2018-10-18, 14:26
KA Mindykarna brukar använda mammutsug för att gräva bort sand, dy , lera etc.
Det är ingen dum idé att använda även i sök efter LH.
Som sagts tidigare sikten blir också bättre.

Bästa effekten är isåfall att ha en båt på ytan med en kompressor som pumpar ner luft till mammutsugen..
Citera
2018-10-18, 22:40
Medlem
Som jag skrivit tidigare så tömde man tre stenbrott i trakten för inte så länge sedan. Det var visserligen i annat syfte och inte så stora stenbrott som Jedenryd men det är ju möjligt att pumpa ur dem för att lättare leta i dem.
Citera
2018-10-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rootweed
Som jag skrivit tidigare så tömde man tre stenbrott i trakten för inte så länge sedan. Det var visserligen i annat syfte och inte så stora stenbrott som Jedenryd men det är ju möjligt att pumpa ur dem för att lättare leta i dem.

Det var kallt, runt 0-gradigt och mörkt runt midnatt när Lelle bragtes om livet vid Immelns strand...Jedenryd ligger på vägen tillbaka och skulle passa utmärkt i sammanhanget...bara segt att behöva vänta på nya dykningar- inväntar dom specialutrustning, kanske från utlandet?
Varför blev det bara EN dag nu och så tvärt ingenting på en lång stund?

De fann något intressant men behöver invänta utrustning som tar det hela "en bloc" eller nåt för att inte förstöra bevis?

Fattar annars inte haussen, sedan bara en dag och som det verkar 2-3 dyk...
Citera
2018-10-19, 09:46
Citat:
Ursprungligen postat av ante70
Det var kallt, runt 0-gradigt och mörkt runt midnatt när Lelle bragtes om livet vid Immelns strand...Jedenryd ligger på vägen tillbaka och skulle passa utmärkt i sammanhanget...bara segt att behöva vänta på nya dykningar- inväntar dom specialutrustning, kanske från utlandet?
Varför blev det bara EN dag nu och så tvärt ingenting på en lång stund?

De fann något intressant men behöver invänta utrustning som tar det hela "en bloc" eller nåt för att inte förstöra bevis?

Fattar annars inte haussen, sedan bara en dag och som det verkar 2-3 dyk...

De kanske väntar på en sjöuggla med ekolod . ... de ska ju söka över ett större område. .
Ett bottenpenetrerande ekolod ser igenom dy och löst sediment..
Senast redigerad av Fiddleback 2018-10-19 kl. 10:02.
Citera
2018-10-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Ett bottenpenetrerande ekolod ser igenom dy och löst sediment..

Frågan är om det är så mycket sediment i ett gammalt stenbrott/gruva? Det är väl huvudsakligen grundvatteninträngning och inte något större dike/å så vattnet borde vara ganska klart? Löv och kvistar dock...
Citera
2018-10-19, 16:15
Medlem
RN måste ha haft en stark förmåga att inge förtroende hos LH. Pengarna som skulle lämnas över i Sölvesborg var ju för spelningen i Kristianstad två dagar tidigare.
För det första finns en risk för en turnéledare att inte ta pengarna direkt på plats om man har kommit överens om att betalningen är baserad på biljettintäkter och ska ske i cash, då det blir enklare för arrangören att fiffla med antal betalande osv i efterhand. Har det framkommit någonstans varför betalningen skulle göras först två dagar senare?
Hammerfall och LH är antagligen i Sölvesborg från och med eftermiddagen den 25 januari, men RN ska ändå komma dit först kring 21:30, mitt i spelningen som jag förstår det, och LH måste avvika för att ta emot betalningen. Då ska de ha satt sig i RN:s bil för att åka en runda och prata ostört. Prata ostört kan man väl göra i en stillastående bil? Eller ännu hellre i Hammerfalls turnébuss, där kontanterna senare var tänkta att tillfälligt förvaras ändå (antar jag). Man undrar ju vad RN sade för att få LH att åka med i bilen. Vet nån om RN var ensam arrangör i Kristianstad eller om det var fler inblandade där?

