2018-10-21, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Veckans brott GW nämnde något om detta att det var nya poliser och en med lite mer erfarenhet samt vilka kön de hade

Det förklarar saken. Tack.
Citera
2018-10-21, 00:59
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Tycker du ja.
Många andra tycker inte att det var ett vapenliknande föremål.

Poliserna på plats, lär nog aldrig berätta exakt vad som hände, eller hur de upplevde situationen.

Mitt tyckande är fortfarande att de (poliserna) sker ner sig när de trodde att de letade efter en farlig kriminell. De tog inte alls in informationen som de hade framför sig utan satte sig själva i en farlig situation som de inte alls behärskade.

Sist jag svarade i den här tråden så trodde alla att de avlossat 7 skott. Nu är utredarna uppe i 25?
25 skott åt diverse olika håll och minst ett i ryggen. De kunde lätt råkat döda fler. Klar överreaktion oavsett vad Erik gjorde eller sa, de har ju inte hört honom avlossa skott och han har inte kommit bakifrån.
Hur lång tid tar det att lossa 25 skott med polisens handeldvapen?
Citera
2018-10-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
25 skott åt diverse olika håll och minst ett i ryggen. De kunde lätt råkat döda fler. Klar överreaktion oavsett vad Erik gjorde eller sa, de har ju inte hört honom avlossa skott och han har inte kommit bakifrån.

Högst ett par sekunder.

Det hade varit en klar överreaktion även om det varit en tungt kriminell snubbe.
Citera
2018-10-21, 01:39
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Högst ett par sekunder.

Det hade varit en klar överreaktion även om det varit en tungt kriminell snubbe.
Hmm skottbilden får mig att undra om de blundade och sköt...
Citera
2018-10-21, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Har för mig att det var två kvinnor och en man

En poliskvinna som arbetat lite längre än de två männen, varav den ene arbetat som polis ett halvår den andre mannen sedan juni månad.
En kvinna o två män.
Citera
2018-10-21, 02:06
Bannlyst
Inte alls förvånande att nyheten kommer på en fredag kväll (så kallad news dump) och 2 månader efter brottet ska ha skett.

Samtliga poliser kommer frias. Det är redan avgjort.
Citera
2018-10-21, 06:46
Medlem
Pe.Wahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du behöver inte nergöra brottsoffret med diverse dumma uttryck.
Det avslöjar endast din brist på respekt, pojken hade Downs syndrom.
Cp skada är något helt annat.
Om du vill göra dig lustig över personer med funktionsnedsättningar så kan du och jag starta en egen chatt tråd.Borde skickat pm, så klart istället.

Håll med om att föräldern som ger en pisrolattrapp som ser riktig ut till ett vuxen-mongo förmodligen har samma diagnoser som Erik..

Jag försöker absolut inte göra mig lustig över Eriks funktionsnedsättningsr, du har fått allt om bakfoten.
Citera
2018-10-21, 07:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
då är du väktare eller gift med en polis för så ovetande och korkad kan du inte vara om du inte hade kommit med dessa helt fantasi-aktiga påstående.
Viss utbildning??? missar man så mkt, då är man kass. hans kropp är ändå hyfsat stor och på så kort avstånd ska man träffa med minst 90% av skotten om du har ngn skytteträning. Detta är helt uruselt.
en blind skjuter bättre. Vet du ngt om skytte så hade du fattat det. det är inte så att de drar pistolerna i panik,de var redan uppe och har man pistolen framför sig så ska alla skott träffa, inte 3/25.
då skjuter man helt hejvilt och ska bara ha batong. du är fara för dig själv och andra.
hur vi vet att pistolerna var uppe? han körde upp pistolen i nyllet på invandraren som skrek stopp.
är du normal till svagt begåvad så borde alla varningsklockor ringa när ngn utomstående försöker ropa stopp och göra dig uppmärksam på ngt. men dessa mästerskyttar rusade in och brassade på allt de kunde och sedan såg de vad de gjort, hitatde på nga lögner som du och personer som lever i en fantasivärld med foliehatt tror på.
Jag är inte gift med en polis och är inte väktare så lägg ner att spekulera om mig nu.
Vad är det du menar? Missar de medvetet 19 skott eller har poliserna inte fått någon skytteträning?
Citera
2018-10-21, 10:09
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag är inte gift med en polis och är inte väktare så lägg ner att spekulera om mig nu.
Vad är det du menar? Missar de medvetet 19 skott eller har poliserna inte fått någon skytteträning?

