Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag har läst en hel del FUP:ar och följt fallen i trådar här. Till skillnad från FUP:ar så har jag också noterat hur man i trådar här, ofta med ursäkten "för att veta vem GM är måste vi veta allt om BO".
Det behöver man sällan. Den intressanta personen är MGM.
Däremot används den ursäkten ofta i en form av Blaiming-the Victim resonemang - inte sällan med moraliska förtecken eller undertexter. Jag är personligen starkt allergisk mot detta hyckleri.
Men det är ofta förekommande.
Jag är enig med dig, Remark att det i trådar och även irl i domstolar rätt så ofta förekommer 'victim blaiming'. Det ser inte snyggt ut, men inte desto mindre är det nåt som försvarsadvokater ibland åberopar, t ex "korta kjolar" o likn strategier.
Men om jag här i tråden granskar LW som person, så gör jag det INTE i egenskap av SD:s försvarare (se gärna vad jag nyss svarade Netherworld).
Om det inte är så att LW råkat ut för en fullständigt random killer, så är det stor chans att mördaren är att söka i hennes umgängeskrets, mer eller mindre perifert positionerade.
Eller bland folk hon genom sina jobb/uppdrag har kommit i kontakt med.
Så arbetar Polisen. Man kartlägger BO för att typ baklänges försöka nå fram till mördaren.
Att granska ett BO är inte detsamma som att rättfärdiga brottet mot detsamma, inte ens om det skulle framkomma att BO själv varit brottslig. NB! Syftar här INTE på LW.
Jag har i inget av det jag skrivit om LW ens antytt att hon skulle få "skylla sig själv" eftersom hon levt si eller så. Har t ex aldrig antytt att LW skulle ha levt promiskuöst, något jag har blivit anklagad för att ha gjort.
De flesta kvinnor som inte dör av sjukdom, suicid eller olyckor, t ex i trafiken, dör av partnervåld. Det är sorgligt.