Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 17:20
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Det är sånt som händer, har själv blivit påkörd i sidan i en t-korsning av en som kom från vänster och körde mot rött. Men han kom körandes på en huvudled och påstod att han hade grönt, så jag åkte på det ändå. Fanns inga vittnen, så det var bara att bita ihop och ta det, men det var med firmabilen som tur var.
Fan vad surt :/
Citera
2018-10-10, 17:24
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotofleX
Fan vad surt :/

Ja, men det var ändå inte med min egen bil som tur var
Citera
2018-10-10, 23:16
  #27
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotofleX
Han körde definitivt för fort och jag har ett vittne som satt i bilen iaf.
Du har givetvis väjningsplikt även mot bilar som kör för fort.

Kan även nämna att båda parter kan få betala sina egna självrisker, behöver inte vara antingen ena eller andra.
Citera
2018-10-11, 20:39
  #28
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att bilen var oförsäkrad och belagd med körförbud påverkar inte vållandefrågan, hastigheten kan som alltid vara svår att bevisa, bromsspår kan dock vara till hjälp, men var det någon i sammanhanget som verkligen mätte dessa och dokumenterade antal meter?

Men den föraren måste fått böter för att han körde oförsärkad och med körförbud va?
Citera
2018-10-11, 22:20
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Men den föraren måste fått böter för att han körde oförsärkad och med körförbud va?
Vad körförbud beträffar så bör det ha blivit fallet, oförsäkrad, det rör i första hand bilägaren, inte föraren, brukar sällan rendera i böter eftersom det per automatik regleras genom TFF.

Ovanstående påverkar dock på intet sätt vällandefrågan.
Citera
2018-10-18, 18:16
  #30
Medlem
Tack för alla svar!

En annan fråga: Hur skulle det funkat om jag enbart hade haft trafikförsäkring?
Det skulle väl fortfarande täckt skadorna på motpartens bil? Utan att det kostat extra för mig?
Citera
2018-10-18, 18:57
  #31
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotofleX
Tack för alla svar!

En annan fråga: Hur skulle det funkat om jag enbart hade haft trafikförsäkring?
Det skulle väl fortfarande täckt skadorna på motpartens bil? Utan att det kostat extra för mig?

Ja det är just därför man har en trafikförsäkring men du åker på att betala hans självrisk om du anses vållande. Däremot får du stå dina egna skador själv, oavsett omfattning.
Citera
2018-10-18, 22:17
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja det är just därför man har en trafikförsäkring men du åker på att betala hans självrisk om du anses vållande. Däremot får du stå dina egna skador själv, oavsett omfattning.

Okej, så i det här fallet var skillnaden på trafik- vs helförsäkring för mig att jag slapp betala hans självrisk?
Citera
2018-10-18, 22:48
  #33
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotofleX
Okej, så i det här fallet var skillnaden på trafik- vs helförsäkring för mig att jag slapp betala hans självrisk?

Nä. Vid helförsäkring åtgärdas även skadorna på ditt fordon och det blir bara en självrisk.
Citera
2018-10-19, 00:56
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotofleX
Okej, så i det här fallet var skillnaden på trafik- vs helförsäkring för mig att jag slapp betala hans självrisk?
Du betalar inte någon annans självrisk, har du bedömts vara vållande så ersätts motpartens skador från din trafikförsäkring. Vid helkasko gäller samma sak, men även åsamkade skador på egen bil ersätts.
Citera
2018-10-19, 10:14
  #35
Medlem
miikoss avatar
Den som svänger blir generellt vållande, och får använda sin trafikförsäkring för att täcka skadorna på andra fordonet.

Man kan också använda sin delkassoförsäkring och laga skadorna på sin egna bil, om man vill.

Självrisk betalas vanligen både för trafikförsäkringen och för delkassoförsäkringen.

Det kostar vanligen runt 1 000 kr att använda sin trafikförsäkring som privatperson, och delkassoföräskringen runt 3 000 kr - 5 000 kr.

Så normalt sätt så betalar man sjävrisk även om man bara har trafikförsäkring.


För att du ska slippa betala alls, så måste du kunna visa att andra föraren var vållande.
__________________
Senast redigerad av miikos 2018-10-19 kl. 10:20.
Citera
2018-10-19, 13:54
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Den som svänger blir generellt vållande, och får använda sin trafikförsäkring för att täcka skadorna på andra fordonet.

Man kan också använda sin delkassoförsäkring och laga skadorna på sin egna bil, om man vill.

Självrisk betalas vanligen både för trafikförsäkringen och för delkassoförsäkringen.

Det kostar vanligen runt 1 000 kr att använda sin trafikförsäkring som privatperson, och delkassoföräskringen runt 3 000 kr - 5 000 kr.

Så normalt sätt så betalar man sjävrisk även om man bara har trafikförsäkring.

För att du ska slippa betala alls, så måste du kunna visa att andra föraren var vållande.
Delkaskoförsäkringen täcker inte plåtskador, har dessutom sällan nämnvärt högre självrisk än 1500.
Vid helkasko är däremot skador på det egna fordonet innefattade i vad som ersätts, 3 - 6000 kronor i självrisk oftast. Vid vagnskadegaranti kan självrisken vara högre, där tillkommer även moms.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback