2018-10-15, 11:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Inte i en kommunikation mellan människor. Här är sakfrågan om medveten läcka, två skilda saker.
Inte ens då kan jag se din premiss som giltig
Citera
2018-10-15, 11:29
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Då har du allt fått det om bakfoten. Dalaan ringde in till 112 kl 23.47 samma kväll som LW försvann, och larmade om skriken..

Dalaan ringde även upp polisen en gång till när de efterlyste vittnen.

Edit: Jaha, trea på bollen.
Senast redigerad av Cocinella 2018-10-15 kl. 11:32.
Citera
2018-10-15, 11:29
Medlem
Radiotips! (kanske): "Ute med P1, Geocaching..". Sändes tidigare idag, går väl att söka upp på SR.

Lyssnade lite halvt, fuskandet togs upp: 'Det finns de som bara sitter hemma i soffan och fuskloggar, som bara är ute efter statistiken' (citat ur minnet).

Kanske kan ge nåt uppslag för er som har greppat den här grejen, själv har jag inte riktigt lyckats.

De var ute med nån uppe i Kalix. Tyvärr inte Örebro.
Citera
2018-10-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det går troll i den här icke-frågan...

Gångstig var ett dumt ord, ber om ursäkt. Jag skulle ha valt ordet gångväg.

För att göra en lång historia kort: En postare frågade hur man tar sig från LW till gångbron mot gamla Hjärsta. Jag svarade att det går en gångväg ”ovanför planket” till gångbron (mot Varbergahållet).
Den gångväg som avses är den smala väg som svänger till höger precis innan grönområdet vid FP.
Då förstår jag (och andra).
Den går inte längs planket, det är en jordvall den sträckan och det är inte en gångväg, det är en bilväg till villorna, återvändsgränd med vändplan.
Citera
2018-10-15, 11:32
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det vore mycket märkligt om det skulle vara samma vittne, varför
gå ut och efterlysa ett vittne som man redan hört .

- Svaret tillskrivs söndringen i polishuset Örebro.

- Dvs, att spaningschefen Peter Springare och chefen på grova brott Jonas Rydén, som fick lämna utredningen under ovärdigt förödmjukande former av utredningschefen Lars Bergman.

- Finns visst fog för att hörselvittnet härstammar från tidiga utredningen. Ny spaningsledning börjar av lätt förståeliga skäl från scratch utan minsta support från Springare/Bergman.

- Vad som är särskilt intressant och talande är det långa tidsspannet mellan byte av spaningsledning till efterlysningen av lilla grå tanten. Den senare efterlysningen kan t.o.m. ha sin upprinnelse i uppgifter från denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Polisen visste först inte exakt vilka iakttagelser vittnet hade gjort, eftersom man bara hade andrahandsuppgifterna från paret som hade träffat henne på trädgårdsdagen i Karlslund 20/5. Eftersökningarna av vittnet gav upphov till rykten och trådsanningar om "synvittnet" som skulle ha sett SD i området, och "hörvittnet" som skulle ha hört röster.

Polisen sökte alltså länge efter en gråhårig dam som skulle ha "iakttagit någon som pratade", och det var först efter efterlysningen nu i höst som man fick tag i vittnet och kunde höra henne. Det rör sig alltså förmodligen om ett och samma vittne, men exakt vad hon nu har berättat för polisen vet vi inte. Kanske något som föranledde de nya krattningarna?
Vill nog sätta en del prestige på att Draifos har rätt..
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-15 kl. 11:35.
Citera
2018-10-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Det faktum att LW:s kropp inte återlämnats tyder, enl. mig, på att man har lämnat prover till något annat lands "NFC" och inväntar svar. 5 månaders väntan, men snart kommer något avgörande. Må GM darra!
Hmm... Har funderat mycket på det här med kroppen. Nu utgår jag ifrån att det inte är skrivet i sten att SD är MG. Om man har hittat okänt DNA på kroppen så kan det vara som du skriver. Man försöker få fram ett signalement via DNA-profilen. Dock borde det inte ta längre tid egentligen. Man måste nog samarbeta med USA för att få rätt prober och protokoll, samt mjukvaran att köra mot, men allt går att göra i Linköping. Det skulle nog gå ganska lätt att i alla fall se om DNA't kommer från en Kaukasier eller någon från Iran/Irak/Syrien. Om DNA't kommer från en person med Afrikanskt ursprung är det ännu enklare. Dock kan somaliskt och Irakiskt DNA vara väldigt likt av geografiska orsaker.
Om man vill ha DNA-profiler av kända/misstänkta personer utomlands så tar det ingen tid alls om profilen finns. Däremot om personen inte är topsad och håller sig undan....
Citera
2018-10-15, 11:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag har frågat min källa om det är samma vittnen som hört och sett LW och en förmodad gärningsman. Så kan hen inte bekräfta det just nu. Utredningen är inne i ett känsligt läge och viss information hålls inom några få i utredningen.

