu anklagar du Sh Holmes för hot också.
Det är alltså helt orimligt att föra en diskussion med dig.
Börjar med det sista.
Där anser jag att du har fel. Om du går tillbaka i tråden ser du att vi båda har haft diskussioner med varann och dessutom utan att skrika i versaler eller att gå in för att kränka med 'ad hominem'-attacker. Alltsomoftast har det väl landat i en "agree-to-not-agree"-situation, tycker du inte det?
Om du anser att det du citerar och där jag påstår att den yttersta rättsskipningen sköts av Gud, så delar jag den uppfattningen med miljarder människor. Menar du att alla dessa är galna?

OnT: När det gäller det där med att jag skulle ha påstått att Holmes har uttalat hot mot SD, så har jag medgett att det var oriktigt gjort av mig. Jag övertolkade och jag implicerade vederbörandes text felaktigt. För detta har jag pudlat och det finns i inlägget #31353
Kontot Sh.Holmes har inte uttalat hot mot SD, åtminstone inte här i tråden.
Däremot har Sh.Holmes gång efter gång exponerat en icke obetydlig mängd glödande hat mot SD. Det är inte samma sak, även om det bara är en liten, öppen vokal som skiljer.
Och så avsikten då förstås.

Edit: Vänder mig här nedan direkt, ärligt och utan ironi till Sh.Holmes.
Jag har felaktigt anklagat dig för att ha uttalat hot mot SD. Det förtjänar jag kritik för och jag ber dig öppet om ursäkt.
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-21 kl. 08:11.
Citera
2018-10-21, 11:13
Medlem
Citat:

Men det som verkligen stör är ett så utdraget händelseförlopp inte lämnar mer DNA på så sätt att en GM kan ringas in.
Min tanke är att om dom hittat DNA, så antingen är det SD:s och han skulle sitta inne nu. Hittade dom okänd DNA så borde dom börjat topsa bekanta och grannar.
Inget av villkoren verkar föreligga, så därför är jag tveksam att DNA har hittats överhuvudtaget. Kanske förstörd på den tiden hon hann ligga ute, eller att mördaren var så kall att hen tog sig tillbaka till FP.

Ett sista alternativ finns, som jag inte tror på. Dom har hittat bindande DNA och har träff på GM, nu knyter dom ihop säcken.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte att de hittat något DNA hittlills som har och kunnat knytas till brottet. Möjligen kan de ha skickat något på specialanalys (gissar på lekmannabasis) till speciallabb i utlandet.

Din sista mening att de skulle ha träff på någon gm kan inte stämma, då skulle SD vara avförd som misstänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skulle gissa att det förstärker tanken på ett planerat brott. Det är synnerligen ovanligt med en fynd/mordplats utan minsta lilla mikroskopiska spår av gärningsmannen.
Det kan ju vara så att de har hittat SD's DNA, men på sådana sätt att det inte kan bindas till mordet. T ex hans hårstrån på utsidan av hennes jacka. Det räcker att hon har suttit i hans bil, eller att jackorna har hängt bredvid varandra.
Det intressanta är om de har funnit okänt DNA. Naturligtvis har alla familjemedlemmar och nära vänner topsats, men de kanske inte har annonserat det på FB.
Om det har hittats okänt DNA, så kan man som jag tidigare har nämnt fastställa ungefärlig hudfärg och ungefärligt geografiskt ursprung. Men detta DNA behöver ju också vara kopplat till själva brottet för att betyda något i en rättegång, när man väl har hittat personen.
Om man skulle hitta DNA i blod som är blandat med LW's blod i sårskador som ledde till döden, som i Linköpings-fallet, och detta blod inte är SD's. Då borde han väl avskrivas.