Och så funderade jag kring den nya vittnesuppgiften om att någon ska ha sett en person vid stenbrottet i Jedenryd innan försvinnandet. Det känns ju som att personen som vittnet såg har gjort ett speciellt intryck på vittnet, annars kommer man väl inte ihåg en sån grej så långt i efterhand? Väskan hittades ju fastfrusen vid Immeln - kan stenbrottet i Jedenryd ha varit isbelagt vid tidpunkten kanske, och att vittnet har sett en person som har verkat kolla isens hållbarhet eller liknande? Det skulle ju kunna uppfattas som lite "speciellt". I vilket fall lite märkligt att en sådan iakttagelse kommer fram nu.
Citera
2018-10-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kruvajang
RN måste ha haft en stark förmåga att inge förtroende hos LH. Pengarna som skulle lämnas över i Sölvesborg var ju för spelningen i Kristianstad två dagar tidigare.
För det första finns en risk för en turnéledare att inte ta pengarna direkt på plats om man har kommit överens om att betalningen är baserad på biljettintäkter och ska ske i cash, då det blir enklare för arrangören att fiffla med antal betalande osv i efterhand. Har det framkommit någonstans varför betalningen skulle göras först två dagar senare?
Hammerfall och LH är antagligen i Sölvesborg från och med eftermiddagen den 25 januari, men RN ska ändå komma dit först kring 21:30, mitt i spelningen som jag förstår det, och LH måste avvika för att ta emot betalningen. Då ska de ha satt sig i RN:s bil för att åka en runda och prata ostört. Prata ostört kan man väl göra i en stillastående bil? Eller ännu hellre i Hammerfalls turnébuss, där kontanterna senare var tänkta att tillfälligt förvaras ändå (antar jag). Man undrar ju vad RN sade för att få LH att åka med i bilen. Vet nån om RN var ensam arrangör i Kristianstad eller om det var fler inblandade där?

Och så funderade jag kring den nya vittnesuppgiften om att någon ska ha sett en person vid stenbrottet i Jedenryd innan försvinnandet. Det känns ju som att personen som vittnet såg har gjort ett speciellt intryck på vittnet, annars kommer man väl inte ihåg en sån grej så långt i efterhand? Väskan hittades ju fastfrusen vid Immeln - kan stenbrottet i Jedenryd ha varit isbelagt vid tidpunkten kanske, och att vittnet har sett en person som har verkat kolla isens hållbarhet eller liknande? Det skulle ju kunna uppfattas som lite "speciellt". I vilket fall lite märkligt att en sådan iakttagelse kommer fram nu.

KAN ju vara tips från någon som hjälpt RN efter mordet med att göra sig av med kroppen?
Dennes brott är ju nu preskriberat, men rädslan för RN kan ju finnas kvar...

Eller någon som sett RN där filosoferandes på kanten till vattnet?
Citera
2018-10-19, 17:43
Medlem
Det kanske är något annat som gör att de åker till Rn föräldrarhem, pengarna är nog bara en bi sak.
Citera
2018-10-19, 18:00
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Det kanske är något annat som gör att de åker till Rn föräldrarhem, pengarna är nog bara en bi sak.

Hur vet du att de åker till hans föräldrahem och vilken skulle i så fall anledningen vara?
Citera
2018-10-19, 19:37
Medlem
Att dom träffar en tredje person
Citera
2018-10-19, 22:10
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Att dom träffar en tredje person

Okej, så de åkte dit för att träffa en tredje person. Frågan kvarstår dock, hur kan du veta att de åkte till hans föräldrahem?
Citera
2018-10-20, 12:23
Medlem
Sunsets avatar
Jag tycker mig ha hört/läst att vägen/stigen upp till den numera något raserade rampen skall ha varit körbar på den tiden. Är det någon mer som hört eller läst något om detta? Den väg/stig jag syftar på är alltså den som går in norrifrån mellan landsvägen och östra stenbrottet.

Bild på början av stigen:

https://imgur.com/a/jPX3XEG

Lite längre upp på samma stig:

https://imgur.com/a/3eHjdem

Lite längre fram kommer man till denna plats som är ganska öppen och sluttar lite ner mot vattnet. Skulle vara lätt att rulla i ett paket härifrån. Det är längre ner till vattnet än det ser ut på bilden:

https://imgur.com/a/yIrcdfE

Ytterligare lite längre fram kommer man till rampen som numera saknar den yttre delen. Om den fanns 1999 så skulle det vara lätt att dumpa ett paket rakt ner i vattnet:

https://imgur.com/a/xSEOGsp

Om man fortsätter stigen fram, som nu blir smalare, så kommer man till södra delen av stenbrottet där flytbryggan ligger förtöjd:

https://imgur.com/a/qYooDzb

Vy från södra änden av stenbrottet:

https://imgur.com/a/sb7OnNC

Här är jag tillbaka i den norra änden och har tagit en bild på vägen/stigen upp till den östra delen av stenbrottet. Denna har garanterat varit farbar när det begav sig:

https://imgur.com/a/EPPhTNm

Ber om ursäkt för den dåliga skärpan i bilderna. Vet inte om jag ska skylla på kameran eller fotografen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in