2018-10-16, 23:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Inget fel med parfymklockor. De fyller sin funktion om man bara är ute efter en snygg accessoar, vilket 90% av klockbärarna är. Och Armani tillhör ju toppskiktet bland parfymklockor.

Inget märke att skryta med, men heller inget att skämmas över (åtminstone inte i 90% av fallen).

"Armani tillhör ju toppskiktet bland parfymklockor."

Det uttalandet kan jämföras med:

"Pelle är klokast på hela dårhuset, han är inte riktigt lika tokig som alla andra"

På vilket sätt tillhör Armani toppskiktet bland parfymklockor? Menar du att urverket är bättre i Armani än andra parfymklockor?
Senast redigerad av trottwell 2018-10-17 kl. 00:05.
Citera
2018-10-17, 00:05
Medlem
rikastistorstans avatar
Varför så ängslig för att skriva blatte på ett anonymt forum? Svenne går ju tydligen bra...

Köp en Certina eller något anrikt riktigt klockmärke istället.
Citera
2018-10-17, 00:34
Medlem
Mandingos avatar
Skippa och köp en certina, citizen, seiko eller tissot, bättre dinka i samma prisklass...

En armaniklocka känns mest som en studentpresent från föräldrar som inte har koll och gick in på stjärnurmakarna och frågade ”vad kidsen gillar nuförtiden (budget 2000)? ”

Du kommer lägga mer på batteribyten än vad klockans andrahandsvärde är när du tröttnat på den...
Citera
2018-10-17, 03:12
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttForetagOnline
Tja, någon som har åsikter om Armani klockor? Tänker mig en silvrig för priset 1500-2000 kr, finns en hel del på Uret.se på rabatt.

Men hur är det med Armani klockor? Antar att det är samma märke. Har den typiska svennen också Armani klockor, eller finns det andra man borde hålla sig till för prislappen 1500-2000?
Alltså, köper du en Armaniklocka så betalar du för märket. Dvs du får mindre klocka för pengarna än om du skulle köpa ett renodlat klockmärke. Med klockor som Armani, Hilfiger osv så fungerar det så att ett klädföretag "hyr ut" märket till klockföretag som sedan får betala till Armani/Hilfiger eller vad det nu är. Det innebär att en del av det du betalar går för att täcka detta.

Jag tittade på Armaniklockor förut. Det jag reagerade över var att alla deras klockor verkade ha mineralglas vilket är den sämsta sortens glas. Bättre klockor har safirglas. Skillnaden är jättestor, safirglas repas inte alls lika lätt, mineralglas är bara härdat fönsterglas. Jag föreslår att du tittar på märken som är renodlade klockmärken, ex Atlantic. Jag köpte min Atlantic från den här butiken. Mycket billigare än i i svensk butik även fast jag hade otur och en månad senare hade de satt ner klockan jag redan köpt med 20%. De har även andra klockmärken som du kan vara intresserad av och som ligger i ditt prissegment, snabb leverans och schysst returrätt också. Mitt råd är alltså: Håll dig borta från klockmärken som Armani, Hilfiger, Lacoste och andra märken som egentligen tillverkar kläder. Köp en klocka gjord av en riktig klockfabrikant. Min kompis har en Armaniklocka och han har klagat över att han måste göra batteribyte rätt ofta och glaset är inte snyggt efter några års användning. Jag har haft min Atlantic i 1.5 år nu och har fortfarande inte behövt byta batteri, den ser fortfarande ut som ny trots daglig användning.
Citat:
Ursprungligen postat av NyttForetagOnline
Vill bara förtydliga att jag inte menar något rasitiskt med det jag skrev, och om jag uttrycker mig fel så ber jag om ursäkt för det. Menar inte alls på det sättet då. Menar bara att vissa märken ofta bärs av olika sorters personer.
Bara töntar ber om ursäkt för "rasism", det är naturligt att vara medveten och generalisera. Jag kan ha en Ralph Laurentröja. Det ser bara stilfullt ut. En babbe kan inte bära en Ralph Lauren tröja utan att se babbig ut. You do the math.
Senast redigerad av PrisonMike 2018-10-17 kl. 03:26.
Citera
2018-10-17, 12:14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Uret.se är en välkänd gråhandlare så det är inga konstigheter. Armani är inget "riktigt" klockmärke utan en s.k parfymklocka. Gillar man hur den ser ut och känns och inte förväntar sig någon kvalitet kan den väl vara OK.
Varför säger du "parfymklocka" för ett klädesmärke (Armani?)

Dessutom verkar det som att du inte riktigt vill godkänna Armani-klockans rätt att finnas i den ädla klockfamiljens omkrets ... ?

Men, är det bara pga det låga Priset du ger det "omdömet?", eller baserar du det på något annat?

För, som du ... kanske ... vet så kan vi ju hitta klockor tillhörande "modemärken" som ligger på Helt andra pris- och statusnivåer, och jag förutsätter att du hade godkänt de klockorna?
Som tex Cartier.

Även Hermés har ju lagt till sig med klockor (som förvisso inte riktigt når upp till Cartiers pris- eller statusklass, men ändå inte är något för vilket fattighjon som helst) eller rättare sagt tillåter att deras Märke förknippas med dessa klockorna.