Det låter lovande?
Citera
2018-10-15, 11:44
Medlem
Citat:
Det har jag med tagit upp...
Ska inte efterforska eller beskriva i detalj, då det är ett regelbrott.
Men tar ett par exempel:
Om min partner skulle jobba med fallet och prata med kollegor i telefon så hör man bara ena parten prata. Man kan ändå förstå innebörden i stort.

Jobbar hen i huset, exempelvis på samma avdelning, men inte i utredningen snappar man upp ett och annat. Eller till och med som lokalvårdare (ser whiteboard o.d).

Detta ksn man ganska enkelt sätta i en kontext i fallet som stämmer ganska bra eller är tillräckligt nära sanningen.

Problemet som uppstår är då som exemplet med cykeltjejerna och dom tvärsäkra uppgifterns om blodspår, men framför allt detta med att SD vart påkommen att ljuga enligt MV, som sen ändrades till att SD bara ”svävade” på tidpunkten för den digitala kontakten.

Så summa: viss insyn har hen, men jag tror att MV lägger in detta som vetskap.
Ja eftersom Du tidigare sagt att Du har bekanta i huset så får jag kanske börja tro lite på MV...
Citera
2018-10-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
[/b]

- Svaret tillskrivs söndringen i polishuset Örebro.

- Dvs, att spaningschefen Peter Springare och chefen på grova brott Jonas Rydén, som fick lämna utredningen under ovärdigt förödmjukande former av utredningschefen Lars Bergman.

- Finns visst fog för att hörselvittnet härstammar från tidiga utredningen. Ny spaningsledning börjar av lätt förståeliga skäl från scratch utan minsta support från Springare/Bergman.

- Vad som är särskilt intressant och talande är det långa tidsspannet mellan byte av spaningsledning till efterlysningen av lilla grå tanten. Den senare efterlysningen kan t.o.m. ha sin upprinnelse i uppgifter från denna tråd.

Vill nog sätta en del prestige på att Draifos har rätt..

Jag "hör" vad ni säger, båda två, men , nåja det ger sig väl.
Citera
2018-10-15, 11:48
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din källa sade också bestämt att föremålet som hittades i Vivallskogen inte var mobiltelefonen. Har du hört något mer om vad det egentligen var man hittade?

Nej.
Citera
2018-10-15, 11:53
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Då förstår jag (och andra).
Den går inte längs planket, det är en jordvall den sträckan och det är inte en gångväg, det är en bilväg till villorna, återvändsgränd med vändplan.

Precis. Det är den smala vägen som svänger till höger (ryggen mot Lenas bostad), som leder fram till gångbron och går vidare mot tunneln till Varberga.
Senast redigerad av LimeTime 2018-10-15 kl. 12:44.
Citera
2018-10-15, 11:57
Medlem
Jag har några frågor till er som finns på plats.
1. Om man befinner sig vid den "raka" delen av planket som är parallell med motorvägen. Mitt i natten, alldeles intill planket. Är man då belyst av gatlyktor, eller befinner sig planket i skugga?

2. Om man sitter i en bil som kör på motorvägen på natten, blir man då bländad av vägbelysningen, eller kan man tydligt se planket ända ner till marken?

3. Om man kör på motorvägen. Kommer då bilens lyktor att lysa mot planket någon gång? Som jag ser på kartor ser det ut som om det är raksträcka hela vägen.

4. Om man går/cyklar på andra sidan motorvägen, skulle man då kunna se mer av t ex rörelser vid planket eftersom man befinner sig högre upp?

Jag funderar på om cykeltjejerna kom ifrån nya Hjärsta-sidan över cykelbron och fortsatte parallellt med motorvägen. Då borde deras ögon vara mer vana vid mörker eftersom det är ganska skumt runt cykelbron och cykelvägen jämfört med motorvägen. Om de dessutom ledde cyklarna för att kunna prata skulle de kunna ha sett rörelser i det perifera seendet. Tyvärr kan de ha haft mobilerna upplysta och bara stirrat ner i dem förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in