Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Ryska S-300 är knappast särskilt effektiv mot israeliska F-35I stealth fighters. Jag tror snarare att Israel ligger lågt ett tag för att behålla den relativt goda relationen med Ryssland, samtidigt som ryssarna ser till att inga grupper i Syrien tvingar Israel slå till igen under den närmsta framtiden.
Hur effektivt S-300 eller F-35 är återstår att se då S-300 inte skjutit något F-35 och F-35 inte attackerat något S-300.
Ett stealth plan är inte omöjligt att se eller skjuta ner men det krävs kortare avstånd om målet inte kan låsas via triangulering eller bestämmas med hjälp av radio eller andra system.
Elektronisk krigföring (EW) är det troligaste som kommer användas mot varandra och det kan användas när som helst då det i sammanhanget är rätt oskyldigt.
Både Ryssland och USA har välutvecklade nätverk för att dela information mellan enheter samt utrustning för EW, det är ett misstag att anta att någon är överlägsen någon annan på detta område men det finns begränsningar orsakade av fysik som gör att vissa system når längre än andra.
Vid ett avstånd på 50-70km bör det vara fullt möjligt att följa ett objekt med den radarmålsytan (RCS) även för bekämpning.
Där till kommer många andra faktorer som att Ryssland skjuter inte ner ett plan bara för att man kan utan spanar hellre och justerar parametrar för effektivisera systemen.
Angående Israel så ligger det nära tillhands att USA använder sig av Israel för att utföra vissa uppdrag som ligger i deras intresse och det sker utan risk att USA och Ryssland riskerar att drabba samman.
Det är inte endast Iranska mål som bekämpats utan även regimstyrkor begränsas samt att det håller hotet om Iran levande även om de bombar en övergiven hydda i öknen under täckmantel att det tillhör Iranska styrkor.
Det Ryssland gjort genom detta drag är skapa möjligheten för Syrien att försvara sig och användas för ryska intressen utan att Ryssland riskerar en direkt sammandrabbning med motpart.
Jag känner mig rätt säker på att Israel kommer tillåtas att utföra några attacker i vissa områden med Rysslands tillåtelse och eventuellt även betalar för detta för att Israel inte ska framstå som handlingsförlamande då det är väldigt viktigt för Israel att "kunna göra vad dom vill" för deras säkerhet i regionen.
Det är inte ovanligt med politiska spel även i pågående konflikter.
Att helt stänga ute Israel från Syrien är inget bra drag vilket troligtvis skulle leda till en upptrappning, Israel kommer säkerligen göra lite annat än överenskommet när de ändå är där vilket kan leda till sammandrabbningar med Syriskt luftvärn.
Syrien kommer inte skjuta ner samtliga Israeliska flygplan vid en sådan situation även om de har den möjligheten utan det blir mest för att visa att de inte godtycker och inte för att demonstrera luftvärnets förmågor.
Jag tror Isreal kommer använda F-35 till några attacker men jag tror vi kommer fortsätta att se F-16 som det vanligaste planet.
Ingen vill göra något som leder till en stor sammandrabbning mellan parter "hot" om F-35 överlägsenhet och S-300 bekämpningsförmåga är mer värt än att de ställs mot varandra.
Se det som gängkriminalitet där hotet om våldskapital ofta är mer värt än att agera för alla vet att en konfrontation är komplicerad och leder lätt till komplikationer som fängelsestraff eller repressalier från andra grupper.
I krig kan dock allt hända och något kan gå fel vilket leder till farligare situationer än vad som är avsett.
Alla vill hålla bra relationer till varandra precis som du skriver och jag förväntar mig att Ryssland även håller borta Iran så mycket som möjligt då Iran idag är att anse som ett problem i Syrien.