2018-10-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Ja men var dom inte ledda av en kärring med klena nerver som också var färsking?

Skjuta mongon går bra men inte multikriminellt menaslödder.
Kvinnan skulle ha arbetat några år, och när detta hände -utbildade hon sig med annat???
Hon arbetade deltid inom Polisen .
Hon avlossade också skott, men tycks inte vara den som bidrog med stora kulregnet mot Eric.
Att hon inte fick stopp på de två brushanarna, är riktigt illa.
SÅ inte heller hon har agerat korrekt.
Citera
2018-10-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Vad pladdrar du om?
Poliser har rätt att avlossa sina tjänstevapen i flera fall, inte enbart vid nödvärn. Läs på.

Huruvida man agerade korrekt i detta fallet får utredningen visa.
Det finns inget som säger att agerandet måste vara felaktigt.
Återigen, du och "rena ondskan-tjejen" , upprepar er ideligen om Polisers rätt till nödvärn, och det känner vi ju alla till.
NU gäller det detta specifika fall, skjutningen av Eric.
Upprepar,
poliserna tre stycken, befann sig vid stenmuren, vid sidan av platsen där Eric befann sig.
Eric gick i riktning framåt, väl synlig.
Poliserna befann sig alltså vid sidan/sidledes av Eric,
poliserna hade trygga positioner, med möjlighet att dra sig bakåt från platsen, det var full sikt, de såg Eric komma och han går i riktning förbi dem på 20m håll.
SÅ -hur resonerar du?
Citera
2018-10-20, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jasså lilla du har hela 1 godkänd högskolepoäng, var det ett grupparbete där du var bromsklossen de andra fick hjälpa fram till den enda godkända högskolepoängen du har?

Jag har en fil. mag. det kan du ju drömma att du någonsin tar din patetiska hjärndöda polisgroupie.

Ingen som satt sitt arsle på någon högre utbildning skulle skriva och argumentera som du, men bra försök

Nej då, jag har alltid varit den drivande i gruppen, mest humor har jag också
Citera
2018-10-20, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Detta var inte vad jag efterfrågade, utan hur du vet att nödvärn kan appliceras på fallet ERic.
Det du skrivit härovan är jag medveten om,
så igen, vad bestod nödvärnet i när Eric sköts-

Eric befann sig 20 m från poliserna, på en öppen yta, lugnt gående förbi poliserna , Eric gick förbi poliserna, han gick alltså inte emot dem, han passerade dem,

dessa poliser hade en trygg o safe position vid muren, med möjlighet att gå bakåt på ytterligare avstånd.
SÅ igen, nödvärnsrätten, för dessa tre.. bestod i vad...

Stod dom utan skydd skyl som du säger så rör det sig om motsatsen, dom var oskyddade.

Att vapnet finns och polisen säger han agerat hotfullt är vedertaget.
Citera
2018-10-20, 16:57
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Kvinnan skulle ha arbetat några år, och när detta hände -utbildade hon sig med annat???
Hon arbetade deltid inom Polisen .
Hon avlossade också skott, men tycks inte vara den som bidrog med stora kulregnet mot Eric.
Att hon inte fick stopp på de två brushanarna, är riktigt illa.
SÅ inte heller hon har agerat korrekt.

Menar du brushanar eller bruschor? För är det svartskallar som var inblandad så förstår jag inte detta landet längre. Ge aldrig en svarting vapen.
Citera
2018-10-20, 16:58
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Återigen, du och "rena ondskan-tjejen" , upprepar er ideligen om Polisers rätt till nödvärn, och det känner vi ju alla till.
NU gäller det detta specifika fall, skjutningen av Eric.
Upprepar,
poliserna tre stycken, befann sig vid stenmuren, vid sidan av platsen där Eric befann sig.
Eric gick i riktning framåt, väl synlig.
Poliserna befann sig alltså vid sidan/sidledes av Eric,
poliserna hade trygga positioner, med möjlighet att dra sig bakåt från platsen, det var full sikt, de såg Eric komma och han går i riktning förbi dem på 20m håll.
SÅ -hur resonerar du?

Var har jag upprepat mig om nödvärn? Plocka fram inlägg.
Ingen av oss här vet exakt hur det gick till men utredningen kommer att visa.
Återigen, polisen har rätt att avlossa vapen oavsett nödvärnssituation eller ej.

