2018-10-15, 15:10
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Det här blir första gången jag håller med dig. Idag skriver du klart, redigt och logiskt. Det går i skov.
Det första fetade: Om mobilen signalerade Vivallaskogen gjorde de initialt helt rätt. Men när hon nu inte hittades i Vivallaskogen, så borde de väl ha sökt i vidare cirklar åt alla håll utgående från hemmet under de efterkommande dygnen?

Det andra fetade: Mycket viktig aspekt i ett fritt samhälle. Men vi måste komma ihåg att det var kort tid fallet rubricerades som Försvinnande. Efter det att rubriceringen blev Människorov med livstids fängelse i straffskalan, faller de hänsynstagandena bort.
Just så. Vid "försvunnen person" så ska meter för meter med utgångspunkt från där den eftersökta senast befunnit sig sökas av. Det finns en uppenbar risk för att deras liv och/eller hälsa är utsatt för allvarlig fara.
Citera
2018-10-15, 15:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Flyktvägen som angavs av MV gick från fyndplatsen fram till brofästet (gångbron till Vivallaskogen) där GM viker av in mot skogen och sedan tar sig till sin bostad.
Ja, det här var den sk. flyktvägen som diskuterades tidigare. Den bygger alltså på att SD är GM, och på att en brottsling (enligt ett inslag i Veckans brott) oftast springer motsols när han skall hem. Jag missade programmet så jag vet inte vad det finns för belägg för det.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-15 kl. 15:23.
Citera
2018-10-15, 15:45
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror att den pingats i Vivallaskogen eftersom Stefan hade hennes mobil med sig på hemvägen genom skogen. Kanske han pga stresspåslaget, eller att skogen gav skydd, inte stannade förrän i skogen för att stänga av hennes mobil. Därför hennes mobil pejlades dit.

Så tror jag med, tror han stannade till för att kolla om han kunde läsa i mobilen.

Men jag tror som du att stressen gjorde att han sprang en bit innan han stannade.
Citera
2018-10-15, 15:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Då har du allt fått det om bakfoten. Dalaan ringde in till 112 kl 23.47 samma kväll som LW försvann, och larmade om skriken..

Som då svårligen hörts av de tu allena om LW inte slagits ihjäl i slänten bakom planket. Eller nästan så.

Nu var visst det en icke-diskussion redan från början så det ska inte ska läggas ytterligare sten på det.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-15 kl. 16:11.
Citera
2018-10-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nja, dom kan ju ha rört sig inom samma mast hela tiden ELLER så var bådas avslagna där på kvällen. Batterier håller ju inte så länge om man använder dom under en hel dag.

Tror inte en sekund att SD säger att han mötte 2st tjejer, gåendes med sina cyklar. Vad skulle han ha för alibi eller anledning till det? Det skulle ju bara placera honom där mellan hans bostad och MP...

Informationen om tjejerna kommer från Dalaan (inte MV!) och är i tiden ganska långt efter mordet.
När man tittar på kartan så kan det vara så att dom gått vägen tidigare mot gångbron, längs Dammvägen. Då måste man svänga ned tillbaka på Hjalmar Bergmans väg innan man kan gå upp till gångvägen. Dom kanske tänkte att svänga av en väg innan (Videvägen) skulle ta dom direkt till gångbron. Men tyvärr är det hus där, så dom måste i alla fall runda husen för att ta sig till gångbron.

Tyvärr fäster jag inte så mycket hopp till dessa tjejer, även om dom hittas. "Såg ni nått?" - "Nej"... Vilket jag håller som mest troligt så pass lång tid efter mordet (minst 15 minuter, troligast 20-15 minuter). (Fråga inte nu varför direkt, tänk till innan ni frågar, eller resonera fram en annat tidsfönster).
Fast jag menar att de har gått med cyklarna hela vägen från gångbron ner till korsningen Apelgatan, för att kunna prata med varandra. Då har de haft god tid på sig att nå den plats där Daalan såg dem.
De kanske var så inbegripna i sina diskussioner att de inte märkte något på andra sidan motorvägen, vilket är mer än troligt. Om någon kom rusande över cykelbron med andan i halsen och sedan ställde sig att röka och prata i mobilen vid bussöglan kan de dock ha märkt det. Det skulle stämma med tidsfönstret att Daalan såg dem 15 min senare nere vid Apelgatan.
Om de kände igen den figuren, kommer de inte att vittna, och de kommer att neka till att ens ha varit i Örebro den natten, tror jag tyvärr.
Undrar om Daalan har något mer signalement än två kvinnor i 18-årsåldern.
Senast redigerad av wishfulthinking 2018-10-15 kl. 16:57. Anledning: fattas ord
Citera
2018-10-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Problemet med dina och MV:s teorier är väl att de hela tiden syftar till att finna stöd för att just SD skall vara gärningsmannen. Den "flyktväg" ni föreslår vet ni tydligen inte mer om än att den måste sluta just vid SD:s bostad, och i övrigt låter ni den göra vilka krumbukter som helst. När polisen nu på senare tid tycks intressera sig för området på andra sidan vägen (Gamla Hjärsta) låter ni t.ex. gärna SD springa fram och tillbaka över motorvägen ett par gånger, tydligen i ett märkligt försök att skaffa sig "alibi" av de två föreslagna cykelflickorna.
Det är ett stort problem. Och det gäller inte bara dessa två. Återigen. SD är skäligen misstänkt pga statistik och en anmälan om misshandel. Han är släppt på fri fot. Att han är den enda misstänkta som polisen går ut med är pga att de inte har bevis nog för att ange namnet på någon annan.
Återigen. Alla ni som är övertygade att GM måste vara SD eftersom han är den enda misstänkte. Tror ni att Christer Pettersson mördade Palme med samma visshet? Ni använder nämligen samma resonemang.
Detta gör att man vadar i dy när man försöker resonera om möjliga scenarier.
Senast redigerad av wishfulthinking 2018-10-15 kl. 17:05. Anledning: fattas ord
Citera
2018-10-15, 17:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Problemet med dina och MV:s teorier är väl att de hela tiden syftar till att finna stöd för att just SD skall vara gärningsmannen. Den "flyktväg" ni föreslår vet ni tydligen inte mer om än att den måste sluta just vid SD:s bostad, och i övrigt låter ni den göra vilka krumbukter som helst. När polisen nu på senare tid tycks intressera sig för området på andra sidan vägen (Gamla Hjärsta) låter ni t.ex. gärna SD springa fram och tillbaka över motorvägen ett par gånger, tydligen i ett märkligt försök att skaffa sig "alibi" av de två föreslagna cykelflickorna.

