2009-05-21, 13:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det utspelade sig ett mycket otäckt dubbelt självmord, eller om det var ett mord och att mördaren sedan begick självmord? Eller att båda ynglingarna blev mördade?

Detta fall var på löpsedlarna i flera veckor, troligtvis sommartid, 1964 eller 1965. Har letat efter detta på nätet, i tidningar, böcker och tidskrifter men har inte kunnat hitta någonting om detta fall. Skriver ner så mycket jag kommer ihåg om detta ca 45 år gamla fall.

Två ynglingar, 16-årige Jan-Erik Berlin (ev. Jan-Ove) försvinner tillsammans med 18-årige Gösta Larsson från trakterna av Kågeröd (ev. Veberöd, dock ej Linderöd). Efter ett tag hittades 16-åringen liggande död i en hydda med ev. pulsådern uppskuren? Efter ytterligare ett tag så hittades även 18-åringen död. Ev. så kan det ha varit 18-åringen som hade pulsådern uppskuren?

Jag minns ej var 18-åringen hittades men någonstans har jag för mig att han skall ha burit 16-åringens kropp till denna hydda?

16-åringen var studerande medans 18-åringen tror jag arbetade på sina föräldrars gård. Bilden på honom som alltid visades i tidningarna var att han hade en overall på sig samt en skärmössa med uppvikt skärm. Bilden var dessutom något oklar.

Någon som det något mera om detta fall som en gång var så omskrivet i media?
Senast redigerad av blomvattnare 2018-10-17 kl. 19:21.
Citera
2018-10-15, 20:05
Medlem
Hej,

Jag fick höra om detta för några dagar sedan och har inte kunnat släppa tanken på det.
Eftersom ditt inlägg nästan är tio år gammalt så undrar jag ifall du ser detta.

Någon annan som känns vid det? Fick höra att de hittades Kristi himmelfärds dag 1963.
det blev liksom inte riktigt utrett vad det var som hade skett.
Citera
2018-10-15, 20:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Gösta Persson, f 1945, och Jan Berlin, f 1948, hittades döda på Gillastigs mosse i Konga. Polisen hade då letat efter dem i flera dagar då de anmälts försvunna. Kropparna låg ca 250 m från varandra och skadorna tydde på att Persson först bragt Berlin om livet medelst strypning och misshandel med ett tillhygge, förmodligen en sten. Därefter hade Persson riktat kniven mot sig själv och begått självmord genom att skära sig djupt i handlederna.

I "dödboken" står Berlin som avliden den 23 maj 1963, medan Persson står som avliden redan den 22 maj. Kanske fick Berlin ligga och lida ett helt dygn innan han avled av de skador som Persson tillfogat honom?

Frågan är om det var en självmordspakt eller om gossarna råkat "i luven" på varandra, varpå mördaren tagit sitt liv i ren desperation. Mindre tänkbart är kanske att de båda mördades av en tredje person? Platsen där de döda hittades bar spår av strid, därav teorin att det inte rörde sig om något "frivilligt" självmord i Berlins fall.
Citera
2018-10-16, 17:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
I a f inte officiellt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSherwood
Hej,

Jag fick höra om detta för några dagar sedan och har inte kunnat släppa tanken på det.
Eftersom ditt inlägg nästan är tio år gammalt så undrar jag ifall du ser detta.

Någon annan som känns vid det? Fick höra att de hittades Kristi himmelfärds dag 1963.
det blev liksom inte riktigt utrett vad det var som hade skett.

Jodå det gör jag.

Eftersom jag tog detta ur minnet så blev alla uppgifter inte helt riktiga. Bl. a. så var årtalet 1963 det riktiga då detta tragiska inträffade.

Det här fallet är ett av dem som jag aldrig har glömt från den tiden då jag var barn. Det blev otroligt uppmärksammat i media. En sak som jag minns tydligt att att 18-åringen kom att bära 15-åringen ett stycke.

Nej det blev aldrig utrett vad som kunde ha legat bakom detta. Åtminstone inte officiellt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-10-16 kl. 17:41.
Citera
2018-10-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Gösta Persson, f 1945, och Jan Berlin, f 1948, hittades döda på Gillastigs mosse i Konga. Polisen hade då letat efter dem i flera dagar då de anmälts försvunna. Kropparna låg ca 250 m från varandra och skadorna tydde på att Persson först bragt Berlin om livet medelst strypning och misshandel med ett tillhygge, förmodligen en sten. Därefter hade Persson riktat kniven mot sig själv och begått självmord genom att skära sig djupt i handlederna.

I "dödboken" står Berlin som avliden den 23 maj 1963, medan Persson står som avliden redan den 22 maj. Kanske fick Berlin ligga och lida ett helt dygn innan han avled av de skador som Persson tillfogat honom?

Frågan är om det var en självmordspakt eller om gossarna råkat "i luven" på varandra, varpå mördaren tagit sitt liv i ren desperation. Mindre tänkbart är kanske att de båda mördades av en tredje person? Platsen där de döda hittades bar spår av strid, därav teorin att det inte rörde sig om något "frivilligt" självmord i Berlins fall.

Tack så mycket för lite klarhet.
Letat som besatt i dagar efter mer information men finner inget över huvud taget.
Finns det arkiv eller liknande man kan söka sig till rörande detta?

