2018-10-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Finns ett rykte om att en polis snavade och avlossade eld och resten följde efter eftersom dom inte visste vad som hände och trodde den som snavat var skjuten.

Som sagt. Ett rykte.
I en sådan situation så brukar kollegor skrika och fråga,
..är du skadad?
det är ju prio ett.

Återigen en erfaren polis skulle direkt ha förvissat sig om sin kollegas tillstånd.
Citera
2018-10-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Blev du vittne till någon av deras vallningar? Tänker att det idag skrevs att alla tre poliser befann sig i skyddad placering, till en början,
så de posterade sig själva säkra för angrepp men borde ha omringat Eric?
Skjutningarna kom från tre olika håll ?
De som utreder det här måste vid detta laget veta vem av de tre som tog befälet, och gjorde bedömningen att det var läge att skjuta.
Då måste någon av dessa tre ha skrikit ut kommando..

Jag blev inte vittne till något sådant. Skjutställningen uppe på platån vid staket var ganska idealiskt. Höjdskillnaden är ungefär ett halt våningsplan, samt att det finns en 20-30 cm mur av stenplattor. Det syntes ganska tydligt att poliserna hade sin skjutställning på den platsen. Det låg sju stycken hylsor drygt en meter åt höger vid denna plats.

Här några bilder från ett tidigare inlägg.

(FB) Stockholm: Verkanseld i Vasastan, man ihjälskjuten av polis (2018-08-02)
Citera
2018-10-19, 22:04
Medlem
Ska bli mycket intressant att läsa vad som hänt, många teorier och experter...

Jag vet vad jag skulle gjort om jag va polis å såg nån med nått som såg ut som ett vapen som riktas mot mig....

Sen att de va Erik, ja de kanske borde sett, de kanske borde fattat, det finns alltid två sidor på alla mynt...
Citera
2018-10-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Enligt Leif GW Persson så avlossades 7-8 skott varav tre stycken träffade Eric. Vi vet sedan tidigare att poliserna avlossade fler skott än så. Sju stycken tomhylsor hittades i samlad formation på stenplattorna vid staketet mot parkeringsplatsen. En hylsa hittades i gräset på ett annat ställe, samt att en hylsa hittades av Ekots reporter Jonas Löfvenberg. Med andra ord nio stycken skott kan ha avlossats mot Eric Torell.

Efter att jag själv har varit på platsen och tagit några bilder, så uppstod en del frågetecken angående antal skott som avlossades. Jag hittade nio skotthål i fasaden, varav fyra träffar ser ut att vara rikoschetter. Ett skott i rutan som fortfarande inte är åtgärdad, samt en kula i en cykel. Tre skotthål i fasaden till höger om mopeden var åtgärdade. Om Eric träffades av tre skott, så blir det runt 14 avlossade skott.

https://minfil.com/y0r403g1b2/Erics_Position.jpg

https://minfil.com/z4r106g5b5/Polisens_Position_01.jpg

https://minfil.com/1brf05gdb3/Polisens_Position_02.jpg

https://minfil.com/37r908gab1/Skott_Fasad_01.jpg

https://minfil.com/59r900g2be/Skott_Fasad_02.jpg

https://minfil.com/7fr302g5b0/Skott_Ruta.jpg
tack, ja, bra bilder, som nog bekräftar att poliserna befann "skyddade" och kunde ha backat bakåt
om de känt sig hotade, där Eric vandrade fanns ingenting som dolde honom, han syntes tydligt.
EN något Udda kortväxt figur i kortbyxor. Borde ha uppfattats som ett barn.
Citera
2018-10-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
tack, ja, bra bilder, som nog bekräftar att poliserna befann "skyddade" och kunde ha backat bakåt
om de känt sig hotade, där Eric vandrade fanns ingenting som dolde honom, han syntes tydligt.
EN något Udda kortväxt figur i kortbyxor. Borde ha uppfattats som ett barn.

Poliserna kunde ha dragit sig tillbaka genom staketet och ut på ett garagetak för att sedan kliva ner på marken vid parkeringen. De boende verkar använda garagetaket till någonting, för det stod både bord och stolar där när jag var förbi och kollade in läget efter skjutningen.
Citera
2018-10-19, 22:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan666
Ska bli mycket intressant att läsa vad som hänt, många teorier och experter...