Att Armani kränger klockro också, förutom sina kläder, beror ju på de gamla vanliga ekonomiska förutsättningarna. Dvs det är svårt att gå runt nuförtiden på Bara kläder, så de tvingas bredda sitt sortiment till att inkludera flera olika produkter inom den sk "lyxmarknaden."
Även Ferrari har ju "breddat sig" och sätter nästan sitt märke på vad som helst numera ...
Citera
2018-10-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Armani tillhör ju toppskiktet bland parfymklockor."

Det uttalandet kan jämföras med:

"Pelle är klokast på hela dårhuset, han är inte riktigt lika tokig som alla andra"

På vilket sätt tillhör Armani toppskiktet bland parfymklockor? Menar du att urverket är bättre i Armani än andra parfymklockor?
Självklart inte, ingen köper en klocka på grund av urverket. När man köper en klocka kollar man på två saker: att den är snygg, och att det är ett känt och trendigt märke.

Givetvis är Armani ingen Omega, men en Omega köper man bara om man har pengar som gräs eller om man har ett mycket starkt klockintresse. Namnet Armani slår fortfarande 99% av alla klockmärken - de flesta parfymklockor och alla märken man aldrig hört talas om.
Citera
2018-10-17, 12:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad är en "gråhandlare" och varför kallas det just så?

Svart: Olaglig handel och skatteundandragande.
Vitt: Lagligt och som det är tänkt
Grått: Lagligt, men utanför de av tillverkaren tänkta försäljningskanalerna. Ingen AD. Ofta parallellimport och så, se https://en.wikipedia.org/wiki/Grey_market

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Dessutom verkar det som att du inte riktigt vill godkänna Armani-klockans rätt att finnas i den ädla klockfamiljens omkrets ... ?

Men, är det bara pga det låga Priset du ger det "omdömet?", eller baserar du det på något annat?

För, som du ... kanske ... vet så kan vi ju hitta klockor tillhörande "modemärken" som ligger på Helt andra pris- och statusnivåer, och jag förutsätter att du hade godkänt de klockorna?
Som tex Cartier.

Även Hermés har ju lagt till sig med klockor (som förvisso inte riktigt når upp till Cartiers pris- eller statusklass, men ändå inte är något för vilket fattighjon som helst) eller rättare sagt tillåter att deras Märke förknippas med dessa klockorna.

Att Armani kränger klockro också, förutom sina kläder, beror ju på de gamla vanliga ekonomiska förutsättningarna. Dvs det är svårt att gå runt nuförtiden på Bara kläder, så de tvingas bredda sitt sortiment till att inkludera flera olika produkter inom den sk "lyxmarknaden."
Även Ferrari har ju "breddat sig" och sätter nästan sitt märke på vad som helst numera ...

Klockor som kommer även från modemärken utan historik av klocktillverkning kallas parfymklockor. Det rör sig alltså inte om ett begrepp som tillämpas enbart på klockor från parfymtillverkare. Det är välkänt att Armanis klockor är vanliga dussinkvartsur utan någon vidare kvalitet.
Citera
2018-10-17, 17:16
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Inget fel med parfymklockor. De fyller sin funktion om man bara är ute efter en snygg accessoar, vilket 90% av klockbärarna är. Och Armani tillhör ju toppskiktet bland parfymklockor.

Inget märke att skryta med, men heller inget att skämmas över (åtminstone inte i 90% av fallen).

Definiera toppskiktet... vad jag vet sitter det kinakrafs i alla Armaniklockor, till skillnad från t ex Daniel Wellington och andra, som åtminstone har den goda smaken att använda sig av japanska verk från bland annat Miyota.
Citera
2018-10-17, 17:20
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Som tex Cartier.

Jämför INTE Cartier och Hermes med Armani! Såväl Cartier som Hermes är riktiga manufakturer och åtminstone Cartier, har en mycket lång historia att tillverka armbandsur, något som inte ens finns på kartan om Armani m fl nämns.
Citera
2018-10-17, 17:22
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Självklart inte, ingen köper en klocka på grund av urverket. När man köper en klocka kollar man på två saker: att den är snygg, och att det är ett känt och trendigt märke.

Givetvis är Armani ingen Omega, men en Omega köper man bara om man har pengar som gräs eller om man har ett mycket starkt klockintresse. Namnet Armani slår fortfarande 99% av alla klockmärken - de flesta parfymklockor och alla märken man aldrig hört talas om.

Nej, det gör det verkligen INTE!
Citera
2018-10-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Definiera toppskiktet... vad jag vet sitter det kinakrafs i alla Armaniklockor, till skillnad från t ex Daniel Wellington och andra, som åtminstone har den goda smaken att använda sig av japanska verk från bland annat Miyota.
Som jag försökt förklara : Toppskiktet = känt och snyggt. Det är vad 98% av de som köper klockor fokuserar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Nej, det gör det verkligen INTE!
En Armaniklocka för 2000 kr slår alla klockor för 20 000 kr av märken som ingen hört talas om.
Citera
2018-10-17, 18:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
En Armaniklocka för 2000 kr slår alla klockor för 20 000 kr av märken som ingen hört talas om.
Om du bor på slutstationen ute i förorten, jovisst. Annars är det ett riktigt tattarmärke, Armani har tappat rejält på senare år och deras klockor har aldrig varit imponerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in