Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-10-06, 21:24
Medlem
Melange5738s avatar
Qatar betalar el för Gaza, Mustasch-Abbas protesterar:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/israel-gor-upp-med-qatar-och-fn-om-gaza/
Citera
2018-10-13, 06:56
Medlem
Qatar skulle ställa upp och betala för oljan som driver elverket på Gaza, därför Abbas har inte tillåtit att betalning sker för oljan, som skall ske från Väst Banken.
Nu är det Israel som vägrar tillåta att oljeleveranser sker till Gaza, även Qatar betalar för oljan.
Därför elförsörjningen på Gaza är endast 4 timmar per dygn är orsaken att den användes som utpressning mot Gaza.
Abbas är en korrumperad ledare och stöds av Israel att inte Hamas får makten på Väst Banken.
Israel har hela tiden utökat bosättningarna på Väst Banken utan att Abbas agerat. när palestinier har protesterat har Israel skickat in tungt beväpnat militär och brutalt slagit ned protesterna.
Sedan har de påstått att det var terrorist attentat och Israel måste försvara sina gränser, som västmedia också tror på.
Protesterna som sker på Gaza är mycket allvarligt för Israel, när omvärlden inser att IDF skjuter ned fredliga demonstranter till döds, kommer all sympati för Israel att försvinna.
Nu har vinden vänt i USA och de ser att det som Israel gör mot palestinierna är avskyvärt.
Det är den yngre generationen som har börjat vakna, som ser sanningen på nätet.
60-80 äringar tror att allt som TV och tidningar framför är sanningen, som det inte är många gånger.
Citera
2018-10-13, 14:36
Medlem
Hej!

Jag begär ett vettigt svar från en seriös debattör. Jag godtar inte nazi-judiskt snack som bygger på 30-talets propaganda.

Jag undrar om Israel kommer förlora i framtiden med tanke på att:
  • Arabiska befolkningen ökar
  • Arabiska befolkningen är större än den 6 miljoner judiska befolkningen mellanöstern
  • Anti-krigs generationen blir allt större och större i USA - oavsett höger eller vänster

Israel är beroende utav USA och Obama var ju den president som gick rätt hårt mot Israel och var pro Islam.
Citera
2018-10-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Hej!

Jag begär ett vettigt svar från en seriös debattör. Jag godtar inte nazi-judiskt snack som bygger på 30-talets propaganda.

Jag undrar om Israel kommer förlora i framtiden med tanke på att:
  • Arabiska befolkningen ökar
  • Arabiska befolkningen är större än den 6 miljoner judiska befolkningen mellanöstern
  • Anti-krigs generationen blir allt större och större i USA - oavsett höger eller vänster

Israel är beroende utav USA och Obama var ju den president som gick rätt hårt mot Israel och var pro Islam.

Israel har belägrad Gaza med 2 miljoner palestinier, som inte kan bli någon palestinsk stat utan är Israels problem.
Väst Banken är ockuperad av Israel som är en militärockupation med 2,7 miljoner palestinier där, Väst Banken kan inte bli någon palestinsk stat är helt omöjligt.
Sedan finns det två miljoner inne i Israel som gör att de redan är i majoritet palestinierna.

Israel måste bli en apartheidstat om de skall undgå palestinsk demokratisk majoritet, men som inte kommer att accepteras av utlandet och den yngre generationen.

Israel gjorde ett stort misstag som 1967 ockuperade Gaza och Väst Banken, om Egypten hade fortsatt haft kontroll på Gaza skulle palestinierna där varit Egyptens problem.
Väst Banken tillhörde Jordanien som skulle ge alla palestinier medborgarskap i Jordanien och skulle tillhört det landet palestinierna.

Sannolikt kommer Israel att försvinna från kartan och Gaza, Väst Banken och det som är Israel blir Palestina därför de är majoriteten.

En sådan här utveckling går inte att stoppa, det är endast att se vad som hände i Sydafrika.

I USA har den yngre generationen börjat ta parti för palestinierna, som kommer att spridas till Europa.
Det är BDS som gäller för dem Boycott, Divestment och Sanktion, det börjar med artister som bojkottar Israel, den här Schlagerfestivalen har de planer på att bojkotta.

Demonstrationerna i Gaza är utan våld, som är mycket irriterande för Israel som har svårt att skylla på terrorister och därmed kan de inte bomba och kväsa palestinierna.
Citera
2018-10-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Israel har belägrad Gaza med 2 miljoner palestinier, som inte kan bli någon palestinsk stat utan är Israels problem.
Väst Banken är ockuperad av Israel som är en militärockupation med 2,7 miljoner palestinier där, Väst Banken kan inte bli någon palestinsk stat är helt omöjligt.
Sedan finns det två miljoner inne i Israel som gör att de redan är i majoritet palestinierna.

Israel måste bli en apartheidstat om de skall undgå palestinsk demokratisk majoritet, men som inte kommer att accepteras av utlandet och den yngre generationen.

Israel gjorde ett stort misstag som 1967 ockuperade Gaza och Väst Banken, om Egypten hade fortsatt haft kontroll på Gaza skulle palestinierna där varit Egyptens problem.
Väst Banken tillhörde Jordanien som skulle ge alla palestinier medborgarskap i Jordanien och skulle tillhört det landet palestinierna.

Sannolikt kommer Israel att försvinna från kartan och Gaza, Väst Banken och det som är Israel blir Palestina därför de är majoriteten.

