2018-10-12, 17:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Intressant.

Nja, att ge alla en chans att dö utanför fängelset är politik det med.
Ja, det är politik när man släpper av barmhärtighetsskäl, men det är inte legio titta på Helmer Ljus som nu är nittio år och fortfarande inte fått tidsbestämt.

Sen finns det de med både tidsbestämt och livstid som dör i fängelse utan att media kör stora pådrag och intervjuer.

Axelsson hade ett ganska kort straff givet sin brottslighet och sin misskötsamhet efter morddomen.
Citera
2018-10-12, 18:18
Medlem
Hur stor makt har KRIS ? Varför skulle de ha ut Axmyr ?
Citera
2018-10-12, 19:07
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Ytterst märklig bedömning av skrivbordshumanister.

Flink hade inte vapnet till hand, utan var tvungen att gå och hämta det. Summa summarum strax under 3 år per skalle. Toppkille!

Där vissa pratar om tur och skicklighet talar andra om deus ex machina.
Flink blev oskadligjord utan att dö på fläcken och fick sitta 20 år på kåken för det han knappt har något minne av.
Hade kulan tagit en tvärhand högre upp hade han dött av septisk chock, hade den tagit en tvärhand längre ned hade han fått stora kroppspulsådern strimlad. Folk vinner på lotto varje dag, det gör det inte mindre otroligt.

Även här är det ett svartsjukedrama, han såg sitt ex på krogen, började se rött och tänkte förmodligen att han skulle mörda henne, lottakåren hade haft någon form av tillställning och kom gående mot regementet där han varit och plockat på sig sina vapen, högröd och med åtskilliga promille innanför västen slutade det med att han sköt mot alla han såg.

Som sagt, aldrig straffad tidigare, skötsam på kåken. En Dr Jekyl och Mr Hyde historia.
Vårt rättssystem är inte byggt med den sortens brott i åtanke utan för just livsstils/yrkeskriminella.
I de fallen du har folk som begått överlagt mord men aldrig tidigare straffats brukar de också komma ut efter kortare tid än vad som är standard.

Tror dock inte att någon som begår en planerad masskjutning skulle komma ut efter lika kort tid.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-10-12 kl. 19:25.
Citera
2018-10-12, 19:12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är politik när man släpper av barmhärtighetsskäl, men det är inte legio titta på Helmer Ljus som nu är nittio år och fortfarande inte fått tidsbestämt.

Sen finns det de med både tidsbestämt och livstid som dör i fängelse utan att media kör stora pådrag och intervjuer.

Axelsson hade ett ganska kort straff givet sin brottslighet och sin misskötsamhet efter morddomen.

https://www.st.nu/artikel/allmant/medelpad/helmer-ljus-jag-kommer-att-do-i-fangelset

Citat:
Med en yxa dödade han en person i Delsbo 1988. Helmer dömdes till elva års fängelse. Skötte sig föredömligt i anstalten och kom ut efter nio år. Ett par år senare (1999) dödade han igen, med kniv den gången i Ljusdal. Helmer dömdes till den livstid han nu avtjänar.

Han har ett mönster av att sköta sig på kåken, och rånmörda för knarkpengar när han kommer ut.
Även om han kanske inte kommer att ha orken till det nu så är han en återfallsmördare.

Det är enligt rättssystemet värre än att vara massmördare vid ett tillfälle.
Citera
2018-10-12, 22:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Han yxmördade dom i raseri, men sedan lugna han ner sig och mordet blev utdraget för att sedan tända eld på dom.

Yxmord? Jag har för mig det var en kofot och kniv möjligen och sen eldade han också. Killen i sammanhanget var styvson till en fd finansminister. Det kan däremot ha påverkat strafflängden.
Det är ju sällsynt att någon sitter så länge och man släpper ut dömda mördare stup i kvarten utan minsta tvekan trots brottslighet inne på anstalten.Även dom som anses vara farliga och en risk för återfall i brottslighet. Mordbrand ger alltid extra straff och helst då det är mord. Livstid är ofta förekommande för mord och mordbrand.

Vid rättegången erkände Axmyr endast att han använt kofoten mot den ena av personerna. Rätten ansåg att det var Axmyr som mördat båda personerna och att han visat total hänsynslöshet

Citat:
Den 28 maj festade Axmyr med några kamrater och under kvällen ringde han upp sin tidigare flickvän. Då svarade Tommy Larsson.
Axmyr och tre av hans kompisar satte sig i en bil och åkte till Gävle.

- Jag bröt upp två dörrar, kom in i lägenheten, visste inte om jag skulle åt höger eller vänster. Jag hade en kofot i näven. Då fick jag se honom - och drämde kofoten rakt i pannan på honom.

- Jag var helt galen, jag flippade ut - och tog henne också. I dag skäms jag för vad jag gjorde - men det hjälper ju inte ens om de hugger av mig armar och ben. Jag har gjort det, men jag har också sonat för det.

