2018-10-14, 15:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vilken titel hade ME vid den tiden? Inspektör?

Ja, hon var kriminalinspektör vid tiden för MOP.
Citera
2018-10-14, 15:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Margareta Eklund jobbade med knarkspaningen under mordkvällen och var med i PU från dagen från och med första mars. Därmed har hennes aktiviteter med direkt inverkan på MOP/PU.
Det kan knappast sägas om att Agne Klerings eventuella mattaffärer har samma relevans på MOP. Ditt trams om att andra har agendor bör du applicera på dig själv. Alla som är verksamma i näringslivet är i din värld misstänkta för inblandning i MOP.
Jaså minsann! Och varför måste MEs aktiviteter ha direkt inverkan på MOP? Finns det något särskilt skäl till att alla knarkspanare i området måste ha varit inblandade i MOP?

Såväl ME som IK kan ha varit ovetande om att Palme skulle mördas. För ME kan det ha varit en vanlig kväll på jobbet, men jag påstår att IK medvetet och på uppdrag jobbade för att få LOP till den sena föreställningen på Grand denna kväll. På "need to know basis" förstås.

Palme hade sina fiender inom näringslivet och inom NATO och dessa hade stort inflytande på stay behind i Sverige. Inom vissa begränsade grupper av stay behind kan mordet ha tränats och utförts. Och det är inte jag eller "min ideologi" som är upphovet till stay behind teorin.

Extremhöger- och näringslivskretsar hade förhandsinformation om mordet sista veckan eller så, men det är få som tycks förstå de fulla konsekvenserna av detta.
Senast redigerad av iesho 2018-10-14 kl. 16:25.
Citera
2018-10-14, 16:05
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Du menar att de inte har nån'ting, att det hela bara är en bluff? vad skulle det tjäna till? en form för underhållning, för barnen?

Hur många underligheter har inte radats upp genom åren?
Varför skulle en tidigare okänd förmåga som Krister Petterson
plötsligt åstadkomma resultat utan att det skett någon
omsvängning i övrigt när det gäller arkiv och protokoll?
Citera
2018-10-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Håkan Ingerwald har ju blivit senaste heta spåret i Palmemordet. Mycket intressant. Tre saker sticker ut ordentligt:

1) ”Om jag någonsin försvinner så har det med Palmemordet att göra.” Detta ska Ingerwald ha sagt enligt en anhörig. Detta säger man bara om man är rent paranoid och lider av vanföreställningar. Inget pekar på att så är fallat.

2) Han försvinner dagen innan årsdagen av Palmemordet.

3) Han tar tillbaka sitt påstående om att han kidnappats. Mycket ovanligt för normala hederliga människor att göra. Inget pekar på tveksam vandel i detta fall.

Ingerwald har bakgrund som fallskärmsjägare, hans ålder gör det fullt möjligt att han varit inblandad eller känt någon inblandad. Han hittas långt ifrån sitt hem utan ytterkläder och med händerna tejpade med silvertejp. Det finns tecken på att han lämnat sitt hem mot sin vilja eller i alla fall plötsligt. Palmegruppen vill förhöra honom. Vanliga vardagshändelser i Sverige? Nej.

Det har skrivits om polisförhör innan hans försvinnande. Det framgår inte om det var Ingerwald som förhördes. Om det var så, kan han berättat att han har information om mordet och tänkt offentliggöra dem på morddagen?

Skulle gärna se vilka detaljer i fallet som går att bekräfta. Uppgiften om att hela polisledningen larmats efter hans försvinnande har redan förnekats. Kan tänka mig att Ingerwald känner någon inblandad eller bevittnat något han inte skulle se. Om detta är ett intressant spår kommer det bli ordentligt tyst från polis och familjen Ingerwald från och med nu. Är detta ett knas-spår kommer det blomma ut ytterligare.
Ett inlägg från 2012. Leif GW sade att det ska mycket till innan någon förnedrar sig som
Ingerwald gör när han sedan säger att allt bara var påhittat. Intressant att bussföraren P
Löfgren från buss 43 så småningom gjorde precis likadant.
Citera
2018-10-14, 16:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jaså minsann! Och varför måste MEs aktiviteter ha direkt inverkan på MOP? Finns det något särskilt skäl till att alla knarkspanare i området måste ha varit inblandade i MOP?