Jag vet vad jag skulle gjort om jag va polis å såg nån med nått som såg ut som ett vapen som riktas mot mig....

Sen att de va Erik, ja de kanske borde sett, de kanske borde fattat, det finns alltid två sidor på alla mynt...

Så du skulle skjutit direkt? Bra för samhället att du inte är polis. Du kanske skulle passa som det i USA.

Här sköt de 25 skott utan att fått det minsta lilla pip mot sig själva. Inte särskilt bra poliser med andra ord. Först skjuta 25 skott utan att få skott emot sig sedan missa 22 skott av dessa, hur fan klarar man ens av det? Snacka om dåliga skyttar som sviker under press från ett jävla leksaksvapen. Påminner om den där polisen som för ett par år sedan pepprade hela sitt mag mot en gymlokal. Bara rent tur ingen stod på något löpband den gången.
Citera
2018-10-19, 22:50
Bannlyst
Är poliserna uthängda än med namn och address och sånt? Borde ju finnas de som vet och kan droppa namnen. Man vill ju veta vad det är för stjärnor vi har i poliskåren. Öva skytte på random downis i bebott område i stan känns inte helt rätt liksom.
Citera
2018-10-19, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så du skulle skjutit direkt? Bra för samhället att du inte är polis. Du kanske skulle passa som det i USA.

Här sköt de 25 skott utan att fått det minsta lilla pip mot sig själva. Inte särskilt bra poliser med andra ord. Först skjuta 25 skott utan att få skott emot sig sedan missa 22 skott av dessa, hur fan klarar man ens av det? Snacka om dåliga skyttar som sviker under press från ett jävla leksaksvapen. Påminner om den där polisen som för ett par år sedan pepprade hela sitt mag mot en gymlokal. Bara rent tur ingen stod på något löpband den gången.

Ska man vänta tills man får några kulor i sig innan man själv får skjuta menar du? Annars är det" som i USA"? Knappast!

På så långt avstånd, så ÄR risken stor även att en duktig skytt missar om man skjuter många skott i följd. Och när ett vapen riktas emot en så är poliser lärda( av en anledning) att verkanseld skall ges DIREKT.
Citera
2018-10-19, 22:51
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Poliserna kunde ha dragit sig tillbaka genom staketet och ut på ett garagetak för att sedan kliva ner på marken vid parkeringen. De boende verkar använda garagetaket till någonting, för det stod både bord och stolar där när jag var förbi och kollade in läget efter skjutningen.

Klart! Alla ska dra sig tillbaka. Allt löser sig av sig själv. Jävla miffo, du är ute och cyklar.
Citera
2018-10-19, 22:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ska man vänta tills man får några kulor i sig innan man själv får skjuta menar du? Annars är det" som i USA"? Knappast!

På så långt avstånd, så ÄR risken stor även att en duktig skytt missar om man skjuter många skott i följd. Och när ett vapen riktas emot en så är poliser lärda( av en anledning) att verkanseld skall ges DIREKT.

Så du tycker det var ett ok förfarande? Först skjuta mot en med leksaks pickadolla sedan när de väl skjuter missa så markant? 22 jävla skott! Som kunde träffat din eller min mormor. Inte fan ok i min bok.

Du får betänka där 22 skott gick fel utan att dessa tre poliser ens själva fick ett ynka skott mot sig.
Citera
2018-10-19, 22:58
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Trakiskt att polisen vågar skjuta på ett miffo men aldrig annars, det sjukaste är att det behövdes 25 skott för att få 3 träffar.

Dessa poliser skulle iallafall aldrig tagit en plats i min militärgrupp, det hade förmodligen slutat med hemförlovning. Förmodligen är gettobarnen ute i förorten bättre skyttar en dagens poliser.
Citera
2018-10-19, 23:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Antingen det eller så har man sprungit efter han samtidigt som man sköt han i ryggen.

Tydligen har respektive Polis skjutit ett stort antal varningsskott - innan man till sist nödgades att skjuta verkanseld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in