2018-10-16, 15:07
Medlem
Honan6s avatar
Jag funderar på hur vegetationen såg ut vid FP då Lena hittades den 19 maj.
Hur mycket av grönskan hade slagit ut?
När jag idag passerade platsen på E20, så såg jag tydligt in till platsen där hon hittades. Därtill ser det ut som att den nästan kan ses från en av villorna på Rättarevägen.

Jag måste säga att det känns i kroppen att behöva passera platsen dagligen och hur ska det då kännas för de som bor i området och inte minst för anhöriga.
Jag önskar en rejäl värsta pina för GM-svinet som jag tyvärr tror är helt känslolös för andra.
Citera
2018-10-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Uppgifterna verkade inte direkt nya, utan hade kommit under utredningens gång. Och det verkar ju handla om vad som kommit upp i vittnesförhör.

Moralensväktare:

" Nu håller man på och förhör vittnen som i början av utredningen lämnade viktiga tips. Därav sökningarna som gjordes idag. Enligt mina uppgifter så var det här ett tips som kom in i början på utredningen dock efter att man funnit kroppen."

https://www.flashback.org/p65505584#p65505584

" Men man har iakttagelser från brottsplatsen som jag skrivit om tidigare och att en person troligtvis mördaren rört sig motsols efter motorvägen bort mot gångbron som ligger öster ut från fyndplatsen. Men nu har ett vittne gjort iakttagelser om någon på andra sidan motorvägen. Vilket inte någon annan har gjort tidigare enligt vad jag fått veta. Och därmed vill man undersöka ett grönområde strax söder om gångbron för att en eventuell mördare har kunnat dumpa någonting på den platsen."

https://www.flashback.org/sp65509752

"– Exakt varför vi gör den här undersökningen i dag kan jag inte kommentera, utan det är uppgifter som kommit fram under utredningens gång, säger Christina Hallin."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nQn5O/polisen-soker-nara-lenas-bostad-uppgifter-skall-kontrolleras

Det är förståeligt att vittnesuppgifter initialt värderas annorlunda nu när en tydligare bild av händelseförloppet framträdit och att även frågeställningarna är annorlunda.

Det verkar också rimligt att en GM så snabbt som möjligt vill dumpa ev saker från brottsplatsen Här uppstår nu frågan om inte GM hunnit avlägsna dessa?

Jag tolkar det nya vittnets utsaga som att denne befinner sig i G:a Hjärsta och ser ngn på andra sidan motorvägen dvs i Nya Hjärsta?
Citera
2018-10-16, 15:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
När jag idag passerade platsen på E20, så såg jag tydligt in till platsen där hon hittades. Därtill ser det ut som att den nästan kan ses från en av villorna på Rättarevägen.

Jag måste säga att det känns i kroppen att behöva passera platsen dagligen och hur ska det då kännas för de som bor i området och inte minst för anhöriga.
Jag önskar en rejäl värsta pina för GM-svinet som jag tyvärr tror är helt känslolös för andra.

ModestyBaiser postade denna bild:

"På flygbilder tycker jag alltid det ser så prydligt ut, men det finns ett par foton där en polisbil står i väggrenen efter att man hittat kroppen, och då ser man att buskaget snarast verkar löpa amok. "

http://forumbilder.se/H8DB1/20181016-013322

https://www.flashback.org/sp65548793

Höstlöven har väl börjat falla i Örebro så buskar och träd är lite naknare.

Förstår att det måste kännas otrevligt för dig att passera stället. Måste vara helt vidrigt att för barn och anhöriga veta att hon dött (förmodligen) så nära och dessutom behöva gå/åka förbi där.

Jag kan nästan inte stå ut med tanken på att en sådan mördare skulle få gå fri.
Citera
2018-10-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kan också handla om att man vill utesluta alternativ. Eller i alla fall kunna säga att inget tyder på att...

Ja, GM kan ju framhävda vad som helst i förhör eller i rättegång som då kan vara svårt att motbevisa/avfärda. De vill man undvika.
Citera
2018-10-16, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är förståeligt att vittnesuppgifter initialt värderas annorlunda nu när en tydligare bild av händelseförloppet framträdit och att även frågeställningarna är annorlunda.

Det verkar också rimligt att en GM så snabbt som möjligt vill dumpa ev saker från brottsplatsen Här uppstår nu frågan om inte GM hunnit avlägsna dessa?

Jag tolkar det nya vittnets utsaga som att denne befinner sig i G:a Hjärsta och ser ngn på andra sidan motorvägen dvs i Nya Hjärsta?

