2018-10-11, 18:29
Medlem
Tillssons avatar
Uppgifter om att USA och ISrael varit i Ukraina och testat mot den version av S-300 som Ukraina har. Problemet är bara att Ukraina inte har en helt uppdaterad version av S-300 sedan krisen mellan Ryssland och Ukraina 2014. Syrien har fått den senaste versionen.

Rysk roulette m a o för Israel och Co.

https://en.muraselon.com/2018/10/s-300-missiles-tested-israel-ukraine/
Citera
2018-10-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Uppgifter om att USA och ISrael varit i Ukraina och testat mot den version av S-300 som Ukraina har. Problemet är bara att Ukraina inte har en helt uppdaterad version av S-300 sedan krisen mellan Ryssland och Ukraina 2014. Syrien har fått den senaste versionen.

Rysk roulette m a o för Israel och Co.

https://en.muraselon.com/2018/10/s-300-missiles-tested-israel-ukraine/
Ukraina har inte de senaste versionerna men de har bla. S-300PMU som Grekland har.
Vid besöket var inte flygövningar som var mest intressant utan dom skulle träffa de Ukrainska experterna på S-300 och gå igenom systemets uppbyggnad och funktion i detalj, Ukraina behöver pengarna och vill hålla sig väl med Nato så inte speciellt förvånande om uppgifterna stämmer.
Det är även stor skillnad på att ensamt S-300 och ett nätverk med flera SAM och andra stödsystem.
Här skryts det lite om Pantsir som används som stödsystem. https://www.youtube.com/watch?v=pdmBBaTQ6q0
USA och Israel har spenderat mycket pengar genom åren för att lära sig mer om S-300 och det finns dom som påstår att USA tog kunskap av den ryska tekniken de införskaffat för att få ordning Patriot som tidigare hade stora bekymmer med att träffa robotar och missade det mesta.
Att ta reda på så mycket som möjligt om fienden är fullt normalt framförallt nu när S-300 levererats till Syrien, jag förväntar mig att Ryssland analyserat samtlig data de samlat in från signalspaning av F-35 och F-22 i Syrien och har en hyfsad koll på dom skulle kunna störas ut eller radiospåras och vilka flygmönster som används.

I Belgien gick en F-16 åt för korvgrillning och USA har gett samtliga F-35 flygförbud över hela världen pga den tidigare krashen av en F-35B då samtliga bränslesystem måste kontrolleras och förbudet beräknas vara minst 48timmar, det händer saker var dag.
Citera
2018-10-11, 23:31
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Om jag får spekulera är det rysk teknisk personal som ska installera, för att sedermera hantera, S-300 och tillkommande kompletterande system.

Känns som om allt detta har kylt av Israel som inte har attackerat Syrien sedan 18 september.

Ryssarna kände sannolikt att "Enough is enough", nu har vi bjudit Er på så så mycket och ändå så ... 12 döda landsmän, där gick gränsen.
Ryska S-300 är knappast särskilt effektiv mot israeliska F-35I stealth fighters. Jag tror snarare att Israel ligger lågt ett tag för att behålla den relativt goda relationen med Ryssland, samtidigt som ryssarna ser till att inga grupper i Syrien tvingar Israel slå till igen under den närmsta framtiden.
Citera
2018-10-12, 00:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Ryska S-300 är knappast särskilt effektiv mot israeliska F-35I stealth fighters. Jag tror snarare att Israel ligger lågt ett tag för att behålla den relativt goda relationen med Ryssland, samtidigt som ryssarna ser till att inga grupper i Syrien tvingar Israel slå till igen under den närmsta framtiden.

