2018-10-14, 12:04
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Ja , kanhända det blev hastigt påkommet gå ut med ett meddelande. Hittar två ord till som är felstavade nu när jag läser denna text. Orden hittils och missstänkt även de felaktiga, rätt stavat hittills och misstänkt.
När det gällde fallet Lisa Holm så var LGWP på hugget, gnällde ang poliserna som höll i ärendet men det fick han senare ta tillbaka.

Jo, jag såg de andra orden med, men hakade på det viktiga ( i sammanhanget) ordet bedöma.
Tur de kan redigera i efterhand, precis som en MGM kan tänkas göra i sina digitala media.
Skärmdumpar blir viktigt för oss "hobby-utredare" och IT-forensikerna kan nog ha haft lite draghjälp av tråden.
Citera
2018-10-14, 12:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack. Jag får ta åt mig av ditt råd. Det känns jäkligt obehagligt att bli förknippad med och anklagad att ha att göra med den där bloggen. Även om det är av två som ofta gjort sig ett namn här i tråden av att uppföra sig oförskämt och drygt mot folk i allmänhet. Jag finner bloggen intressant i o m att saker nämns i den så tidigt och att den pekar på JG som involverad innan hen blev så aktuell i tråden men det är otäckt att den är så nära de egna spekulationerna om den är fejk och bakdaterad. Om någon gillar mina spekulationer så skulle jag uppskatta om hen hellre uttryckte detta här i tråden än fejkar ett blogginlägg på temat.
Vad jag vet har ingen här anklagat dig för att ha med bloggen att göra, men jag kan hålla med dig om att tankarna i bloggen ligger otäckt nära dina egna spekulationer. En rimlig gissning är väl att bloggerskan har varit här i tråden och hämtat inspiration till sina texter.
Citera
2018-10-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Min teori är att hon följer efter ett par ”pundare”, som kanske ryckt i garagen/bilar eller tagit nått från någon uteplats, varvid hon följer efter på avstånd.
Rösterna stämmer, dörr på glänt stämmer (springa in snabbt), platsen stämmer bäst med detta scenario (pundarna ser att dom är förföljda, gömmer sig där, LW rundar planket för att se vart dom tar vägen).

Kan vara en ensam pundar, som LW ifrågasätter längs gatan med.
Men personligen känns det som skriken kommer från en som bevittnar, snarare än en som utsätts för grovt våld.

Är detta också MGM teori om hur mordet gått till och som hen ville delge tidigare men som advokaten tyckte borde väntas med.
Citera
2018-10-14, 12:23
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursäkta förvirrat svar som gled ut lite... men nej, jag tror inte det var planlagt mord, om vi tittar på SD som GM.
I en stressad situation, om man ställs mot väggen, så ja, kanske.
Men skulle SD genomfört det på drt sättet då, planlagt?

Tittar man på en random, så är det med tveksamt.

JH som jag tagit upp har jag nästan helt avfört. Fått andra vittnen som styrker att han var i Stockholm då.

Planlagt passar bäst in med ML i mina ögon.

Nu får du förlåta mig ifall du redan svarat på detta och jag missat det men jag skulle gärna vilja höra lite mer kring varför du sett JH och nu snarare ML som en MGM. Jag tillhör ju de som hållit SD mycket trolig utifrån att jag litar på polisens omdöme och annars även varit inne på HD eller MH osv. Men jag vill ändå förstå dina tankar kring varför ML t ex skulle vara MGM. I mina ögon så borde mordet ha föregåtts av en eskalerande eller pyrande konflikt, – aversion under längre tid som kulminerat i mord, Jag undrar om du har kännedom om att LW skulle haft en sådan destruktiv relation med någon av dessa som du tagit upp som MGMs? Du verkar ju röra dig i geocachingkretsar och kanske vet något som vi andra som står vid sidan om inte vet och därav så pekar du på dessa?

I mina ögon så har ju SD besvärande historik och ska man lita på polisen så verkar de ju ha mer kött på benen än vi (får man hoppas!) och det finns ju flera tänkbara motiv utifrån hur affären med LW nu såg ut och vad HD tyckte om den. HD i sin tur har ju i mina ögon ett mycket starkt motiv (men om man som tidigare ska lita på polisen så man väl böja mig för att hon är oskyldig). MH har ju med sin blogg visat prov på distanslöshet och ett i mina ögon rubbat beteende som skulle eventuellt kunna tyda på en fixering vid familjen. Det jag summerat vill säga är att om man ser på möjliga konflikter i bagaget så har SD, HD och MH alla rimliga motiv sedan längre tid att gå i klinch med LW. De har alla möjlighet att ha hunnit bygga upp något över tid. Om de sedan gjort det vet vi inte.

