2018-10-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fast vad gäller hundsök eller inte på FP så lär det vara så att polisen vet om och när man sökte i de krokarna. Inbillar mig, trots denna tråd, att de för bok på var de sökt. Och huruvida det är med spårhund eller likdito.
Det kan man ju innerligen hoppas. MV har annars gett en lite annan bild av hur utredningen har skötts av Örebro-polisen, tyvärr.
Citera
2018-10-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det kan man ju innerligen hoppas. MV har annars gett en lite annan bild av hur utredningen har skötts av Örebro-polisen, tyvärr.

Det är nästan som om dom tog för lätt på det hela i början.
"Vi har honom inga problem".
Citera
2018-10-14, 00:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Om du tittar på bilden från DilsNacke som postats i tråden så syns det tydligt var kroppen låg.
FP är där planket svänger, i vinkel mellan plank och stängsel. Inte där planket slutar alltså.

Okej tack. Men det är inte många meter kvar, och planket är fasat på höjden ner mot (närmre) marknivå? Och från återvändsbiten av rättarevägen som vinkelbiten av planket pekar ner mot är det (följaktligen) inte
”bakom”, i faktisk bemärkelse. Villorna ser platsen. Kroppen låg under trädet, där gunnebo(?)stängslet möter plankets yttervinkel för att hindra obehindrad passage till motorvägen?

Fem villor på rättarevägen ser ut att ha fri sikt mot FP?

Men det är en återvändsgata, jag trodde det var infarten till området — men den biten heter byalagsgatan.

Anyways, det är inte så himla bakom i alla fall, men är man inte där nere med hundarna så kanske doften blåser åt andra hållet förvisso.

(Och vem skulle komma på tanken att gömma en kropp bakom något?)

Jag vill bara hålla med dem som anser att det är makabert och förödande och vårdslöst och oansvarigt och traumatiserande att ha ett stackars mordoffer som är tonårsmamma liggande där mitt i all rörelse utan att någon bryr sig om att vilja göra ett hederligt arbete. Utan starta politiska partier i stället. Och dansa på borden. Och vad de nu gör i Örebro i stället för att söka där det i en mening är som mest jävla uppenbart. Det enda riktigt uppenbara stället i närheten såvitt jag kan se. Och dessutom förmodligen flyktvägen.

Nä, fram med Gröngölingsboken, örebropoliser, och gör ett nytt försök.

Skulle barnen själva behöva ge sig ut och springa på henne där?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-14 kl. 00:55.
Citera
2018-10-14, 00:41
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Ja, planering kan ju innefatta en hel scenarior precis som du själv funderar. Den korta versionen kan ju vara att SD planerade att döda LW, helt enkelt. Sen hur det hela kom att utspelas i detalj är svårare att veta innan FUP blir tillgänglig. Jag håller det inte för omöjligt att det planerades på ett visst att , men att saker och ting ställdes på sin spets kvällen den 15 maj och omständigheter ledde till att hon mördades vid planket där hon också hittades. Skriken som vittnet hört kan mycket väl vara just ovanstående. Ingen kan väl med säkerhet veta hur och varför ett skrik i dödsögonblicket för en viss individ "ska låta". Det vore inte så lite självgott att med bestämdhet uttala sig om det, även om vi har fått det presenterat.

Ja, det har du rätt i. Att mordet ägde rum just då och då behöver ju inte ha varit planerat även om ett mord generellt var planerat sedan längre tid tillbaka och på något vis finns indicier för. Nej, skriken är nog svåra att avgöra och inget som man kan definiera bara sådär. Som många påpekat angående att EGT t ex menar att skrik ska vara omöjliga i den omfattningen, så är det skillnad på skrik man gör med flit under en övning och skrik av dödsfruktan och i förtvivlan. Jag skulle gissa att en rädd människa som fruktar för sitt liv får adrenalinpåslag att skrika betydligt mer än vad en människa som vet att det bara är övning gör. Hoppas verkligen detta klaras upp för LWs skull och att hennes anhöriga främst samt vi i tråden får läsa FUP och därefter kunna få svar på vad som egentligen hände henne. Det känns så grymt, ifall Dalaans vittnesmål stämmer, att skriken pågick så länge och att hon måstat vara rädd så länge innan hon dog. GM framstår som helt empatibefriad som utsatt henne för ett sådant lidande och sedan utan ånger går fri hela sommaren och hösten nu medan LW mist livet och hennes anhöriga tvingas leva med alla frågor om hennes sista tid.
Citera
2018-10-14, 00:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Fyndplats:
-Inte svårt att ta sig dit. Från motorvägen ett vanligt gunnebostängsel och från LWs håll gräsmatta, några träd, ett plank att gå bakom. En öppen triangel från högerhållet och in.
-Liten späd kropp syns inte från gångväg.
-Hundpromenerare går på gångväg, snubblar inte över lik i morden-i-midsomer-stil.