Ja, så kan det tänkas gått till.

Försökte att via google maps genom att promenera på andra sidan, dvs Gamla Hjärsta, på Dammvägen och Hjalmar Bergmans väg att se till andra sidan, men det är svårt att se något därifrån.

Även på den sidan är det en uppbyggd vall fån motorvägen och från Dammvägen bildar denna en slänt upp på vilken det dessutom växer träd och buskar. Bilderna är dock från 2011.

Så man undrar om den som eventuellt har vittnesuppgifter möjligen har tittat ut från fönster på andra våningen av sin villa eller om det är någon som varit ute och kollat.

Kanske har vittnet uppmärksammat någon som kastat något eller någon som varit i området vid senare tillfälle och verkat leta efter något?

Kan faktiskt också vara en bilist som uppmärksammat något.

Känns lite sorgligt att man är så sent ute nu och letar.
Inte bara det att 5 månader utomhus kan påverka föremålet, men också att det nu växt upp mycket gräs mm som gör att saker kan döljas och t om sjunka ner i jorden lite efter regn mm.
Citera
2018-10-16, 16:10
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Tänk ett varv till innan du börjar ironisera. Finns åtminstone minst ett mycket tänkbart motiv som verkar försvunnit en aning i dataetern.

Försvarar ingen eller dömer någon men ska man ha fram rätt gm måste man vrida på alla stenar och inte bara låsa sig vid det som ter sig mest sannolikt från början.

Det visar sig nog relativt snart oavsett.

Citat:
Mycket bra skrivet! Helt klart märkligt med så lågt fokus gentemot den mest självklara motivbilden.

Citat:
För mig är det relativt klart vem som står högst upp på "misstänkt GM"-listan och det är inte SD om ni frågar mig. Självklart finns hans namn med men som första alternativ på misstänkt GM har jag ett annat solklart val.

Jag antar att du fortfarande är inne på samma MGM som tidigare när du skrev det sista jag citerat? Jag minns att du uppskattade en av mina tidigare teorier om HD som GM vilket vidare var en teori baserad på iakttagelser som Ulljoh gjort av bilder på SD som hen tolkat som om denne kanske, pajas till trots, inte var GM utan skyddade barnen mot HD?

Nu, sedan polisen återigen gått ut med att de fortfarande bara har en misstänkt och att det är samme så har jag börjat vackla i min tro på HD som GM men jag står fast vid att hen har det starkaste motivet och därtill faktiskt bor närmast både BO och FP vilket både kan ses som besvärande och som tvärtom. Har du Kingkong90, någon kunskap eller insikt vilket gör att du håller fast vid detta? Är det något som du menar att vi andra i tråden missat utom att HD även i mina ögon uppenbart som försmådd fru har ett starkt motiv? För mig krånglar TinnaNinna85s uppgifter till det då HD ska ha sagt att hon var glad över att SD träffat en ny kvinna (LW då antaget) vilket går stick i stäv med uppgifterna om att HD gett SD kontaktförbud för LW och inte alls varit med på att han hade en ny.

Hur ser du på HD som initiativtagare men SD som den som utfört mordet eller tror du snarare att HD skulle vara helt ensam GM och kanske haft hjälp av SD efteråt med att röja undan spår? Du verkar, utifrån den historik du har i tråden, höra till en av de få som hållit fast vid HD-spåret hela tiden. Vore tacksam över ifall du kunde utveckla dina tankar.
Citera
2018-10-16, 16:11
Medlem
Det utredningen arbetar med är konstateranden. Man upprättar en tidslinje för BO från sista livstecknet till den dag hon hittades död, dvs, från A till B - (för att förklara detta enkelt).
Dessa konstateranden kommer från faktiska omständigheter och förhållanden utifrån teknisk bevisning t. ex. bankens kontohändelser, fingeravtryck lämnade på internet och sociala medier, vittnesuppgifter o.d. Utredningen vet genom deras tillgång till LW dator, mobil, bank, förhör av vittnen mm. vad LW gjorde och var hon befann sig timmarna före hennes död. Tekniska analyser ger en bra bild av detta. De har m.a.o. A klart för sig.

Man får en arbetshypotes att arbeta efter som en utgångspunkt i utredningen. Man konstaterar huruvida bevisningen i utredningen de facto överensstämmer med den arbetshypotes man arbetar efter. Om bevisning, indicier mm. stödjer hypotesen fortsätter man utredningen efter samma linje genom förhör, analyser av fynd/spår mm.