Såväl ME som IK kan ha varit ovetande om att Palme skulle mördas. För ME kan det ha varit en vanlig kväll på jobbet, men jag påstår att IK medvetet och på uppdrag jobbade för att få LOP till den sena föreställningen på Grand denna kväll. På "need to know basis" förstås.

Palme hade sina fiender inom näringslivet och inom NATO och dessa hade stort inflytande på stay behind i Sverige. Inom vissa begränsade grupper av stay behind kan mordet ha tränats och utförts. Och det är inte jag eller "min ideologi" som är upphovet till stay behind teorin.

Extremhögern och näringslivskretsar hade förhandsinformation om mordet sista veckan eller nå, men det är få som tycks förstå de fulla konsekvenserna av detta.

Margareta Eklund är med och bryter knarkspaningen mot Sigge Cedergren. Hade spanarna funnits kvar i området, holk på Luntis bl.a., hade chanserna för att gripa mördaren ökat markant. Avbrytandet av knarkspaningen påverkar därmed möjligheterna att klara upp MOP. Att alla knarkspanare är inblandade har inte jag eller vad jag sett någon annan i tråden påstått, ett närmast svagsint påstående.

Jo jag vet att du påstår det att Ingrid Klering är inblandad, men du har aldrig visat på någon Indicie som tyder på detta . Fakta i målet säger Olof Palme och Lisbeth Palme själva beslutar att gå hem. Mårten Palme berättar hans OP inte vill ta taxi utan sträcka på benen efter att suttit still på bion.

För OP fanns det fiendér på långt fler ställen än inom näringslivet och inom NATO. Skaran kan göras lång . För att hitta relevans mot MOP gäller det att försöka hitta verkliga indicier som pekar däråt. I fallet Stay Behind o liknande organisationer finns dessa inom Klara Lidingö FBU . Här finns ett flertal uppgifter om att denna grupp bedrivit övervakning mot bl a OP. I toppen har vi Åke J Eek med tentaklerna ute i alla olika riktningar. Att han efter MOP blev kommissarie på RPS faller alltför ofta i glömska.

Inom extremhögern fanns kunskap att något var på gång mot OP,Anders Larsson, Bo Ståhl och Alf Enerström har vittnat om detta. Kunskap fanns hos Milan Heidenreich som finns registrerad hos de tjeckoslovakiska hemliga tjänsterna under täcknamnet "Paganini".
Sedan fanns förhandskunskap inom SAP. Både Inger Båvner, hennes sambo Leif Carlsson och Sten Andersson fick förvarningar att något kunde vara på gång mot OP, Ingen reagerade. Frågan är varför? SSIs Joel Haukka spanade på AL före MOP men inte heller han kom med någon varning trots att JH hade utmärkta kontakter i Arvfurstens Palats.
Citera
2018-10-14, 17:03
Medlem
Lite frågor och funderingar kring knarkspaningen .

22 personer i knarkspaningen 28 feb 1986, det måste ha varit en ganska stor insats.

Vet man verkligen om knarkspaningen avbröts vid 22 tiden?
Om det var så, är det inte lite märkligt .
Sigge C måste ju ha varit intressant att spana på och han var ju i farten sent på kvällen och ute körde bil mm

Om knarkspaningen inte avbröts , vad såg knarkspanarna senare på kvällen.
Vad gjorde den skolkande knarkspanaren?

Vad kan Thure Nässen veta?

"Han anklagas för att ha manipulerat utredningen mot Christer Pettersson.

Nu medger pensionerade Palmespanaren Thure Nässén, 82, att han själv blivit förhörd i utredningen – samtidigt som han förnekar uppgifterna om att han ändrat i förhör.

– Jag har aldrig gjort det. Jag har varit så jävla ärlig så att jag mår nästan illa när jag tänker på hur ärlig jag varit, säger han."

https://www.expressen.se/nyheter/palmespanarens-svar-har-varit-sa-javla-arlig/
Citera
2018-10-14, 17:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Margareta Eklund är med och bryter knarkspaningen mot Sigge Cedergren. Hade spanarna funnits kvar i området, holk på Luntis bl.a., hade chanserna för att gripa mördaren ökat markant. Avbrytandet av knarkspaningen påverkar därmed möjligheterna att klara upp MOP. Att alla knarkspanare är inblandade har inte jag eller vad jag sett någon annan i tråden påstått, ett närmast svagsint påstående.

