• 1
  • 2
2018-10-14, 22:06
Medlem
Jag och min sambo är ute efter att köpa en ny säng. Det vi tittar på är en kontinentalsäng för att de är snygga och för att vi just nu har 2 st 90-sängar med en 180-bäddmadrass där det har bildats en grop i skarven vilket vi gärna slipper. Mått 180x200 med en budget på 10000 - 30000 kr. Egentligen hade vi tänkt oss max 15000 men utökade budgeten efter att ha provat runt.

Vi har varit på Trademax, Ikea, Sängjätten, Sova, Mio och Kungsängen. Vår främsta favorit är Kungsängens Sunnerbo som inofficiellt också verkar kallas "King". Det känns som att den har det lilla extra eftersom man ligger riktigt skönt i den och får bra med stöd i midjan vilket är viktigt då jag har lite värk i ländryggen (kanske p.g.a nuvarande Ikeasäng).

Till frågorna då.
Ni som har just en sån här säng, eller någon annan säng från Kungsängen, hur bra håller de i längden? Blir det snabbt gropar eller behåller den formen efter många år? Om den är kass efter 3-5 år känns det knappast värt att lägga närmre de 30000 kr som den kostar. Håller den i 15 år är det solklart värt det enligt oss. Lyssnar man på säljarna på t.ex Kungsängen så menar de att deras sängar håller betydligt längre än en Trademaxsäng. Någon som har erfarenhet och kan bekräfta detta?

Sängen Elite Lyx hos Trademax upplever vi också som väldigt skön, men inte lika bra som King. Den kostar dock ca 13000 med gavel, men om den blir kass efter 2 år är det ju inte värt det. Någon med erfarenheter att dela med sig?

Ett annat val som behöver göras är bäddmadrass. Skum eller latex? Vilket som är skönast är ju en smaksak, men hur väl håller de i längden? Är någon av dem bättre? Vad jag har förstått ska latex transportera bort värmen bättre och därför vara svalare att sova på, men kostar också något mer.
Citera
2018-10-14, 23:17
Medlem
Honeydealers avatar
Min säng från trademax kostade 13k och efter 18 månader var den helt kass. Snåla inte utan lägg 30k från början. Ångrar att jag inte gjorde det, för dom 13k hade jag fått schyssta täcken och kuddar till.
Citera
2018-10-14, 23:51
Medlem
Beställ inte skit från trademax eller liknande som är tillverkade i kina eller annat liknande land.

Massa kemikalier och gifter och skiten är helt enkelt inte lika bra som märkessängar tillverkade här.

Gå in till nån sängbutik och prova.
Citera
2018-10-15, 00:07
Medlem
Skit i mio.
Har en 180 säng från dem, och den är precis som din gammla i princip, dvs, den består av två 90 sängar med en fet madrass över (eller två madrasser i ett överdrag) och ytterligare en bäddmadrass ovanpå det.

Kan säga att skiten med tiden blir som hängmatta med ett hål i mitten. Du måste vända på madrasserna var 3:e månad för att undvika ryggproblem och det är ett helvete att vända på hela skiten, ta ut kassetterna, skifta dem, stoppa tillbaka dem och vända allt sammans igen.

Nej kolla på kvaitetssäng, typ Dux, Tempur eller Dunlopillo (vanlig på hotel utomlands).

Och som herrarna ovan säger, var beredd att betala mer än 12-13k. Sängarna på mio kan verka okej i butiken där de är nya och väl upppuffade, men de blir totalt värdelösa efter en tids användning.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-10-15 kl. 00:20.
Citera
2018-10-15, 01:03
Medlem
Turbomachines avatar
Har själv en från kinna bädden, där jag har skruvat ihop sängbottnarna så de inte skall glida isär.
Har haft den i fyra år nu och är fortfarande nöjd, kostade runt 10k då.
Inga problem med grop i mitten som andra verkar ha.
Citera
2018-10-15, 01:25
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne100
Ni som har just en sån här säng, eller någon annan säng från Kungsängen, hur bra håller de i längden?

Känner två stycken som köpt sängar från KungSängen och ingen av dem var nöjd med hur väl de höll, efter ett drygt år så hade de förändrats markant. Båda två bytte sängar inom 2 år från det att de köpte dem.
Citera
2018-10-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Känner två stycken som köpt sängar från KungSängen och ingen av dem var nöjd med hur väl de höll, efter ett drygt år så hade de förändrats markant. Båda två bytte sängar inom 2 år från det att de köpte dem.

Ja det där låter ju inte alls lovande. Det är inte direkt så man tror att det är när man pratar med dem i butiken..

Citat:
Ursprungligen postat av Honeydealer
Min säng från trademax kostade 13k och efter 18 månader var den helt kass. Snåla inte utan lägg 30k från början. Ångrar att jag inte gjorde det, för dom 13k hade jag fått schyssta täcken och kuddar till.

Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Skit i mio.
Har en 180 säng från dem, och den är precis som din gammla i princip, dvs, den består av två 90 sängar med en fet madrass över (eller två madrasser i ett överdrag) och ytterligare en bäddmadrass ovanpå det.