Hoppla ett vettigt och sansat inlägg. Hör inte till vanligheten på denna tråd minsann
Citera
2018-10-12, 12:56
Medlem
Citat:
Hur effektivt S-300 eller F-35 är återstår att se då S-300 inte skjutit något F-35 och F-35 inte attackerat något S-300.
Ett stealth plan är inte omöjligt att se eller skjuta ner men det krävs kortare avstånd om målet inte kan låsas via triangulering eller bestämmas med hjälp av radio eller andra system.
Elektronisk krigföring (EW) är det troligaste som kommer användas mot varandra och det kan användas när som helst då det i sammanhanget är rätt oskyldigt.
Både Ryssland och USA har välutvecklade nätverk för att dela information mellan enheter samt utrustning för EW, det är ett misstag att anta att någon är överlägsen någon annan på detta område men det finns begränsningar orsakade av fysik som gör att vissa system når längre än andra.
Vid ett avstånd på 50-70km bör det vara fullt möjligt att följa ett objekt med den radarmålsytan (RCS) även för bekämpning.
Där till kommer många andra faktorer som att Ryssland skjuter inte ner ett plan bara för att man kan utan spanar hellre och justerar parametrar för effektivisera systemen.
Angående Israel så ligger det nära tillhands att USA använder sig av Israel för att utföra vissa uppdrag som ligger i deras intresse och det sker utan risk att USA och Ryssland riskerar att drabba samman.
Det är inte endast Iranska mål som bekämpats utan även regimstyrkor begränsas samt att det håller hotet om Iran levande även om de bombar en övergiven hydda i öknen under täckmantel att det tillhör Iranska styrkor.
Det Ryssland gjort genom detta drag är skapa möjligheten för Syrien att försvara sig och användas för ryska intressen utan att Ryssland riskerar en direkt sammandrabbning med motpart.
Jag känner mig rätt säker på att Israel kommer tillåtas att utföra några attacker i vissa områden med Rysslands tillåtelse och eventuellt även betalar för detta för att Israel inte ska framstå som handlingsförlamande då det är väldigt viktigt för Israel att "kunna göra vad dom vill" för deras säkerhet i regionen.
Det är inte ovanligt med politiska spel även i pågående konflikter.
Att helt stänga ute Israel från Syrien är inget bra drag vilket troligtvis skulle leda till en upptrappning, Israel kommer säkerligen göra lite annat än överenskommet när de ändå är där vilket kan leda till sammandrabbningar med Syriskt luftvärn.
Syrien kommer inte skjuta ner samtliga Israeliska flygplan vid en sådan situation även om de har den möjligheten utan det blir mest för att visa att de inte godtycker och inte för att demonstrera luftvärnets förmågor.
Jag tror Isreal kommer använda F-35 till några attacker men jag tror vi kommer fortsätta att se F-16 som det vanligaste planet.

Ingen vill göra något som leder till en stor sammandrabbning mellan parter "hot" om F-35 överlägsenhet och S-300 bekämpningsförmåga är mer värt än att de ställs mot varandra.
Se det som gängkriminalitet där hotet om våldskapital ofta är mer värt än att agera för alla vet att en konfrontation är komplicerad och leder lätt till komplikationer som fängelsestraff eller repressalier från andra grupper.
I krig kan dock allt hända och något kan gå fel vilket leder till farligare situationer än vad som är avsett.
Alla vill hålla bra relationer till varandra precis som du skriver och jag förväntar mig att Ryssland även håller borta Iran så mycket som möjligt då Iran idag är att anse som ett problem i Syrien.
Citera
2018-10-12, 17:00
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Hur effektivt S-300 eller F-35 är återstår att se då S-300 inte skjutit något F-35 och F-35 inte attackerat något S-300.
Ingen vill göra något som leder till en stor sammandrabbning mellan parter "hot" om F-35 överlägsenhet och S-300 bekämpningsförmåga är mer värt än att de ställs mot varandra.
Se det som gängkriminalitet där hotet om våldskapital ofta är mer värt än att agera för alla vet att en konfrontation är komplicerad och leder lätt till komplikationer som fängelsestraff eller repressalier från andra grupper.
I krig kan dock allt hända och något kan gå fel vilket leder till farligare situationer än vad som är avsett.
Alla vill hålla bra relationer till varandra precis som du skriver och jag förväntar mig att Ryssland även håller borta Iran så mycket som möjligt då Iran idag är att anse som ett problem i Syrien.

Mycket bra inlägg! Jag håller med om att Ryssland insett att Iran bör hållas borta så mycket som möjligt då Iran de facto är källan till Israels attacker. Vi har sett uppgifter om att Ryssland tar över T4-basen samt etablerar sig i Al-Bukamal. Båda är platser som Israel attackerat pga iransk närvaro. Kan vara så att ryssarna fått Iran att inse att det är smartare att dra sig tillbaka. Rysk närvaro och iransk frånvaro torde lösa det mesta.
Senast redigerad av Tillsson 2018-10-12 kl. 17:02.
Citera
2018-10-12, 17:41
Medlem
longbow4ys avatar
Israeliska Debka:
The US and Israel were alarmed to learn that Moscow had decided to man the S-300 anti-air missiles sent to Syria with Iranian teams, DEBKAfile’s exclusive sources report. US and Israeli intelligence agencies which brought the news to Washington and Jerusalem also reported that the Russians had begun flying the Iranian operatives over to Syria.
...
One of Moscow’s considerations was that Iranian crews operating the Syrian-based S-300s will be in harm’s instead of Russian teams in the event of US or Israeli aircraft making direct hits on the systems.
For Israel this move has both good and bad aspects: On the one hand it will be a relief for Israeli air crews to know that when they go for Syria’s S-300 air defense batteries, they need not fear hurting Russian troops; but, on the other, by managing Syria’s air defenses, Iran further strengthens is military foothold in Syria, which the Netanyahu government is dedicated to rooting out.
https://www.debka.com/russia-imports-iranian-teams-for-s-300s-in-syria-shocked-alarm-in-us-israel/

Om det nu stämmer.
Citera
2018-10-12, 19:22
Medlem
Tillssons avatar
Kan det vara så här?

