2018-10-15, 18:25
Medlem
mahkees avatar
Jag har lyssnat på samtliga ljudupptagningar från Tingsrätten, på Rättegångspodden samt läst Bodströms bok. Ingenstans minns jag detta med K:s krälande/ålande under söket, men i Tv 3:s dokumentär gavs det ganska stort utrymme. Någon med mer insyn i FUP:en som har en kommentar till det? Har inte plöjt hela den (än...)
Citera
2018-10-15, 22:08
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Jag har lyssnat på samtliga ljudupptagningar från Tingsrätten, på Rättegångspodden samt läst Bodströms bok. Ingenstans minns jag detta med K:s krälande/ålande under söket, men i Tv 3:s dokumentär gavs det ganska stort utrymme. Någon med mer insyn i FUP:en som har en kommentar till det? Har inte plöjt hela den (än...)

Att han beter sig märkligt verkar många inom MP/skallgångskedjan anmärkt på, men däremot krypandet i terrängen är inget jag känner igen från FUP. Läs förslagsvis förhören med Missing People. Här kommer dock några axplock.

Citat:
C.
berättar att Kristoffer anslöt till Missing People ca kl. 11.30, ute i skogen. C tycker det
var märkligt att Kristoffer hittade skallgångskedjan där mitt ute i skogen.
Missing People ville att Kristoffer skulle skriva in sig deras liggare över deltagande personer,
men Kristoffer gick inte med på detta med motiveringen att han inte behövde det. Såvitt
C vet, och såg, så skrev Kristoffer inte upp sig heller.

Beträffande Kristoffers beteende under söket så uppger C att hon uppfattade honom
som utanför hela tiden. Han höll sig för sig själv och när gruppen pausade eller hade
samlingar så satt Kristoffer alltid en bit ifrån, och höll på med sin telefon eller något annat.
Han var inte delaktig i något samtal eller pratade överhuvudtaget, berättar C.
När gruppen gick i skallgångskedja så gick Kristoffer på ena flanken, längst ut i kedjan.
C uppfattade honom som att han inte letade aktivt, utan bara gick med och tittade ned i
marken.
(FUP. s, 109)

Citat:
E uppger att Kristoffer ändå satt på brandstationen längst fram och lyssnade varje dag fast
han inte fick vara med att söka.
Han hade samma kläder som första dagen.
Sista dagen så var det någon som var fram till Kristoffer och tröstade honom när de sa att de
skulle avbryta söket och då reagerade han inte alls utan gick bara ut och rökte. E uppger
att det kändes konstig att han inte reagerade mer än så.
Uppläst och godkänt
(FUP. s,119)

Citat:
Under en paus så pratade C*1 med Kristoffer och pratade
bland annat om Vatchareeyas ex pojkvän. C*1 visste inte då att exet var Kristoffer. Inte
heller han nämnde det till C*1. Senare fick hon reda på att det var så och då tyckte hon att
det var konstigt att Kristoffer inte sade något om det då hon pratade med honom om det.

[...]Vid skallgången lördagen den 130518 var C*1 åter med vid skallgången vid detta tillfälle
var hon utsedd till gruppchef. Med i hennes grupp var även Kristoffer som hade kommit till
platsen med två kamrater varav C*1 känner igen flickan som Jannika, vet inte efternamnet
på henne, C*1 har inget namn på killen som var med hon beskriver honom som
vältränad/kraftig han skrev upp sig på sök listan hos Missing People. Sökområdet för
skallgången var vid hängbron i Bodsvedjan.
Vid detta tillfälle visste C*1 att Kristoffer var ex pojkvän till Vatchareeya. Hon höll
därför ett extra öga på honom. Hon uppfattade Kristoffer som mycket nöjd. Han verkade vara
mycket glad, pratade mycket, C*1 beskriver det som att han verkade ha fått en
löneförhöjning. Hon fick också känslan av att Kristoffer visste att de inte kommer att hitta
någonting.

Vid detta tillfälle avvek Kristoffer vid ett tillfälle. Han skjutsades hem de två kamraterna och
återvände efter ca 10 minuter och anslöt då åter till skallgången. Han höll sig hela tiden till
skallgången och gjorde inga egna sök.
C*1 minns inte vid vilket av de två tillfällen men vid ett av tillfällena var Kristoffer
iklädd, militära kamouflage byxor, en långärmad ljgrön eller beige tröja samt mörka kängor.
Han hade även en vattenryggsäck med en slang som man kunde dricka ur. (FUP. s, 142,143)
Uppläst och godkänt
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-10-15 kl. 22:21.
Citera
2018-10-15, 23:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klickklackbang
Säger inte att alla udda personer är mördare. Du verkar inte ha förmåga att förstå hur jag menar.

Bevis för att han är en mördare? Fråga rättegången som dömde honom (jaja de ändrade till dråp)
Det där har jag aldrig begripit, att hovrätten ändrade till dråp. De stickskador kroppen uppvisade kan ju inte sägas ha uppkommit genom ett misstag eller i hastigt mod, de är påfallande övertygande s.a.s.
Citera
2018-10-16, 07:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det där har jag aldrig begripit, att hovrätten ändrade till dråp. De stickskador kroppen uppvisade kan ju inte sägas ha uppkommit genom ett misstag eller i hastigt mod, de är påfallande övertygande s.a.s.
Hovrätten:
Citat:
I brist på annan utredning, mot bakgrund av det stora antal hugg som utdelats och då hans säregna personlighet kan inverkat på hans handlande är det inte uteslutet att Kristoffer Johansson handlat i mycket stark affekt. Ett sådant förhållande är förmildrande ur straffvärdesynpunkt.
[...]
Bristerna i utredningen bör föranleda en för Kristoffer Johansson förmånligare bedömning. Vid en sammantagen bedömning finner hovrätten därför att gärningen ska bedömas som dråp.
Det är alltså inte gärningen som mildrade brottsrubriceringen utan Kims personlighet.
Citera
2018-10-16, 08:57
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Läs gärna resningsansökan:

I resningsansökan finns andra exempel på hur polisen vilseledde rätten genom att förstora blodmängden.

Läs vidare i resningsansökan:

Hur kör man en bil efter att ha hanterat en blodig kropp utan att avsätta ett enda blodspår i kupé, på utsidan eller på kläder? Det har i tråden framkommit många spekulationer om det, rengöring, klädbbyten etc. Men att genomföra så avancerade manövrer utan att göra det mest uppenbara, rengöra listen till bagageutrymmet, är inte rimligt. Det är inte heller rimligt att tro att Kim lät kompisarna fylla bagageutrymmet med grejer vid två tillfällen utan att han tänkte på att kolla bagageutrymmet innan eller efter.

Jag ser bara exempel på advokatens ord i resningsansökan. Uppenbarligen var inte blodet planterat eller några foton manipulerade, eftersom de inte fick någon resningsansökan beviljad.

Ett par handskar och andra plagg som används när kroppen läggs i bagaget kan lätt tas av innan mördaren kör iväg med bilen. Lika lätt kan de förvaras och tas på igen när det är dags att ta ut kroppen. Det är klassiskt det där att polisen hittar blod på ställen som mördaren själv missat. Det händer stup i ett.

Det är klantigt av advokaten att påstå något som så lätt kan motbevisas. Det hjälpte inte Kristoffer direkt.
Senast redigerad av Combival 2018-10-16 kl. 09:16.
Citera
2018-10-16, 11:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag ser bara exempel på advokatens ord i resningsansökan. Uppenbarligen var inte blodet planterat eller några foton manipulerade, eftersom de inte fick någon resningsansökan beviljad.
Nej, resningsansökan beviljades inte för att "Kristoffer Johansson har inte visat någon omständighet som kan föranleda resning i målet". HD säger ingenting om blod eller foton. Åklagaren medgav under rättegången att bilden på blodet i bagageutrymmet var manipulerad.
Citat:
Ett par handskar och andra plagg som används när kroppen läggs i bagaget kan lätt tas av innan mördaren kör iväg med bilen. Lika lätt kan de förvaras och tas på igen när det är dags att ta ut kroppen. Det är klassiskt det där att polisen hittar blod på ställen som mördaren själv missat. Det händer stup i ett.
Nej, kroppen var så sargad att handskar inte hade skyddat tillräckligt.
Citat:
Det är klantigt av advokaten att påstå något som så lätt kan motbevisas. Det hjälpte inte Kristoffer direkt.
Vad är motbevisat?
Citera
2018-10-16, 11:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Jag delar TakeYouOnACruise uppfattning om att det står inget i FUP om att Kim skulle ha ålat, krupit eller krälat under söken. En journalist från NSD påstod det i början av programmet och det tog programmakarna fasta på och illustrerade det med upprepade sekvenser på en man som ålade iklädd militärkläder.

Öht jobbade programmakarna hårt på att få Kim att framstå som skyldig och fullblodsdåre. Många påståenden i programmet står oemotsagda, trots att de blev emotsagda i FUP eller rättegång. Vid ett tillfälle påstås att Vatchareeyas kropp visar tecken på strypvåld och det illustreras med en bild av ett tjockt rep som går över hela tv-bilden. Samma bild finns på sidan 277, bild 2. Den föreställer en 5,2 cm lång fiber som återfanns på Vatchareeyas lår.

Man kan också jämföra med obduktionsrapporten.
Citat:
Halsen
30. Framsidan av halsen företer missfärgning, dels i mörka toner, dels i helt ljusa toner där
överhuden saknas (postmortalt). Inga säkra skador kan ses på halsens framsida, sidor eller
baksida. Halsen har normal rörlighet.
[...]
Halsorganen
80. Hjärnan och bröstorganen uttages fore halsorganen som undersöks på plats (in situ).
81. Tungans slemhinna och muskulatur har normalt utseende och visar inga skador.
I svalgingången och svalget finns inget främmande material. Tungbenet och struphuvudet är
oskadade.
82. Sköldkörteln är normalstor med ordinära snittytor. Vid sköldkörtelns högra lob vid den övre
polen ses en minimal blödning mätande ca 0,3 cm i diameter. Dock ses ingen skada på
sköldkörteln.
83. På insidan av sköldbroskets nedre del, på höger sida ses en ca 0,6 x 0,3 cm stor tunn,
mörkröd blödning. I området ses även en liten lymfknuta.
84. Muskulaturen på ha1sens framsida företer inga blödningar eller andra skador.
Bröstorganen.
Tungbenet och struphuvudet är de organ som brukar ta emot mest stryk vid strypning. De är oskadade.

Programmakarna har tagit fasta på tingsrättsdomen:
Citat:
De punktformade blödningarna i vänstra ögat
och på båda kinderna samt små blödningar innanför sköldbrosket och vid den högra
sköldkörtellobens övre pool kan tyda på att strypning föregått styckning. Strypning
behöver inte medföra skador på halsen. Skadebilden runt halsen kan vara beroende
av om gärningsmannen använder händerna eller armvecket. Om armvecket används
så behöver det inte synas på huden. Det är alltså utifrån skadebilden möjligt att
strypning föregått styckning. Det kan dock finnas andra anledningar till blödning.
Varken tingsrätt eller hovrätt drar slutsatsen att någon strypning har skett.

Kims advokat kom till tals ett par gånger, några sekunder båda gångerna. Första gången blev han avklippt mitt i en mening.