Under utredningens gång framkommer mer uppgifter som skall undersökas och kontrolleras för ett konstaterande. Man har i ett tidigt skede inriktat sig på en specifik person som man misstänker är inblandad i mordet på LW. Utredningen har alltså konstaterat att det finns uppgifter och omständigheter i ärendet som fortsättningsvis stödjer arbetshypotesen av den misstänkte personen.
Ju längre utredning framskrider desto fler konstateranden görs. Tillslut kommer man förhoppningsvis fram till B.

När man anser sig klar med utredningen så skall man ha en vattentät kedja av händelser som med stöd av bevisning övertygar att man otvivelaktigt kan konstatera hur LW mördades, vem/vilka som ligger bakom mordet samt en tidpunkt för händelsen.
Citera
2018-10-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så kan det tänkas gått till.

Försökte att via google maps genom att promenera på andra sidan, dvs Gamla Hjärsta, på Dammvägen och Hjalmar Bergmans väg att se till andra sidan, men det är svårt att se något därifrån.

Även på den sidan är det en uppbyggd vall fån motorvägen och från Dammvägen bildar denna en slänt upp på vilken det dessutom växer träd och buskar. Bilderna är dock från 2011.

Så man undrar om den som eventuellt har vittnesuppgifter möjligen har tittat ut från fönster på andra våningen av sin villa eller om det är någon som varit ute och kollat.

Kanske har vittnet uppmärksammat någon som kastat något eller någon som varit i området vid senare tillfälle och verkat leta efter något?

Kan faktiskt också vara en bilist som uppmärksammat något.

Känns lite sorgligt att man är så sent ute nu och letar.
Inte bara det att 5 månader utomhus kan påverka föremålet, men också att det nu växt upp mycket gräs mm som gör att saker kan döljas och t om sjunka ner i jorden lite efter regn mm.

Visst är det så, att tiden har gått och med det har hänt saker i naturen. Det positiva är väl att dom hann göra det innan vägmaskinerna hann klippa bort det mesta eller snön fallit

Har vittnet sett ngt tvärs över vägen i gatljus tippar jag på något i rörelse plus att det var oförväntat. Därför minns det tydligt.
Citera
2018-10-16, 16:21
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Det tycker jag inte att du skall göra. Ett problem i hela samhället är snuttifiering av resonemang och information. Korta notiser i gratistidningar och tusentals chattinlägg på några rader betraktas som det normala sättet att kommunicera. Var har de långa resonerade reportagen tagit vägen? Jo de finns bakom betalväggar hos en fåtal kvalitetstidningar och som podcasts.
Det gäller att ha respekt för det komplicerade, och det kan inte tryckas ihop till ett telegram.
Du resonerar och fantiserar. Du hänvisar till andra teorier och nya och gamla uppgifter. Då måste man som du gör använda orden för att klargöra varför, hur och vad som är vad. Dessutom gör du det på en lättläst och välformulerad svenska.
Om man inte kan ta sig igenom ett av dina inlägg, utan kallar dem noveller, bör man nog sluta läsa kvällsblaskor och chatt-sidor och börja läsa romaner för att öva upp läsförmågan.

Tackar! Blir glad av att höra att du uppskattar mina texter och du läser dem klokt. Jo, detta att undvika snuttifiering har väl varit min grundinställning också, dvs att det är ett problem när krav på lättlästa format riskerar själva innehållet som då blir utspritt och fragmentariskt. Men samtidigt har jag under trådskrivandets gång fått inse att jag nog kan riskera bli alltför svårläst för äldre personer där synen vacklar. Mellantinget blir att skriva långt och resonerande men jobba mer med styckeindelningar och möjligen t o m rubriker som jag testat i ett inlägg. Jag har försökt tänka på detta och att göra mina inlägg mer luftiga. Det kan f ö ha varit jag själv som först självkritiskt myntade begreppet noveller om mina inlägg ifall jag minns rätt.

Jag försöker så gott jag kan knyta samman olika användares teorier och spekulera vidare från dessa samt lyfta fram inlägg som tappats bort i den strida strömmen av inlägg. Tråden har en tendens att ofta ledas in på teknikaliteter varav vissa är essentiella för att förstå förloppet i mordfallet medan andra teknikaliteter, baserat på det knapphändiga underlaget, blir närmast omöjliga att diskutera kring då fokuset är hård fakta medan omständigheterna bara är spekulationer. Jag har stor respekt för de tekniskt och juridiskt insatta som kan bidra med fakta, information om hur utredningar bedrivs samt hundförares och NFCs förfarande, själv kan jag dock ingenting alls om dessa områden utan försöker så gott jag kan bara att bidra med något slags ihopsömmande av gamla teorier och socialt perspektiv baserat på vad som kommer fram i tråden kring de olika personerna.
Citera
2018-10-16, 16:45
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
HD lämnade den lilla guldskon till sin BFF S*ll*n i Uppsala den 17 juni.