Men jag undrar då kring JH och framförallt ML som du nu lyfter fram, finns det något som får dig att tro att han skulle ha ett liknande bagage av groll med LW? Har de en relation nog lång överhuvudtaget för att något sådant skulle kunna ha byggts upp? Är ML känd för svartsjuka eller har en historik av anmälningar mot sig? Finns det någon konflikt med LW som ni geocachare har bevittnat? Hjälp oss att förstå varför ML är intressant.
Citera
2018-10-14, 12:34
Medlem
Citat:
Skulle ett planlagt mord ske vid den tidpunkten, den platsen och med den dödskamp som verkar ha utspelat sig?

Lite för många parametrar att gå fel.

Hur vet man att barnen sover?
Hur får man LW hela vägen till planket?
Planerar man döda någon, så ska det gå fort och inga skrik som drar till sig uppmärksamhet.

Skriken tidssätter mordet. Polisens vallning verkar ha lite marginal. Skulle tidpunkten för mordet vara okänd, så skulle inte tidsramen spela så stor roll, som den verkar göra.
Nu är jag lite tveksam till den uppgiften, att polisen skall gått den sträckan för att se om tider stämmer, men det kan vara så med.

Tack för svaret. Hur tänker du om att en GM kan ha haft med sig ett föremål som används som vapen?

Anledningen till att jag lyfter in event och pinsamma framträdanden av HD och JG i tråden är att du vet så mycket om alla och ägnar dig åt geo. Du vet saker om människorna runt LW som inte jag vet och därför blir jag nyfiken.

Du har berättat att SD personligen i förtroligt samtal berättat om sex med LW. Jag minns inte om du skrev något om när i tid du fick veta det. Du får gärna berätta det igen, även om du redan fått frågan.
För hur många människor tror eller vet du att SD berättade en sån privat sak?
Var det allmänt känt?
Hur verkade HD reagera eller visste hon inget när du fick veta?
Citera
2018-10-14, 12:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Allt med sjuk sem började efter den 14.
Om ni tänker efter att man vanligt har 4 veckor sem klart man kan ha något sparat.
Var får då HD sem från ? Hon använder det med att hon är sjuk.
Hon är kanske sjuk men då får hon gå till läkare. Det är mindre kul med HD ringer sig sjuk på morgonen och kanske en till.
Eftm är lättare då kan någon stanna som börjat på morgonen.

Har du någon uppfattning hur hon har betett sig nu i veckan som gått?
Citera
2018-10-14, 12:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
En enkel fråga:
Vad är det viktigaste redskapet i en pundares liv förutom själva knarket?
Ja det ska jag tala om för dig, mobiltelefonen.
.För utan den kan de inte nå sina ”kranar”.
Enligt MV har endast de två tonårstjejernas mobiler inte kunnat spåras under aktuell kväll, och rimligtvis borde alla som rört sig i området under detta tidsspann då mordet utspelade sig vara uppkollade.
Jag är f.ö en av dem som finner tilltro i MVs uppgifter.

Så nej, att en pundare/pundarpar skulle ha något som helst med mordet att göra är alltför långsökt

Citat:
Mycket smart tanke och tänkvärd aspekt, som jag själv aldrig skulle komma att tänka på.

Definitivt inte smart
Mobilen är INTE det viktigaste redskapet i en pundares liv förutom knarket, det är pumpen och kanylen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-14 kl. 12:55.
Citera
2018-10-14, 12:57
Medlem
Honan6s avatar
Är det fortfarande Mikael Nyqvist som är Spaningschef för mordutredningen?
Isf kan SD:s geoinlägg tolkas på flera sätt även om nu MN skådespelaren är den bild och text handlar om.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=5c567330-d8a7-4aca-aafb-09b8d7841ba7&IID=6e8b0a96-b90e-47ba-9b76-c284ece391c9

Antingen är SD helt obekymrad över att vara misstänkt eller så har han en samvetslös okänslig morbid "humor" likt Johanna Möller i Arbogamorden.
Hon önskar skrattande livet ur åklagaren Wenna och sa nyligen att hon gärna tar 14 år för att ordna saken på egen hand.

