Citat:
Hur resonerar du här? Ska verklig bevisprövning skilja sig från juridisk dito? Båda söker sanningen med samma hjälpmedel, varför ska de skilja sig åt? Jag citerar professor Christian Diesen:
Lagstiftaren förbjuder inte helhetsbedömningar, men det är olämpligt att det sker före detaljbedömningar.
Hur resonerar du här? Ska verklig bevisprövning skilja sig från juridisk dito? Båda söker sanningen med samma hjälpmedel, varför ska de skilja sig åt? Jag citerar professor Christian Diesen:
Lagstiftaren förbjuder inte helhetsbedömningar, men det är olämpligt att det sker före detaljbedömningar.
Naturligtvis finns det en kognitiv fälla som består i att man på ett otillräckligt faktaunderlag bildar sig en uppfattning om helheten och sen låter den styra tolkningen av de enskilda bevisen. Jag har aldrig någonsin förnekat det. Frågan är om du inser att det finns en motsatt kognitiv fälla och att möjligheten finns att du har trillat i den och inte kommer upp: Att inte se skogen för bara trän. Att haka upp sig på detaljer och få för sig att några oklarheter här och där innebär att en hel teori kan falsifieras. Det är ju exempelvis exakt så kreationisterna arbetar när de angriper evolutionsteorin och det är inte bara rökridåer: De har fallit i en tankefälla, drivna av önsketänkande om att teorin måste vara fel eftersom de tycker att den hotar deras religiösa tro. Och så förstorar de upp vad de kan hitta och inbillar sig sen att de skjutit teorin i sank.
Det jag försöker visa med mitt inlägg är att det finns en mängd omständigheter som är besvärande för Kristoffer och pekar mot honom. Det är en väldig, väldig otur han har haft om oskuldshypotesen verkligen är sann. Alla dessa omständigheter talar med varierande styrka mot honom. Det går att konstruera alternativa förklaringar om man anstränger sig för samtliga. Det är liksom så indicier fungerar. Vad som inte går är att presentera en sammanhängande alternativteori som förklarar varför verkligheten skulle se ut på ett motsatt sätt. Det råkar bara vara så att alla säkra livstecken från henne upphör i samband med hennes vistelse hos honom. Det råkar bara vara så att killen som nästan aldrig raderade telefonkonversationer gjorde det just i samband med hennes försvinnande. Det bara råkar vara så att han pratar om bakluckan när utredarna säger att de hittat spår av henne i hans bil. Det bara råkar vara så att Y-kromosomalt DNA som stämmer med hans eget återfinns på hennes kropp. Det bara råkar finnas en tejprulle i hans lägenheter med blod från henne. Det bara råkar saknas en stor ryggsäck vars existens han inte vill låtsas om. Och så vidare hela vägen till la grande finale: Förutom alla dessa slumpens skördar som stackat ihop sig mot vår stackars K/K så har en ondsint planteringsmördare duttat blod i bakluckan på hans bil! Utan att veta något om övrig bevisning mot honom.
Där om inte förr tappar dina alternativa teorier slutligt och fullständigt all markkontakt, all förankring i någon slags verklighet och blir fullt i klass med eller t.o.m. värre än kreationisternas tokerier.
Du svarade inte på min fråga om vilken typ av indicier du kan tänka dig godkänna som bevisning. Saker som inte kan snackas bort eller ges en alternativ förklaring som åtminstone konstituerar ett hyggligt, rimligt tvivel. Alla dina resonemang här och i andra trådar de senaste åren underkänner helt indiciebevis, eftersom du alltid kommer fram till någon som du tycker möjlig alternativhypotes. Du kan väl åtminstone vara så ärlig att du erkänner inför dig själv och andra att du helt enkelt inte godtar indicier annat än som möjligtvis stödbevisning till stora, feta tekniska bevis? Det är en åsikt du naturligtvis är berättigad att ha, liksom vi andra har rätt till motsatsen och dessutom har rättsväsendet bakom oss: Man FÅR meddela fällande domar enbart stödd på indiciebevisning.
Slutligen faktavärdering i allmänhet: Du tänker på fullt allvar att våra värderingar av hur verkligheten omkring oss ser ut måste ske med samma stränghet som bevisprövningen i brottmål? Har det inte slagit dig nån gång att dess stränghet är exceptionell, just för att situationen är exceptionell? I den verkliga världen behöver vi kunna dra slutsatser lite mer fritt kan vi väl säga. I brottmål leder det ibland - och ska leda till - att en situation där sunt förnuft talar för att en åtalad är skyldig till brottet ändå leder till friande dom. Polisiärt uppklarat som det brukar heta. Men fundera nästa gång du äter en portion kalops exempelvis om du kan anse dig ha bortom rimligt tvivel bevisat att din köttkonsumtion inte kan ge dig cancer en dag och hur det påverkar dina kostvanor (är du vegetarian får jag väl bjuda på det :-) ). Där har du svaret.