Jag utgick ifrån att kartans blåa linje på motorvägssidan av planket var en upptrampad stig som både kunde ha använts vid attack och flykt t.ex att LW varit på den stigen när hon blir attackerad. Det bygger jag på att skrikljudet måste ha kommit från den delen av planket som är parallell med motorvägen om nu dalaan bor där. Dalaan skriver själv att ljudet studsat mot planket över till hans sida av motorvägen. Efterkonstruktion eller inte.

Om skriken kommit från FP så är ju planket vinklat åt ett annat håll och i den riktningen är det långt till något hus på andra sidan.

Nu visar det sig att stigen inte var en verklig stig (eller?) utan ett sätt att förklara hur en inte längre häktad person kunde ta sig osedd hem. Det har inte så stor betydelse eftersom "min" attackare kom från motorvägen.

De vägbeskrivningar man fått i denna tråden saknar motstycke i någon annan tråd.
Bakom, framför blandas hej vilt och ett gångbrofäste beskrivs utan att ange vilken ände av bron. Rekordet slogs nyligen när någon påstod att stigen gick ovanför planket.

OK, dags att gå vidare tills FUP kommer.

Nu gäller det röstvittnen:
En häxa säger sig att ha berättat vad hon sett och hört förutom det som står i bloggen. Visserligen inne i hennes huvud men det fattade väl inte Ö-polisen. Räknas hennes vittnesmål?

En annan häxa vänder kappan efter en tid om att vittnet inte kunde identifiera MGM för att den hört det genom ett öppet fönster ?????? Om det vore genom ett stängt fönster men genom ett öppet??? Hur förändras en röst till oigenkänlighet genom passera ett öppet fönster. Man baxnar.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-15 kl. 17:40.
Citera
2018-10-15, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulljoh
någon som heter dahlströms blogg har skrivit om nån syn
vem mördade lena wesström som överskrift
dr skriver hon bla att hon sett att lena blev släpad i håret
mm Jag fattade inte riktigt allt men, lite rörigt

Undrar hur du fick fatt på denna blogg?
Citera
2018-10-15, 17:43
Medlem
Honan6s avatar
Nedan inlägg från Rosamund 4/9 talas det om att det kan finnas blod av LW hemma hos SD och att EGT berättat det. Det vill jag höra mer om istället för vilka stigar som finns eller inte finns vid planket.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker mig minnas att hen berättade något om att SD erkänt vid första förhöret att det kan finnas blod av LW hemma hos honom. Detta berättade EGT nyligen, kan det vara detta svar du menar och som du missat att läsa bland alla inlägg här? (Är ju så många)
Citera
2018-10-15, 17:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Undrar hur du fick fatt på denna blogg?

Google är din vän.
Sökord "lena wesström". Jag trodde det var det första man gör.

ulljoh har redan berättat hur det gick till.
Läs tråden eller använd sökfunktionen.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-15 kl. 18:05.
Citera
2018-10-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nedan inlägg från Rosamund 4/9 talas det om att det kan finnas blod av LW hemma hos SD och att EGT berättat det. Det vill jag höra mer om istället för vilka stigar som finns eller inte finns vid planket.
Blodet jag refererade till nu är i och utanför LW:s bostad. Det är endast detta som är kopplat till mordet, om det fanns där (MV backade på den uppgiften sedan).

Det eventuella blodet i SD:s bostad är gammalt, men kan givetvis ha kopplats av polisen till mordet. Därav de "tvärsäkra" uttalandena från polisen om fortfarande skäligen och enda misstänkta. Men för min del är det uppgifterna om blod i och utanför LW som är starkaste kandidaten att kopplas till mordet, men där kan det med vara frågan om gammalt blod och inte ens från LW.
Citera
2018-10-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Fast jag menar att de har gått med cyklarna hela vägen från gångbron ner till korsningen Apelgatan, för att kunna prata med varandra. Då har de haft god tid på sig att nå den plats där Daalan såg dem.
De kanske var så inbegripna i sina diskussioner att de inte märkte något på andra sidan motorvägen, vilket är mer än troligt. Om någon kom rusande över cykelbron med andan i halsen och sedan ställde sig att röka och prata i mobilen vid bussöglan kan de dock ha märkt det. Det skulle stämma med tidsfönstret att Daalan såg dem 15 min senare nere vid Apelgatan.
Om de kände igen den figuren, kommer de inte att vittna, och de kommer att neka till att ens ha varit i Örebro den natten, tror jag tyvärr.
Undrar om Daalan har något mer signalement än två kvinnor i 18-årsåldern.

Dom gick åt andra hållet. Annars hade tidsfönstret varit mycket mer intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in