2018-10-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ge våra åsikter är väl previs vad hela Flashback handlar om...
Jag beskyllde inte dig för något alls, men TOPIC handlar ju om ifall religion är en mentalsjukdom, så det är DET vi ska ta ställning till här. Och du är alltså MOT den idén.
Att du sen inte är religiös själv, eller att du tycker att argumenten för religion är svaga, är en helt annan sak.
Mycket avgörs vilken religion det rör sig om, men framförallt hur pådyvlande den religiöse är. Att ha en diskussion och ge sina åsikter är en sak, men ju mer kan stoppar huvudet i sanden, desto närmare mental stördhet kommer man.
Är en muslimsk självmordsbombare ”mer” ”mentalt störd” än någon som tror att Gud vill att vi människor ska älska varandra oavsett? Båda har lika mycket bevis för sina positioner, enligt mig.
Citera
2018-10-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Jo om man tänker på seriösa TV-bolag så visst. Men den överväldigande majoriteten av tex debatter som Hitchens och Dawkins förde är mellan de och några knasiga fundamentalister.

Nu är detta ingen debatt mellan ovannämnda. Tror inte ens Cleese och Idle är ateister men här debatterar de kontroversen om Life of Brian med ett par fundamentalistiska dårar som tycker filmen hånar Jesus: https://www.youtube.com/watch?v=1ni559bHXDg

Min poäng är att i en sådan typ av debatt så är det klart att det såg ut som Hitchens vann. Nu var som sagt inte Dawkins eller Hitchens med här men du förstår poängen.
Jo, jag förstår poängen. Men det beror även på var det debatteras. Det är skillnad på en debatt i en kyrka, där publiken oftast tror som teologen, än en debatt på ett universitet, där publiken troligtvis är högt utbildad. Debatter är ju inte till för att övertyga motståndaren.
Citera
2018-10-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
då invänder du följaktligen inte mot detta;

livet har ingen mening,
livet måste välja en mening

liv som inte kan välja/göra ett val är meningslöst
Nej, det är ju självklara påståenden.
Citera
2018-10-15, 11:38
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, jag förstår poängen. Men det beror även på var det debatteras. Det är skillnad på en debatt i en kyrka, där publiken oftast tror som teologen, än en debatt på ett universitet, där publiken troligtvis är högt utbildad. Debatter är ju inte till för att övertyga motståndaren.

Jo det är ju som du skriver.
Citera
2018-10-15, 11:41
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Nej, det är ju självklara påståenden.

hmm
ändå invänder många mot mina första inlägg; "livet är meningslöst"..
Citera
2018-10-15, 11:49
Medlem
Citat:
hmm
ändå invänder många mot mina första inlägg; "livet är meningslöst"..
Ja, de kanske har hittat en mening? (eller flera)
Då stämmer inte påståendet på dem.
Citera
2018-10-15, 12:20
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, de kanske har hittat en mening? (eller flera)
Då stämmer inte påståendet på dem.

livsmeningen är alltså individuell;

personers liv med en livsmening som du inte ser någon mening i, betraktar du i princip då som meningslösa liv..?

(obs inte värdelösa)
Citera
2018-10-15, 12:23
Bannlyst
Gud fanns när jorden var platt.
Citera
2018-10-15, 12:24
Medlem
Citat:
livsmeningen är alltså individuell;

personers liv med en livsmening som du inte ser någon mening i, betraktar du i princip då som meningslösa liv..?

(obs inte värdelösa)
Tänker inte så mycket på andras liv. Jag kan heller inte läsa tankar, så det är väldigt svårt att ens sätta sig in i folks mening med livet.
Dessutom spelar det ju ingen roll vad jag anser.
Citera
2018-10-15, 12:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Mycket avgörs vilken religion det rör sig om, men framförallt hur pådyvlande den religiöse är. Att ha en diskussion och ge sina åsikter är en sak, men ju mer kan stoppar huvudet i sanden, desto närmare mental stördhet kommer man.
Är en muslimsk självmordsbombare ”mer” ”mentalt störd” än någon som tror att Gud vill att vi människor ska älska varandra oavsett? Båda har lika mycket bevis för sina positioner, enligt mig.
Aha. Så då ställer du ändå upp på påståendet om att religion = mentalsjuka, men beroende på hur "pådyvlande" den religiöse är.

Bågo har aldrig definierat det begreppet riktigt, men verkar mena att det handlar om ALLA religiösa som (a) försöker övertyga andra och (b) använder (eller iaf försöker använda) fakta för det. Notera annars att det ju är precis så alla gör som argumenterar om vad som helst. Men om just religiösa som gör det tycker h*n att de är mentalsjuka.

Vad är DIN definition? Kan man vara religiös och mentalt frisk och argumentera för sin sak på liknande sätt som alla andra argumenterar för sina saker?

Min åsikt: Självklart! Allt annat påminner ju om missbruket i Sovjetunionen av psykiatri mot politiska dissidenter och för all del även religiösa.

Betr självmordsbombare öht, oavsett orsak, är det förstås lättare att se skäl till att ifrågasätta den mentala hälsan. Men för min del är jag tveksam även där om att ställa en psykiatrisk diagnos. Jag är ju inte en psykdoktor! Jag är självklart emot all sorts fanatism ändå av flera olika skäl. T ex tror jag helt enkelt inte att det fungerar i längden, även om man skulle ha rätt i sak. Man kan ju t ex bli fett irriterad på Trump och den delen av det politiska spektrumet, men t ex mord skulle ju bara visa att de som gör det är ännu värre. Sen kan man nog även fundera på hur man ser på dem som offrar sitt liv för en sak vi tycker är BRA. Var t ex de tyska officerare som försökte mörda Hitler mentalsjuka? Jag tror inte det, och nog inte du heller, utan vill nog snarare se dem som hjältar. De som nazisterna såg som terrorister har nog iaf jag lätt att se som hjältar. Är det bara för att de stod på den goda sidan? Men hur vet man objektivt vilken sida som har rätt och som är god? Tänk om de islamistiska självmordsbombarna har RÄTT i sak? Det tror jag inte, vill inte tro det, och ser heller ingen anledning att tro. Men OM de har rätt är ju DE hjältar. Och vi andra mentalsjuka?

Nej, det här duger inte. Släpp hela spåret om psykiatriska sjukdomsstämplar, eller överlåt det iaf till professionella psykiatriker. Dessutom fungerar det nog inte alls som medel när man ska övertyga någon om att denne har fel.
Citera
2018-10-15, 12:30
Medlem
Jag tycker människan är mentalt sjuk överlag.
Tror inte religösa är bättre sämre likadana skulle jag säga.
Fått nått på hjärnan som verkar mongo. Då trivs vi.
Citera
2018-10-15, 12:52
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Tänker inte så mycket på andras liv. Jag kan heller inte läsa tankar, så det är väldigt svårt att ens sätta sig in i folks mening med livet.
Dessutom spelar det ju ingen roll vad jag anser.

dina, och allas, synpunkter spelar i stort sett huvudrollen i diskussioner,

(onödig/meningslös information existerar inte)

nåväl,
frågan begränsas inte av hur du fått information om andras livsmening (tänkt på, frågat, läst tankar etc), utan gällde om en avvikande livsmening från din, blir meningslös enligt din "meningsfullhet-referens"
Senast redigerad av jipeess 2018-10-15 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in