I programmet påstods att Kim dömdes för dråp i hovrätten pga av att flera frågor i händelseförloppet kring Vatchareeyas död inte har kunnat besvaras. Det är inte sant, vilket framgår av mitt svar till allegrageller ovan.
Citera
2018-10-16, 12:10
Medlem
PeterNosters avatar
Vad sägs i filmen om det märkliga mordvapnet?
Var finns filmen?
Citera
2018-10-16, 12:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad sägs i filmen om det märkliga mordvapnet?
Var finns filmen?
Programmet återger ungefär vad hovrätten skrev: "De flesta skadorna har enligt rättsläkarens och [maskerat] utsagor ett ganska smalt bågformat utseende",
https://www.viafree.se/program/dokumentar/tv3-dokumentar-i-huvudet-pa-en-mordare/sasong-1/978627
Citera
2018-10-16, 12:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du kan därmed inte visa på ett liknande fall, vi kan väl då sluta oss till att det inte är vanligt?
Jag tror att vi kan sluta oss till att lukt- eller tuggummiplantering inte är vanligt. Däremot är bevisplantering vanligare än man kan tro. I tråden för mordet på Marina Johansson i Spekeröd beskylldes den dömde för att ha skickat ett SMS från Marinas mobil 28 juli i avsikt att vilseleda Marinas syster och sedermera polisen att Marina var vid liv då. Det SMS:et var i så fall en bevisplantering. Jag å min sida hävdar att SMS:et 29:e var mördaren som avsåg att vilseleda den dömde och sedermera polisen. I inget fall kallas det bevisplantering, men det var plantering av bevis i avsikt att vilseleda.

I många fall går det inte att plantera bevis, men vid mordet på Vatchareeya gavs ett gyllene tillfälle om mördaren visste att hon var hemma hos Kim på kvällen. Det var bara att dutta blod i bagageutrymmet så var saken biff. Kim skulle tidigt undersökas, just för att Vatchareeya var hemma hos honom och fyndplatsen var nära hans föräldrahem, en plats som han var mycket bekant med. Att tejprullen i badrummet hittades och misstolkades var en ren bonus för mördaren.

Citat:
Har nu tittat på tuggummit och ser ut som att det legat ute ett bra tag och kan därmed varit del av gruset av en slump; människor lämnar spår efter sig. Att det är gammalt gör även det ännu svårare för Billy att veta att det inte är hans eget, därmed är det ett orimligt påstående att det är planterat. Du borde se mindre på fiktion och mer på verkligheten. Att plantera bevis för att skylla på någon annan är mer fiktion än fakta.
Tggummit låg ovanpå blodfläcken och kom dit efter mordet. Då spelar det ingen roll hur gammalt det är. Det var inte Billys tuggummi, enligt DNA-analys. Hade det varit hans tuggummi hade det använts som bevis, men nu var det planterat och det insåg polisen och bortsåg från det.
Citat:
Ang. missen med blod på listen är det fullt normalt att inte se blodsänk utan Bluestar. Det ofta mördare missar att rengöra blodstänk.
Polisen såg fläcken direkt utan BlueStar. Hade Kim spanat efter blod hade han sett fläcken.
Citera
2018-10-16, 13:02
Medlem
Citat:
Källa på det fetade.

Ja, det är inte särskilt rimligt att tro att någon tagit med sig händer och smetat med dem i Kristoffers bil. Varför inte bara lägga dem där i så fall? Att en alternativ GM har kunskap om liklukt och dessutom andra omständigheter gör att det sammantaget är osannolikt. Bevisplantering är dessutom väldigt ovanligt och riskfyllt för en GM.

Om nu mördaren la händerna i bakluckan och KJ upptäckte dem senare, men gjorde sig av med dem, så stämmer allt. Vittnesmålen, polishunden, händer som saknas, blodspåren, saknade handskar (har jag för mig), annan GM, inget blod i förarsätet eller baksätet, en väldigt rädd KJ. Sen är bara frågan varför han i så fall inte berättat om detta. Det kanske kommer? Kanske är mer komplicerat än ovan, brodern kanske är inblandad i just detta scenario och KJ skyddar honom.
Senast redigerad av Lightshadow 2018-10-16 kl. 13:03. Anledning: Felstavning
Citera
2018-10-16, 13:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Programmet återger ungefär vad hovrätten skrev: "De flesta skadorna har enligt rättsläkarens och [maskerat] utsagor ett ganska smalt bågformat utseende",
https://www.viafree.se/program/dokumentar/tv3-dokumentar-i-huvudet-pa-en-mordare/sasong-1/978627

OK, har den nedladdad nu.
MB hade alibi. Njae.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in