2018-10-17, 14:57
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greydon
Ett utdrag från det pressmeddelande som kom, i samband med dom: "Tingsrätten har kommit fram till att de fem försändelser som tagits i beslag innehållit kokainimpregnerade pappersark utformade som avtal och att det är utrett att försändelserna sammanlagt innehållit 2 894 gram kokain. De två tilltalade döms för att tillsammans och i samförstånd ha smugglat in narkotikan i försändelserna."

Dom
https://minfil.com/nbYamej7ba/

Ska bli intressant och se ifall de väljer att överklaga domen, eller om de accepterar att bli inlåsta i ett misslyckat försök att leva lyxliv.

Allt gott,

Greydon

Då de förlorade alla pengar plus bilen så kan jag med säkerhet säga att de kommer överklaga. Allt annat vore idiotiskt.

Tack än en gång för upload Greydon.
Citera
2018-10-17, 15:30
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Då de förlorade alla pengar plus bilen så kan jag med säkerhet säga att de kommer överklaga. Allt annat vore idiotiskt.

Tack än en gång för upload Greydon.

Kollade bilen, hon hade ägt den i mindre än 11 månader (från dagens datum). Så sannolikt ganska självklart att pengarna till bilen kommer från drogförsäljning.

Samtidigt så har hon stora summor pengar, både kontant och ett helt okej sparkonto - som känns lite mycket för att ha kunnat spara ihop som anställd inom hemtjänsten.

Oavsett om de överklagar, är man ju ganska dum efter att ha dömts för synnerligen grov narkotikasmuggling, senare kommer och gör anspråk på pengar som misstänks komma från samma verksamhet.
Citera
2018-10-17, 21:54
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Kollade bilen, hon hade ägt den i mindre än 11 månader (från dagens datum). Så sannolikt ganska självklart att pengarna till bilen kommer från drogförsäljning.

Samtidigt så har hon stora summor pengar, både kontant och ett helt okej sparkonto - som känns lite mycket för att ha kunnat spara ihop som anställd inom hemtjänsten.

Oavsett om de överklagar, är man ju ganska dum efter att ha dömts för synnerligen grov narkotikasmuggling, senare kommer och gör anspråk på pengar som misstänks komma från samma verksamhet.

Japp, dock står det i lagboken att pengarna kan beslagtas om "det är mer sannolikt att pengarna härrör från brottslighet än att så inte är fallet". Åklagaren behöver alltså inte bevisa att dom kommer från försäljning av droger, utan bara att det är mest sannolikt. I tingsrätten sitter även en domare och 3-4 nämdemän, som oftast inte har någon juridisk utbildning alls, medan det i hovrätten sitter 4 domare (rätta mig om jag har fel). Nämdemännen brukar ha som vana att lyssna på domaren. Vet några fall där personer fått tillbaka pengar i hovrätten som beslagtagits i tingsrätten.

Kan hon bevisa att en stor del kommit från lön, genom bankutdrag så bör hon kunna få tillbaka dom. Kontanterna blir givetvis svårare.

Ofta missar man att ta ut bankutdrag då detta är lite krångligt när man sitter häktad med restriktioner och det behövs fullmakt.

Var det för övrigt synnerligen grov narkotikasmuggling? Får massa popups så orkar ej ladda ner domen, men fick för mig att det endast var grovt. Mycket möjligt att jag missminner mig.
Senast redigerad av Biggedy 2018-10-17 kl. 22:00.
Citera
2018-10-17, 22:41
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, dock står det i lagboken att pengarna kan beslagtas om "det är mer sannolikt att pengarna härrör från brottslighet än att så inte är fallet". Åklagaren behöver alltså inte bevisa att dom kommer från försäljning av droger, utan bara att det är mest sannolikt. I tingsrätten sitter även en domare och 3-4 nämdemän, som oftast inte har någon juridisk utbildning alls, medan det i hovrätten sitter 4 domare (rätta mig om jag har fel). Nämdemännen brukar ha som vana att lyssna på domaren. Vet några fall där personer fått tillbaka pengar i hovrätten som beslagtagits i tingsrätten.

Kan hon bevisa att en stor del kommit från lön, genom bankutdrag så bör hon kunna få tillbaka dom. Kontanterna blir givetvis svårare.

Ofta missar man att ta ut bankutdrag då detta är lite krångligt när man sitter häktad med restriktioner och det behövs fullmakt.

Var det för övrigt synnerligen grov narkotikasmuggling? Får massa popups så orkar ej ladda ner domen, men fick för mig att det endast var grovt. Mycket möjligt att jag missminner mig.

Minfil ska inte ge pop-up?

Ja alltså i domen så står det grov, men i det pressmeddelande som tingsrätten skickade ut, samt på deras hemsida - så hänvisar de till domen som synnerligen grov. Fel av mig.

Man tycker ju samtidigt att detta borde gå att lösa med advokater och polis, eller är banksekretessen så stark i Sverige?
Citera
2018-10-17, 23:08
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Minfil ska inte ge pop-up?