Kan säga att skiten med tiden blir som hängmatta med ett hål i mitten. Du måste vända på madrasserna var 3:e månad för att undvika ryggproblem och det är ett helvete att vända på hela skiten, ta ut kassetterna, skifta dem, stoppa tillbaka dem och vända allt sammans igen.

Nej kolla på kvaitetssäng, typ Dux, Tempur eller Dunlopillo (vanlig på hotel utomlands).

Och som herrarna ovan säger, var beredd att betala mer än 12-13k. Sängarna på mio kan verka okej i butiken där de är nya och väl upppuffade, men de blir totalt värdelösa efter en tids användning.

Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Har själv en från kinna bädden, där jag har skruvat ihop sängbottnarna så de inte skall glida isär.
Har haft den i fyra år nu och är fortfarande nöjd, kostade runt 10k då.
Inga problem med grop i mitten som andra verkar ha.

Ok så kontentan hittills är att undvika Trademax, Mio och Kungsängen samt titta mer Kinnabädden, Dux, Tempur och Dunlopillo. Den sistnämnda har jag aldrig hört talas om!

Är det någon mer som har erfarenheter att dela med sig?
Senast redigerad av Svenne100 2018-10-17 kl. 22:43.
Citera
2018-10-17, 23:43
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne100
Ok så kontentan hittills är att undvika Trademax, Mio och Kungsängen samt titta mer Kinnabädden, Dux, Tempur och Dunlopillo. Den sistnämnda har jag aldrig hört talas om!

Är det någon mer som har erfarenheter att dela med sig?

Kika lite mer på Jensen också, det är ett sängmärke jag varmt kan rekommendera.
Citera
2018-10-18, 00:02
Medlem
Se över din budget och fundera på om de går att lägga lite mer.

En säng ska man INTE snåla på och prova ut den ordentligt innan köp för att få rätt säng för just dig!
Jensen har många välbyggda sängar av hög kvalité! Säljs via sova butikerna bland annat.

Men som sagt snåla inte på sängen det är otroligt viktigt med en skön säng och du kommer ju spendera bortåt 1/3 del av livet i den. En säng av bra kvalité tycker jag du bör kunna räkna med att ha minst 30 år framöver om du kan tänka dig att lägga 10 kr per natt på en riktigt bra skön säng för att få bra kvalite på sömnen så har du då en budget på ca 110 000kr. Det får du riktigt mycket säng för! jag skulle iaf försöka få ihop 50k till säng budget

Sova butikerna har oftast trevlig personal som hjälper dig prova ut olika sängar och kan ge goda råd. Sen kan du leta upp samma säng billigare via andra grossister

Lycka till!
Citera
2019-02-26, 20:11
Medlem
splixs avatar
Hur gick det med sängköpet?
Är också inne på att köpa ny säng och undrar lite hur du kom fram till vilken säng det blev.

Måste säga att jag blir mycket förvånad hur man kan dissa ett helt företag (i fallet ovan är det Mio) bara för att man köpt en säng som man inte var nöjd med där. De har ju sängar i alla prisklasser, givetvis är en säng för 4.995:- inte i samma klart som en för 29.995:-! Bättre att skriva ut vad säger heter istället för att den är köpt på Mio, det säger ju inte så mycket.

I nuläget lutar det åt sängen "Cape farewell" eller Tempur hos just Mio så om någon har erfarenheter om dom tas det tacksamt emot.
Citera
2019-02-28, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splix
Hur gick det med sängköpet?
Är också inne på att köpa ny säng och undrar lite hur du kom fram till vilken säng det blev.

Måste säga att jag blir mycket förvånad hur man kan dissa ett helt företag (i fallet ovan är det Mio) bara för att man köpt en säng som man inte var nöjd med där. De har ju sängar i alla prisklasser, givetvis är en säng för 4.995:- inte i samma klart som en för 29.995:-! Bättre att skriva ut vad säger heter istället för att den är köpt på Mio, det säger ju inte så mycket.

I nuläget lutar det åt sängen "Cape farewell" eller Tempur hos just Mio så om någon har erfarenheter om dom tas det tacksamt emot.

Vi har en kontinentalsäng som vi köpte på Mio för drygt 6 år sedan och den har hållt riktigt bra. Tycker dock att en säng ska hålla i 30 år så vi får se.

Det klassiska misstaget folk gör när de köper säng är att de går på den mjukaste när det är de fasta sängarna som inte bara håller bäst utan dessutom är skönast i längden. Egentligen vore säkerligen det bästa att ligga med en 10 cm madrass direkt på golvet men det är ju inte så snyggt.
Citera
2019-02-28, 01:17
Medlem
Säng från IKEA sedan tio år, har samma form och sånt fortfarande och inget alls att anmärka på.

Alltid förut vart något mot IKEA av princip efter tonårsmöbler som smulat sönder för inget. och som inte tål flytt. men just då hade jag inte råd med hästens så det fick bli IKEA efter att läst lite tester att IKEA var ok och andra betydligt dyrare fick sämre betyg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in