2018-10-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kunde skatteverket berätta om det funnits någon med det namnet, utflyttad eller avliden?
Han kan ju också ha bytt namn, eller fått ny identitet?

Vad jag kunde förstå så har det ej heller funnits någon med detta namn. Men, men , om någon har skyddad identitet så ser man inte denna person på Skatteverket; säger man. Hmmm.
Citera
2018-10-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag läste breven du fick från PU daterad 2018-05-15 och 2018-10-10 Kanske kan jag hjälpa dig? Vittnet AE anmälde sitt vittnesmål och vad han sett under kvällen till polisen nästföljande dag 1986-03-01 Det dröjde dock ett par år innan PU hörde av sig för att följa upp hans vittnesmål. Vad är det du vill veta?

Oj oj, är det på det viset, att om PU svarar på en fråga så är svaret offentlig handling.??

Kan man på ett enkelt sätt, via kringelkrokar internet, läsa PU's svar.?

Eller måste man begära ut varje svarshandling för sig.?

Vi är väl många som vill veta så mycket som möjligt om denna hemlighetsfulla utredning.
Citera
2018-10-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja det har jag, men det var väl inte därför PeoFallmo skrev till PU. Jag tror PeoFallmo ville läsa dereas vittnesmål. Det är därför jag frågar honom, vad det är han vill veta? Kanske jag kan svara?

På väg till Sveavägen korsade AE och hans kompis Regeringsgatan ....

Om du inte vill att alla ska ha tillgång till den information du säger att du har kan du förslagsvis skicka ett PM till personen du vänder dig till istället för att komma med vaga antydningar i tråden.
Citera
2018-10-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kunde skatteverket berätta om det funnits någon med det namnet, utflyttad eller avliden?
Han kan ju också ha bytt namn, eller fått ny identitet?

Han är inte avliden iallfall, kollade dödboken förut.
Citera
2018-10-12, 21:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Oj oj, är det på det viset, att om PU svarar på en fråga så är svaret offentlig handling.??

Kan man på ett enkelt sätt, via kringelkrokar internet, läsa PU's svar.?

Eller måste man begära ut varje svarshandling för sig.?

Vi är väl många som vill veta så mycket som möjligt om denna hemlighetsfulla utredning.

Svaren Peo Fallmo fick från PU, kan du läsa här

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=311630232970224&set=g.2373974130479 51&type=1&theater&ifg=1

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=311630232970224&set=g.2373974130479 51&type=1&theater&ifg=1

Jag tror jag vet varför vittnesmålen är hemliga
Senast redigerad av 299792458 2018-10-12 kl. 21:19.
Citera
2018-10-12, 21:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Kliver in med ett fredagsinlägg.

Vem för protokoll här egentligen? Vem sammanställer? Vill vi (egentligen inte) dela med oss?

Allt klokt som skrivs och där andra fyller på...o.s.v.

Men är vi inte ett gäng individualister, som sitter här med egna anteckningar, dokument och annat?

Kulturen i denna tråd ser ganska så exakt ut som den gjorde för 17 år sen..

För vem, skriver vi här?
Citera
2018-10-12, 22:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kliver in med ett fredagsinlägg.

Vem för protokoll här egentligen? Vem sammanställer? Vill vi (egentligen inte) dela med oss?

Allt klokt som skrivs och där andra fyller på...o.s.v.

Men är vi inte ett gäng individualister, som sitter här med egna anteckningar, dokument och annat?

Kulturen i denna tråd ser ganska så exakt ut som den gjorde för 17 år sen..

För vem, skriver vi här?

Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Exakt dit kom jag också. Jag tycker det finns tre vettiga trådar att dra i, men det gör jag själv om ingen vill ta en kopp kaffe.

Tack för svar, SGDF!

Skämt o sido så var det lite åt det hållet jag ville komma.

Det finns många teorier här (samtidigt som målet i princip är detsamma).

Men varför inte "ses över en kopp kaffe" eller på annat sätt, konstruktivt diskutera vidare?
(och dela med sig av framförallt källhänvisningar)

Min uppfattning är att de flesta "håller på sitt" för att här försöka överglänsa varandra med fakta(?)kunskaper...
Senast redigerad av MOPspanaren 2018-10-12 kl. 22:36.
Citera
2018-10-12, 23:11
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vad jag kunde förstå så har det ej heller funnits någon med detta namn. Men, men , om någon har skyddad identitet så ser man inte denna person på Skatteverket; säger man. Hmmm.

Det fanns en Christoffer Helmsäter i Stockholm iallafall. Född -56 och död -91. Kanske är det någon helt annan men namnet är ganska likt och åldern skulle kunna stämma med personen på bilden.
Citera
2018-10-12, 23:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det fanns en Christoffer Helmsäter i Stockholm iallafall. Född -56 och död -91. Kanske är det någon helt annan men namnet är ganska likt och åldern skulle kunna stämma med personen på bilden.

