2018-10-14, 10:57
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske inte alla tar MV som en Gud härinne i tråden?

Nä det är en del som tvivlar på hens uppgifter.
Och man får tycka vad man vill.
För min del känns det dock konstigt om MV skulle hitta på allt detta. Om SD skulle vara oskyldig skulle hen definitivt framstå som ett troll.
Jag tror att det som MV delar kommer från utredningen och jag tror på hens uppgifter.
Men som sagt alla har rätt att tänka och tro på vad man vill 😊
Citera
2018-10-14, 10:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I ett av kriminalprogrammen Efterlyst eller Veckans brott demonstrerades hur en hund kan hitta föremål. Något placerades i skogen och hunden började söka. Den gick ju inte direkt på föremålet utan följde luktspåret där polisen gått hela vägen till platsen.

Då undrar man ju hur de kunde misslyckas. Man låter väl hunden lukta på något som tillhör den som ska sökas t.ex ett par skor. Sen vallar man väl hunden runt huset som i detta fall och när hunden reagerar låter man den följa luktspåret, feromonerna. Det är väl så en spårhund fungerar.

En vanlig jakthund följer ju lukten av fotspåren inte lukten av djuret där det råkar finnas för tillfället.

Eftersom de inte ens fick upp spår i någon enda riktning från huset så gick hon väl inte därifrån utan hamnade i en bil direkt och där slutar spåret.

Se där, vettiga funderingar.

Men sen finns det rimligen också sekundär spridning av doftmolekyler från källa via luft och vind. Annars skulle blodhundar och fågeljakthundar och somliga fjärlissorter som letar partner få problem.

Och sen så kan svårighet uppstått genom att LW gått in och ut ur huset och upp och ned längs gatorna förr/nyligen.

Så man kan ha fått intrycket att hon åkt bil och att det skulle vara svårt att följa befintliga spår.

Men polisiärt sett så finns det ändå egentligen bara ett enda j-a ställe i närområdet som man hade behövt sticka nosen i, hund eller människa. För att barn och anhöriga skulle slippa springa på kroppen och för att andra nog skulle ta för givet att polisen tog en titt på de självklara platserna i det absoluta närområdet.

Skit i hundar och avlyssning och GM ett ögonblick och titta under broarna och i dikena, i containrar, och, javisst ja, bakom det där stora i trä, vad det nu är.

Om inte dag 1 så dag 2.

Skit i att försöka upphandla svågerns nya drönarteknik eller försöka komma på bild i närkes allehanda och stick huvet i buskarna där. Håll upp checklistan och försök bokstavera. För barnens skull.

Det finns ingen ursäkt.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-14 kl. 11:14.
Citera
2018-10-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"Förvirrande"...? Tror att LW hade polisens telefonnummer och skulle inte med barn hemma ge sig efter något pundarpar...
Däremot tror jag att hon och SD tog en promenad för att prata...

Det är den ledande huvudteorin, även hos mig. Ser dock hål i den med, men vad jag tycker är rationellt, kan ha helt andra förklaringar och fullt naturligt.
Citera
2018-10-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om en person antar flera olika skepnader i trådar, så brukar stavfelen ge fina ledtrådar till de "vakna".

Stavningsproblem finns även hos polisen. Se pressuttalandet från senaste händelserapportering om mordet. Konstigt att ingen med kritiska ögon har uppmärksammat presstalaren om att hon stavat fel på ordet bedöma (nedan fetat).

"Uppdaterad*11 oktober 14.33
11 oktober 08.18, Övrigt, Örebro
Genomsök av område i samband med en pågående mordutredning.

Under dagen idag kommer ett antal poliser göra en ny genomsökning av ett område i anslutning till där en kvinna hittades mördad i mitten av maj i år.

Anledningen till den nya genomsökningen är att det har kommit fram uppgifter i den pågående utredningen och dessa uppgifter skall kontrolleras.

Polisen kommer inte, på grund av förundersökningssekretess, kommentera vad det är för uppgifter som framkommit eller vad det är som vi söker efter.

I övrigt fortsätter utredningen med undersökningar och förhör. Utredningen är mycket omfattande, det har bland annat genomförts drygt 560 förhör hittils.

Den man som tidigare varit frihetsberövad i utredningen är fortfarande missstänkt för brottet.

Om man har information att lämna om brottet, stort som smått,*kan man ringa till Polisen på 010-5673644. Låt oss bedömma om din information är relevant eller ej.

