2018-10-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Om det är bara dålig andedräkt så låter det inte som det är mandlarna, är de svullna eller något annat fel på?

Dålig andedräkt kommer troligtvis från magen
se tex
http://www.halsanet.com/3/2014/11/att-bota-dalig-andedrUkt-fran-magen.html

Googla på dålig andedräkt från magen

Läkarna behärskar inte magen så de skyller på allt annat.

Det är bara dålig andedräkt som jag har, inget annat. Träffat Gastrolog och flera öron-näs-hals läkare. Även tandläkare. Tandläkarna skickar mig till läkarna. Läkarna vissa skickar mig till tandläkarna. Gastrologen gjorde endoskopi,sa att de inte hittat något från magen. Skickar mig till öron-näs-hals läkare. Besökt ett par st. Den sista sa att de inte hittat något i mina blodprover jag tog. Hon tog även kontakt med min Gastrolog som jag träffa. Fick se resultaten av endoskopin jag gjorde. Så kom hon fram till att problemet måste vara i halsmandlarna och att jag skulle operera bort dem med laser. Hon sa att det skulle hjälpa till att ta bort min dåliga andedräkt.

Väldigt jobbig situation.
Citera
2018-10-11, 00:27
Medlem
Är det detta du pratar om?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tonsillolit

"Tonsilloliter eller halsmandelsstenar är konkrement (stenar eller, oftast, en anhopning) av kalciumkarbonat som bildas bak i munhålan, i veck på halsmandlarna"

Jag har själv dessa och är så oerhört trött på dem. Dålig andedräkt och smärtsamma spänningar när det är många av dem.

Det jag tycker är lite konstigt är att det ändå verkar vara ganska enkelt för dig att få laserbehandling. Jag har själv inte vågat ta upp det någonstans då en med extrema besvär blev totalt nekad.

Angående eftervården verkar det vara rekommenderat att ta emot all smärtlindring du kan få. Det ska vara ett riktigt helvete.
Citera
2018-10-11, 00:47
Avslutad
Tog bort mina för 15-år sedan.
Mina halsmandlar var ständigt stora och vid influensor samt förkylningar fick jag ett h-vete med ömma mandlar och därav svårt att äta.

Aldrig haft problem med halsen sedan dess.
Citera
2018-10-11, 00:55
Medlem
GormDenGamles avatar
Ont. Ont. Ont!
Glass efteråt ska du enbart äta. Ingen vanlig mat då du får smärtor utav helvete.
Vatten gjorde också ont, men var och är, nödvändigt.
Citera
2018-10-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gredsson
Det är bara dålig andedräkt som jag har, inget annat. Träffat Gastrolog och flera öron-näs-hals läkare. Även tandläkare. Tandläkarna skickar mig till läkarna. Läkarna vissa skickar mig till tandläkarna. Gastrologen gjorde endoskopi,sa att de inte hittat något från magen. Skickar mig till öron-näs-hals läkare. Besökt ett par st. Den sista sa att de inte hittat något i mina blodprover jag tog. Hon tog även kontakt med min Gastrolog som jag träffa. Fick se resultaten av endoskopin jag gjorde. Så kom hon fram till att problemet måste vara i halsmandlarna och att jag skulle operera bort dem med laser. Hon sa att det skulle hjälpa till att ta bort min dåliga andedräkt.

Väldigt jobbig situation.

Jag är ändå lite skeptisk
Dessa endoskopi undersökningar är inget att lita på, läkarna kan ingenting om magen, försök att äta annorlunda enligt de beskrivningar som finns på nätet.
Googla om sagt var på dålig andedräkt magen

Om du inte kysser en massa fruntimmer kan du skita i det, men magen skall i och för sig vara i bra skick oavsett
Citera
2018-10-11, 11:28
Medlem
ReiseReises avatar
Gjorde det när jag kanske var 6-7 år gammal. Kunde inte prata innan dess (blev mest gurgel) och det var en ren chansning från sjukhuset att man skulle ta bort mandlarna för att se om det blev bättre. Fick även gå till en språkpedagog i flera år under min barndom. Men det hjälpte, och helt plötsligt kunde jag prata och få fram ord som en normal unge lagom till innan skolan började så jag inte blev mobbad iallafall inte för den anledningen...

Minns att jag låg och skrek i timmar efter att jag vaknat, och på kvällen så låg jag i sängen och spydde blod hela natten. Min mamma var med mig men var tvungen att åka hem för kaninen hade rymt och var lös i huset, bet sönder kablar. Så där satt jag helt själv på 6 bast i ett främmande sjukhus, skrek av smärta och spydde blod över hela sängen, och var allmänt livrädd, chockad och förvirrad.

Oh yes I remember
Citera
2018-10-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FagWag
Är det detta du pratar om?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tonsillolit

"Tonsilloliter eller halsmandelsstenar är konkrement (stenar eller, oftast, en anhopning) av kalciumkarbonat som bildas bak i munhålan, i veck på halsmandlarna"

Jag har själv dessa och är så oerhört trött på dem. Dålig andedräkt och smärtsamma spänningar när det är många av dem.

Det jag tycker är lite konstigt är att det ändå verkar vara ganska enkelt för dig att få laserbehandling. Jag har själv inte vågat ta upp det någonstans då en med extrema besvär blev totalt nekad.

Angående eftervården verkar det vara rekommenderat att ta emot all smärtlindring du kan få. Det ska vara ett riktigt helvete.

Nej har inte detta. Läkarna har kollat upp detta. Har gjort allt man kan göra och läkarna sist jag träffa sa att det enda som är kvar att göra är att operera bort halsmandlarna med laser. För de kan inte hitta problemet bakom min dåliga andedräkt.
Citera
2018-10-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Tog bort mina för 15-år sedan.
Mina halsmandlar var ständigt stora och vid influensor samt förkylningar fick jag ett h-vete med ömma mandlar och därav svårt att äta.

Aldrig haft problem med halsen sedan dess.

Får man fråga uttav vilken anledning du tog bort dina?

Hur länge blev dem ömma och svårt att äta?
Citera
2018-10-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ont. Ont. Ont!
Glass efteråt ska du enbart äta. Ingen vanlig mat då du får smärtor utav helvete.
Vatten gjorde också ont, men var och är, nödvändigt.

Hur länge varar smärtorna och ont att ät och dricka?
Citera
2018-10-11, 15:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gredsson
Hur länge varar smärtorna och ont att ät och dricka?

Minns inte helt. Men jag tror att det var fyra, fem dagar.
Men samma dag, och dagen efter, var hemska. Värsta operationen jag har gjort!
Jag kommer inte göra om operationen om det skulle behövas.
Citera
2018-10-11, 15:38
Medlem
Innan du tar bort dem kan du prova kapslar med oregano-olja. Det dödar streptokocker som orsakar svampöverväxt. Har man strep och svamp i halsmandlarna har man ofta ont i halsen och vita stinkande pluppar i dem.
Be om ett halsprov så vet du vad du har. Ta inte penicillin, det ökar svampöverväxten.

Ta två oreganooljekapslar två ggr/dag i ett par veckor. Det är naturlig antibiotika som biter på både strep och svamp.
Citera
2018-10-11, 15:42
Medlem
Obs be att de kollar både för strep och candida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in