Citat:
Läkare har föreslagit att jag ska operera bort halsmandlarna. Funderar på att göra det. Undrar ifall någon här har gjort detta? Erfarenheter?
Berätta allt möjligt ni kommer på,all nödvändig information.
Fick höra att det gör väldigt ont, kommer blöda mycket. Även en period efter operationen,skulle man blöda för mycket så skulle man ringa 112. Kommer ha de svårt att svälja och äta ``hård`` mat. Att man skulle äta soppa o sådant ett tag efter operationen och undvika bl.a. äpplen och knäckebröd. Fick inte resa efter 1 månad efter operationen. Fick inte träna eller utsätta kroppen för fysisk aktivitet på några veckor efter.
Detta känns ganska jobbigt. Funderar om jag ska verkligen göra detta eller inte. Är i 20 års åldern.
Vilka bieffekter får man/kan man få? Finns det risk att rösten kan ändras? Några erfarenheter?
Berätta allt möjligt ni kommer på,all nödvändig information.
Fick höra att det gör väldigt ont, kommer blöda mycket. Även en period efter operationen,skulle man blöda för mycket så skulle man ringa 112. Kommer ha de svårt att svälja och äta ``hård`` mat. Att man skulle äta soppa o sådant ett tag efter operationen och undvika bl.a. äpplen och knäckebröd. Fick inte resa efter 1 månad efter operationen. Fick inte träna eller utsätta kroppen för fysisk aktivitet på några veckor efter.
Detta känns ganska jobbigt. Funderar om jag ska verkligen göra detta eller inte. Är i 20 års åldern.
Vilka bieffekter får man/kan man få? Finns det risk att rösten kan ändras? Några erfarenheter?
Då jag ständigt fick halsfluss så bestämde jag mig för att göra denna operation.
Blev nedsövd och vid uppvaket så spydde jag blod, spydde kanske 4-5ggr så det kom blod.
Kunde åka hem samma dag, väntade tills jag slutade spy.
Gjorde ont satan att svälja de första dagarna så självmedicinerade för att kunna gå till jobbet, även om jag kunde ha varit sjukskriven.
Nu nästan 10år senare har jag aldrig haft halsfluss eller några som helst problem med halsen.
För mig var denna operation lyckad, fått betydligt bättre livskvalitét genom åren.
Förr räckte det med att jag gick utan halsduk och jag kunde få halsfluss, idag är det ett minne blott.