2018-10-20, 16:18
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jag har funderat på de här polisnykomlingarna som verkar va de som skjutit huvuddelen av de 25 skotten mot stackars Eric.

Är de inkvoterade kebabpoliser? Det är styrt uppifrån att mer mångkukltur behövs inom polisen. Och kommer de isåfall från en kultur och ett land där downs syndrom och funktionshindrade har väldigt lågt människovärde, ibland lägre än boskap.

Kan isåfall dessa kebabpoliser hunnit uppfatta att Eric hade downs syndrom men med deras djupt rotade förakt och inlärda syn att sådana har inget människovärde nästan valt att peppra hela sitt magasin i Eric. Med våra afvrenondska polisåklagare blir de till 9,999999% av fallen helt frikända.

Nog för att jag är mot mångkulturen men att tro att polis med utländsk härkomst vill utrota downisar tror jag är en överdrift.
Citera
2018-10-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Nej du ljuger.
En partisk advokat hävdar 25 skott helt taget ur luften. 10 sek har du hittat på.
Men för all del lite källor till dina påståenden vore på sin plats.
Du kräver källor?
Men du själv kan gärna bidraga med sakliga källor om uppfattningen om nödvärnsrätt o självförsvar.
Du bör inte uttala dig generellt om polisens rättigheter att använda tjänstevapnet,
utan i detta specifika fall, endast ange källa för dessa tre polisers agerande.

Du uttalar dig generellt om polisers rätt att skjuta men det gäller inte generellt nu, utan just denna skjutning av Eric.
Poliserna befann sig vis sidan om Eric, han kom gående förbi dem ca 20m avstånd, han gick inte emot dem utan han gick riktning framåt, förbi dem.
Citera
2018-10-20, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Hahaha nu var det offret som satt bakom en bilruta och som avrättades av polisen .

Du är till 100% representativ för våra särskilda åklagare, jag är säker på om du hade varit hälften så smart som du tror du är och hade lyckats ta en enda högskolepoäng så hade du direkt rekryterats som åklagare på SU. [IDIOT]

Vet du ens vad en åklagare är och vad för grundkrav som ligger på en sådan.?

Högskolepoäng har jag mer utav än dom flesta poliser, du däremot har nog ingen högre eftergymnasial utbildning än fortbildningskurs på Samhall.

Oj det var offret som satt bakom en bilruta, där fick jag så jag teg.... Eller inte?

Förlorar nödvärnsrätt när man står utanför en ruta nu också
Citera
2018-10-20, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du kräver källor?
Men du själv kan gärna bidraga med sakliga källor om uppfattningen om nödvärnsrätt o självförsvar.
Du bör inte uttala dig generellt om polisens rättigheter att använda tjänstevapnet,

Du uttalar dig generellt om polisers rätt att skjuta men det gäller inte generellt nu, utan just denna skjutning av Eric.
Poliserna befann sig vis sidan om Eric, han kom gående förbi dem ca 20m avstånd, han gick inte emot dem utan han gick riktning framåt, förbi dem.

Brb 24:1, har du vad som gäller vid nödvärn. Notera att det inte bara står påbörjat brottsligt angrepp utan även överhängande.
Citera
2018-10-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
en med downs syndrom rör sig inte direkt som jacky chan så det håller inte och har han försökt springa där ifrån för att han var rädd så faller direkt alla möjligheter att ens fundera på nödvärn.
jo,vi vet att det inte såg ut som ett vapen. det har polisen direkt gått ut med. Första uppgifterna var att det var ett vapenliknande föremål. Detta tog poliserna tillbaka när bilder och rykten började komma ut och då blev det leksaksvapen.Detta liknade inte ngt riktigt vapen. detta är konstaterat.
vi har tre poliser som helt flippat ut.
ett liknande fall som som tur inte ledde till dödsoffer var i i luleå där en insatsstyrka sköt helt vilt i ett villaområde med automatvapen. flera olika hus och bilar träffades och den misstänkte var beväpnad med
en replika. där dömdes polisen för tjänste fel.liknande händelse.samma helt sjuka skjutande i hus runt om hela området .
https://login.ntm.eu/pren/default.aspx?sn=NSD&meter=true&action=completerequ est&redirect=http%3a%2f%2fwww.nsd.se%2fnyheter%2fb ilar-tak-vaggar-skotthal-overallt-4023049.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nsd.se%2fin c%2feprencallback.aspx

När det gällde fallet i Luleå så dömdes ingen för det.

Däremot så kritiserades Luleå polisen på ett antal punkter. Bla så var ett av deras befäl berusad, han hade varit som civilspanare på krogen samma kväll. Deras taktik placering var dålig de visste inte vart den misstänkte var eller vart andra poliser i insatsen var placerade. Jag har även för mig att kontakten mellan polismännen inte heller fungerade.

I detta läge så fick en polisman panik, pga av att han inte hade kontakt med sina kollegor när den misstänkte inte lydde order och inte la sig ner och kopplade om sitt vapen till automateld och tömde magasinet.

https://www.svd.se/berusad-polischef-i-kritiserad-insats
Citera
2018-10-20, 16:28
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Du kräver källor?

Vad pladdrar du om?
Poliser har rätt att avlossa sina tjänstevapen i flera fall, inte enbart vid nödvärn. Läs på.

