Citat:
Ursprungligen postat av
LEMMOR
Vad händer om Nordkorea kollapsar?
En Win-Win situation för alla?
Att Nordkorea skulle kollapsa, till största del beroende på sina egna inbyggda motsättningar,
vilka idag verkar bli allt tydligare för var dag som går, är kanske inte är en så främmande tanke trots allt?
Intressant artikel bifogas:
www.nationalinterest.org/blog/buzz/what-if-north-korea-collapsed-33827?page=0%2C1
Har ibland grubblat en smula på det där. Ofta görs det reflexmässiga jämförelser till gamla DDR, men jag tillhör dem som tror den relevansen är begränsad. Det finns flera skäl.
1. I DDR fanns det en underjordisk opposition inom riket. Det saknas i NK, det lilla som finns är utom landet och är därför mycket enklare att avfärda.
2. En underjordisk opposition sprider alternativ. Nordkoreanen presenteras aldrig för några alternativ.
3. DDR:s ledare var ansiktslösa gråkostymerade teknokrater. Dynastin Kim är teatraliska glädjespridare. Marx och Engels må vara kommunistiska ikoner, men de utgör inga "levande gudomar". NK har byggt sin idoldyrkan på 20-talets japanska militaristers kejsardyrkan. När den försvinner blir folket vilsna. Något som underlättade den amerikanska ockupationen, men jag tvivlar på att någon besätter NK om det imploderar.
4. DDR:s kollaps kom plötsligt och oväntat. Jag menar att det underlättade tyskarnas återförening. De tvingades till att ta tag i situationen utifrån pragmatiska grunder. NK:s kollaps har prognosticerats i mer än 40 år. Sydkorea har en stor samling planer på plats som gör att de kommer att hamna i byråkratisk kamp inbördes. Nordkoreaner är vana vid att ta emot order och utföra dem, byråkrater som inte kan komma överens blir förvirrande och frustrerande.
5. Västtyskland var en ekonomisk stormakt. Sydkorea är förvisso också ekonomiskt välmående, men inte i klass med dåvarande GBR, och NK har nästan 50 % större befolkning än gamla DDR. Kostnaderna väger således tungt.
6. Sydkorea får gräns gentemot Ryssland och Kina. Jag tror nog att Xi är villig att acceptera detta, men skulle tro att militärerna är mindre glada över det. Frågetecknet är Putin. Ända sedan Tsartiden har de haft expansiva planer i regionen. En Sydkoreansk premiärminister behöver behärska rysk diplomati, och där har jag mina tvivel.