Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-15, 14:25
  #1
Medlem
AlbusPercivals avatar
Tja

Haft en polare som varit skyldig mig 100.000 i flera år som nu stigit till 150.000 som jag ska till köpenhamn och hämta.

Min fråga är då hur mycket kan jag max ha på mig för att flyga hem ifrån köpenhamn till Sverige? Ska Jag tänkte att jag tar flyget ifrån Malmö så blir det ett inrikesflyg så är det inte lika stränga i kontrollen.

Vad händer ifall de skulle stoppa mig där vid bagage kontrollen och finna dessa 150k?

Räcker det med att säga att det är en gåva av en släkting?
Citera
2018-10-15, 14:30
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Tja

Haft en polare som varit skyldig mig 100.000 i flera år som nu stigit till 150.000 som jag ska till köpenhamn och hämta.

Min fråga är då hur mycket kan jag max ha på mig för att flyga hem ifrån köpenhamn till Sverige? Ska Jag tänkte att jag tar flyget ifrån Malmö så blir det ett inrikesflyg så är det inte lika stränga i kontrollen.

Vad händer ifall de skulle stoppa mig där vid bagage kontrollen och finna dessa 150k?

Räcker det med att säga att det är en gåva av en släkting?

10 000 Euro är gränsen när man passerar en EU-gräns. Det gör du ju inte nu, så det bör vara lugnt.
Citera
2018-10-15, 14:31
  #3
Medlem
10 tusen väl?
Citera
2018-10-15, 14:32
  #4
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
.


Om jag ger en del till min polare och vi båda går in under 10.000 EUR vad händer då?

Låt oss säga att jag ger han 50k och jag kör 50k och vips så råkar någon se dom där vid bagagen händer det då att de frågar ut dig i ett rum vart du fått dom ifrån?
Citera
2018-10-15, 14:32
  #5
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Tja

Haft en polare som varit skyldig mig 100.000 i flera år som nu stigit till 150.000 som jag ska till köpenhamn och hämta.

Min fråga är då hur mycket kan jag max ha på mig för att flyga hem ifrån köpenhamn till Sverige? Ska Jag tänkte att jag tar flyget ifrån Malmö så blir det ett inrikesflyg så är det inte lika stränga i kontrollen.

Vad händer ifall de skulle stoppa mig där vid bagage kontrollen och finna dessa 150k?

Räcker det med att säga att det är en gåva av en släkting?

Varför inte be polaren åka över till Malmö och sen flyger du hem? Verkar konstigt att du ska behöva ta risken för skatt.
Citera
2018-10-15, 14:35
  #6
Medlem
Det finns ingen gräns för ut- och införsel av valuta inom EU. För EU-gräns råder anmälningsplikt vid utförsel / införsel över 10 000 Euro.
Citera
2018-10-15, 14:36
  #7
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför inte be polaren åka över till Malmö och sen flyger du hem? Verkar konstigt att du ska behöva ta risken för skatt.


Polaren ska egentligen ta buss från Malmö till STHLM, jag är inte bosatt i Sverige jag ska åka tillbaka till ett annat EU land jag bor på. Så jag tänkte om polaren tar 50k så tar jag 50k så flyger vi tillsammans ifrån Malmö till STHLM, det jag är rädd över är att de skulle pipa av en konstig anledning så visiterar dom någon av oss och då hittar dom 50k sen tar dom in oss i ett rum och frågar vart pengarna kommer ifrån.
Citera
2018-10-15, 14:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Polaren ska egentligen ta buss från Malmö till STHLM, jag är inte bosatt i Sverige jag ska åka tillbaka till ett annat EU land jag bor på. Så jag tänkte om polaren tar 50k så tar jag 50k så flyger vi tillsammans ifrån Malmö till STHLM, det jag är rädd över är att de skulle pipa av en konstig anledning så visiterar dom någon av oss och då hittar dom 50k sen tar dom in oss i ett rum och frågar vart pengarna kommer ifrån.
Du kanske ska ta tåget istället, mindre risk.
Citera
2018-10-15, 14:59
  #9
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Tja

Haft en polare som varit skyldig mig 100.000 i flera år som nu stigit till 150.000 som jag ska till köpenhamn och hämta.

Min fråga är då hur mycket kan jag max ha på mig för att flyga hem ifrån köpenhamn till Sverige? Ska Jag tänkte att jag tar flyget ifrån Malmö så blir det ett inrikesflyg så är det inte lika stränga i kontrollen.

Vad händer ifall de skulle stoppa mig där vid bagage kontrollen och finna dessa 150k?

Räcker det med att säga att det är en gåva av en släkting?

Eller så tar du bara tåget

Edit: Såg att du redan blivit uppmanad detta, dumt med eko. Hoppas du lyckas få med dina pengar.
Citera
2018-10-15, 14:59
  #10
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Du kanske ska ta tåget istället, mindre risk.

Eller bila så kan man fylla på ölförrådet också. Två flugor i en smäll.
Citera
2018-10-15, 15:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Du kanske ska ta tåget istället, mindre risk.
Stor risk att bli rånad.
Citera
2018-10-15, 16:43
  #12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
10 tusen väl?


Varför svarar du så?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback