Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Javisst, Quarrel, du har så klart rätt. Precis allt talar för att du haft rätt hela tiden. Det är dina knivskarpa, helt rimliga teorier som stämt hela tiden. Polisen borde anlita dig vid mord, uppklaringsprocenten skulle skjuta i höjden.
Det är bra att du inser detta, även om du överdriver lite.
Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Som du och jag talat om flera gånger de senaste åren i detta och andra fall; visst hon "kan" ha tagit en ny rulle, det är en teoretisk möjlighet, men inte sannolikt. Mycket mer sannolikt är det att utgå från att det är samma tejp som sedan återfanns på BO. Och det här är ju inte det enda beviset som binder KJ till brottet.
Vad baserar du den slutsatsen på? SKL:
Citat:
Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från tejprullen
BD1/316-13/S034 (Grad +1).
I någon mån är inte samma sak som
sannolikt.
Det finns ingen utredning om det kan vara Vatchhareeyas egen tejp, inte ens föräldrarna är tillfrågade. Innehållet i ryggsäckarna är, som jag visade igår, inte redovisade. Fanns det tejp där?
Att det skulle finnas fler bevis mot Kim ändrar inte bedömningen av detta bevis. Varje bevis ska bedömas enskilt, vilket jag ska visa
MrFold nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Rätten bedömer att det är ställt utom allt rimligt tvivel, vilket innebär att det med väldigt stor sannolikhet är KJ som begått brottet. Skulle man kunna räkna ut rent statiskt hur säker domen är skulle man antagligen landa på 99.9 % säkerhet i det här fallet.
Försvaret och domstolarna undanhölls mycket utredningsmaterial. Du vet inte vilken slutsats domstolarna hade kommit till om de hade fått ta del av allt material och de vittnen som försvaret åberopade i resningsansökan.
Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Det här skulle såklart ändras om man kan bevisa att bevisen som fällt honom är manipulerade, men några sådana går inte att finna.
Jodå, det finns manipulerade bevis, läs resningsansökan.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Nu var det ju så Quarrel att det jag i första hand diskuterade var hans skuld de facto, inte de jure. Detta eftersom trådens förfäktare av den alternativa hypotesen aldrig på allvar gjort någon distinktion mellan dessa båda. Erat engagemang bygger inte primärt på att ni anser bevisen för svaga för fällande dom, utan för att ni övertygat er själva att han måste vara oskyldig på riktigt. En slutsats som jag valde att än en gång påminna om kräver att varje länk i en lång kedja av indicier är falsk eller felaktig - en närmast osannolik räcka av oturliga sammanträffanden som drabbat den stackars Kristoffer. Jag kan inte hindra er att tro på det ändå, bara påminna om hur osannolikt det är och att hans oskuld ingalunda bevisas av det ständiga käbblandet kring enskilda bevis.
Hur resonerar du här? Ska verklig bevisprövning skilja sig från juridisk dito? Båda söker sanningen med samma hjälpmedel, varför ska de skilja sig åt? Jag citerar
professor Christian Diesen:
Citat:
1. Inledning: Först delarna, sedan helheten
[...]
När det gäller en metodisk bevisprövning anses det vara en bärande princip att delarna bedöms före helheten. En av de få riktlinjer som motiven till rättegångsbalken ger till ledning för bevisprövningen handlar just om detta: Överläggningen bör inte inledas med en allmän diskussion om den åtalades skuld eller oskuld - avgörandet får inte grundas på ett helhetsintryck av det föreliggande materialet. I stället ska rätten börja bevisprövningen med att gå igenom och värdera varje bevismedel, varje deltema, för sig, innan man går över till sammanvägningen. Risken med ett motsatt förfarande är självfallet att en helhetsvärdering i högre grad kan komma att styras av en genomgående intuitiv, subjektiv tendens, som undanskymmer värdet - eller det bristande värdet - i den framlagda bevisningens delar. Om bedömaren, vilket är naturligt, redan under huvudförhandlingen har bildat sig en uppfattning i skuldfrågan ligger det nära hands att diskussionen under överläggningen präglas av denna mening, vilket i sin tur innebär att värderingen underordnas denna uppfattning. Bedömaren mister förmågan att se bevisningens eventuella luckor och saknar motivation att pröva alternativa förklaringar.
Detta gäller, oavsett om det är verklig eller juridisk bevisvärdering.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Dessutom vet jag mig också mer än en gång ha påpekat detta: Det hör till naturen hos indiciebevisning att det nästan alltid går att ifrågasätta de enskilda indicierna och komma med alternativa förklaringar som inte helt kan uteslutas. Vad man gör när man håller på som du gjort i åratal nu i ett flertal trådar är att i praktiken helt ogiltigförklara indiciebevisning per se. Det är en lindrigt uttryckt märklig syn på saken. Inte blir det bättre av att du försöker rycka citat ur förarbeten och annat ur sitt sammanhang och på fullt allvar hävda och tro att lagstiftaren förbjudit helhetsbedömningar av ett bevismaterial. Det finns inget sånt förbud annat än i din fantasi.
Lagstiftaren förbjuder inte helhetsbedömningar, men det är olämpligt att det sker före detaljbedömningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Vi kan ju som exempel ta vad Hovrätten för Övre Norrland bl.a. uttalade i domen mot Kristoffer/Kim (sid 7 - mina fetningar)
Och längre fram i domskälen konstaterar rätten att:
Som sagt, hovrätten fick inte ta del av allt förundersökningsmaterial.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jag påminner mest om detta för ordningens skull och för övriga läsare. Jag vet redan att du inte har förmågan att ta till dig detta och det kan jag bara beklaga. Det handlar ju inte heller om att du är obstinat eller obegåvad som jag tror att en del tror, utan om att du har svårigheter som du också vet sen tidigare att jag är väl bekant med eftersom jag har nära anhörig med med liknande problem. Ett annat och kanske mer balanserat sett att uttrycka det på är att du är bättre på detaljer än jag, medan jag är bättre på helhetsbedömningar och att växla mellan detaljnivån och det övergripande (bl.a. därför att det varit mitt yrke i många år nu att syssla med sånt) Vi får nog helt enkelt bli överens om att vi inte kan bli överens och du får fortsätta din kamp för Kristoffer/Kims och din egen upprättelse. Energin kan ju ingen ta ifrån dig.
Och du föredrar i vanlig ordning att diskutera mig framför trådens ämne.