Citat:
(min fetning)Jag tror absolut att man utrett om det funnits något som kunde visa att det funnits en schism mellan LW och kyrkan/medlem.
"Inga spår leder in i kyrkan
I samband med förhör och dörrknackningar har polisen också pratat med folk som är aktiva inom kyrkan.
– Men det finns inga spår som leder in i kyrkan, säger han.
I stället kvarstår misstankarna mot den man som greps i juni och satt häktad en vecka, på den lägre misstankegraden.
– Han är fortfarande skäligen misstänkt för mord, säger Mikael Nykvist."
https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875
Självklart kan det finnas personer inom kyrkan som har synpunkter på hur andra medlemmar lever och det kan också finnas någon medlem som visat intresse för LW och kanske blivit avspisad. Det finns ju också människor som inte mår särskilt bra, och att de söker sig till kyrkan är inte särskilt konstigt. Allt detta har man nog kollat upp för att utesluta.
Men sen behövs det ju mer än det för att bli misstänkt.
och exakt vad det är som polisen har, det vet vi inte.
Tror absolut inte att man bara låst sig vid en gärningsman.
Dels ska utredningen vara bred, men också är det viktigt att inte försvaret petar hål på hela bevisningen för att man inte kollat upp andra personer.
Ser fram emot att läsa FUP!
"Inga spår leder in i kyrkan
I samband med förhör och dörrknackningar har polisen också pratat med folk som är aktiva inom kyrkan.
– Men det finns inga spår som leder in i kyrkan, säger han.
I stället kvarstår misstankarna mot den man som greps i juni och satt häktad en vecka, på den lägre misstankegraden.
– Han är fortfarande skäligen misstänkt för mord, säger Mikael Nykvist."
https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875
Självklart kan det finnas personer inom kyrkan som har synpunkter på hur andra medlemmar lever och det kan också finnas någon medlem som visat intresse för LW och kanske blivit avspisad. Det finns ju också människor som inte mår särskilt bra, och att de söker sig till kyrkan är inte särskilt konstigt. Allt detta har man nog kollat upp för att utesluta.
Men sen behövs det ju mer än det för att bli misstänkt.
och exakt vad det är som polisen har, det vet vi inte.
Tror absolut inte att man bara låst sig vid en gärningsman.
Dels ska utredningen vara bred, men också är det viktigt att inte försvaret petar hål på hela bevisningen för att man inte kollat upp andra personer.
Ser fram emot att läsa FUP!
Jag tror inte för ett ögonblick att Örebropolisen skulle ha underlåtit att utreda/undersöka kyrkan, men utan att finna nåt komprometterande, en uppgift som den kristna tidningen Dagen gjorde bekant, alldeles enl ditt citat.
Fast nu var det inte riktigt så snävt som Polisen tänkte som jag tänkte. Hos mig, när jag tänker, är det inte en församling som skulle ha utfärdat en typ 'fatwa' över LW. Hos mig skulle det vara en ensam fanatiker, en som under en församlings radar, en 'loner', skulle ha byggt upp ett våldsamt hat mot LW och kanske sett hennes beteende som "ogudaktigt" och därför velat straffa henne.
Hårt.
Fast kanske ändå inte döda henne. Det tror jag i så fall får ses som oavsiktligt, fast givetvis fullständigt oförsvarligt!
Mord och dråp är oförsvarligt punkt