Jag håller med om att det verkar skumt om det inte finns minsta gnutta spår. LW lämnade hemmet på något sätt, hon avled efter en lång dödskamp och hon hittades i terrängen med "smutsiga ben".
GM måste ha burit heltäckande kläder, handskar, hårnät och munskydd.
DNA bryts ner av UV-ljus, men hon låg ju ganska skuggad och på mage, så framsidan av halsen bör ha varit skyddad.
Annars är DNA en extremt motståndskraftig molekyl. Det är själva meningen med konstruktionen. Dubbelhelixen har evolverat för att skydda kvävebaserna mot enzymer med hjälp av sockerkedjor på båda sidor. Man kan som ni vet få fram hela genomet ur en tand från en Neanderthalare.
Ett alternativ är att GM hade handskar och använde kniv. Då behövs inte så mycket närkontakt och blodflödet sköljer bort ev spår från knivseggen.
En brottningsmatch på fem minuter däremot borde resultera i hårtofsar, saliv och hudavskrap under LW's naglar.
Citera
2018-10-21, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Det kan ju vara så att de har hittat SD's DNA, men på sådana sätt att det inte kan bindas till mordet. T ex hans hårstrån på utsidan av hennes jacka. Det räcker att hon har suttit i hans bil, eller att jackorna har hängt bredvid varandra.
Det intressanta är om de har funnit okänt DNA. Naturligtvis har alla familjemedlemmar och nära vänner topsats, men de kanske inte har annonserat det på FB.
Om det har hittats okänt DNA, så kan man som jag tidigare har nämnt fastställa ungefärlig hudfärg och ungefärligt geografiskt ursprung. Men detta DNA behöver ju också vara kopplat till själva brottet för att betyda något i en rättegång, när man väl har hittat personen.
Om man skulle hitta DNA i blod som är blandat med LW's blod i sårskador som ledde till döden, som i Linköpings-fallet, och detta blod inte är SD's. Då borde han väl avskrivas.

Jag håller med om att det verkar skumt om det inte finns minsta gnutta spår. LW lämnade hemmet på något sätt, hon avled efter en lång dödskamp och hon hittades i terrängen med "smutsiga ben".
DNA bryts ner av UV-ljus, men hon låg ju ganska skuggad och på mage, så framsidan av halsen bör ha varit skyddad.
Annars är DNA en extremt motståndskraftig molekyl. Det är själva meningen med konstruktionen. Dubbelhelixen har evolverat för att skydda kvävebaserna mot enzymer med hjälp av sockerkedjor på båda sidor. Man kan som ni vet få fram hela genomet ur en tand från en Neanderthalare.
Ett alternativ är att GM hade handskar och använde kniv. Då behövs inte så mycket närkontakt och blodflödet sköljer bort ev spår från knivseggen.
En brottningsmatch på fem minuter däremot borde resultera i hårtofsar, saliv och hudavskrap under LW's naglar.

Jag har tänkt i liknande banor som du.
Vet inte tillräckligt mycket om hur länge DNA kan behålla sin kedjor tillräckligt intakta för att kunna analyseras i den gassande sol och den fukt som kroppen måste ha avgett under dessa omständigheter.
Skrev ett inlägg för länge sedan om plankets riktning i förhållande till solen och tänkbara temperaturnivåer som det kan ha inneburit.
Även om det finns träd och buskar runt planket är jag övertygad om att temperaturen bakom planket som vindskydd och värmealstrare, kan ha inneburit höga temperaturer på dagarna.
Om solen går upp ungefär i öster och ner i väster ligger solen på under stora delar av dagen.

https://www.google.com/maps/@59.2883362,15.1864646,64a,35y,8.34h,45.03t/data=!3m1!1e3

Visst, handskar kan skydda till viss del, men som du säger så kan detta inte utgöra ett tillräckligt skydd när det gäller övrig kontakt. Och visst, LW kan ha haft mgm DNA "all over the place" på kroppen, kläderna av naturlig orsak (säkert något sådant han har vidhållit?) men det borde inte finnas hans DNA på vissa ställen eller på brottsplatsen.

Kampen borde ha varit avsevärd med tanke på skrik under flera minuter (enligt dalaan).

Kan gm varit så iskall att han återvänt till brottsplatsen? Möjligt.
Men känns inte så troligt (i mina tankar) utan jag tror nog på naturens krafter här.
Citera
2018-10-21, 11:50
Medlem
Citat:

Bra sammanställt!
Skulle det finnas SD:s eller okänd DNA blandad med LW:s, så skulle läget vara ett helt annat. Åklagaren riskerar ju sitt jobb om det finns tillräckligt med bevis åt nått håll, så jag utgår att detta inte föreligger.

Däremot det som varit på tråden nu om SD ska kvarvara som skäligen misstänkt. Jag tror att åklagaren och polisen gärna låter misstankegraden kvarstå så länge som möjligt. Detta för att få arbetsro, även om dom har bevis som närmar sig sannolika skäl, eller pekar på en annan riktning. Är det inte övertydliga bevis på annan GM, så är det frågan om en tolkning, och åklagaren behöver inte riskera sitt jobb.