Bra jobbat!
Men tveksamt om killen där är 30 år...eller?
Citera
2018-10-13, 00:09
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bra jobbat!
Men tveksamt om killen där är 30 år...eller?

Nej, han ser ut att vara närmare tjugo än trettio. Det är nog inte "Almsäter" även om namnet är snarlikt.
Citera
2018-10-13, 00:54
Medlem
Jag försöker förstå Lisbeth Palmes vittnesmål på mordnatten, men det går inte särskilt bra.

Frågor

1: Såg LP en eller två gärningsmän?

2: Varför fick LP så stort förtroende för Åke Rimborn?

3:Hur kunde både Åke Rimborn och Lars Christiansson förhöra LP på mordnatten utan att märka varandra och utan att kommunicera med varandra?

4: Hur kunde Hans Holmer ändra rikslarmet till en person utan att ha pratat med LP eller Åke Rimborn.
Var Hans Holmer synsk?

Citat LP: De som gjorde det här var de personer som jag såg i gamla stan.

https://www.youtube.com/watch?v=kM4rfT6E5So
Citera
2018-10-13, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
...

Chapman som sköt Lennon stod kvar och den unge man som mördade Yitzhak Rabin slog till mitt i en folkmassa där det fanns vakter och poliser. Inte en chans att undkomma. Mannen som sköt en massa skott mot Reagan kunde övermannas inom några sekunder liksom Sirhan som sköt en skur mot Robert Kennedy.

För mig uppvisar Palmes mördare faktiskt en annan profil. Dels avlossade han inte en serie skott på måfå och dels tycks han ha haft så god lokal kännedom att han förstod att han hade goda möjligheter att undkomma just där.

Jag vill, med LGWP och andra, hävda att han faktiskt träffade LP. Det skilde endast några millimeter mellan liv och död. Hon fick en skråma på ryggen. Det är inte "en miss från en meter". Den som missar skjuter förbi henne rakt ut i luften.

Att diskret ansluta till mordplatsen, vara helt lugn, avvakta rätt ögonblick, angripa bakifrån, skjuta ett direkt dödande skott, överblicka situationen och lugnt avvika in i en mörk gränd är ett beteende som inte framstår som oöverlagt/impulsivt. Dessutom har GM nu lyckats hålla sig oidentifierad i 32 år, en rätt stark prestation.

Det har trots allt inte saknats spår och utredningsinsatsen är den största i vår historia.

Det var väl lite det här som var min poäng. Sedan håller jag helt med dig om att man inte som regel genom en okulär besiktning genast kan avgöra vem som är en mördare och vem som inte är det. Det finns iskalla människor som kan konsten att dölja sina avsikter och sina gärningar. Tyvärr.

Det jag vänder mig emot i GMP är idén om den "spontant agerande" GM, dvs att han av en slump såg Palme på stan och där och då bestämde sig för att hämta ett vapen och skjuta statsministern. Det är främst det som framstår som ett osannolikt beteende.

Om man är redo att tillgripa så grovt våld utifrån en spontan ingivelse är man helt enkelt ingen särskilt balanserad och kalkylerande person. En sådan spontanist borde väl i så fall ha skjutit så fort Palme kom ut från biografen eller begått något annat betydande misstag.

Palmes mördare hade en mössa neddragen över huvudet, en mörk jacka/rock och han försvann snabbt in i mörkret direkt efter dådet. Ingen kan beskriva GM:s ansikte trots att ett 20-tal personer såg hela eller delar av mordförloppet från inte alltför långt håll.
Utförligt inlägg som vanligt!

Att GM sköt två skott utan större missar (håller helt med), innebär för min del att GM har vana att skjuta med vapen. Det är heller inte så att folk i allmänhet har någon som helst vana att skjuta revolver.

En oplanerad gärning behöver dock innebära ett handlande i affekt, typ missbrukaren som har ihjäl sambon och sen ringer polisen. Kanske har vi att göra med en person ungefär som dig eller mig; sansad, utan missbruk och/eller begåvningshandikapp, dock med skillnaden att dom vanliga spärrarna saknas?
En person som är bekant med området och saknar nära relationer som skulle fatta misstanke?
Vi verkar ha lätt att tänka oss "iskalla mördare" på uppdrag av någon organisation, men dessa människotyper existerar ju som individer också.

Vill därför inte utesluta personer som exempelvis Christer A eller liknande. Förresten, när det gäller C.A så var anledningen till att man släppte spåret inte att man saknade intresse, utan att man inte kom längre: Han svarade ju "nej" och efter alla år som gått fanns inget mer att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om man är redo att tillgripa så grovt våld utifrån en spontan ingivelse är man helt enkelt ingen särskilt balanserad och kalkylerande person. En sådan spontanist borde väl i så fall ha skjutit så fort Palme kom ut från biografen eller begått något annat betydande misstag.

Ett sådant grundantaganden blir nog en begränsning för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in