UPPDATERING kl. 14.33

Genomsökningen är nu avslutad och man har hittat ett antal föremål i de områden som man har sökt igenom. Dessa föremål kommer nu att undersökas och analyseras. Innan denna undersökning och analys*är gjord går det inte att fastställa om föremålen har med utredningen att göra.

Vi kommenterar inte, i nuläget, vad det är för typ av föremål som man har hittat.

Text av
Christina Hallin, presstalesperson Polisen Bergslagen

Publicerad
11 oktober 08.29
Uppdaterad
11 oktober 14.33"

Jag blir bekymrad över efterlysningen och skulle inte förvånas om senaste genomsök faktiskt har att göra med "synerna" från den kristna Bloggerskan i Lund som troligen läst om försvinnandet i Dagen. Hon kan nog känna flera i kretsarna runt LW i Örebro som serverat henne "fakta".
Konstig verkar hon minst sagt vara, men vi vet inte om vissa av "synerna" är reella fakta hon har fått till sig av någon med insyn i Örebro. Hon hade ju uppenbarligen "mer" att förtälja som skulle till utredningen (om jag förstått texterna rätt).

Det är inte första gången Polisen kollar mediums uppgifter, men det är inget man vill berätta om utanför väggarna. Ibland kommer det fram och Polisen förlöjligas. Dock får man ha i bakhuvudet att den som lämnar informationen kan ha någon slags koppling till GM eller närstående. Därav måste det undersökas, d v s om det inte är uppenbar rappakalja som handlar om Aliens.
T e x i fallet Engla kritiserades polisen kraftigt när det blev känt att man använt spåtanter i sökandet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmld5X/polisen-letade-efter-engla--med-spatanter
Hoppsan!
Sådärja!
Den där felstavningen ("bedömma") från Polisens presstaleskvinna Christina Hallin är i mina ögon rätt så avslöjande. Hoppas nu att du inte ådrar dig massiv kritik från 'Netherworld' och blir anklagad för att hysa personligt agg mot presstaleskvinnan bara för att du lyfte fram hennes uppenbara rättstavningsproblem.
Det var nämligen något som jag råkade ut för när jag ställde mig frågande inför presstaleskvinnans svajiga kunskaper i kemi, erkannerligen då organisk sådan.
Se gärna vad 'GilGrissom82' skriver i inlägget #30397.

När en presstalesperson i tjänst hos Polisen inte ens kan stava enkel svenska, så stärks jag i min uppfattning om att den personen, Christina Hallin, inte precis har svart bälte i organisk kemi. Hon har visat att hon brister i rättstavning, men att hon ändå fick jobbet.
Gissar att hennes [ev] kunskaper i organisk kemi inte alls undersöktes innan anställningen skrevs under.
Dessvärre.
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-14 kl. 11:18.
Citera
2018-10-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag är inte i tråden 24/7 och missar en del information. Nu undrar jag om EGT besvarat MV:s ledtrådar om misstankar om att mordet kan vara planlagt?
EGT har ju i tidigare postning varit övertygad om att mordet skedde i affekt (hur hen nu kan vara det?).

Skulle ett planlagt mord ske vid den tidpunkten, den platsen och med den dödskamp som verkar ha utspelat sig?

Lite för många parametrar att gå fel.

Hur vet man att barnen sover?
Hur får man LW hela vägen till planket?
Planerar man döda någon, så ska det gå fort och inga skrik som drar till sig uppmärksamhet.

Skriken tidssätter mordet. Polisens vallning verkar ha lite marginal. Skulle tidpunkten för mordet vara okänd, så skulle inte tidsramen spela så stor roll, som den verkar göra.
Nu är jag lite tveksam till den uppgiften, att polisen skall gått den sträckan för att se om tider stämmer, men det kan vara så med.
Citera
2018-10-14, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skulle ett planlagt mord ske vid den tidpunkten, den platsen och med den dödskamp som verkar ha utspelat sig?

Planerar man döda någon, så ska det gå fort och inga skrik som drar till sig uppmärksamhet.

Skriken tidssätter mordet. Polisens vallning verkar ha lite marginal. Skulle tidpunkten för mordet vara okänd, så skulle inte tidsramen spela så stor roll, som den verkar göra.
Nu är jag lite tveksam till den uppgiften, att polisen skall gått den sträckan för att se om tider stämmer, men det kan vara så med.
Ursäkta förvirrat svar som gled ut lite... men nej, jag tror inte det var planlagt mord, om vi tittar på SD som GM.
I en stressad situation, om man ställs mot väggen, så ja, kanske.
Men skulle SD genomfört det på drt sättet då, planlagt?

