2018-10-11, 15:58
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gredsson
Läkare har föreslagit att jag ska operera bort halsmandlarna. Funderar på att göra det. Undrar ifall någon här har gjort detta? Erfarenheter?

Berätta allt möjligt ni kommer på,all nödvändig information.

Fick höra att det gör väldigt ont, kommer blöda mycket. Även en period efter operationen,skulle man blöda för mycket så skulle man ringa 112. Kommer ha de svårt att svälja och äta ``hård`` mat. Att man skulle äta soppa o sådant ett tag efter operationen och undvika bl.a. äpplen och knäckebröd. Fick inte resa efter 1 månad efter operationen. Fick inte träna eller utsätta kroppen för fysisk aktivitet på några veckor efter.

Detta känns ganska jobbigt. Funderar om jag ska verkligen göra detta eller inte. Är i 20 års åldern.

Vilka bieffekter får man/kan man få? Finns det risk att rösten kan ändras? Några erfarenheter?

Då jag ständigt fick halsfluss så bestämde jag mig för att göra denna operation.

Blev nedsövd och vid uppvaket så spydde jag blod, spydde kanske 4-5ggr så det kom blod.
Kunde åka hem samma dag, väntade tills jag slutade spy.

Gjorde ont satan att svälja de första dagarna så självmedicinerade för att kunna gå till jobbet, även om jag kunde ha varit sjukskriven.

Nu nästan 10år senare har jag aldrig haft halsfluss eller några som helst problem med halsen.
För mig var denna operation lyckad, fått betydligt bättre livskvalitét genom åren.

Förr räckte det med att jag gick utan halsduk och jag kunde få halsfluss, idag är det ett minne blott.
Citera
2018-10-11, 16:01
Medlem
Tänk på att du inte kan jämföra dig med dom som skriver att dom tog bort dom som barn.
Det är en jävla stor skillnad att ta bort dom som barn jämfört med om man gör det som vuxen.
Barn brukar alltid klara sig rätt bra, lite ont i 5-7 dagar. Medan vuxna får extremt ont i kanske 2 veckor.
Citera
2018-10-11, 21:37
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Du måste skämta?

Nej, varför skulle jag skämta om det. Hon fick en mycket mörkare röst än vad hon hade tidigare, låter mer som en kille nu än vad hon lät som en tjej på den tiden.
Citera
2018-10-11, 22:38
Avslutad
Citat:
Får man fråga uttav vilken anledning du tog bort dina?

Hur länge blev dem ömma och svårt att äta?

Vid minska förkylning eller liknande så höll de i sig 2-3veckor men dom var ständigt ovanligt svullna så det påverkade andningen utan annan påverkan än att dom just var stora

Sen har någon skrivit angående värk, jag gjorde det som 16-åring och fick starkt smärtstillande som hjälpte fullständigt. Dubbeldosade bara och hade inga problem förutom väldigt öm i halsen och som att man vore sjuk. 1-2veckor varade det.

Vid uppvaket kommer dom frågade på en skala 1-10 hur ont du har och även om du bara tycker 5 så säger du 10.

Man spyr lite blod men se till och säga 10 så har du löst problemet med tillräckligt morfin iv.
Senast redigerad av El0l 2018-10-11 kl. 22:42.
Citera
2018-10-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltis78
Innan du tar bort dem kan du prova kapslar med oregano-olja. Det dödar streptokocker som orsakar svampöverväxt. Har man strep och svamp i halsmandlarna har man ofta ont i halsen och vita stinkande pluppar i dem.
Be om ett halsprov så vet du vad du har. Ta inte penicillin, det ökar svampöverväxten.

Ta två oreganooljekapslar två ggr/dag i ett par veckor. Det är naturlig antibiotika som biter på både strep och svamp.

Tack för tipset. Ska skaffa imorgon.
Citera
2018-10-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltis78
Obs be att de kollar både för strep och candida.

De har kollat upp båda, de såg att jag hade svampinfektion,fick antibiotika mot det i 6 veckor. Hjälpte inte. Sista läkaren sa att det enda som är kvar att göra är att operera bort halsmandlarna med laser. För har gjort allt. Träffat oliak sorters läkare,helt utan resultat. Testat allt som går att testa på apoteken, inget har hjälpt.
Citera
2018-10-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Då jag ständigt fick halsfluss så bestämde jag mig för att göra denna operation.

Blev nedsövd och vid uppvaket så spydde jag blod, spydde kanske 4-5ggr så det kom blod.
Kunde åka hem samma dag, väntade tills jag slutade spy.

Gjorde ont satan att svälja de första dagarna så självmedicinerade för att kunna gå till jobbet, även om jag kunde ha varit sjukskriven.

Nu nästan 10år senare har jag aldrig haft halsfluss eller några som helst problem med halsen.
För mig var denna operation lyckad, fått betydligt bättre livskvalitét genom åren.

Förr räckte det med att jag gick utan halsduk och jag kunde få halsfluss, idag är det ett minne blott.

Så halsfluss har med att halsmandlarna att göra? Jag får halsfluss 2-4 gånger per år i snitt. Blir sjuk i 7-10 dagar ungefär. En gång blev jag sjuk i runt 1 månad. Besökte läkare,fick antibiotika och blev frisk efter 3-4 dagar. Gick ner 10 kg ungefär under denna månad.

Så detta är nog ytterligare en anledning för mig att operera bort dem. Men mitt största problem är med andedräkten. Är bara lite orolig att jag kommer att lida en del och betala mkt pengar och sen så kommer jag ha fortfarande dålig andedräkt.(även fast läkaren försäkra mig om att att ta bort halsmandlarna,kommer att hjälpa till med att ta bort min dåliga andedräkt).
Citera
2018-10-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Nej, varför skulle jag skämta om det. Hon fick en mycket mörkare röst än vad hon hade tidigare, låter mer som en kille nu än vad hon lät som en tjej på den tiden.

Låter för jävligt isåfall. Så det finns en chans för killar att få en mörkare röst för alltid?
Citera
2018-10-12, 23:17
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Så halsfluss har med att halsmandlarna att göra? Jag får halsfluss 2-4 gånger per år i snitt. Blir sjuk i 7-10 dagar ungefär. En gång blev jag sjuk i runt 1 månad. Besökte läkare,fick antibiotika och blev frisk efter 3-4 dagar. Gick ner 10 kg ungefär under denna månad.

Så detta är nog ytterligare en anledning för mig att operera bort dem. Men mitt största problem är med andedräkten. Är bara lite orolig att jag kommer att lida en del och betala mkt pengar och sen så kommer jag ha fortfarande dålig andedräkt.(även fast läkaren försäkra mig om att att ta bort halsmandlarna,kommer att hjälpa till med att ta bort min dåliga andedräkt).

Ja det hänger ihop.
Dock andedräkten brukar sällan bero på halsmandlarna, bakterier i munnen eller sura uppstötningar brukar vara anledningen.
Dock är jag ingen doktor.
Citera
2018-10-12, 23:18
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Låter för jävligt isåfall. Så det finns en chans för killar att få en mörkare röst för alltid?
Nej det är inte stämbanden du skall operera så finns ingen risk för ändrad röst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in