Jo jag vet att du påstår det att Ingrid Klering är inblandad, men du har aldrig visat på någon Indicie som tyder på detta . Fakta i målet säger Olof Palme och Lisbeth Palme själva beslutar att gå hem. Mårten Palme berättar hans OP inte vill ta taxi utan sträcka på benen efter att suttit still på bion.

För OP fanns det fiendér på långt fler ställen än inom näringslivet och inom NATO. Skaran kan göras lång . För att hitta relevans mot MOP gäller det att försöka hitta verkliga indicier som pekar däråt. I fallet Stay Behind o liknande organisationer finns dessa inom Klara Lidingö FBU . Här finns ett flertal uppgifter om att denna grupp bedrivit övervakning mot bl a OP. I toppen har vi Åke J Eek med tentaklerna ute i alla olika riktningar. Att han efter MOP blev kommissarie på RPS faller alltför ofta i glömska.

Inom extremhögern fanns kunskap att något var på gång mot OP,Anders Larsson, Bo Ståhl och Alf Enerström har vittnat om detta. Kunskap fanns hos Milan Heidenreich som finns registrerad hos de tjeckoslovakiska hemliga tjänsterna under täcknamnet "Paganini".
Sedan fanns förhandskunskap inom SAP. Både Inger Båvner, hennes sambo Leif Carlsson och Sten Andersson fick förvarningar att något kunde vara på gång mot OP, Ingen reagerade. Frågan är varför? SSIs Joel Haukka spanade på AL före MOP men inte heller han kom med någon varning trots att JH hade utmärkta kontakter i Arvfurstens Palats.
Att det finns uppgifter att IK umgicks med Palmehatare när hon var Mårten Palmes flickvän och var med och bestämde förutsättningarna för biobesöket samtidigt som det fanns tydliga förutsägelser om mordet inom extremhögern och enligt Thage G Peterson inom näringslivet, är ett verkligt indicium. Att hennes far eventuellt var inblandad i Iran-Contras- eller Boforssmugglingar gör det inte overkligare. Det är skäl att utreda snarare än att avfärda.
Citera
2018-10-14, 17:36
Medlem
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 ,21,22. Var det verkligen så många knarkspanare runt mordplatsen?
Citera
2018-10-14, 17:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 ,21,22. Var det verkligen så många knarkspanare runt mordplatsen?

Om nu så är fallet, var står de?

Om nu en GM lyckas komma ur det här, bör man fundera på åt vilket håll det är "fritt"?
Citera
2018-10-14, 18:06
Medlem
Jag har sett en siffra på 22 knarkspanare någonstans men jag kan ha varit för dålig på att kolla upp den.
Är det någon som vet bättre, så välkomnar jag informationen.
Citera
2018-10-14, 18:25
Medlem
I den här aftonbladet-artikeln nämner man 12-22 man som ska ha ingått i knarkspaningen på mordkvällen.

"Vad vill du att folk ska ta med sig av dokumentären?

– Att publiken ska få tänka själva och bilda sig en egen uppfattning om det var rätt eller fel att fria Christer Pettersson. Men det är inte en resa som smeker utredningen medhårs. Det kommer bli många småchocker hur utredningen har skötts.

En betydande del handlar om mordnatten och det faktum att polisen fanns på plats i området där mordet begicks:

– Knarkspan hade mellan 12 och 22 man som satt och spanade i de här kvarteren på olika ställen på kvällen, men det var så lugnt att de åkte hem klockan kvart över tio. De skulle suttit till klockan två på natten. På morgonen samma dag plockades det ut sex stora zodiakradioapparater (walkie talkies) inför det här gigget. Det, och den tillhörande telefonavlyssningen, utgör en stor del i dokumentären.

Enligt Thure Nässén skulle mördaren sprungit rakt i famnen på en polis om den polisen varit på sin post. Stämmer det?
– Det är korrekt. Jag har uppgifter om exakt var de skulle ha suttit. Det hade varit på första parkett. Du kommer höra saker i serien som gör att du tänker: Varför har man inte lyssnat på de här människorna tidigare?