Dock finns en stig vid träd upp mot plank.
Funderat över den.

Folk har brukat gå ut där men man har satt upp stängslet senare?
Citera
2018-10-14, 00:53
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Men innan du fortsätter med ditt ordbajseri, hur ser du på det jag skriver angående likheterna mellan dina egna och Dahlströms tankar:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jag har nu läst lite i bloggen. Har inte orkat kolla bakåt i tråden var bloggen dök upp.
Jag kan säga såpass att den människa som författat bloggen (troligtvis en kvinna) är såå sjuk mentalt.
Att spy ur sej så mycket nonsens om hittan och dittan gör ingen "normal" människa. Det var skrämmande läsning. Jag skulle våga påstå att hon är schizofren. En schizofren människa utför ofta meningslösa handlingar och skriverier sida upp o sida ner. Vanföreställningar osv. Jag vet mer om den sjukdomen men nöjer mej med det. Det skulle kunna förklara att man tycker många här i tråden uttrycker sej likadant samt gör samma stavfel. Schizofrena tycker om att spela med sina olika personligheter. Det är en riktigt gravt sjuk människa i tråden. Detta avgör för mej att Stefan INTE är skyldig. En ond varelse försöker sätta dit honom. Vad jag kunde utläsa så kastas det även skit på kvinnor som manipulerar män med sitt kön.... Lena som åsyftas?
Citera
2018-10-14, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Jag har nu läst lite i bloggen. Har inte orkat kolla bakåt i tråden var bloggen dök upp.
Jag kan säga såpass att den människa som författat bloggen (troligtvis en kvinna) är såå sjuk mentalt.
Att spy ur sej så mycket nonsens om hittan och dittan gör ingen "normal" människa. Det var skrämmande läsning. Jag skulle våga påstå att hon är schizofren. En schizofren människa utför ofta meningslösa handlingar och skriverier sida upp o sida ner. Vanföreställningar osv. Jag vet mer om den sjukdomen men nöjer mej med det. Det skulle kunna förklara att man tycker många här i tråden uttrycker sej likadant samt gör samma stavfel. Schizofrena tycker om att spela med sina olika personligheter. Det är en riktigt gravt sjuk människa i tråden. Detta avgör för mej att Stefan INTE är skyldig. En ond varelse försöker sätta dit honom. Vad jag kunde utläsa så kastas det även skit på kvinnor som manipulerar män med sitt kön.... Lena som åsyftas?

Detta (fetade) har snarast varit din synpunkt från dag 1. Och Lena den manipulerande kvinnan.

Åtminstone enligt din egen posthistorik.
Citera
2018-10-14, 01:19
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inget kvar alls tror jag. Andra har studerat fotona bättre...
Så för den som kommer nerifrån gatan är det inte bakom alls... Om jag inte fattat det fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jodå, planket slutar (ett stängsel fortsätter framåt parallellt med motorvägen) med att planket fortsätter i en 10 gradig vinkel ned mot Rättarevägen. I den snäva triangeln mellan stängslet och planket mot vägen var FP.
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hittade en bild, inte den bästa men det syns hur mycket plank det är kvar.

https://minfil.com/m7a9E9e0be
Citat:
Om du tittar på bilden från DilsNacke som postats i tråden så syns det tydligt var kroppen låg.
FP är där planket svänger, i vinkel mellan plank och stängsel. Inte där planket slutar alltså.

Jag vet inte om det är av betydelse, men gunnebostängslet tycks inte gå i exakt linje med planket så som DilsNacke har ritat (i övrigt fantastiskt pedagogisk bild).

Om man tittar på den andra bild som ofta cirkulerar från NA med inzooming, ser man att stängslet sitter i metallfästet och att planket fortsätter. (Har förstorat och ökat kontrasterna så det går att urskilja lättare)
http://forumbilder.se/H8D4O/20181013-015423

Vet inte på vilken sida hon hittades, men tror fortfarande den inre. På bilden nedan verkar de två teknikerna längst till vänster stå på varsin sida. Och det ser ut som man undersöker precis innanför stängslet (mot husen).
http://forumbilder.se/H8D4O/20181012-202008

Markerade ungefär med ett kryss på denna bild som är lite tydligare (ja, jag har sparat dem på hög som en fjant). Denna ger f.ö en himla bra överblick på fp i förhållande till Västerleden!
http://forumbilder.se/H8D4P/20181012-212613
Citera
2018-10-14, 01:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag vet inte om det är av betydelse, men gunnebostängslet tycks inte gå i exakt linje med planket så som DilsNacke har ritat (i övrigt fantastiskt pedagogisk bild).