Om dom intresserar sig för en annan GM så är det onödigt att visa detta utåt.
SD har inga restriktioner och hans liv kan fortgå som normalt, alltså ingen anledning att friskriva honom för tidigt. Han uppfyller ju alltjämt kriterierna som skäligen, om jag förstått allt rätt.
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-10-21 kl. 11:51. Anledning: Fel citat
Citera
2018-10-21, 12:53
Medlem
Honan6s avatar
Ibland blir jag orolig att GM ska gå fri, men så infinner sig ett hopp om att mordet blir uppklarat med fullkomligt erkännande (ej troligt?).

Vi utan insyn kan bara göra tolkningar och spekulera med alla frågetecken. Hur klantiga har polisen varit?
Tänk om de inte kroppsbesiktigade och topsade SD vid anhållandet den 15:e?

När spärrade de av LW:s hem ordentligt - tisdagen eller onsdagen? Vilken dag utökades avspärrningen?

Något som skaver i mitt huvud är att det stod en spade till vänster om LW:s dörr - det är ju ett ypperligt vapen att slå någon med. Det stör mig som sjutton att det inte hade plockats med av polisen innan massmedia var där och fotade.
Citera
2018-10-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har tänkt i liknande banor som du.
Vet inte tillräckligt mycket om hur länge DNA kan behålla sin kedjor tillräckligt intakta för att kunna analyseras i den gassande sol och den fukt som kroppen måste ha avgett under dessa omständigheter.
Skrev ett inlägg för länge sedan om plankets riktning i förhållande till solen och tänkbara temperaturnivåer som det kan ha inneburit.
Även om det finns träd och buskar runt planket är jag övertygad om att temperaturen bakom planket som vindskydd och värmealstrare, kan ha inneburit höga temperaturer på dagarna.
Om solen går upp ungefär i öster och ner i väster ligger solen på under stora delar av dagen.

https://www.google.com/maps/@59.2883362,15.1864646,64a,35y,8.34h,45.03t/data=!3m1!1e3

Visst, handskar kan skydda till viss del, men som du säger så kan detta inte utgöra ett tillräckligt skydd när det gäller övrig kontakt. Och visst, LW kan ha haft mgm DNA "all over the place" på kroppen, kläderna av naturlig orsak (säkert något sådant han har vidhållit?) men det borde inte finnas hans DNA på vissa ställen eller på brottsplatsen.

Kampen borde ha varit avsevärd med tanke på skrik under flera minuter (enligt dalaan).

Kan gm varit så iskall att han återvänt till brottsplatsen? Möjligt.
Men känns inte så troligt (i mina tankar) utan jag tror nog på naturens krafter här.
Värme och fukt har mindre betydelse. Det är UV-ljusets jonisering som bryter ner DNA. Vi lägger pipetter, spetsar, ja allt under UV-lampa på labbet. Bästa sättet att undvika kontaminering.
Ett hårstrå, eller ett torkat blodstänk/salivstänk håller sig länge för DNA-analys.
Om man bara ska göra en vanlig ID-profil behövs inte många kopior, eftersom man använder särskilda platser med nonsens-sekvenser på DNA-molekylen.

Om man däremot ska försöka få fram någon sorts signalement vill man ha större delar intakta, men det är nog inga problem med shotgun-sequensing. Det beror ju också på hur mycket info som behövs. Man kanske inte behöver få fram en porträttbild utan det kanske räcker med blodtyp eller antikroppsgener. Det är där de största skillnaderna finns geografiskt. Vissa blodtyper finns bara hos afrikaner och afroamerikaner t ex.

Om man tänker sig att GM hade kortklippt hår, alternativt huvtröja eller keps och bar handskar. Han kan ha använt en kniv för att skrämma och hota LW och sedan anfallit henne med ett flertal hugg/stick som inte var direkt dödande. Detta skulle kunna orsaka de hemska skriken.
Hon försökte nog skydda sig med händer och armar och genom att krypa ihop, snarare än att börja slåss mot en knivbeväpnad person som hon dessutom förstår har kommit för att döda henne.
Om GM inte har lämnat något DNA tyder det enligt mig på att mordet var planerat. Man bär inte handskar i mitten av maj.
Citera
2018-10-21, 13:25
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Värme och fukt har mindre betydelse. Det är UV-ljusets jonisering som bryter ner DNA. Vi lägger pipetter, spetsar, ja allt under UV-lampa på labbet. Bästa sättet att undvika kontaminering.
Ett hårstrå, eller ett torkat blodstänk/salivstänk håller sig länge för DNA-analys.
Om man bara ska göra en vanlig ID-profil behövs inte många kopior, eftersom man använder särskilda platser med nonsens-sekvenser på DNA-molekylen.

