2018-10-17, 20:00
Medlem
Ockles avatar
Frågar åt en vän som inte har fb.

Han har gått runt med astma sen han var liten, han är nu 21 och har aldrig kollat upp angående försäkringar osv, han har aldrig köpt astmamedicin eller fått det utskrivet då familjen haft väldigt stora ekonomiska problem.
Han hade barnförsäkring innan han blev diagnoserad med astma.

Frågan är nu, Nu som vuxen.. Kan han få ersättning för att ha gått med astma i över 10 år utan att fått en krona?

Varken han eller hans föräldrar minns vilket försäkringsbolag han hade barnförsäkringen hos.

Är det försäkringskassan man ska fråga?

Finns det några oklarheter så svarar jag angående det... Är lite halvdålig på att förklara mig ibland.
Citera
2018-10-17, 20:23
Medlem
Det enda en kan göra är att gå in på försäkringsbolagets sida och se vilka diagnoser som gälls. Men det är rätt osäkert om man får för astma. Tror det brukar vara om man har "medicinsk/ekonomisk invaliditet" och dokumenterad sådan.

Edit: Jag har fått för ekonomisk invaliditet (engångsbelopp) och även för sjukhusvistelse. Men min "barnförsäkring" gäller upp till 25 typ. Jag har alltså, från sjukvården, varit
/är sjukskriven. Men såklart långt mindre än vad jag hade tjänat om jag kunnat jobba.
Senast redigerad av tradgardsflum 2018-10-17 kl. 20:28.
Citera
2018-10-17, 20:26
Medlem
mainfurers avatar
"Din vän" kanske ska göra ett läkarbesök på nytt, få en diagnos och sjukskriva sig. Efter ett par månader utreder F-kassan hans diagnos och det blir inga pengar. Försäkringen kan du/din vän glömma
Inget i livet är gratis vännen
Citera
2018-10-17, 21:55
Medlem
Ockles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Det enda en kan göra är att gå in på försäkringsbolagets sida och se vilka diagnoser som gälls. Men det är rätt osäkert om man får för astma. Tror det brukar vara om man har "medicinsk/ekonomisk invaliditet" och dokumenterad sådan.

Edit: Jag har fått för ekonomisk invaliditet (engångsbelopp) och även för sjukhusvistelse. Men min "barnförsäkring" gäller upp till 25 typ. Jag har alltså, från sjukvården, varit
/är sjukskriven. Men såklart långt mindre än vad jag hade tjänat om jag kunnat jobba.
Tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
"Din vän" kanske ska göra ett läkarbesök på nytt, få en diagnos och sjukskriva sig. Efter ett par månader utreder F-kassan hans diagnos och det blir inga pengar. Försäkringen kan du/din vän glömma
Inget i livet är gratis vännen
Hade det varit mig det gällde hade jag skrivit det rakt ut.
Är det pengar som har varit tillgängliga för honom som han inte vetat om är det klart att man ska få dom! Det finns en anledning att vi betalar skatt i sverige!
Citera
2018-10-17, 22:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockle
Frågar åt en vän som inte har fb.

Han har gått runt med astma sen han var liten, han är nu 21 och har aldrig kollat upp angående försäkringar osv, han har aldrig köpt astmamedicin eller fått det utskrivet då familjen haft väldigt stora ekonomiska problem.
Han hade barnförsäkring innan han blev diagnoserad med astma.

Frågan är nu, Nu som vuxen.. Kan han få ersättning för att ha gått med astma i över 10 år utan att fått en krona?

Varken han eller hans föräldrar minns vilket försäkringsbolag han hade barnförsäkringen hos.

Är det försäkringskassan man ska fråga?

Finns det några oklarheter så svarar jag angående det... Är lite halvdålig på att förklara mig ibland.
Det har gått för lång tid. Sätter min ena strumpa på att dom säjer samma sak om ersättning
Citera
2018-10-17, 22:03
Medlem
SameOldStorys avatar
Kolla med försäkringsbolaget INTE försäkringskassan.

Edit: Såg nu att varken hans föräldrar eller han minns vilket försäkringsbolag dem hade (hur fan kan man inte komma ihåg det? Pundar-familj?). Gissningsvis bör det vara samma ställe som dem har hemförsäkring osv.
Senast redigerad av SameOldStory 2018-10-17 kl. 22:05.
Citera
2018-10-17, 22:58
Medlem
Ockles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Kolla med försäkringsbolaget INTE försäkringskassan.

Edit: Såg nu att varken hans föräldrar eller han minns vilket försäkringsbolag dem hade (hur fan kan man inte komma ihåg det? Pundar-familj?). Gissningsvis bör det vara samma ställe som dem har hemförsäkring osv.
Ingen pundarfamilj. Dåliga familjeförhållanden samt ena föräldern är sjukpensionerad och den andra har hittat ny.

Inte samma försäkringsbolag, jag har hjälpt honom att leta igenom gamla papper osv. Men ej hittat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in