Om man tittar på den andra bild som ofta cirkulerar från NA med inzooming, ser man att stängslet sitter i metallfästet och att planket fortsätter. (Har förstorat och ökat kontrasterna så det går att urskilja lättare)
http://forumbilder.se/H8D4O/20181013-015423

Vet inte på vilken sida hon hittades, men tror fortfarande den inre. På bilden nedan verkar de två teknikerna längst till vänster stå på varsin sida. Och det ser ut som man undersöker precis innanför stängslet (mot husen).
http://forumbilder.se/H8D4O/20181012-202008

Markerade ungefär med ett kryss på denna bild som är lite tydligare (ja, jag har sparat dem på hög som en fjant). Denna ger f.ö en himla bra överblick på fp i förhållande till Västerleden!
http://forumbilder.se/H8D4P/20181012-212613

Tack. Får kika imånn.
Ska dalaans skrik tas på allvar så borde hon ju ändå ha attackerats i slänten mot motorvägen och sedan släpats upp o runt eller över Gunnebostängslet. Nån i villorna på rättarevägen skulle ju annars ha hört och sett dem, tycker man.

Dessutom borde GM ha varit lätt nervös över vilka som kan ha sett dem om de gick längs gatan o grälade innan han förlorade humöret.
Citera
2018-10-14, 01:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Där planket vinklar av fortsätter ett stängsel utefter motorvägen. Att notera är att där nätet är fäst i planket så är det nertrampat. Det ska alltså gå att ta sig ner på motorvägen eller upp från motorvägen till platsen via det nertrampade stängslet.

Hur mycket nertrampat det är har jag försökt få fram av de som har lokalkännedom men är fortfarande oklart om det är passerbart för vanligt folk.
Citera
2018-10-14, 02:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej jag vet dåligt om sånt, men jag vet att de brukar kunna lyckas, och att ledaren för hundförarna här var arg länge då han ansåg att han blivit avkopplad, eller kanske kopplad, och annars skulle ha hittat henne.

Remark skrev nyss om hundarnas allmänna kapacitet. Har man något med från offret att lukta på så tror jag att de kan genomkorsa området och hoppas på att hundarna får träff på olika platser. Förarna brukar känna sina hundar ganska väl.

Vore det ett komplett mysterium hur hundarna fungerar och hur man använder kunskapen så skulle de inte nyttja dem. Det säger sig självt. Det är inte hundarna som har felat här.

I ett av kriminalprogrammen Efterlyst eller Veckans brott demonstrerades hur en hund kan hitta föremål. Något placerades i skogen och hunden började söka. Den gick ju inte direkt på föremålet utan följde luktspåret där polisen gått hela vägen till platsen.

Då undrar man ju hur de kunde misslyckas. Man låter väl hunden lukta på något som tillhör den som ska sökas t.ex ett par skor. Sen vallar man väl hunden runt huset som i detta fall och när hunden reagerar låter man den följa luktspåret, feromonerna. Det är väl så en spårhund fungerar.

En vanlig jakthund följer ju lukten av fotspåren inte lukten av djuret där det råkar finnas för tillfället.

Eftersom de inte ens fick upp spår i någon enda riktning från huset så gick hon väl inte därifrån utan hamnade i en bil direkt och där slutar spåret.
Citera
2018-10-14, 02:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Fyndplats:
-Inte svårt att ta sig dit. Från motorvägen ett vanligt gunnebostängsel och från LWs håll gräsmatta, några träd, ett plank att gå bakom. En öppen triangel från högerhållet och in.
-Liten späd kropp syns inte från gångväg.
-Hundpromenerare går på gångväg, snubblar inte över lik i morden-i-midsomer-stil.

Dock finns en stig vid träd upp mot plank.
Funderat över den.

Den har jag funderat massor på. På en annan bild där någon ritat ut en gångstig med ett blått streck fram till gångbron och numrerat platser med siffror.
Den stigen syns ju inte på någon bild jag sett. Jag trodde det gällde väggrenen på motorvägen.
Var i fridens dar går den stigen?
Från planket lutar det ju brant ner mot diket invid motorvägen. Har follk i Örebro ett kort och ett långt ben. Är det något som tillkommit efter satellitbilderna?

Går den invid planket, nere i diket eller på en obestämd plats mitt emellan?
Är stängslet passerbart? Kan man gå på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in