Numera ligger den på Skavsta, ifall någon känner sig sugen att ta med den lilla maskoten på en utlandsresa

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Fästingen i Dahlströms syn:

Fästing = Travel bug = någon maskot som GM tappat
på FP eller vägen hen tog därifrån?
Var det det polisen letade efter med krattor
häromdagen?

Tack GilGrissom82 för att du informerade om detta. Hade denna guldsko som du nämnt tidigare i bakhuvudet då jag såg reportaget med krattande poliser och det hade ju stämt bra även med Glorious tolkning om den nu inte hade befunnit sig hos S*ll*n i Uppsala. Men hade inte HD tänkt ta med sig den till USA? Den kom alltså med hem igen om den nu ens fick följa med i första läget?

När jag läste den skumma bloggen så var min association mer att fästingen var en hint att det varit en slags destruktiv parasiterande relation mellan några involverade i mordet (hur nu skribenten kunnat veta detta) men efter att ha läst Glorious tolkning så tror jag mer på att denna teori. Kan det, även om just guldskon är i Uppsala, kunna vara någon annan geocaching-pryl av detta slag som polisen letat efter? Låter iofs som ett mycket litet föremål att försöka hitta bland höstlöven, själv hittar jag inte ens kantareller bland löven i höst, så att lyckas hitta ett litet smycke låter ju som en bragd. <

Man undrar ju annars vilka typ av spår som kan säkras efter fem månader. Spontant, utan insikter, så känns det ju tveksamt att spår från offret kan finnas kvar efter så lång tid. Men tillhyggen ifall GM skadat/dödat LW redan där, tappade smycken som saknas, något större föremål så stort att ev passerande cykeltjejer sett någon göra sig av med och kasta inåt något buskage, gps, ytterligare en mobil? Jag kikade på LWs Instagram häromveckan och insåg hur många prylar som verkar behövas för att utöva geocaching, batteriladdare, extrabatterier, gps:er och mobiler. Hade LW övergett paketen för något geocaching-relaterat, hur mycket hade hon då i all hast krafsat samman och tagit med sig?

Funderat på detta med telefoner annars. Man får anta att polisen har en mycket bra bild av vilken telefon som LW använde till vardags och ifall den är saknad. De tre mobilerna som hon la upp en bild på verkar ju vara strikt jobbtelefoner (och något slags internskämt att hon konstaterade att arbetsplatsen äntligen bytt upp sig till nya mobiler) och borde knappast ha använts. Men kan hon ha haft någon extratelefon bara för hobbyn, en mer stryktålig kanske? Likaså så borde polisen ha ganska klart för sig ifall SD som MGM nyligen skaffade ny telefon. Har han eller LW dessutom kört med någon slags Apple-lösning så borde det vara ännu svårare att dölja var de varit och spåra telefoner ifall deras telefoner varit kopplade ihop med barnens via familjedelning osv och barnen verkar ju ha kvar sina telefoner varifrån man borde kunnat söka LWs telefon också redan innan polisen anlände. Sorry om detta redan tagits upp flera gånger. Men jag funderar bara lite kring ifall ett ev innehav av iPhones och familjedelning inneburit för det initiala letandet när barnen och UW insåg att hon var borta. Ponera att telefonen var på och att sonen sökte modern genom Hitta min iPhone-funktionen eller någon av de andra spårsätten man kan ha via Apple-produkter, och då fann att modern verkade lokaliseras till SD? Därav så kontaktar sonen SD så tidigt? Inte för att UW begär assistens utan för att de faktist spårar LW dit? Då är det inte underligt om UW skulle uttala sig inför polis så att misstankarna faller på SD och människorov. Men isåfall, var och när gör då SD sig av med telefonen? Sorry om jag svamlar oinsatt nu.
Citera
2018-10-16, 17:14
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Det mesta var nog utslaget då i lövväg, hittade den här bilden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kazdAA/polisens-nya-fynd-i-mordarjakten

Tycker det ser väldigt lummigt ut.
Citera
2018-10-16, 17:53
Medlem
Minns ni bilden som SD lade upp på sin geocatching sida med bild på sina sönderrivna ben? Hittar inte bilden nu. Någon här berättade att vegetationen är ris och taggiga växter, nyponbuskar?, nära där Lena hittades. Kom bara att tänka på det.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in