En sådan här utveckling går inte att stoppa, det är endast att se vad som hände i Sydafrika.

I USA har den yngre generationen börjat ta parti för palestinierna, som kommer att spridas till Europa.
Det är BDS som gäller för dem Boycott, Divestment och Sanktion, det börjar med artister som bojkottar Israel, den här Schlagerfestivalen har de planer på att bojkotta.

Demonstrationerna i Gaza är utan våld, som är mycket irriterande för Israel som har svårt att skylla på terrorister och därmed kan de inte bomba och kväsa palestinierna.

Så judelandet kommer upplösas och Israel mångkuluraliseras på Europeisk nivå?
Citera
2018-10-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Så judelandet kommer upplösas och Israel mångkuluraliseras på Europeisk nivå?
Jag tror att det blir positivt för judarna, någon etnisk rensning av judarna blir det inte, utan de kan leva tillsammans i samma land, som är bevisad med 2 miljoner palestinier som finns i Israel.
Ett nytt Palestina skulle bli accepterad av alla länder och Israel med en hög teknologi kan förse arabländerna med mycket varor som de är i behov av.
Israel fick tillgång till arbetskraft för de enkla jobben och köpkraften skulle ökai betydande.
Turismen skulle få ett väldigt lyft, därför det finns mycket för turismen.

Gaza och Väst Banken är inget litet problem om inte åtgärder vidtas, palestinierna ser fram emot en palestinsk stat med judar också.
Nu har palestinierna ingen framtid och det måste till en förändring för dem.
Citera
2018-10-14, 08:40
Avstängd
Israel demonstrerar åter sin arrogans. Två Nyazeeländska aktivister dömdes till böter för att i ett öppet brev uppmanat artisten Lorde att inte hålla en konsert i Israel. Uppenbarligen anser israeliska domstolar även i detta fall att de har global jurisdiktion).

Kanske borde vi runt om i världen ta och åtala alla illegala bosättare, om det nu är så att domstolar har rätt att åtala utländska medborgare för sådant de gör i utlandet.

https://www.jpost.com/BDS-THREAT/New-Zealand-BDS-activists-We-wont-pay-Israeli-court-fine-569321
Citera
2018-10-14, 08:56
Medlem
Jag blir alltid beklämd när jag lyssnar på "RingP1" och "Agda 69" från Ytterhogdal minsann har lösningen på denna konflikt. Och många med henne sitter här i lilla Svedala och vet minsann hur lätt det är att kirra problemet. Denna konflikt är äldre än mig och då är jag 60+ jag också och ALDRIG skulle jag ens snudda vid tanken att komma med hejiga tillrop och lösningar.
Citera
2018-10-15, 10:06
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Israel demonstrerar åter sin arrogans. Två Nyazeeländska aktivister dömdes till böter för att i ett öppet brev uppmanat artisten Lorde att inte hålla en konsert i Israel. Uppenbarligen anser israeliska domstolar även i detta fall att de har global jurisdiktion).

Kanske borde vi runt om i världen ta och åtala alla illegala bosättare, om det nu är så att domstolar har rätt att åtala utländska medborgare för sådant de gör i utlandet.

https://www.jpost.com/BDS-THREAT/New-Zealand-BDS-activists-We-wont-pay-Israeli-court-fine-569321
Nya Zeeland har skrivit på avtal som möjliggör internationella civilstämningar. I detta fall var det alltså tre israeliska tonåringar som stämde två nya zeeländska aktivister för att ha orsakat skada mot deras artistiska välfärd. Hur är det inte en internationell civilstämning?

Men du är ju väldigt selektiv när det gäller giltighet av internationella lagar (speciellt beroende på vilka som vinner), så jag bör väl inte ha väntat mig något annat...
Citera
2018-10-15, 10:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Nya Zeeland har skrivit på avtal som möjliggör internationella civilstämningar. I detta fall var det alltså tre israeliska tonåringar som stämde två nya zeeländska aktivister för att ha orsakat skada mot deras artistiska välfärd. Hur är det inte en internationell civilstämning?
Du ser inte på något sätt något konstigt med denna dom? Det ante mig. Om Israel gör något måste det försvaras till sista blodsdroppen.
Citera
2018-10-15, 10:29
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du ser inte på något sätt något konstigt med denna dom? Det ante mig. Om Israel gör något måste det försvaras till sista blodsdroppen.
Så tre st. tonårstjejer är definitionen av "Israel" enligt dig? Inga pengar kommer att gå till den israeliska staten! För du måste väl ändå förstå skillnaden mellan skadestånd och böter?

Det enda konstiga jag ser här är aktivisternas naivitet. Tjejernas advokat sade tydligt att om aktivisterna vägrar betala så kommer hon gå efter deras bankkonton...
Citera
2018-10-15, 11:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Så tre st. tonårstjejer är definitionen av "Israel" enligt dig?
Det var en israelisk domstol som låg bakom domen, baserat på lagar tagna av israeliska parlamentet. Försök inte låtsas att det bara var några tonårstjejer som på helt egen hand orsakade detta.
Citat:
Det enda konstiga jag ser här är aktivisternas naivitet. Tjejernas advokat sade tydligt att om aktivisterna vägrar betala så kommer hon gå efter deras bankkonton...
'
Ja, visst är det naivt att tro att yttrandefrihet gäller även rätten att kritisera Israel. Jag tvivlar dock på att Nya Zeeland kommer acceptera en sådan här politisk dom, och i vilket fall som helst kommer det finnas gott om folk som är villiga att betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in