Polis är numera en avskrädesplats. Man fyller inte ens platserna och vem som helst som önskar kommer in. Det lär hända oftare att fullblodsdårar inte klarar att läsa situationer och agerar så här. Numera räcker ett IQ på 80 och då blir det inte bättre.
Man skräms av förortsblattar men är ”Death Wish 4” mot mongoloider.
Citera
2018-10-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Det beror på hur du resonerar. Är det din utgångspunkt att det var objektivt fel (och då får du sätta dig i polisens situation iom. putativt nödvärn) att inte anta att vapnet var en leksak? Det är lätt att konstatera fakta i efterhand, men i verkliga livet hade du varit tvungen att sätta ditt liv på det, vilket komplicerar saken. Att få ett vapen riktat mot sig av en person du tror är kapabel att använda det är ingenting att bagatellisera. Jag säger inte att det inte var objektivt fel, utan försöker nyansera din bild. Jag har inte alla fakta.

I den lagliga sfären får du istället väga effekten av handlandet mot vad polisen med fog kunde anta. Anser du att polisen med fog kunde anta att pistolen var äkta, eller åtminstone inte kunde veta säkert, och ET riktade den mot polisen, då har du en situation där polisen faktiskt mötte (uppfattat) dödligt våld med dödligt våld. Att man då skjuter 25 skott är inte riktigt relevant för att nödvärnsrätten. Man sköt för att döda och slutade inte förrän man uppnått det. Det är beslutet att bruka dödligt våld du får bemöta.

Skulle uppskatta att man skjuter runt 4-5 skott i sekunden om man försöker skjuta snabbt, med två eller till och med tre poliser som skjuter går det alltså ganska fort. Det är delvis baserat på att tjänstevapen har en ganska trög avtryckare, delvis att man befinner sig under press och inte på skjutbanan. Frågan är dels om man kan förutsätta att polisen, under skjutningen, borde ha kunnat besinna sig. T.ex om det bara är en polis som skjuter, ET tappar vapnet och polisen sedan laddar om och fortsätter skjuta, då skulle jag säga att det är troligt att denne döms till vållande till annans död eller liknande.

Det andra, dvs. huruvida polisen gjort sig skyldiga till vållande till fara för annans liv kan också vara en intressant frågeställning. Här har inte jag tillräckligt torrt under fötterna för att ens kunna gissa, men har man skjutit utan att ta hänsyn till vad som funnits bakom ET (exv. om denne stått med ryggen mot ett lägenhetsfönster) är det en möjlighet. Är det bara en vägg och man försöker hävda att rikoschetterna utsatte andra för fara är man ute på tunnare is. Men återigen, då realiseras nödvärnsfrågan igen, troligtvis gör man ingen extensiv bedömning på det om man först kommer till slutsatsen att polismannen med fog fruktade för sitt liv.
Citera
2018-10-21, 11:11
Bannlyst
Citat:
Tycker du ja.
Många andra tycker inte att det var ett vapenliknande föremål.

Poliserna på plats, lär nog aldrig berätta exakt vad som hände, eller hur de upplevde situationen.

Mitt tyckande är fortfarande att de (poliserna) sker ner sig när de trodde att de letade efter en farlig kriminell. De tog inte alls in informationen som de hade framför sig utan satte sig själva i en farlig situation som de inte alls behärskade.

Sist jag svarade i den här tråden så trodde alla att de avlossat 7 skott. Nu är utredarna uppe i 25?

Ditt tyckande bryr sig inte många om och lämnar för mycket i övrigt att önska. Det är inte att skita ned sig att försvara sig med verkanseld gentemot ett vapenhot. Tvärtom är det att skita ned sig om man tvekar, för vad händer om det är ett riktigt vapen och man som polis inte agerar, då är det inte bara man själv utan kanske också ens kollega som dör...för att man INTE agerat.

Vapnet var definitivt INTE någon neongrön vattenpistol utan svart/mörkgrått till färgen, och i storlek något större än polisens sig sauer, helt klart ett föremål som kan tas för ett vapen. Det är inte tyckande utan fakta.
Citera
2018-10-21, 11:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Rate of fire för Sig saur är specificerad till 45 per minut. Så knappast 4-5 per sekund..... Om alla tre skjutit lika mycket så pratar vi om minst 11-12 sekunder för att hinna skjuta 25 skott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in