2018-10-11, 19:39
Medlem
Spaders avatar
Mjo, nej men det är jag väl om ändå lite motvilligt.
Idag triggades ju ett par stop-lossar (tack och lov) och jag är för stunden 20% likvid och ställer om i mina portföljer lite: Säljer fonder, avvecklar min utdelarportfölj och har skaffat bear-certifikat. Kommer vara mer defensiv under resterande del utav hösten. Tror inte jag kommer gå in i någon slags shopping-spree utan jag kör på som vanligt (mer eller mindre) i min ordinarie portfölj (+48% i år och jag räknar med lite till).

Sen så är volatiliteten just nu inge speciell egentligen. Vi hade liknande nedgångar i slutet utav Maj i år.
Citera
2018-10-11, 20:24
Medlem
Den här rapporten gjorde att jag började dra öronen åt mig, har smarttelefonerna nått en försäljnings peak, och hur kan det påverka hela världsekonomin. har det en påverkan?

https://technode.com/2018/04/27/chinese-smartphone-shipments-decline/
Citera
2018-10-11, 20:26
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Apple är ju undantaget bland de stora tech-drakarna när det kommer till värderingen, har du öht ens tittat på siffrorna eller stirrar du dig blind på mcap??

Jag stirrar på parabolic movements. Kolla på vecko så inser du vilken bubbla i princip varenda tech-aktie är.
Citera
2018-10-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Jag stirrar på parabolic movements. Kolla på vecko så inser du vilken bubbla i princip varenda tech-aktie är.

Ok, jag förstår hur du tänker.

En del techbolag tjänar iofs hejdlöst med pengar och är lägre värderade än riktigt trötta bolag som står helt utan någon vinsttillväxt att tala om.

Apple är ett dåligt exempel helt enkelt, så stirra dig inte blind.
Citera
2018-10-12, 13:09
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Skall sälja allt (började redan i måndags) och ställa mig utanför börsen tills den bottnat och vänt om 2-4 år
Får man fråga vad du ska göra med pengarna under tiden? Utdelningen på majoriteten av mina aktier slår räntan med råge. Dessutom till en lägre skattesats. Finns liksom inga bra alternativ tycker jag.
Är det något som är övervärderat är det fastigheter.
Citera
2018-10-12, 13:25
Medlem
DI rekar köp på förstasidan.
https://www.di.se/analys/borsfest-vantar-kop-aktier-nu-nar-alla-ar-livradda/

Nån höjdare som vill checka ut och låta småsparare ta smällen?
Citera
2018-10-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Får man fråga vad du ska göra med pengarna under tiden? Utdelningen på majoriteten av mina aktier slår räntan med råge. Dessutom till en lägre skattesats. Finns liksom inga bra alternativ tycker jag.
Är det något som är övervärderat är det fastigheter.
Vet inte, värsta fall får de ligga på vanligt konto och invänta bättre tider 🙂
Citera
2018-10-12, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte, värsta fall får de ligga på vanligt konto och invänta bättre tider 🙂

Exakt min tanke.
Citera
2018-10-12, 15:56
Medlem
Ha iaf 50% på börsen no matter What, att gå ut och in med allt är bara ekonomiska losers som gör
Citera
2018-10-12, 17:19
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ha iaf 50% på börsen no matter What, att gå ut och in med allt är bara ekonomiska losers som gör

Det beror helt på vilka summor man rör sig med.

Att ha 100% aktier med 50 000 SEK är sak samma. Att ha 100% aktier med en nettoförmögenhet på 50 miljoner SEK är efterblivet.
Citera
2018-10-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det beror helt på vilka summor man rör sig med.

Att ha 100% aktier med 50 000 SEK är sak samma. Att ha 100% aktier med en nettoförmögenhet på 50 miljoner SEK är efterblivet.

Varför?

Det är väl ändå rätt efterblivet att så många tycker att det är fullt rimligt att ta hög risk sålänge medlen är små?
Citera
2018-10-12, 20:59
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Varför?

Det är väl ändå rätt efterblivet att så många tycker att det är fullt rimligt att ta hög risk sålänge medlen är små?

Vad är målet? Är det inte att ha ekonomisk frihet? Då gäller det att chansa när man har små medel.

Varför riskera ekonomisk frihet när man är miljonär?

Vad är det du inte förstår? Man kan inte ha samma riskbenägenhet helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in