Tittar man på en random, så är det med tveksamt.

JH som jag tagit upp har jag nästan helt avfört. Fått andra vittnen som styrker att han var i Stockholm då.

Planlagt passar bäst in med ML i mina ögon.
Citera
2018-10-14, 11:43
Medlem
Citat:
Min teori är att hon följer efter ett par ”pundare”, som kanske ryckt i garagen/bilar eller tagit nått från någon uteplats, varvid hon följer efter på avstånd.
Rösterna stämmer, dörr på glänt stämmer (springa in snabbt), platsen stämmer bäst med detta scenario (pundarna ser att dom är förföljda, gömmer sig där, LW rundar planket för att se vart dom tar vägen).

Kan vara en ensam pundar, som LW ifrågasätter längs gatan med.
Men personligen känns det som skriken kommer från en som bevittnar, snarare än en som utsätts för grovt våld.
En enkel fråga:
Vad är det viktigaste redskapet i en pundares liv förutom själva knarket?
Ja det ska jag tala om för dig, mobiltelefonen..För utan den kan de inte nå sina ”kranar”.
Enligt MV har endast de två tonårstjejernas mobiler inte kunnat spåras under aktuell kväll, och rimligtvis borde alla som rört sig i området under detta tidsspann då mordet utspelade sig vara uppkollade.
Jag är f.ö en av dem som finner tilltro i MVs uppgifter.

Så nej, att en pundare/pundarpar skulle ha något som helst med mordet att göra är alltför långsökt
Citera
2018-10-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
En enkel fråga:
Vad är det viktigaste redskapet i en pundares liv förutom själva knarket?
Ja det ska jag tala om för dig, mobiltelefonen..För utan den kan de inte nå sina ”kranar”.
Enligt MV har endast de två tonårstjejernas mobiler inte kunnat spåras under aktuell kväll, och rimligtvis borde alla som rört sig i området under detta tidsspann då mordet utspelade sig vara uppkollade.
Jag är f.ö en av dem som finner tilltro i MVs uppgifter.

Så nej, att en pundare/pundarpar skulle ha något som helst med mordet att göra är alltför långsökt
Mycket smart tanke och tänkvärd aspekt, som jag själv aldrig skulle komma att tänka på.
Citera
2018-10-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om en person antar flera olika skepnader i trådar, så brukar stavfelen ge fina ledtrådar till de "vakna".

Stavningsproblem finns även hos polisen. Se pressuttalandet från senaste händelserapportering om mordet. Konstigt att ingen med kritiska ögon har uppmärksammat presstalaren om att hon stavat fel på ordet bedöma (nedan fetat).

"Uppdaterad*11 oktober 14.33
11 oktober 08.18, Övrigt, Örebro
Genomsök av område i samband med en pågående mordutredning.

Under dagen idag kommer ett antal poliser göra en ny genomsökning av ett område i anslutning till där en kvinna hittades mördad i mitten av maj i år.

Anledningen till den nya genomsökningen är att det har kommit fram uppgifter i den pågående utredningen och dessa uppgifter skall kontrolleras.

Polisen kommer inte, på grund av förundersökningssekretess, kommentera vad det är för uppgifter som framkommit eller vad det är som vi söker efter.

I övrigt fortsätter utredningen med undersökningar och förhör. Utredningen är mycket omfattande, det har bland annat genomförts drygt 560 förhör hittils.

Den man som tidigare varit frihetsberövad i utredningen är fortfarande missstänkt för brottet.

Om man har information att lämna om brottet, stort som smått,*kan man ringa till Polisen på 010-5673644. Låt oss bedömma om din information är relevant eller ej.

UPPDATERING kl. 14.33

Genomsökningen är nu avslutad och man har hittat ett antal föremål i de områden som man har sökt igenom. Dessa föremål kommer nu att undersökas och analyseras. Innan denna undersökning och analys*är gjord går det inte att fastställa om föremålen har med utredningen att göra.

Vi kommenterar inte, i nuläget, vad det är för typ av föremål som man har hittat.