Huruvida man agerade korrekt i detta fallet får utredningen visa.
Det finns inget som säger att agerandet måste vara felaktigt.
Citera
2018-10-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Kärringar med klena nerver ska inte bli poliser.

Mongon ska inte få ha leksaksvapen och vara inlåsta.

Problemet löst.
De två ivrigaste skyttarna tycks vara av hankön, två färskisar, utan tillstymmelse till tålamod och själslig styrka.
Citera
2018-10-20, 16:31
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
De två ivrigaste skyttarna tycks vara av hankön, två färskisar, utan tillstymmelse till tålamod och själslig styrka.

Ja men var dom inte ledda av en kärring med klena nerver som också var färsking?

Skjuta mongon går bra men inte multikriminellt menaslödder.
Citera
2018-10-20, 16:31
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Nog för att jag är mot mångkulturen men att tro att polis med utländsk härkomst vill utrota downisar tror jag är en överdrift.

Det handlar inte om att utrota, det handlar om att djupt rotade fördomar påverkar split-second beslut till i detta fall katastrofala följder.
Citera
2018-10-20, 16:33
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När det gällde fallet i Luleå så dömdes ingen för det.

Däremot så kritiserades Luleå polisen på ett antal punkter. Bla så var ett av deras befäl berusad, han hade varit som civilspanare på krogen samma kväll. Deras taktik placering var dålig de visste inte vart den misstänkte var eller vart andra poliser i insatsen var placerade. Jag har även för mig att kontakten mellan polismännen inte heller fungerade.

I detta läge så fick en polisman panik, pga av att han inte hade kontakt med sina kollegor när den misstänkte inte lydde order och inte la sig ner och kopplade om sitt vapen till automateld och tömde magasinet.

https://www.svd.se/berusad-polischef-i-kritiserad-insats

Finns det en tråd för detta fallet?
Intressant men också anmärkningsvärt.
Citera
2018-10-20, 16:35
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag har några tankar

1 Med erfarenhet av rymmare med utvecklingsstörning kan jag säga att det finns fler sätt att rymma på än genom en dörr och att hur mycket en förälder än försöker förhindra rymning händer det ändå. Föräldrar kan inte hela tiden vara fastbundna vid sina rymmande barn och rymmande barn kan vara oerhört påhittiga.Föräldern kan inte förutse allt då vore föräldern en Gud.

2. Mycket av diskussionen här har rört sej om poliserna, men jag funderar också över larmoperatörerna. Visste de inte att de skickade ut tre tämligen nya poliser på ett prio 1 larm???? Borde de inte ha vetat om det? I ett såpass allvarligt läge borde man ha skickat ut betydligt mer erfarna poliser

'Liknelse: Om man har en bil för tävlingskörning sätter man då en orutinerad person bakom ratten för att köra ett lopp? Nej naturligtvis inte! En förare med mycket liten eller ingen erfarenhet av att köra snabba tävlingsbilar ska inte sättas bakom en ratt för att köra ett lopp

Man ska inte vad jag tycker sätta poliser som är nya i tjänst (den ena hade visst bara varit polis i en månad en till något längre? och den tredje ett år) på uppdrag som ska skötas av poliser som har mycket erfarenhet av farliga lägen och tillbud.
Så jag undrar. Hur mycket visste de som utfärdade larmet om de poliser som var i tjänst.? Fanns det någon i högre befattning som hade kunnat snabbt se till att en styrka skickats ut som var vana vid allvarliga larm?

3: Det fanns ju ytterligare ett register där det var inskrivet att den hotfulle man som man i det här läget varnade för,satt inne och häktad. Varför fanns inte det registret tillgängligt för dem som skickade ut larmet? Enligt vad jag läst var det inte tillgängligt.Hade man vetat det hade man kunnat förstå att den mannen omöjligt kunde ha befunnit sej på den plats dit poliserna larmats ut till

Det är fruktansvärt tragiskt alltihopa.För Erik som miste livet.För hans föräldrar som miste sin son. För de färska poliserna som inte visste hur de skulle handla i en situation av den svårighetsgrad som larmet annonserade

Jag vill mena att det kan ha funnits brister i hela kedjan gällande insatsen som ledde till detta katastrofala resultat.Hela bilden måste finnas med för att man ska kunna bedöma utifrån det varför det blev som det blev
Senast redigerad av Stina-Lina 2018-10-20 kl. 16:38.
Citera
2018-10-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Brb 24:1, har du vad som gäller vid nödvärn. Notera att det inte bara står påbörjat brottsligt angrepp utan även överhängande.
Detta var inte vad jag efterfrågade, utan hur du vet att nödvärn kan appliceras på fallet ERic.
Det du skrivit härovan är jag medveten om,
så igen, vad bestod nödvärnet i när Eric sköts-

Eric befann sig 20 m från poliserna, på en öppen yta, lugnt gående förbi poliserna , Eric gick förbi poliserna, han gick alltså inte emot dem, han passerade dem,

dessa poliser hade en trygg o safe position vid muren, med möjlighet att gå bakåt på ytterligare avstånd.
SÅ igen, nödvärnsrätten, för dessa tre.. bestod i vad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in