Thure Nässén fick mycket stryk i Uppdrag Granskning.

– Ja, det fick han, men säga vad man vill om Thure Nässén: en mer hängiven och inbiten polis får man leta efter, tycker Mikael R Hylin.

Aftonbladet har kommit över namnet på en polisman som ska ha lämnat sin post på mordnatten. Vi visar upp ett ”maskat” (censurerat) polisförhör som gjordes med polismannen 2,5 år senare, hösten 1989.

Mikael R Hylin bekräftar att polisen ingick i den aktuella gruppen.

– Jag vet att den här personen var med där ute den kvällen, säger han.

– Och då undrar man: varför är saker maskade om Christer Pettersson är avfärdad? Varför får man inte ut vittnesförhör?

Hur ser du på det?

– Det är obegripligt. Om Christer Pettersson är avfärdad är det klart att de ska lämna ut det där. Vi visar mycket spännande material som idag inte är offentlig handling men som jag fick ut i mitten av 2000-talet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEbdaP/mycket-kommer-att-falla-pa-plats-nu
Citera
2018-10-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I den här aftonbladet-artikeln nämner man 12-22 man som ska ha ingått i knarkspaningen på mordkvällen.

"Vad vill du att folk ska ta med sig av dokumentären?

– Att publiken ska få tänka själva och bilda sig en egen uppfattning om det var rätt eller fel att fria Christer Pettersson. Men det är inte en resa som smeker utredningen medhårs. Det kommer bli många småchocker hur utredningen har skötts.

En betydande del handlar om mordnatten och det faktum att polisen fanns på plats i området där mordet begicks:

– Knarkspan hade mellan 12 och 22 man som satt och spanade i de här kvarteren på olika ställen på kvällen, men det var så lugnt att de åkte hem klockan kvart över tio. De skulle suttit till klockan två på natten. På morgonen samma dag plockades det ut sex stora zodiakradioapparater (walkie talkies) inför det här gigget. Det, och den tillhörande telefonavlyssningen, utgör en stor del i dokumentären.

Enligt Thure Nässén skulle mördaren sprungit rakt i famnen på en polis om den polisen varit på sin post. Stämmer det?
– Det är korrekt. Jag har uppgifter om exakt var de skulle ha suttit. Det hade varit på första parkett. Du kommer höra saker i serien som gör att du tänker: Varför har man inte lyssnat på de här människorna tidigare?

Thure Nässén fick mycket stryk i Uppdrag Granskning.

– Ja, det fick han, men säga vad man vill om Thure Nässén: en mer hängiven och inbiten polis får man leta efter, tycker Mikael R Hylin.

Aftonbladet har kommit över namnet på en polisman som ska ha lämnat sin post på mordnatten. Vi visar upp ett ”maskat” (censurerat) polisförhör som gjordes med polismannen 2,5 år senare, hösten 1989.

Mikael R Hylin bekräftar att polisen ingick i den aktuella gruppen.

– Jag vet att den här personen var med där ute den kvällen, säger han.

– Och då undrar man: varför är saker maskade om Christer Pettersson är avfärdad? Varför får man inte ut vittnesförhör?

Hur ser du på det?

– Det är obegripligt. Om Christer Pettersson är avfärdad är det klart att de ska lämna ut det där. Vi visar mycket spännande material som idag inte är offentlig handling men som jag fick ut i mitten av 2000-talet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEbdaP/mycket-kommer-att-falla-pa-plats-nu
Tyvärr tillhör både Hylin och Nässén de personer som är minst trovärdiga i dessa sammanhang.
Att även Dahlsten släpper uppgifter om knarkspanare gör att man måste fundera i andra banor.
Är det sant som de säger är det hett och intressant, men det kan också vara ett villospår för att flytta fokus från de verkliga WT männen.
Ingen av de ovannämnda ska känna sig anklagade, men de kan ha olika anledningar till att styra uppmärksamheten i fel riktning.
Var kritisk mot allt. Ta inte några uppgifter som absolut sanning.
Uppgiften att det befann sig 22 knarkspanare i området, måste helt enkelt tas med en stor nypa natriumklorid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in