Ja alltså i domen så står det grov, men i det pressmeddelande som tingsrätten skickade ut, samt på deras hemsida - så hänvisar de till domen som synnerligen grov. Fel av mig.

Man tycker ju samtidigt att detta borde gå att lösa med advokater och polis, eller är banksekretessen så stark i Sverige?

Verkar som att åklagaren har yrkat på synnerligen grov men lyckades inte hela vägen. Dom kom lindrigt undan kan man säga, skulle nog även vara en hel del mer personer åtalade. Mannen med spanskklingande namn t.ex. Dom ska nog vara nöjda att tjejerna inte kvittrade mer än va de gjorde. Dom försökte ju en, vad de i den kriminella världen kallar "dry-snitching". Alltså att skylla ifrån sig utan att uppge några specifika namn. Ses inte alltid med blida ögon.

För att överklaga yrkandet om kvarstad så måste de även överklaga någon utav punkterna.

Visst hade man kunnat ge advokaten en fullmakt att gå in till Nordea och skriva ut bankutdragen, men sällan någonting man tänker på. Och i detta fallet verkar det vara mycket kontanta insättningar och därför heller inget man ville skylta med, dock inte omöjligt att hovrätten köper förklaringen att hon sålt sex och på så sätt kunnat ha tillgång till dessa pengar. Jag tror dock på en överklagan och tiden får utvisa om hon får tillbaka dessa.

Ena tjejen förlorar 6k, den andra några hundra tusen samt en bil. Surt sa räven. Lite humoristiskt att hon får behålla avierna och postförsändelserna. Tingsrätten ville kanske att de skulle få behålla dom som ett minne.
Senast redigerad av Biggedy 2018-10-17 kl. 23:11.
Citera
2018-10-30, 19:35
Medlem
Några punkter som jag bara inte kan förstå/acceptera!!!!!!!!!!!!!
1. Vem fan gömmer sina knarkbesparingar under sin madrass i sin egen bostad?????? Vi snackar hundratusentals kronor. Trodde sånt endast skedde i serietidningar.

2. Varför har man instruktionerna på hur man ska omvandla vätskan till kokain nerskrivet PAPPER???????? Punkt för punkt stod allting helt öppet. Kanske en bra idé att ha det på en krypterad dator eller?

3. Varför i hela friden sätter man in en massa pengar på sitt konto utan att kunna redovisa inkomsterna?
Om ditt konto har mer utgifter än inkomster så kommer det väl inte se så bra ut ifall du torskar i den bransch du gett dig in på???

Jag skulle kunna förstå om detta handlade om ett par förvirrade 18 åringar. Men nu gäller det två fullvuxna 25 åringar. Bilden av hur hon ligger helt bekvämt på alla knarkpengar under sin madrass och drömmer Gucci drömmar hahaha. Fan tänker folk med
Citera
2018-11-01, 13:47
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lex.L
Några punkter som jag bara inte kan förstå/acceptera!!!!!!!!!!!!!
1. Vem fan gömmer sina knarkbesparingar under sin madrass i sin egen bostad?????? Vi snackar hundratusentals kronor. Trodde sånt endast skedde i serietidningar.

Jag skulle kunna förstå om detta handlade om ett par förvirrade 18 åringar. Men nu gäller det två fullvuxna 25 åringar. Bilden av hur hon ligger helt bekvämt på alla knarkpengar under sin madrass och drömmer Gucci drömmar hahaha. Fan tänker folk med

Jag hade förstått henne om hon hade köpt ett förvaringsskåp/värdeskåp och ställt in i garderoben - men nu ligger pengarna på det mest klyschiga stället av alla klyschiga ställen som finns. Det krävs inte mycket hjärna för att hålla uppe en fungerande verksamhet, saknar man hjärna däremot blir det jobbigare.
Citera
2018-11-03, 20:10
Medlem
Citat:
Jag hade förstått henne om hon hade köpt ett förvaringsskåp/värdeskåp och ställt in i garderoben - men nu ligger pengarna på det mest klyschiga stället av alla klyschiga ställen som finns. Det krävs inte mycket hjärna för att hålla uppe en fungerande verksamhet, saknar man hjärna däremot blir det jobbigare.
Man ska aldrig vid några som helst omständigheter spara såna summor av knarkpengar, som man inte kan redovisa, i sin egen bostad. Vare sig det är under madrassen eller i ett förvaringsskåp.
Citera
2018-11-03, 20:15
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Attunda får vänta, kanske en sväng på tisdag. Nej inte lika stort, men lika intressant för det. Drivna brudar verkar det vara iallafall.

Knappast drivna. Snarare tvingade, idioter eller på andra sätt offer.
Citera
2018-11-09, 21:32
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Knappast drivna. Snarare tvingade, idioter eller på andra sätt offer.

Så bara för att det gäller två kvinnor som torskar för narkotikasmuggling så är de offer? Inte synd om dem för fem öre.
Citera
2019-09-11, 16:55
Medlem
Vad hände med dom här damerna? Överklagade dom och är det någon som har nya domen i sånna fall?
Citera
2019-09-11, 20:10
Medlem
Du tror inte polisen skulle hitta värdeskåpet?
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in