Alla normalt fungerande individer förstår vad problemet är här och det är att polisen inte får kontakt och kan kommunicera med en till synes beväpnad människa. Det är situation poliser helst inte ska behöva möta för det kan sluta illa. Givetvis ingen annan människa heller men de flesta andra är inte beväpnade.
Citera
2018-10-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ytterligare ett retarderat känsloargument, du kanske vill påstå att din pojkvän också tränats i att göra psykologiska analyser av dom som hotar honom till livet, allt för att han själv inte skall behöva försvara sig med våld

Riktar man vapen emot polis, och någon annan som bär och utbildats i att använda vapen, så kan man bli skjuten, oavsett hur speciell man är, det borde inte vara svårt att förstå varför.
get vapen,inte ens ngt som liknade ett vapen. det kunde ha varit en 6 åring med en banan.
du måste vara ett polistroll som fortfarande håller på med fakenews och försöker intala dig själv om att
tomten finns och att det är ok att skjuta ihjäl en person i ryggen,framför allt om han bär ett svart plaströr.
i din värd så får polisen skjuta hur mkt de vill,hur de vill,mot vem de vill.Polisen är lagen.
en nyhet. Judge dredd är inte baserad på verklighet utan är en fantasi.
Det går inte att trolla bort 25 skott på en upplyst innergård och endast tre träffade varav två i ryggen på en helt försvarslös människa.
hur mkt du än fantiserar ihop så går det inte.
Du måste vara polis eller så betalar de väldigt bra eftersom du kör med samma påhittade fantasier hela tiden. ungefär som dömda mördare gör för att kunna klara sin vardag.
du har tydligen aldrig skjutit heller eller gjort militärtjänst. man skjuter inte först och kolar sen. man kollar först,skjuter sen. detta var ngt amerikanarna lärde sig i vietnamn där de pangade på och sköt egna. samma med dessert storm. de få stridsvagnar de förlorade var de själva som sköt i sönder.
just detta med att ha koll å var du tro så gäller faktiskt även den svenska polisen fast till skillnad från försvarsmakten skiter de i det eller så behärskar de inte det.
detta var tre livsfarliga poliser på fel plats,på fel tid och i felyrke.
du kan googla upp all fakta. om du kan använda google.
Citera
2018-10-20, 17:01
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag har några tankar

1 Med erfarenhet av rymmare med utvecklingsstörning kan jag säga att det finns fler sätt att rymma på än genom en dörr och att hur mycket en förälder än försöker förhindra rymning händer det ändå. Föräldrar kan inte hela tiden vara fastbundna vid sina rymmande barn och rymmande barn kan vara oerhört påhittiga.Föräldern kan inte förutse allt då vore föräldern en Gud.

2. Mycket av diskussionen här har rört sej om poliserna, men jag funderar också över larmoperatörerna. Visste de inte att de skickade ut tre tämligen nya poliser på ett prio 1 larm???? Borde de inte ha vetat om det? I ett såpass allvarligt läge borde man ha skickat ut betydligt mer erfarna poliser

'Liknelse: Om man har en bil för tävlingskörning sätter man då en orutinerad person bakom ratten för att köra ett lopp? Nej naturligtvis inte! En förare med mycket liten eller ingen erfarenhet av att köra snabba tävlingsbilar ska inte sättas bakom en ratt för att köra ett lopp

Man ska inte vad jag tycker sätta poliser som är nya i tjänst (den ena hade visst bara varit polis i en månad en till något längre? och den tredje ett år) på uppdrag som ska skötas av poliser som har mycket erfarenhet av farliga lägen och tillbud.
Så jag undrar. Hur mycket visste de som utfärdade larmet om de poliser som var i tjänst.? Fanns det någon i högre befattning som hade kunnat snabbt se till att en styrka skickats ut som var vana vid allvarliga larm?

3: Det fanns ju ytterligare ett register där det var inskrivet att den hotfulle man som man i det här läget varnade för,satt inne och häktad. Varför fanns inte det registret tillgängligt för dem som skickade ut larmet? Enligt vad jag läst var det inte tillgängligt.Hade man vetat det hade man kunnat förstå att den mannen omöjligt kunde ha befunnit sej på den plats dit poliserna larmats ut till

Det är fruktansvärt tragiskt alltihopa.För Erik som miste livet.För hans föräldrar som miste sin son. För de färska poliserna som inte visste hur de skulle handla i en situation av den svårighetsgrad som larmet annonserade

Jag vill mena att det kan ha funnits brister i hela kedjan gällande insatsen som ledde till detta katastrofala resultat.Hela bilden måste finnas med för att man ska kunna bedöma utifrån det varför det blev som det blev

