2018-10-13, 06:46
Medlem
Bordellmoderns avatar
Citat:
Based on the novel The Haunting of Hill House by Shirley Jackson

Någon som har sett? Jag är vanligtvis inte ett fan av skräckgenren men tydligen är det en slags psykologisk skräck över det hela vilket intresserar mig. Vet inte om det är spöken/övernaturligt heller men ska finnas en och annan jumpscare såklart.

Jag gillar när den där känslan hänger över duken istället för jumpscares mest därför jag är intresserad, så får se vad det blir av den här.

Det är tidigt såklart (säsongen släpptes igår) men den ligger på 9.0 på imdb än så länge och det är hyllningar lite varstans så tänkte kolla på den idag (under dagtid hehe).
Citera
2018-10-13, 13:55
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordellmodern
Någon som har sett? Jag är vanligtvis inte ett fan av skräckgenren men tydligen är det en slags psykologisk skräck över det hela vilket intresserar mig. Vet inte om det är spöken/övernaturligt heller men ska finnas en och annan jumpscare såklart.

Jag gillar när den där känslan hänger över duken istället för jumpscares mest därför jag är intresserad, så får se vad det blir av den här.

Det är tidigt såklart (säsongen släpptes igår) men den ligger på 9.0 på imdb än så länge och det är hyllningar lite varstans så tänkte kolla på den idag (under dagtid hehe).
Jag har sett några stycken, är inte heller skräck värst mycket, men denna har rätt så mycket drama i sig och det gillar jag. Bra barnskådespeleri också. För horror filmslukare är den kanske lite löjlig, själv tycker jag att den har sina kusliga stunder. En 9a är på tok för högt, man en knappt schysst 7a får den av mig.
Citera
2018-10-13, 15:26
Medlem
fernebos avatar
Såg två avsnitt i natt och blev rejält imponerad. Trodde inte riktigt på denna, men den levererade på både drama och skrämselfronten. Även om Flanagan har tagit sig total frihet med Shirley Jacksons berömda roman, så har den behållit grundidén och känslan.

Förtjänar verkligen allt beröm den fått:

https://www.imdb.com/title/tt6763664/

Citat:
Mike Flanagan förenar klassisk gotisk skräck med mer modern dysfunktionell familjedramatik i "The haunting of Hill House". En fri nytolkning av Shirley Jacksons stilbildande, tidigare tvåfaldigt filmatiserade skräckroman "Hemsökelsen" från 1959, som både skrämmer och berör. Som handlar om spöken i bokstavlig betydelse, men också om den sortens gastar i det förflutna som kan finnas i vilken familj som helst; trauma, sorg, missbruk, mental ohälsa, hemligheter, ånger, isolering och sönderfall.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/6nQj2Q/vuxen-och-vemodig-skrack-i-the-haunting-of-hill-house

Citat:
Just look at how Flanagan places his actors in the frame, often at a distance in Hill House with its huge rooms and daunting ceilings, making the Crains look smaller in this scary world. He gets closer in the present day, pushing into their emotional turmoil. And then there are the horror beats. Something that shouldn’t be there in the background; a shadow in a hall; a door you know you closed that’s now open; a scratching sound in a wall—“The Haunting of Hill House” contains some of the most unforgettable horror imagery in film or television in years. The best horror film of the year also happens to be one of the best TV shows of 2018. Don’t miss it.

https://www.rogerebert.com/demanders/netflixs-terrifying-moving-the-haunting-of-hill-house-is-essential-viewing
Senast redigerad av fernebo 2018-10-13 kl. 15:32.
Citera
2018-10-13, 17:09
Medlem
Novus4212s avatar
Har sett 8 avsnitt med blandade känslor även om "skräck" inslagen ibland är ganska oväntade så en del hoppar nog till.

Den kan bli stundtals seg. Speciellt de första avsnitten.

Sen dras tempot upp lite men ibland kan det bli lite väl långa dialogavsnitt men den är inte dålig på något sätt utan välspelad med hyfsade skådisar.

Får hoppas att de två sista avsnitten drar upp skräcktempot lite.

Jag tycker att den är klart sevärd.

Bäst är nog att dra ner samtliga avsnitt och köra alla på en slapp Söndag.
Citera
2018-10-14, 02:54
Medlem
carass avatar
Sett första avsnittet. Tyckte det var segt. Kanske behöver man se fler avsnitt för att fastna för denna serie?
Har ju trots allt fått höga betyg på imdb.
Citera
2018-10-14, 07:52
Medlem
Bordellmoderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Sett första avsnittet. Tyckte det var segt. Kanske behöver man se fler avsnitt för att fastna för denna serie?
Jag tyckte första avsnittet var sjukt jobbigt.
Segt tyckte jag inte utan känslan satte sig från början och kulminerade nästan i slutet.

Jobbigast var när de

Slutet var rätt fränt men den hade man lite på aning när hon stod där redan förvisso...

Jag har inte sett andra avsnittet än. Var tvungen att lugna mig efter första och har inte lyckats sätta på andra än. 😂😅
Citera
2018-10-14, 10:22
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras

Dom första avsnitten är sega.

Var tom så att jag hade lust att överge det hela men det blir bättre.
Citera
2018-10-14, 14:16
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Jag var tvungen att se klart serien, för långt in för att sluta. Blir lite tjatigt med ficklampor och elnät som slutar att fungera efter ett tag..
Drama delen håller upp showen, men blir lite långtråkig i längden.
Ok serie för ett lite slötittande. Ger samma betyg som efter 3e avsnittet, runtomkring 6 till 7/10.
Lite mesigt slut kanske, men man fick iaf svar på alla frågorna.
Citera
2018-10-15, 01:08
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag är van att skräckserier inte håller måttet spec länge. Men denna var välgjord ( i mitt tycke) Även om vissa skådisar hade gärna blivit utbytta.
Upprepningarna var träiga men ändock så höll serien mitt intresse för nu är jag inne på sista avsnittet och ca 20 min kvar.
Rekommenderas till skräckfantaster som är vana med hur man tappar intresset snabbt för jjust serier.
Citera
2018-10-16, 00:50
Medlem
farlings avatar
Jag gillar skräck men vågar inte alltif titta då jag är lättskrämd, får hjärtsnörp vid jump-scares och rädd för att drömma mardrömmar.
Tvingade sambon att se första avsnittet ihop i lördagskväll och har sett resten av serien själv nu över två dagar.
Visst är den obehaglig, en del otäcka jump-scares och vid några tillfällen var jag tvungen att titta mellan fingrarna, men inte värre än så. Jag uppskattar det långsamma tempot, det underliggande, vibrerande obehaget och att man aldrig riktigt vet vad som komma skall.
Känslan i serien är väldigt lik den i filmen Barnhemmet, speciellt själva upplösningen.
Jag tror inte att detta är en serie för de mest inbitna skräckfantasterna som bara vill bli skrämda, den är så mycket mer än så, i mitt tycke helt fantastisk!
Citera
2018-10-16, 01:53
Avslutad
Har precis sett klart den.
Något väntat slut, men jag gillade den. Är nog den serie jag tycker bäst om, skräckserie, hittills. Inte så mycket för skräcken (jag blir inte skrämd), men för hur storyn presenteras samt storyn i sig. Lite Rose Red över den.
Citera
2018-10-16, 10:54
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Har precis sett klart den.
Något väntat slut, men jag gillade den. Är nog den serie jag tycker bäst om, skräckserie, hittills. Inte så mycket för skräcken (jag blir inte skrämd), men för hur storyn presenteras samt storyn i sig. Lite Rose Red över den.

Steven King har sagt att han skrev manuset till Rose Red som ett homage till Shirley Jackson och hennes bok så mycket av hans inspiration kommer ju därifrån!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in