Text av
Christina Hallin, presstalesperson Polisen Bergslagen

Publicerad
11 oktober 08.29
Uppdaterad
11 oktober 14.33"

Jag blir bekymrad över efterlysningen och skulle inte förvånas om senaste genomsök faktiskt har att göra med "synerna" från den kristna Bloggerskan i Lund som troligen läst om försvinnandet i Dagen. Hon kan nog känna flera i kretsarna runt LW i Örebro som serverat henne "fakta".
Konstig verkar hon minst sagt vara, men vi vet inte om vissa av "synerna" är reella fakta hon har fått till sig av någon med insyn i Örebro. Hon hade ju uppenbarligen "mer" att förtälja som skulle till utredningen (om jag förstått texterna rätt).

Det är inte första gången Polisen kollar mediums uppgifter, men det är inget man vill berätta om utanför väggarna. Ibland kommer det fram och Polisen förlöjligas. Dock får man ha i bakhuvudet att den som lämnar informationen kan ha någon slags koppling till GM eller närstående. Därav måste det undersökas, d v s om det inte är uppenbar rappakalja som handlar om Aliens.
T e x i fallet Engla kritiserades polisen kraftigt när det blev känt att man använt spåtanter i sökandet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmld5X/polisen-letade-efter-engla--med-spatanter

Ja , kanhända det blev hastigt påkommet gå ut med ett meddelande. Hittar två ord till som är felstavade nu när jag läser denna text. Orden hittils och missstänkt även de felaktiga, rätt stavat hittills och misstänkt.
När det gällde fallet Lisa Holm så var LGWP på hugget, gnällde ang poliserna som höll i ärendet men det fick han senare ta tillbaka.
Citera
2018-10-14, 11:52
Medlem
Citat:
Jasså, du har börjat pm:a? Jag tycker mig minnas att du undvek det tidigare.

Eftersom du känner de inblandade ställer jag några öppna frågor (vill inte pm:a).

Är HD och JG alltid är så pinsamt amatörmässiga vid event som de var den 3 juni förra året?

Tänk tanken att SD är skyldig till mordet.
Är det SD som är den undergivna i parets relation? Kan han ha tvingats av HD att döda LW?

Jag skriver inte heller att jag börjat PM:a, står fast vid att jag än idag inte skickat PM på eget initiativ, bara svarat. Jag skrev i det inlägg du citerar: "jsg svarat vissa på PM" (felstavat jag...).

Pinsamma vet jag inte, svårt att sätta det epitetet, men tydligt inte vana att prata i större grupp. Inte sett videon, då sånt inte intresserar mig i mordfallet. Tror det kan vara från geotour? Då fick dom tydligen reda på kvällen innan att lokalen som skulle användas inte vart godkänd av brandförsvaret (tror det var någon utställning av Andréexpeditionen). Så under natten ordnade dom nya lokaler och flyttade hela verksamheten. Krävs lite logistik att klara 3-400 deltagare.

Så min motfråga: Har detta betydelse i fallet, eller är det ytterligare sätt att slänga skit på SD?
Tänk om han är vänsterhänt med? Vilket svin i så fall....
Citera
2018-10-14, 11:57
Medlem
Citat:
Jasså, du har börjat pm:a? Jag tycker mig minnas att du undvek det tidigare.

Eftersom du känner de inblandade ställer jag några öppna frågor (vill inte pm:a).

Är HD och JG alltid är så pinsamt amatörmässiga vid event som de var den 3 juni förra året?

Tänk tanken att SD är skyldig till mordet.
Är det SD som är den undergivna i parets relation? Kan han ha tvingats av HD att döda LW?

Jag missade att svara på sista.
Ja, jag tänker ofta i banorna att SD är skyldig och försöker hitta sätt att få bevis för det, på ett eller annat sätt.
Jag har tidigare skrivit att i förhållandet var nog det som vanligt, frugan är den som sätter ribban på förhållandet. Även om mannen vill vara den starka styrande utåt, så är det kvinnan som styr med sin list. Så känns det att det är/var här med.
Citera
2018-10-14, 11:59
Medlem
Legenda77s avatar
Citat:

Om jag inte misstar mig så är väl informationen att det finns indikationer på att någon planering finns.
Det betyder inte enligt min tolkning att man planerat när, var, hur, efter osv. utan kan räcka med att GM har tagit med sig någon form av tillhygge hemifrån som är totalt orellevant att ta med sig, som ett exempel på vad som kan vara ”någon form av planering” och inte att man tex tagit en närliggande sten för att använda till att avsluta livet på LW...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in