Ryssland har dealat med både Israel och Iran. Iran drar sig tillbaka från strategiska positioner och ersätts av ryssar som inte är aggresiva mot Irael. Israel får inte/kan inte/vill inte attackera ryska/syriska positioner. Om det inte finns några framskjutna iranska positioner borde visst lugn infinna sig vilket alla parter tjänar på.
Citera
2018-10-12, 20:06
Medlem
Angående uppgifter om att USA träffar experter angående S-300 i Ukraina så är det väldigt lägligt med pågående NATO övning i Ukraina.
Övningen "clear sky" 2018 pågår i Ukraina och har som slogan "together for peace and victory".
Att öva på Ukrainas S-300 ingår troligtvis i den sedan länge planerade övningen det är inget panikdrag att öva i Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Israeliska Debka:
The US and Israel were alarmed to learn that Moscow had decided to man the S-300 anti-air missiles sent to Syria with Iranian teams, DEBKAfile’s exclusive sources report. US and Israeli intelligence agencies which brought the news to Washington and Jerusalem also reported that the Russians had begun flying the Iranian operatives over to Syria.
...
One of Moscow’s considerations was that Iranian crews operating the Syrian-based S-300s will be in harm’s instead of Russian teams in the event of US or Israeli aircraft making direct hits on the systems.
For Israel this move has both good and bad aspects: On the one hand it will be a relief for Israeli air crews to know that when they go for Syria’s S-300 air defense batteries, they need not fear hurting Russian troops; but, on the other, by managing Syria’s air defenses, Iran further strengthens is military foothold in Syria, which the Netanyahu government is dedicated to rooting out.
https://www.debka.com/russia-imports-iranian-teams-for-s-300s-in-syria-shocked-alarm-in-us-israel/

Om det nu stämmer.
Israel ser alltid Iran överallt och påtalar det Iranska hotet och påståenden om det ena och det andra och det har pågått i flera decennier.
Då USA nu mer bygger sin närvaro i Syrien på Iran och det Iranska hotet så finns det ett intresse att hålla liv i det Iranska hotet.
Om Ryssar bemannat S-300 så attacker troligtvis inte Israel luftvärnssystemen men om det är Iranska styrkor så bekämpar Israel endast det Iranska hotet vilket är en stor skillnad för att vinna mandat för att förbereda eller ingå en attack, det kan användas som slagträ i inrikespolitiken i Israel.
Jag finner inte påståendet trovärdig, att bemanna S-300 i Syrien med Iranska styrkor vore väldigt dumt och ostrategiskt.
Det jag tror är att Iranska experter hjälper Ryssland med utbildning av de Syriska styrkorna då det tar bort språkbarriärer som annars finns och att resterande är chockrubriker i sann MSM anda.
Iranska experter kan hjälpa till med utbildning, driftsättning av systemen och agera rådgivande inledningsvis men det är ett beslut baserat på språkliga grunder.

EDIT: Om det kommer som en överraskning för Israel och USA som artikeln hävdar så bör de sparka sina analytiker.
Läs även about på DEBKA så framgår det ganska tydligt varför de väljer att rapportera så som de gör.
Senast redigerad av Jahvet 2018-10-12 kl. 20:33.
Citera
2018-10-12, 20:30
Medlem
Pre 1914s avatar
Angående israeliska övningar mot s300 så vore det oansvarigt av deras militärledningen att inte genomföra sådana när det redan tidigare fanns sådant lv i Iran, och nu även i Syrien och snart kanske i fler länder.
Att de plötsligt i skräck rusar till Ukraina för lite övning tror jag inte.
Citera
2018-10-13, 13:41
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
F35;or är en amerikansk teknologisk "uppfinning" och inte en judisk som du försöker påvisa här på forumet.
Ni judar är och förblir den största orsaken till de omfattande problemen i regionen.
Att Putin är en Jude är väl ingen hemlighet direkt....
Senast redigerad av smaug20017 2018-10-13 kl. 13:53.
Citera
2018-10-14, 06:55
Medlem
SR skriver om en "oberoende organisation" finansierad av EU, Norge och Kanada. Syftet är naturligtvis att döma Assad. ISIS verkar komma undan ansvar. Det utländska krigarna får återvända hem som om ingenting har hänt. Har följt en del rövare på twitter och facebook. Halshuggningar, tortyr, fotboll med ett avhugget huvud. Undrar om Cija lagt någon ansträngning att följa upp sådant.

Cija samarbetar med ett tiotal länder, däribland Sverige. Deras bevis har redan använts i flera nationella domstolar för att döma personer längre ned på ansvarsstegen som flytt från Syrien, i bland annat terrormål.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7066543
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in