Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Förlåt, men det börjar faktiskt knyta sig i magen av att bara se på när människor mobbas och kränks på det här sättet. Jag tycker det går för långt. Oavsett var man står i sakfrågan kan vi väl försöka bemöta varandra på ett någorlunda respektfullt sätt?
Jag hör till de som misstänker SD och har flera gånger sagt ifrån när offret (och de som skyddar henne) kränks.
Men den här tråden kan inte heller handla om att diskutera vilken hemsk människa EGT är. Det är liksom inte okej.
Så otroligt mycket hat i omlopp just nu, och misstankar riktade mot andra postare. Från båda håll. Någonstans måste man acceptera att alla inte har samma värderingar och åsikter, det enda vi kan styra över är hur vi väljer att bemöta det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Flashback har inte alltför sällan en väldigt hård ton. Det är förmodligen inget någon kommer att kunna ändra på. Men att kalla det att EGT blir mobbad, det tycker jag är att förminska de som blivit utsatt för riktig mobbing. Ingen tvingar hen att vara så aktiv härinne som hen är. Jag kan bara tala för mig själv nu, men jag vägrar att låta EGT:s manipulativa villfarelser och lögner stå oemotsagda. Den som går in i leken, får leken tåla helt enkelt. Jag saknar respekt för denna person EGT. Kanske det kan ändra sig i framtiden. Men då krävs det en ordentlig förändring från andra sidan. Annars lär jag inte kunna bete mig särskilt respektfullt mot EGT heller.
Att vi tycker olika är en tillgång i en diskussion. För att en diskussion ska bli bra handlar det om att man kan kommunicera med varandra, lyssna, argumentera för och emot på ett öppet sätt.
Om debatten däremot styrs av den som skriker mest (talar i versaler), är aggressiv i orden, förlöjligar och förminskar, då blir diskussionen inte bra. Många röster tystnar helt (vilket redan har hänt), en del vågar inte föra fram sina argument och det blir den mest "högljudda" som får sin vilja igenom. När flera angriper en skribent i tråden på ett aggressivt och nedlåtande sätt, känns det inte bra.
Det är inte inte bara dåligt för diskussionen, utan även otäckt att bli utsatt. En del kanske tål sådan kränkning, men jag skulle tro att de flesta kan ta det hårt
Jag förmodar att ingen tycker att det inte ska få kritiskt granska, att ifrågasätta, att säga sin åsikt.
Det är kanske inte
vad man säger, utan mer
hur man säger det.
Det finns flera här i tråden som kan på ett konstruktivt sätt föra fram sina åsikter utan att använda olika härskartekniker. De vinner oftast mest respekt också. Iaf i mina ögon.
Man får börja med sig själv.