Har SD liknande personlighetsstörning, tro?
Citera
2018-10-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
En enkel fråga:
Vad är det viktigaste redskapet i en pundares liv förutom själva knarket?
Ja det ska jag tala om för dig, mobiltelefonen..För utan den kan de inte nå sina ”kranar”.
Enligt MV har endast de två tonårstjejernas mobiler inte kunnat spåras under aktuell kväll, och rimligtvis borde alla som rört sig i området under detta tidsspann då mordet utspelade sig vara uppkollade.
Jag är f.ö en av dem som finner tilltro i MVs uppgifter.

Så nej, att en pundare/pundarpar skulle ha något som helst med mordet att göra är alltför långsökt
Du är inte så lite stöddig mot 'EGT' när du skriver som du gör ang pundares mobiler.

Det finns inget skäl i världen för att tro att Örebropolisen skulle ha koll på varenda en av Örebros alla pundares mobilnummer och därigenom kunna spåra ägarna, för att sedan ev avföra dem från utredningen gällande LW-mordet.

FYI: Det finns ingen "population" med högre frekvens av kontantkortsanvändning än just pundarna och inte heller nån grupp som i högre utsträckning än de som så ofta byter mobilnummer.
Om du misstror mina uppgifter ber jag att du kontaktar Christina Hallin, presstaleskvinna hos Polisområde Bergslagen och frågar henne. Att hon i flera avseenden lämnar mycket övrigt att önska, innebär inte att hon med automatik helt saknar kunskap.
Om t ex Polisens problem med narkotikavärldens användning av kontantkort..
Citera
2018-10-14, 13:00
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursäkta förvirrat svar som gled ut lite... men nej, jag tror inte det var planlagt mord, om vi tittar på SD som GM.
I en stressad situation, om man ställs mot väggen, så ja, kanske.
Men skulle SD genomfört det på drt sättet då, planlagt?

Tittar man på en random, så är det med tveksamt.

JH som jag tagit upp har jag nästan helt avfört. Fått andra vittnen som styrker att han var i Stockholm då.

Planlagt passar bäst in med ML i mina ögon.

Varför skulle ML vilja döda LW så till den milda grad att han planerar ett mord?
Citera
2018-10-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack! Särskilt då jag nog var brysk mot dig tidigare i veckan. Du är storsint och det hedrar dig. Jag får jobba med att korta ner mina spekulationer något.
Det tycker jag inte att du skall göra. Ett problem i hela samhället är snuttifiering av resonemang och information. Korta notiser i gratistidningar och tusentals chattinlägg på några rader betraktas som det normala sättet att kommunicera. Var har de långa resonerade reportagen tagit vägen? Jo de finns bakom betalväggar hos en fåtal kvalitetstidningar och som podcasts.
Det gäller att ha respekt för det komplicerade, och det kan inte tryckas ihop till ett telegram.
Du resonerar och fantiserar. Du hänvisar till andra teorier och nya och gamla uppgifter. Då måste man som du gör använda orden för att klargöra varför, hur och vad som är vad. Dessutom gör du det på en lättläst och välformulerad svenska.
Om man inte kan ta sig igenom ett av dina inlägg, utan kallar dem noveller, bör man nog sluta läsa kvällsblaskor och chatt-sidor och börja läsa romaner för att öva upp läsförmågan.
Citera
2018-10-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Definitivt inte smart
Mobilen är INTE det viktigaste redskapet i en pundares liv förutom knarket, det är pumpen och kanylen.
Haha! Du är för rolig. Vet du ens vad som menas med pundare? "Pumpen och kanylen". Var har du hört det? Det kanske är dialektalt.
Det viktigaste i en pundares liv är cash och mobiltelefonen. Dock kan man alltid få tag på kranar ändå, de har sina ställen. Det är bara att gå dit och vänta, eller fråga någon magerlagd person med huvtröja och ryckiga rörelser som hänger i en park. Jag har aldrig varit i Örebro, men det skulle ta mig max en timme att hitta en dealare. Sen kan det ta mellan en kvart och flera timmar innan man får varorna, beroende vad man vill ha. Det är dock inget problem för dina sk "Pundare". Dos finns alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in