Om man däremot ska försöka få fram någon sorts signalement vill man ha större delar intakta, men det är nog inga problem med shotgun-sequensing. Det beror ju också på hur mycket info som behövs. Man kanske inte behöver få fram en porträttbild utan det kanske räcker med blodtyp eller antikroppsgener. Det är där de största skillnaderna finns geografiskt. Vissa blodtyper finns bara hos afrikaner och afroamerikaner t ex.

Om man tänker sig att GM hade kortklippt hår, alternativt huvtröja eller keps och bar handskar. Han kan ha använt en kniv för att skrämma och hota LW och sedan anfallit henne med ett flertal hugg/stick som inte var direkt dödande. Detta skulle kunna orsaka de hemska skriken.
Hon försökte nog skydda sig med händer och armar och genom att krypa ihop, snarare än att börja slåss mot en knivbeväpnad person som hon dessutom förstår har kommit för att döda henne.
Om GM inte har lämnat något DNA tyder det enligt mig på att mordet var planerat. Man bär inte handskar i mitten av maj.

Det där om kniv och handskar, är det en hypotes eller har du insidesinformation?
Citera
2018-10-21, 13:50
Medlem
Citat:

DNA finns ändå kan vara hårstrån och blod under naglar på offer och skador på gärningsmannen, avvärjningsskador och blod från offer på gärningsman om det är stickvapen som används, fick ju trädgårdshandskar som folk använder i sina trädgårdar.
Citera
2018-10-21, 13:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nej, jag har själv också tagit upp detta med solens strålar som förstör DNA. Och jag tror absolut att solen nådde LW när hon låg bakom planket.
Med värmens påverkan på kroppen menade jag, påverkar hur kroppen bryts ner och bildar fukt under kroppen och även att skinnet kan spricka upp av att kroppen svullnar i nedbrytningsprocessen.

Tror också, liksom du att hon kan ha krupit ihop i skyddställning under attacken. Även detta har jag tidigare spekulerat om. Vet inte när du kom in i tråden, men tyckte att när jag "kisade" att du var med relativt tidigt, men kanske ändå inte helt från början?

Kommer ihåg det hemska brottet som tyskan Christine gjorde mot de två små barnen. Jag har inte förljt detta brott mer än via pressen då det skedde. Fet var ju ett brutalt brott, mot tre personer inomhus. Om jag inte minns fel, så hittade man konstigt nog inget spår efter mörderskan. Detta trots att det var inomhus. Ni som följt det fallet får rätta mig om jag minns fel.

Jag är ingen expert på varken DNA eller brottsplatsundersökningar, men jag tror att tiden ute kan ha bidragit till att en hel del bevis har förstörts. Sedan kan ju kläder ha varit fulla av DNA från mgm som han har förklaringar till. Skulle inte förvåna mig om han menar att de har umgåtts och t om haft sex i närtid.

Jag tror att i det här fallet, när man redan har en misstänkt person, börjar man med att matcha DNA funnet på brottsoffer och brottsplats mot mgm, snarare än att försöka få fram en profil på en okänd gm. Min tro att det endast görs om man får okänd DNA som inte kan kopplas till någon topsad person eller gm och om man tror att detta DNA har med brottet att göra. Och isf skulle mgm inte var huvudmisstänkt.

Jag vill hoppas på att hon duschat efter sitt joggningspass och därefter satt på sig sin morgonrock eller liknande. Hur troligt är det att hennes morgonrock är full av DNA? Inget bevis, men skulle kunna vara något för honom att förklara. Eller att hon ännu hade träningskläderna på sig (kanske inte lika troligt) och att de skulle vara fulla av hans DNA för att de haft sex för några dagar sedan kanske inte är lika troligt då dessa kläder tvättas regelbundet, kanske efter varje pass.

Handskar i maj nej. Det skulle vara om mgm hade "viss planering" och tagit med sig ett tillhygge och ev handskar. Men då ska handskarna göras av med. Inte så lätt när man förmodligen anar att man kommer att få ögonen på sig direkt.

Så du tror på vapen, liknande kniv då?
Citera
2018-10-21, 13:58
Medlem
En God Tanke tycks önsketänka här i tråden, men det är nog flera som gör.
Önskningar om att plantera små tankar om andra GM i syfte att förleda finns fog att ana.

Spännande, men nu börjar otåligheten ta form. Vad kommer att ske imorgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in