Citat:
Ursprungligen postat av
mahkee
Jag har lyssnat på samtliga ljudupptagningar från Tingsrätten, på Rättegångspodden samt läst Bodströms bok. Ingenstans minns jag detta med K:s krälande/ålande under söket, men i Tv 3:s dokumentär gavs det ganska stort utrymme. Någon med mer insyn i FUP:en som har en kommentar till det? Har inte plöjt hela den (än...)
Jag delar
TakeYouOnACruise uppfattning om att det står inget i FUP om att Kim skulle ha ålat, krupit eller krälat under söken. En journalist från NSD påstod det i början av programmet och det tog programmakarna fasta på och illustrerade det med upprepade sekvenser på en man som ålade iklädd militärkläder.
Öht jobbade programmakarna hårt på att få Kim att framstå som skyldig och fullblodsdåre. Många påståenden i programmet står oemotsagda, trots att de blev emotsagda i FUP eller rättegång. Vid ett tillfälle påstås att Vatchareeyas kropp visar tecken på strypvåld och det illustreras med en bild av ett tjockt rep som går över hela tv-bilden. Samma bild finns på sidan 277, bild 2. Den föreställer en 5,2 cm lång fiber som återfanns på Vatchareeyas lår.
Man kan också jämföra med obduktionsrapporten.
Citat:
Halsen
30. Framsidan av halsen företer missfärgning, dels i mörka toner, dels i helt ljusa toner där
överhuden saknas (postmortalt). Inga säkra skador kan ses på halsens framsida, sidor eller
baksida. Halsen har normal rörlighet.
[...]
Halsorganen
80. Hjärnan och bröstorganen uttages fore halsorganen som undersöks på plats (in situ).
81. Tungans slemhinna och muskulatur har normalt utseende och visar inga skador.
I svalgingången och svalget finns inget främmande material. Tungbenet och struphuvudet är
oskadade.
82. Sköldkörteln är normalstor med ordinära snittytor. Vid sköldkörtelns högra lob vid den övre
polen ses en minimal blödning mätande ca 0,3 cm i diameter. Dock ses ingen skada på
sköldkörteln.
83. På insidan av sköldbroskets nedre del, på höger sida ses en ca 0,6 x 0,3 cm stor tunn,
mörkröd blödning. I området ses även en liten lymfknuta.
84. Muskulaturen på ha1sens framsida företer inga blödningar eller andra skador.
Bröstorganen.
Tungbenet och struphuvudet är de organ som brukar ta emot mest stryk vid strypning. De är oskadade.
Programmakarna har tagit fasta på tingsrättsdomen:
Citat:
De punktformade blödningarna i vänstra ögat
och på båda kinderna samt små blödningar innanför sköldbrosket och vid den högra
sköldkörtellobens övre pool kan tyda på att strypning föregått styckning. Strypning
behöver inte medföra skador på halsen. Skadebilden runt halsen kan vara beroende
av om gärningsmannen använder händerna eller armvecket. Om armvecket används
så behöver det inte synas på huden. Det är alltså utifrån skadebilden möjligt att
strypning föregått styckning. Det kan dock finnas andra anledningar till blödning.
Varken tingsrätt eller hovrätt drar slutsatsen att någon strypning har skett.
Kims advokat kom till tals ett par gånger, några sekunder båda gångerna. Första gången blev han avklippt mitt i en mening.
I programmet påstods att Kim dömdes för dråp i hovrätten pga av att flera frågor i händelseförloppet kring Vatchareeyas död inte har kunnat besvaras. Det är inte sant, vilket framgår av mitt svar till
allegrageller ovan.