Tragiskt
Citera
2018-10-16, 20:19
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Tillhygget (en sten?) som Berlin blivit illa misshandlad med, kunde inledningsvis inte hittas. Detta bidrog förstås till mystiken kring fallet. Kanske hittades tillhygget senare?

Att det aldrig utkom någon "officiell" förklaring till vad som skett, tyder väl på att det rörde sig om ett s k "utvidgat självmord"?
Citera
2018-10-16, 21:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blivit buren till en hydda?

Citat:

Stort för de rätta uppgifterna om dessa båda personer som tråden handlar om.

Ser att området Gillastig ligger i närheten av Röstånga men även Kågeröd ligger inte så långt därifrån:

https://www.google.se/maps/search/Gillastigs+mosse+i+Konga/@55.9991229,13.1492945,12.25z

Jag tror, vilket jag även gjorde 1963, att Gösta Persson mördade Jan Berlin och därefter själv begick självmord. Står det ingenstans i det du har läst något om en hydda och att Berlin skulle ha blivit buren dit? Har för mig att ynglingarna skulle ha haft någon slags hydda.

T. ex. Expressen och Aftonbladet slog upp detta mycket stort. Minns än idag dessa stora rubriker.
Citera
2018-10-16, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mikrofilm och landsarkiv.

Citat:
Tack så mycket för lite klarhet.
Letat som besatt i dagar efter mer information men finner inget över huvud taget.
Finns det arkiv eller liknande man kan söka sig till rörande detta?

Tragiskt

Ja det finns det.

Detta drama finns att läsa om på mikrofilm. Vet inte var du bor någonstans men i Stockholm hittar du detta på KB (Kungliga biblioteket). Jag vet inte vad det är för lokaltidning som finns för området Röstånga/Kågeröd men denna lokaltidning har dessa artiklar sparade.

En polisutredning måste ha kommit till stånd och man kan som privatperson begära att få ta del av denna. Den bör då finnas tillgänglig här: https://www.google.se/search?source=hp&ei=_T_GW9XNEsWSsAGFvoLgBw&q=lands arkivet+lund&oq=landsarkivet&gs_l=psy-ab.1.3.0l10.1365.4170.0.8145.12.9.0.3.3.0.107.793. 8j1.9.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.12.830.. .0i131k1.0.095OBQbfNIw
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-10-16 kl. 22:04.
Citera
2018-10-16, 21:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort för de rätta uppgifterna om dessa båda personer som tråden handlar om.

Ser att området Gillastig ligger i närheten av Röstånga men även Kågeröd ligger inte så långt därifrån:

https://www.google.se/maps/search/Gillastigs+mosse+i+Konga/@55.9991229,13.1492945,12.25z

Jag tror, vilket jag även gjorde 1963, att Gösta Persson mördade Jan Berlin och därefter själv begick självmord. Står det ingenstans i det du har läst något om en hydda och att Berlin skulle ha blivit buren dit? Har för mig att ynglingarna skulle ha haft någon slags hydda.

T. ex. Expressen och Aftonbladet slog upp detta mycket stort. Minns än idag dessa stora rubriker.
Enligt artikel i SvD 1963-05-24 hade Berlin kropps burits bort av Persson ca 250 m, och blivit lagd i ett buskage med armarna korslagda över bröstet. Någon koja nämns inte.
Det står också att de två pojkarna tydde sig till varandra runt år 1960 efter att bägges familjer drabbats av tragedier. Berlin miste sin mor, och Persson i sin tur miste sin far. Efter detta fick den unge Gösta bli "karl" i huset och ta hand om sin mor, sina sex syskon, och den bortgångne faderns 40 tunnland jordbruk.

Kanske var dessa tragedier i gossarnas liv bidragande till hur deras liv kom att sluta?
Citera
2018-10-16, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen hydda/koja omnämnt.

Citat:
Enligt artikel i SvD 1963-05-24 hade Berlin kropps burits bort av Persson ca 250 m, och blivit lagd i ett buskage med armarna korslagda över bröstet. Någon koja nämns inte.
Det står också att de två pojkarna tydde sig till varandra runt år 1960 efter att bägges familjer drabbats av tragedier. Berlin miste sin mor, och Persson i sin tur miste sin far. Efter detta fick den unge Gösta bli "karl" i huset och ta hand om sin mor, sina sex syskon, och den bortgångne faderns 40 tunnland jordbruk.

Kanske var dessa tragedier i gossarnas liv bidragande till hur deras liv kom att sluta?

Tack igen för mycket intressant information.

Okej jag måste då minnas fel ang. en hydda/koja. Hade för mig att detta hade blivit omnämnt i Expressen/Aftonbladet. Kom i a f ihåg rätt att Berlin hade blivit buren. Däremot har jag inget som helst minne av att hans kropp skulle ha blivit lagd i ett buskage med korslagda armar över bröstet.

När du omnämner detta från artikeln att Gösta Persson hade några år tidigare mist sin far så kommer jag ihåg detta nu.

Vad jag minns gavs det aldrig någon officiell förklaring till de mycket tragiska händelserna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-10-16 kl. 22:17.
Citera
2018-10-17, 19:23
Moderator
blomvattnares avatar
Rubriken ändrad; årtalet 1964-65 ändrad till 1963.

/Mod
Citera
2018-10-18, 14:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Orsaken?

Citat:
Hej,

När du fick denna hemska händelse berättad för dig fick då också berättat vad som var orsaken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in