Enligt åtalet stack han efter kofotsslaget en kniv två gånger i Tommy Larssons bröst.

Ulla-Britt Jacobsson slog han kofoten i huvudet på - sedan använde han kniven mot hennes huvud, hals, armar, händer, ben bröst och rygg.

I bröstet hade hon ett 20-tal knivhugg och hon fick 15 knivstick i ryggen.

Tände tre eldar
Innan Leif Axmyr lämnade lägenheten tände han eld på tre olika ställen.

Senare samma morgon greps Leif Axmyr i Skutskär. Hans kläder var dränkta av offrens blod. Han vägrade uttala sig.

Hans tre kamrater flydde efter mordet, rädda för att bli Axmyrs nästa offer. En av dem var vittne till hela händelsen - och det var honom som Leif Axmyr under rättegången anklagade för morden. Själv erkände han då bara att han slagit kofoten i huvudet på offren.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka624a/jag-slog-en-kofot-i-pannan-pa-dom
Senast redigerad av Moosky 2018-10-12 kl. 23:07.
Citera
2018-10-13, 11:55
Medlem
hum.by.666s avatar
Har tingrättens dom, dock endast som papperskopia. Stämningsansökan med den detaljerade åtalspunkterna:

Avskrift ur stämningsansökan 1982-07-01, Gävle TR, mål nr B 295-82

1-2 GROVT HEMFRIDSBROTT (samtliga) och MEDHJÄLP TILL GROV MISSHANDEL (R., O., E. W.)

Gärning

Under vistelsen natten till den 29 maj 1982 i sin lägenhet i huset på S:t Paulsgatan 4 i Stockholm tillsammans med - jämte andra R., O. och E. W. har Axmyr plötsligt bestämt sig för att redan samma natt uppsöka Kerstin Ulla-Britt Jacobsson i Gävle och att därför omedelbart avresa dit.

På Axmyrs begäran har O. ställt sin bil till förfogande för färden, under vilken O. varit förare. R. har på Axmyrs tillsägelse medföljt. E. W. - O:s flickvän - följde också med.

Axmyr har under färden medfört en större kofot. Övriga kan inte ha undgått detta från färdens början. Senast efter framkomsten till Gävle har de under alla förhållanden sett detta verktyg. R. och O. har också tillfälligt var för sig omhändertagit kofoten före ankomsten till Ulla-Britt Jacobssons lägenhet i huset Tredje Tvärgatan 47, 1 trappa.

Vid framkomstentill nämnda hus har samtliga med Axmyr i täten rusat mot och tagit sig in genom husets entrédörr samt därefter skyndat upp i trappan. Axmyr har tillsammans med R. med hjälp av kofoten snabbt brutit upp dörren till Ulla-Britt Jacobssons lägenhet, varefter båda rusat in i lägenhetens sovrum. Där har Axmyr omgående inlett den grova misshandel, som beskrivs i följande åtalspunkt. Under en stor del av misshandelsutövningen har R. befunnit sig i Axmyrs omedelbara närhet. R. har senare avlägsnat kofoten från lägenheten.

O. och E. W. har vidtagit städningsåtgärder vid lägenhetsdörren för att undanröja spåren efter dörrinbrottet. De har därvid också gått in i lägenheten, medvetna om att Axmyr och R uppehöll sig i lägenhetens sovrum och att där pågick allvarlig misshandel. I avsikt att avvakta Axmyrs och R:s återkomst från lägenheten och därvid ånyo ansluta sig till dem har O. och E. W. slutligen uppehållit sig utomhus med uppsikt över husets entrédörr. Först sedan R. kommit ut och meddelat att en person dödats i sovrummet har de - till skillnad från R., vilken ånyo uppsökt Axmyr i lägenheten - avlägsnat sig från platsen. R. har i sällskap med Axmyr lämnat Gävle.

R., O. och E. W. måste, redan då resan bestämdes, och i vart fall senast under färden ha insett möjligheten av att brottsligt angrepp från Axmyrs sida mot person och egendom förestod. Genom att likväl vid framkomsten fortsätta anslutningen till Axmyr och dennes förehavanden samt genom att närvara och bete sig på sätt beskrivits har de som gärningsmän medverkat i hemfridsbrott, som är grovt, och tillika med råd och dåd främjat grov misshandel.

3 MORD (Axmyr)

Gärning

Axmyr har den 29 maj 1982 uppsåtligen genom grov misshandel dödat Hans Tommy Larsson, född den 1 juni 1958, och Kerstin Ulla-Britt Jacobsson, född den 6 juni 1962, i sistnämndas bostadslägenhet i huset Tredje Tvärgatan 47 i Gävle.

Misshandel har innefattat främst följande våld.

Mot Hans Tommy Larsson har förövats dels trubbigt våld - ett slag med större kofot - mot huvudet med brott på näsbenet och överkäksbenet som följd och dels skärande våld - två stick med kniv - till vänster på bröstet med stickkanaler tll hjärtat och den vänstra lungan. Hans Tommy Larsson har avlidit till följd av misshandelsskadorna.