Jag håller med dej om att man inte ska skicka nyutbildade poliser på vilka larm som helst, om ingen erfaren finns med. Men eftersom det är stor brist på poliser så kan man ju undra om dom blir tvungna att skicka det som finns tillgängligt för stunden. Antalet poliser i tjänst just då kanske inte var så stort att det fanns möjlighet att välja ut vilka som skulle åka på larmet. Läste om ett ställe som i somras endast hade nyutbildade poliser på plats. Eftersom det utbildas fler poliser just nu, pga att behovet har blivit mycket större, så kommer ju många i tjänst att vara oerfarna.
Citera
2018-10-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Finns det en tråd för detta fallet?
Intressant men också anmärkningsvärt.
som alltid annars så lades fallet ner och anmälan gällde tjänstefel även om man borde åtalat för allmänfarligt beteende. de sköt på fel hål. dessutom in i hus långt från den misstänkte gärningsmannen ett skott träffade tre hus bort.
Citera
2018-10-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Stod dom utan skydd skyl som du säger så rör det sig om motsatsen, dom var oskyddade.

Att vapnet finns och polisen säger han agerat hotfullt är vedertaget.
Nej dessa tre var inte oskyddade, de kunde backa bakåt, de var inte instängda, och de blev aldrig beskjutna.
Erick kanske inte ens såg dem? han gick förbi dem, inte mot dem.
De såg Eric , från sitt skyddande läge-
men såg han dem?
(Det är kärnan, förstår du.)
Allt det här måste ju komma fram- och med ärliga utredare så får vi fakta, kanske?
Att de tre poliserna uppgett att Eric agerat hotfullt är uppgifter enbart från dessa tre.
Polismyndigheten har aldrig bekräftat att det är fakta, så uppgiften är inget vidare vederhäftig, i nuläget.
Senast redigerad av moshes 2018-10-20 kl. 17:13.
Citera
2018-10-20, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
get vapen,inte ens ngt som liknade ett vapen. det kunde ha varit en 6 åring med en banan.
du måste vara ett polistroll som fortfarande håller på med fakenews och försöker intala dig själv om att
tomten finns och att det är ok att skjuta ihjäl en person i ryggen,framför allt om han bär ett svart plaströr.
i din värd så får polisen skjuta hur mkt de vill,hur de vill,mot vem de vill.Polisen är lagen.
en nyhet. Judge dredd är inte baserad på verklighet utan är en fantasi.
Det går inte att trolla bort 25 skott på en upplyst innergård och endast tre träffade varav två i ryggen på en helt försvarslös människa.
hur mkt du än fantiserar ihop så går det inte.
Du måste vara polis eller så betalar de väldigt bra eftersom du kör med samma påhittade fantasier hela tiden. ungefär som dömda mördare gör för att kunna klara sin vardag.
du har tydligen aldrig skjutit heller eller gjort militärtjänst. man skjuter inte först och kolar sen. man kollar först,skjuter sen. detta var ngt amerikanarna lärde sig i vietnamn där de pangade på och sköt egna. samma med dessert storm. de få stridsvagnar de förlorade var de själva som sköt i sönder.
just detta med att ha koll å var du tro så gäller faktiskt även den svenska polisen fast till skillnad från försvarsmakten skiter de i det eller så behärskar de inte det.
detta var tre livsfarliga poliser på fel plats,på fel tid och i felyrke.
du kan googla upp all fakta. om du kan använda google.

Återigen, en gång till på svenska tack.

Leksaken hade få likheter med en banan, desto mer med ett riktigt vapen, särskilt pga dess storlek och färg, se bild.

Gör du likadant i diskussioner irl? När andra pratar om prosa börjar du bluddra om atlantångare då?
Citera
2018-10-20, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Du gör dig själv till självutnämnd domare som alla svårt sjuka individer med svårartad narcissistisk personlighetsstörning.

Hur vi med hög utbildning skriver och argumentera vet kretiner som du inte ett skit om, har du någonsin sett en överläkares skrivstil ditt praktarsle?

Du är självutnämnd humorist också, vad vi omkring dig upplever är bara en hemsk otäck psykopat. Så ser dina arbetskamrater på dig, tänk på det på jobbet på måndag.

Jag är ingen domare, men heller inte rättshaverist och polishatare.

Jag känner ju igen personer som jag själv, dvs med högre utbildning, du är inte en utav dom.

Bara som ett tips om du skall låtsas vara högutbildad, polishat och rättshaverism rimmar dåligt med sådant.

Precis humor saknar jag inte, behövs mera sådant i den högre utbildade sfären, och jag gör mitt bästa

Bra och mycket humor har jag också, men det är iofs en sak som är delvis subjektiv. Men så ser mina arbetskamrater på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in