2018-10-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Precis! Något av offren för serievåldtäktsmännen Haga-mannen och Örebromannen har beskrivit detta. Och det var ju fruktansvärda överfallsvåldtäkter. Minns även den där friidrottstjejen som blev våldtagen på ett hotellrum som fick detta, vilket lät heelt orimligt eftersom hon bara behövt gå ut från hotellrummet när han tog av henne kläderna.
Konstigt nog reagerar man så - en slags handlingsförlamning eftersom man inte varit beredd på att något negativt ska hända. Det kan ta många år innan man ens kan berätta.
Citera
2018-10-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Precis, det rör sig om en fullvuxen person, som dessutom känner paret bra sedan tidigare. Hade hon velat förhindra sexet så hade hon gjort det, men det ville hon inte. Det här snacket om att "frysa till is" kan folk lägga ner på direkten. Hon var fyllekåt och ångrade sig efteråt och tog den enkla vägen och gjorde en anmälan.

Är mer och mer på GMs sida ju mer jag läser om det här.

Det kan vara så.
Men att göra en anmälan är ju ingen enkel väg.
Det är en väldigt lång, svår och jobbig väg.
Och kan hon jobba på sitt fina jobb i framtiden och kanske inte heller på andra....?
Citera
2018-10-18, 13:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Nej,men kanske hos andra arbetsgivare. De kan inte på samma sätt sprida illasinnade rykten.
Nu går du nog händelserna i förväg. Inga illasinnade rykten har spritts, mer än om att GS skulle vara pedofil & fan vet vad.

Jag hoppas innerligt att ljudinspelningarna bringar klarhet i vad som hänt, så det inte bara blir ord mot ord.

Oavsett hur rättegången går så lär JB inte få sova över hos några framtida arbetsgivare.
Citera
2018-10-18, 13:57
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utmaningen
Enligt GS var det ett finger i fittan. Saknades samtycke så är det våldtäkt. Det kan man tycka vad man vill om men så ser lagen ut.

Jo det förstår jag. Men om han frågade "Är det skönt?" Och får stönande svaret "Mmmm". Då hamnar vi i en gråzon som fan i frågan om samtycke. Om detta stämmer så förstår jag att det kan uppfattas som samtycke. Bara han avbröt direkt hon sa ifrån sedan.
Citera
2018-10-18, 14:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du motsäger dig själv, om hon var så berusad, så utnyttjade han hennes tillstånd, alltså har han just där och då utnyttjat, våldtagit henne då hon befann sig i berusat tillstånd, att hon nyktrade till och insåg att detta hände utan hennes medgivande, är poängen i anmälan.

Verkar inte alls som om hon varit med på noterna, hon var dessutom fullt påklädd vid starten .
Jag drar slutsatsen att hon varit rejält berusad, och därtill halvsovande, och inte alls deltog aktivt.
En man ska inte förlusta sig med en berusad kvinna.
Nu vet vi inte om hon var speciellt berusad. Men det lär väl framgå av blodproven som togs i samband med läkarundersökningen. Även övriga droger lär synas där.

Tidigare spekulerades det i en minderårig som kanske skulle kunna bli berusad av de 3 flaskor vin som delades på fyra personer. Men den som nu anses vara målsägare är en van festare & tål självklart rätt stora mängder alkohol. Men visst, det kan inte uteslutas att hon drogat sig med annat, blodprovet får utvisa.
Citera
2018-10-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jo det förstår jag. Men om han frågade "Är det skönt?" Och får stönande svaret "Mmmm". Då hamnar vi i en gråzon som fan i frågan om samtycke. Om detta stämmer så förstår jag att det kan uppfattas som samtycke. Bara han avbröt direkt hon sa ifrån sedan.

Ja, det blir en gråzon och jag har inte läst något sådant fall tidigare som ger klarhet i hur domstolarna tolkar den nya samtyckeslagen.

Skulle det krävas att man inför varje sexakt frågar "vill du ha sex?" och inväntar ett jakande svar så är det nog många som i nuläget bryter mot lagen. Men jag hoppas domstolarna inte anser att det är så lagen ska förstås.
Citera
2018-10-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Hon stod i stark beroendeställning till GS och hans fru, pga jobb och karriär. hon var i deras lägenhet. Då skriker man inte, tro mig. Man är i en slags chock och vet inte vad man ska tro. Har råkat ut för "sexuellt ofredande" för många år sedan, med andra människor i närheten, hade jag protesterat högt hade jag förlorat alla möjligheter att försörja mig resten av livet. Nu är lagen ändrad, så att det krävs uttryckligt samtycke, så snart BO kommit därifrån kunde hon anmäla.

Tack föra att du skriver om detta.
Det är viktigt att det kommer fram så att alla blir medvetna.
Citera
2018-10-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du motsäger dig själv, om hon var så berusad, så utnyttjade han hennes tillstånd, alltså har han just där och då utnyttjat, våldtagit henne då hon befann sig i berusat tillstånd, att hon nyktrade till och insåg att detta hände utan hennes medgivande, är poängen i anmälan.

Verkar inte alls som om hon varit med på noterna, hon var dessutom fullt påklädd vid starten .
Jag drar slutsatsen att hon varit rejält berusad, och därtill halvsovande, och inte alls deltog aktivt.
En man ska inte förlusta sig med en berusad kvinna.

Fyllesex är inte olagligt. Skillnad på att vara berusad och att vara däckad.
Citera
2018-10-18, 14:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Enligt förhöret med GS så var det han som avbröt på eget bevåg. Då hon inte ville följa med in till frun så tappade han lusten.

Om han nu talar sanning, vilket förhoppningsvis ljudinspelningen kan ge svar på.
Citera
2018-10-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Enligt förhöret med GS så var det han som avbröt på eget bevåg. Då hon inte ville följa med in till frun så tappade han lusten.

Om han nu talar sanning, vilket förhoppningsvis ljudinspelningen kan ge svar på.

Frågan gäller hur man avgör huruvida BO gav sitt samtycke eller inte till de handlingar GS utförde innan dess att han avbröt. För saknades samtycke är det våldtäkt med ett finger i fittan.
Citera
2018-10-18, 14:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Frågan gäller hur man avgör huruvida BO gav sitt samtycke eller inte till de handlingar GS utförde innan dess att han avbröt. För saknades samtycke är det våldtäkt med ett finger i fittan.

När GS frågar om det är skönt & tjejen svarar "mmm" så tycker jag det känns som samtycke.

Om nu detta kan styrkas av ljudinspelningen.
Citera
2018-10-18, 14:14
Medlem
Citat:

Svarar man "Mmmm" på frågan om det känns skönt så tolkar iallafall jag det som samtycke. Vänder man sig om självmant för att GM ska få öppna upp BH:n så signalerar man även där samtycke.
Ska man lyssna på GS historia så är det väldigt många signaler som talar för att hon var med på det. Sen att hon känner sig kränkt och äcklad i efterhand kan man ju inte gör så mycket åt tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in