Mot Ulla-Britt Jacobsson har förövats dels trubbigt våld - ett slag med större kofot - mot huvudet med skallfraktur och hjärtkontusion som följd, och dels skärande våld med kniv mot huvud, hals, armar, händer, höger ben, bröst och rygg. Våldet mot brösttet utgörs av ett tjugotal knivsticksskador till vänster på brösttet med stickkanaler till hjärtat och den vänstra lungan. På ryggen utgörs våldet av ett femtontal knivsticksskador, varav fyra med stickkanaler till vänstra lungsäcken, mellangärdesmuskeln, magsäcken, levern, vänstra njuren och mjälten. Ulla-Britt Jacobsson har avlidit av skärskadorna.

4. GROV MORDBRAND

Gärning

Efter att utfört gärningarna under 3 ovan har Axmyr anlagt brand på tre ställen i lägenheten. Branden har orsakat omfattande försörelse av fasighetsägarens och lägenhetsinnehavarens egendom och inneburit fara för ytterligare omfattande förstörelse av annans egendom. Då branden tillika innefattat fara för flera personer, vilka tillbringade nattvilan i huset, är brottet grovt.

Finns ytterligare en åtalspunkt mot R. gällande stöld, den ingår inte i det domslut från TR jag har.

-

Axmyr genomgick en rättspsykiatrisk undersökning och utlåtandet efter rättspsykiatriska undersökningen den 18 oktober 1982:
"... angivet att Amyr begått de åtalade gärningarna under inflytande av psykisk abnormitet vilket dock ej är av så djupgående natur att den kan anses jämställd med sinnesskukdom samt att han ej är i behov av sluten psykiatrisk vård."

Gävle tingsrätts dom meddelades den 16 november 1982. Han började avtjäna sitt straff den 7 januari 1983.
Den 20 juli 1982 meddelades tingsrättens dom mot R., O. och E. W. Vad de fick för straff vet jag inte.

-

Beslut 2012, Örebro tingsrätt fastställde fängelsestraffet till 51 år:
https://minfil.com/Z2i8X1i3b7/B_4280-12_beslut_pdf
Citera
2018-10-13, 12:24
Medlem
everythingiss avatar
Må han brinna i helvetet. Sjukt att släppa ut ett psyko på gatorna igen.... Det hade bara varit en tidsfråga innan han mördat igen. Det jag mest undrar över är dock varför skiten ser ut som ett fruntimmer, transsexuell?
Citera
2018-10-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Hur kan mordet utföras i "raseri" för att sedan utföras "kallblodigt"? När de är mördade är de mördade. Menar du att de blev mördade två gånger?

Vad fan, vem bryr sig!!? han blev rasande pga ett bråk,sedan mördare han dom i plåga tillräckligt långsamt för att sedan tända eld på dom. Orka bråka om ordtermer ditt pucko, är du såhär torr? sitter du ensam och äter din lunchlåda varje vardag? eller kanske inte ens har ett jobb
Citera
2018-10-13, 15:32
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Vad fan, vem bryr sig!!? han blev rasande pga ett bråk,sedan mördare han dom i plåga tillräckligt långsamt för att sedan tända eld på dom. Orka bråka om ordtermer ditt pucko, är du såhär torr? sitter du ensam och äter din lunchlåda varje vardag? eller kanske inte ens har ett jobb
Jag menar bara att det inte är möjligt att mörda i raseri och kallblodigt på samma gång. På samma sätt som det inte är möjligt att vara förtvivlad och glad på samma gång. Eller gå baklänges samtidigt som man går framåt. Förstår du? Det är varandras motsatser.

Och jag märker inte ord, det är väsentligt när man beskriver brott att man gör det på ett korrekt sätt och inte sitter och hittar på egna saker.
Citera
2018-10-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Jag menar bara att det inte är möjligt att mörda i raseri och kallblodigt på samma gång. På samma sätt som det inte är möjligt att vara förtvivlad och glad på samma gång. Eller gå baklänges samtidigt som man går framåt. Förstår du? Det är varandras motsatser.

Och jag märker inte ord, det är väsentligt när man beskriver brott att man gör det på ett korrekt sätt och inte sitter och hittar på egna saker.

En synonym till kallblodig är känslolöshet. Så du menar att man inte kan vara rasande och känslolös på samma gång? Om vi alla mördade när vi var rasande så skulle världen brinna.
Citera
2018-10-13, 15:53
Medlem
Mitch-Moons avatar
Tydligen går det alldeles utmärkt att ta livet av folk samtidigt som man är en rättskaffens hedersknyffel.

Fått det bekräftat från högre ort och välutbildade toppexemplar.

Låt Herr Axmyr vila i frid säger jag.
Citera
2018-10-13, 15:54
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
En synonym till kallblodig är känslolöshet. Så du menar att man inte kan vara rasande och känslolös på samma gång? Om vi alla mördade när vi var rasande så skulle världen brinna.

Och raseri är en....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in